misofonie

07-09-2026 23:37 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.

Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
Mijn dochter heeft het ook (21)..moeder ook..maar ik vind ,ja je kunt er rekening mee houden en niet express triggeren . Sommige geluiden waar kijk dochter al op triggert hoor ik niet eens en je kunt niet iedereen stilhouden of niet laten eten..

Vriendinnetje van jongste heeft het ook .toen ze nog in groep 3 zaten ,heeft een meisje wat naast dat vriendinnetje zat iets onbewust getriggerd en kreeg uit woede door de misofonie een potlood in haar geramd.Maar zij hoorde ook als iemand een appel at op een hele grote afstand.Heeft gelukkig hulp gekregen en gaat nu uit de situatie .

Het is heel lastig omdat diegene die jou triggert dit echt niet bewust doet .
Dan ga jij tijdens het eten even apart zitten?
Esstwente schreef:
07-09-2026 23:45
Mijn dochter heeft het ook (21)..moeder ook..maar ik vind ,ja je kunt er rekening mee houden en niet express triggeren . Sommige geluiden waar kijk dochter al op triggert hoor ik niet eens en je kunt niet iedereen stilhouden of niet laten eten..

Vriendinnetje van jongste heeft het ook .toen ze nog in groep 3 zaten ,heeft een meisje wat naast dat vriendinnetje zat iets onbewust getriggerd en kreeg uit woede door de misofonie een potlood in haar geramd.Maar zij hoorde ook als iemand een appel at op een hele grote afstand.Heeft gelukkig hulp gekregen en gaat nu uit de situatie .

Het is heel lastig omdat diegene die jou triggert dit echt niet bewust doet .
Ik heb het idee dat éen van mijn neefjes het wel opzettelijk doet, omdat hij bepaalde eetgeluiden maakt en dan naar mij kijkt en er ook bij gaat lachen. En mijn nichtje eet totaal niet netjes, laatst zaten we pasta te eten en de saus droop van haar mondhoeken af en ook praten met volle mond. Ik ben toen uit mijn slof geschoten maar de volgende keer is het toch altijd weer hetzelfde
Als iemand die dit zelf heeft: ik vind het echt een beetje heel erg ver gaan dat een hele familie zich aan jou moet aanpassen. Ook niet erg realistisch.

Nu heb ik nooit het niveau bereikt waarop ik iemand fysiek heb aangevallen (op de kleuterschool zat ik dan met mijn handen over de oren keihard liedjes te zingen om het gesmak, geslurp en gesnuif tijdens kluiven van anderen niet te hoeven horen) maar ik heb wel altijd het uitgangspunt dat ik de afwijking ben in gezelschap. Ik ben dus de persoon die moet zorgen voor oordoppen op maat/strategisch positioneren in de buurt van een geluidsbox (restaurant bv)/man als menselijke buffer inzetten bij plaatsnemen/etc. Gelukkig zijn er ook altijd voldoende collega’s geweest die gewoon netjes kunnen eten dus altijd ‘buffers’ gevonden bij onvermijdelijke etentjes.

En soms betekent het ook gewoon dat ik met bepaalde mensen echt niet aan één tafel ga zitten. Omdat ik weet dat ik na twee minuten moeten aanhoren hoe iemand hapt naar adem tijdens het naar binnenschuiven van te grote stukken en dat met half openhangende bek vervolgens gaat kauwen, ik bijna in staat ben iemand met zijn/haar hijgende en smakkende smoelwerk vol voorover op de tafel te klappen. Dat soort woede inhouden, de afkeer verbergen, het kost bakken met energie. Dus dan liever een lulsmoes waarom ik weer niet kan blijven eten. Of waarom ik liever meehelp met dingen zoals rondgaan met hapjes.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Sisi schreef:
08-09-2026 00:19
Ik heb het idee dat éen van mijn neefjes het wel opzettelijk doet, omdat hij bepaalde eetgeluiden maakt en dan naar mij kijkt en er ook bij gaat lachen. En mijn nichtje eet totaal niet netjes, laatst zaten we pasta te eten en de saus droop van haar mondhoeken af en ook praten met volle mond. Ik ben toen uit mijn slof geschoten maar de volgende keer is het toch altijd weer hetzelfde
Of je neefje weet zich geen houding te geven….

Hoe oud zijn de kinderen?
Sisi schreef:
Dus er zijn ook volwassen die het triggeren, maar je verwacht van een kind dat ze
1. Begrijpen wat het is
2. Netjes eten

Tja, is dat realistisch? Een kind is motorisch sowieso niet hetzelfde als een volwassen, dus waarom verwacht je dat ze zich zo gedragen?

Ik zou gewoon lekker thuis eten als ik jou was, want volgens mij ben jij (als gast) geen leuk gezelschap op deze manier
Als moeder van een zoon die misofonie heeft:
Aan tafel is het lange tijd niet gezellig geweest. We hebben ook echt ons best gedaan, maar eten maakt nu eenmaal geluid. Hij heeft zelfs een hekel aan zijn eigen gesmak en kauwt dus bijna niet en slikt t heel door.
Hij heeft het met name met zijn naaste familie.
Collegas vind hij minder smakken en kan ie beter handelen. In bv een ruimte met rumoer , bv restaurant, dan heeft ie geen last.
Ik heb al vaker aangegeven dat ie ook zijn koptelefoon op mag doen. Maar dat doet ie dan ook niet.
Het is heel lastig voor anderen om rekening te houden met jouw misofonie, Jij bent degene met het ‘probleem’. Je kunt niet van anderen verwachten als ze normaal eten dat ze zonder kauwen of geluid hun eten doorslikken.
Dus doe wat je zelf kan doen, zet een koptelefoon op, zet de radio aan, zit niet naast fe grootste smakker. Of kom op andere momenten op bezoek en niet tijdens het eten. En probeer t los te laten ipv jezelf op te fokken. En je kunt niet verwachten dat een kind net zo netjes eet als een volwassene.
Mijn zoon woont inmiddels op zichzelf en kan het nu makkelijker naast zich neerleggen als hij bij ons eet. Hij vind dat we nog steeds vieze geluiden maken maar De afstand doordat ie nu vaker alleen thuis eet en af en toe bij ons heeft hem milder daarin gemaakt.
Ik vind dat jij jezelf wel heel erg centraal stelt. Iedereen moet zich maar aanpassen en zelfs van kinderen verwacht je netjes eten en schiet je uit je slof.

Lekker thuis blijven en met een psycholoog een behandeling aangaan, zo wordt het voor niemand gezellig.
Doe een koptelefoon op en kijk weg van de kinderen. Of ga apart eten. Jouw verwachtingen zijn helaas onrealistisch
Je kunt alleen je eigen gedrag sturen. Jij legt nu de verantwoordelijkheid bij anderen.
Dus: als je er teveel last van hebt kun je bijv besluiten om niet meer te gaan.

Mss dat de anderen dat zo jammer vinden, dat ze daarna meer rekening met je (proberen te) houden.
Of het is win-win en jullie zijn allemaal verlost van de extra spanning en jullie eten gewoon niet meer samen.
An apple a day keeps anyone away... if you throw it really hard.
Week 36 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind je heel onredelijk. Je vindt dat iedereen zich moet aanpassen aan jou omdat je een fobie hebt. Maar wat doe je er zelf aan, behalve uit je slof schieten?
Sisi,of je gaat het een keer als het wat rustiger is met je familie erover praten? Ik denk niet dat het expres is dat sommige dat doen en zijn ze zich niet ervan bewust. Want helemaal geen eetgeluiden maken tijdens het eten is helaas niet realistisch. Is de tip van Solomio evtl. een optie?
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik zou niet meer 1 keer in de maand samen eten. Jij kan niet goed omgaan met je fobie en schiet daardoor uit je slof etc. Probleem ligt hier bij jou en je onvolwassen manier van het omgaan met je emoties. Uit je slof schieten omdat een kind niet netjes genoeg eet naar je zin is belachelijk. Je bent geen leuk eetgezelschap ik zou ervoor kiezen een andere activiteit uit te zoeken om samen te doen. 1tje waar jij je wel kunt gedragen.
Mijn dochter heeft het ook. Thuis tegenwoordig nauwelijks omdat wij blijkbaar erg netjes eten en ik dit ook belangrijk vind en mijn kinderen ook zo heb opgevoed. Toen het een tijd heel erg was, moest ze wel aan tafel blijven zitten maar met de radio aan.
Ze heeft er in ander gezelschap meer last van. En het begon mij ook op te vallen dat best veel mensen onsmakelijk eten, kauwen met de mond open, praten met volle mond, voedsel in de mondhoeken, slurpen.
Maar als je er zoveel last van hebt dan zou ik in dit geval niet meer gaan of je zoekt een manier om er enigszins mee om te gaan, niet tegenover neefje zitten bv. Het aanleren van nette eetgewoontes is een taak van de ouders en niet van jou.
De ouders moeten die kinderen natuurlijk leren netjes te (gaan) eten. En tot die tijd kun jij beter niet meer daar samen eten.
Er worden behandelingen aangeboden voor misofonie. Daarbij is het wel belangrijk dat je de situaties blijft opzoeken maar gedoseerd.
Mijn jongste zoon heeft dit ook. Het hoeft niet eens over "onsmakelijk eten" of specifieke eetgeluiden te gaan. Gewoon iemands' ademhaling horen, ook als die persoon niet eens verkouden is of zwaar ademt, dat is al voldoende voor hem om zich te ergeren.

Maar hij heeft echt een enorm scherp gehoor, hij merkt elk piepje, geluidje en zelfs tonen die voor mensen niet hoorbaar zouden móeten zijn, die merkt hij op. Dus het lijkt me ook wel dat er dan heel veel prikkels binnen zullen komen.
Wat vind jij dat ze zouden moeten doen: wat heb jij aan oplossingen voorgedragen?
'Rekening houden' is natuurlijk nogal vaag. Weten de anderen wat jij van ze wilt?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sisi schreef:
07-09-2026 23:37

Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.
Ja, met name bij jezelf. Jij hebt hier last van, dus je moet zelf voor een oplossing zorgen. Je eet bijvoorbeeld niet meer mee, je gaat zo aan tafel zitten dat je de kinderen niet de hele tijd hoeft aan te kijken en/of je doet oordoppen in.

Mijn kind heeft het ook en kan zich soms ook onredelijk gedragen aan tafel. Dat is echter een puber. Wij nemen het zeer serieus, daarom mag ze ergens anders eten, oordopjes in/koptelefoon op, zo zitten dat ze de persoon waar ze het meest last van heeft niet ziet en corrigeren we siblings als ze niet netjes eten. We kunnen echter niet 100% geluidloos eten en soms knoeit er iemand eten. Het is onredelijk om zulke eisen te stellen aan je tafelgenoten. Dat zou je als volwassene moeten weten.
Vervelend voor jou, maar dan zou ik gewoon niet meer daar gaan eten. Je kunt niet van anderen verwachten dat zij zich volledig aan jou aanpassen.
Moestuintje schreef:
08-09-2026 09:16
Ik zou niet meer 1 keer in de maand samen eten. Jij kan niet goed omgaan met je fobie en schiet daardoor uit je slof etc. Probleem ligt hier bij jou en je onvolwassen manier van het omgaan met je emoties. Uit je slof schieten omdat een kind niet netjes genoeg eet naar je zin is belachelijk. Je bent geen leuk eetgezelschap ik zou ervoor kiezen een andere activiteit uit te zoeken om samen te doen. 1tje waar jij je wel kunt gedragen.
Mee eens.
Moestuintje schreef:
08-09-2026 09:16
Wat een onbegrip heel naar. Dat is nu juist de ziekte dat je er zo boos van kunt worden. Hoop dat je het zelf nooit krijgt.
Sisi schreef:
08-09-2026 10:23
Wat een onbegrip heel naar. Dat is nu juist de ziekte dat je er zo boos van kunt worden. Hoop dat je het zelf nooit krijgt.
Maar wat doe jij zelf concreet aan je ziekte dan?
Sisi schreef:
Ik heb het idee dat éen van mijn neefjes het wel opzettelijk doet, omdat hij bepaalde eetgeluiden maakt en dan naar mij kijkt en er ook bij gaat lachen.
Dat is wel wat kinderen doen. Als iemand raar reageert vinden ze dat interessant en gaan ze proberen of je dat nog een keer gaat doen.

Hij doet dat niet uit sadisme, maar uit verwondering.

Jouw misofonie, is jouw probleem.

Kinderen teveel op hun huid zitten over netjes eten is ook niet gezond voor de kinderen.

Zoek hulp. Zodra je psychische problemen je relaties negatief beïnvloeden is het tijd voor professionele hulp.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven