Geld & Recht alle pijlers

Problemen met Post NL

07-09-2026 12:19 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik heb een probleem met de bezorger van PostNL voor ons dorp en ik ben benieuwd of iemand weet hoe we dit opgelost kunnen krijgen.

Wij wonen hier inmiddels een aantal maanden en krijgen regelmatig post en pakketten via PostNL. Daarnaast ontvangen we ook veel medische post voor onze zoon.
Het probleem is dat de bezorger weigert om bij de huizen aan de dijk te bezorgen. Zowel wij als het lokale PostNL-punt denken dat dit vanwege tijdsgebrek zou zijn.(of gewoon luiheid)

In de PostNL-app wordt vervolgens iedere keer aangegeven dat onze locatie niet veilig zou zijn. Dit klopt absoluut niet. Wij wonen vrij en er is gewoon een normale en veilige mogelijkheid om bij ons te bezorgen. Bij ons vorige huis, dat gewoon in een woonwijk stond, werden pakketten overigens regelmatig ergens willekeurig neergezet.

Het gebeurt zelfs met pakketten die gewoon door onze brievenbus passen: ook die worden niet bezorgd en gaan rechtstreeks naar het PostNL-punt.

Ik dien inmiddels al maanden klachten in bij PostNL, maar via de klantenservice kom ik helaas geen stap verder. Iedere keer krijg ik eigenlijk hetzelfde verhaal en een daadwerkelijke oplossing blijft uit.

Weet iemand misschien hoe je dit hogerop kunt krijgen of bij wie je hiervoor moet zijn om ervoor te zorgen dat de bezorger de pakketten gewoon daadwerkelijk aan huis gaat bezorgen?

Als er bij een bestelling een andere bezorgdienst gekozen kan worden, kies ik inmiddels bewust niet meer voor PostNL. Helaas is die keuze niet altijd beschikbaar.

Alle tips over hoe ik dit kan aanpakken zijn welkom!
SurferRosa schreef:
07-09-2026 13:41
Het zou eventueel ook nog kunnen dat er bepaalde restricties zijn aan soort vervoer op de dijk? Zolas bijvoorbeeld dat bestelbusjes maar tot een bepaald gewicht mogen rijden op de dijk? Of dat er milieu-zones zijn?
Op zulke wegen rijden ook tractoren vrachtwagens, dus een pakketbusje zal ook wel gaan.
Pfff dit lijkt mij ook zwaar frustrerend.
Wat ik waarschijnlijk zou doen:
- maak een filmpje van de weg naar jou huis en de voordeur, om te laten zien dat er geen reden is om pakketen te weigeren.
- stuur dat filmpje naar PostNL én naar de afzender van het product.
- Vraag ze om een inhoudelijke reactie op waarom bezorgen op dit adres niet mogelijk is. Als ze niet binnen 14 dagen reageren of met een passende oplossing/uitleg komen, dat je dan juridische stappen gaat zetten.

In jullie geval gaat het ook nog eens om medisch noodzakelijke spullen.
het lastige is, dat jij niet de opdrachtgever bent. PostNL heeft alleen een overeenkomst met de verzender. Je zou de verzender moeten vragen je klacht te ondersteunen of zelfs in te dienen.
Ik had een prima pakketbezorger die mijn pakketjes ook netjes wegzette als ik niet thuis was. Maar op een gegeven moment kreeg hij last van zijn rug en vond hij mijn pakketten te zwaar. Toen begon hij ook te weigeren om ze te bezorgen bij mij thuis. Ook mogen mijn pakketjes niet bij de buren en dat deed hij toch. Dus ik laat nu alles naar een PostNL punt sturen. Dan ben je overal vanaf. Ze komen daar ook op een vaste tijd dus ik kan daar goed op plannen. Ik laat het bij een gamma filiaal bezorgen die zijn namelijk tot 9 uur en ook op zondag open.
Dat kun je instellen in de app bij je bezorgvoorkeuren. Hij kiest daar automatisch de dichtstbijzijnde maar dat kun je dus aanpassen.
Geen energie meer in steken.

Kijk wat wél werkt voor jou/jullie. Is op je werk laten bezorgen een optie?

Ik kan een trilogie schrijven over bezorggedoe bij PostNL.
Hier kwam op een bepaald moment geen pakket meer aan.
Wij zijn AirTags naar onszelf gaan sturen. Pakketjes lagen in huis bij een overspannen medewerker.

Je krijgt nergens een voet aan de grond. Het is dramatisch en niemand is verantwoordelijk.

Ik laat alleen nog maar bezorgen op een pakketpunt. Punt.
Lila-Linda schreef:
07-09-2026 15:18
als een bezorger er een potje van maakt, en zijn werkgever wil er niks aan doen, houdt het wel op

MeneerLila leest een krant, zo'n echte van papier en drukinkt. Die hoort er voor 7 uur in de ochtend te zijn. Je betaalt voor een ochtendkrant. Maar zie maar eens bezorgers te vinden, dus de krant heeft ons bericht, dat ze niet meer kunnen garanderen dat hij er vroeg is.
Krant is er vaak pas tegen 9 uur, dan is iedereen hier al lang en breed de deur uit.
Klagen heeft geen zin
Dat laatste heeft weinig te maken met bezorgers die er een potje van maken – zonder voldoende personeel kunnen ze gewoon niet op tijd leveren. Dat betekent bijvoorbeeld dat iemand buitenproportioneel veel kranten zal moeten bezorgen en dat kost nu eenmaal tijd. Zij zijn daar in elk geval open over, waardoor je kunt beslissen om af te zien van een abonnement.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
07-09-2026 16:23
Dat laatste heeft weinig te maken met bezorgers die er een potje van maken – zonder voldoende personeel kunnen ze gewoon niet op tijd leveren. Dat betekent bijvoorbeeld dat iemand buitenproportioneel veel kranten zal moeten bezorgen en dat kost nu eenmaal tijd. Zij zijn daar in elk geval open over, waardoor je kunt beslissen om af te zien van een abonnement.
nou ja, deze bezorger weigert gewoon vroeg te beginnen :)
Ik heb het er wel eens met hem over gehad
SurferRosa schreef:
07-09-2026 13:41
Het zou eventueel ook nog kunnen dat er bepaalde restricties zijn aan soort vervoer op de dijk? Zolas bijvoorbeeld dat bestelbusjes maar tot een bepaald gewicht mogen rijden op de dijk? Of dat er milieu-zones zijn?
De gemiddelde postbezorger langs dijken gaat ook met een busje omdat het vaak redelijk grote afstanden zijn, dus dat lijkt me onzin.

Ik woon hier tussen allerlei dijken en zie vaak genoeg bestelbussen afleveren, ook als ze daarvoor naar beneden moeten rijden om op het erf te komen.

Denk dat het lamzakkerij is. Maar wat je verder nog kunt ondernemen zou ik eigenlijk ook niet weten. Een pakketkluis, of hoe zo'n ding ook heet, aan de dijk is misschien een goede optie.

Je zou bijna Hart van Nederland inschakelen.
There is always something happening, and it's usually right now
PostNL gaat dit duidelijk niet oplossen, dus nog meer klagen heeft geen zin. Ik denk eerlijk gezegd dat het alleen opgelost wordt als het AD er een pittig artikel over schrijft....
Dat PostNL nergens toe is verplicht is trouwens helemaal niet waar. PostNL is op grond van de Postwet verplicht om de universele postdienst uit te voeren en moet in heel Nederland post bezorgen, ongeacht hoe afgelegen het adres is.
Zelfs een pakketpunt is geen garantie. Ik had een pakketpunt ingesteld, maar het pakket werd doodleuk op een ander, verder weg gelegen pakketpunt afgeleverd.
Onkruit schreef:
07-09-2026 15:54
Geen energie meer in steken.

Kijk wat wél werkt voor jou/jullie. Is op je werk laten bezorgen een optie?

Ik kan een trilogie schrijven over bezorggedoe bij PostNL.
Hier kwam op een bepaald moment geen pakket meer aan.
Wij zijn AirTags naar onszelf gaan sturen. Pakketjes lagen in huis bij een overspannen medewerker.

Je krijgt nergens een voet aan de grond. Het is dramatisch en niemand is verantwoordelijk.

Ik laat alleen nog maar bezorgen op een pakketpunt. Punt.
Hier levert postNL op zich meestal prima, alleen 1 uitzondering: de dozen drinkvoeding. Dat zijn elke maand 2 dozen van zo'n 20 kilo per stuk, niet te doen voor mij. Maar blijkbaar vinden de meeste postbezorgers het ook niet leuk want ze gaan iets te vaak naar een pakketpunt. Daar kan ik ze zelf niet ophalen (want geen auto en zelf een beperking) en ik zorg juist dat als ik drinkvoeding bestel, ik zeker weten thuis ben wanneer het bezorgd wordt.
Elodea schreef:
07-09-2026 18:53
Zelfs een pakketpunt is geen garantie. Ik had een pakketpunt ingesteld, maar het pakket werd doodleuk op een ander, verder weg gelegen pakketpunt afgeleverd.
Klopt. Het is bij mij ook wel gebeurd dat, ondanks pakketpunt aangevinkt, het alsnóg in mijn brievenbus is gegooid. Ik was niet thuis, toen is het gejat uit mijn brievenbus.
Dat gebeurt hier nl ook vaak.

Ik vind iets bestellen zo stressvol.
Loopt er een hond op je terrein?
Dat kan mss " het probleem" zijn
Dhl heeft nu in de app een melding staan dat je honden vast moet houden ofzoiets als de bezorger komt omdat ze veilig hun werk willen doen. Ik weet het niet prc want het stond bij nieuws en daar staan nu nieuwe berichten.
Wellicht dat postnl hetzelfde principe heeft.
Ik reageer even op iedereen tegelijk, is is niet zo dat onze oprit veel lager of hoger ligt dan de dijk. Bijna gelijk aan, we hebben veel grond ze kunnen er makkelijk oprijden en keren, doen wij immers ook met onze bus. geen milieu restricties of iets dergelijks. het is echt niet zo spannend.

Er loopt geen hond ook niet vroeger, een brievenbus bij de poort waar kleine pakketjes in kunnen staat er al, maar die slaat ie gewoon over. Ja die is wel zichtbaar. :)

Op het werk laten bezorgen is geen optie. en standaard een pakket punt vind ik echt de omgekeerde wereld. Ik ben juist super vaak thuis,

Het pakket punt gaf zelfs aan dat het nu post NL meer geld kost want het pakket punt krijgt ook een paar centen (gaat niet om veel maar toch alles bij elkaar) Het is hier in het dorp wel bij meer vrijstaande huizen.

Sprak de overbuurman toevallig vanmiddag en die hebben hem een keer terug laten komen omdat er een verpleegkundige bij hun zat te wachten op de spullen in een bepaald tijdsvak en die kreeg een super grote mond.

Ik ga het wel eens via de afzender spelen. Kijken of die ons kunnen helpen. Post NL zelf gaat inderdaad niet helpen.

Die hebben het nu al minstens 15x met de chauffeur besproken. Maar een meerdere aan de lijn geven doen ze ook niet.

Iemand zei ook nog dat ze medische post niet neer mogen zetten, dat doen ze gewoon hoor. was bij het vorige huis ook geen probleem. behalve als het tempratuur gekoeld is.
Bij mijn moeder deden ze het niet, medische post. Dat de vorige bezorger bij jou het wel deed wil niet zeggen dat het móet natuurlijk. Wat staat er in de algemene voorwaarden van PostNL?
Als de afzender geen moeite doet, kun je zelf een keer een pakketje naar jouw huis sturen....
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Dansjedansje1000 schreef:
07-09-2026 19:53

Ik ga het wel eens via de afzender spelen. Kijken of die ons kunnen helpen. Post NL zelf gaat inderdaad niet helpen.
Misschien kan je afzender DHL gaan gebruiken of een lokale verzender?
Je hebt geen 'recht' op een dienst.
De verzender beloofd dat het bezorging aan de deur is, de verzender komt dus de afspraak niet na. Als de verzender dat belangrijk vindt kunnen zij een andere dienst kiezen of een klacht indienden bij PostNL.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven