Herkenbaarheid

18-09-2026 14:08 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees vaak mee in topics en soms vraag ik me dan af, als het bv gaat over de topicstarter en persoon Y, wat als iemand die het leest de situatie herkent en Y kent en Y over het topic vertelt.

Hoe zou het dan zijn om te lezen hoe het forum allemaal tips geeft over hoe met je om te gaan etc. Of dat een situatie zodanig herkenbaar is dat je weet over wie het gaat in je eigen leven en daardoor allerlei details ervan opeens weet via het forum…

Zijn er meer mensen die zich daar steeds bewust van zijn en zich daarover dingen afvragen? En ook: heb je zulke situaties meegemaakt?

Ik besef mij ook af en toe: de vrouw daar voor me in de rij zou iemand kunnen zijn van wie ik net het persoonlijke verhaal heb gelezen.
Grobbekuiken_ schreef:
19-09-2026 10:46
Zoiets is het voor mij ook wel.
En als er wél iets uitzonderlijks zou zijn, iets wat ik echt niet wil delen, hou ik daar gewoon m'n klep over.

Ja! Zo doe ik dat ook.
feow schreef:
19-09-2026 10:50
Er zijn schaduwfora geweest waarin forummers hier een eigen topic kregen,

Yup. Ik werd er ooit voor uitgenodigd, "een leuke plek waar we wat meer vrijuit kunnen praten en het lijkt ons zo leuk als je ook komt" en wist niet hoe snel ik weer weg moest zijn.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
19-09-2026 10:52
Yup. Ik werd er ooit voor uitgenodigd, "een leuke plek waar we wat meer vrijuit kunnen praten en het lijkt ons zo leuk als je ook komt" en wist niet hoe snel ik weer weg moest zijn.

Nou, in zo'n "geheime club" zat die (ex)vriendin van mij dus ook. Daar gaf ze mensen de opdracht mij dood te treiteren.
Lieneke schreef:
19-09-2026 10:54
Nou, in zo'n "geheime club" zat die (ex)vriendin van mij dus ook. Daar gaf ze mensen de opdracht mij dood te treiteren.

Dat is echt ziek. Hopelijk accepteerde die club dat niet.
Frizz schreef:
19-09-2026 11:39
Dat is echt ziek. Hopelijk accepteerde die club dat niet.

Ik weet het niet. De club stond bekend als "geheim" en alleen heel "exclusieve" leden werden uitgenodigd. Ik heb nooit meer iets gehoord hierover.
Ik ben hier zeker niet open over alles. Niet omdat ik geheimen heb voor forummers, maar omdat op het forum ook mensen kunnen zitten die ik tegenkom op werk of bij instanties/organisaties die bij ons betrokken zijn. En dat is dan dus niet handig. Soms wil ik advies van Viva, maar dan plaats ik mijn 'topic' in Gemini en krijg ik ook goed advies. ;-D
Ik vertel hier gewoon niks wat ik IRL ook niet vertel.
Niet quoten ajb
MevrouwJack schreef:
19-09-2026 10:52
Ik weet niet of het over dezelfde gaat, maar ik ben uit die giftige ook dezelfde dag weer vertrokken. Maar er zijn ook hele leuke en fijne schaduwfora, waar ik veel aan gehad heb.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Zo'n vreselijk geheim, alleen voor de uitverkorenen, subforum is toch de schijnheiligheid ten top?
Gatverdamme zeg :pukey:
There is always something happening, and it's usually right now
Lieneke schreef:
19-09-2026 09:50
Ik vind het ook ziek en triest. En het is ook wel een beetje eng: deze pesters geven een ongefilterde inkijk in hun ziel en het is schokkend waar sommige mensen toe in staat zijn, al is het het vaak vooral digitaal. Nu zit ik al decennia op het internet, maar ik schrik er nog steeds van hoe ziek sommige mensen communiceren. Echt heel erg erop gericht anderen te vernederen of kapot te maken.

Net als Solomio vind ik het interessant: wat halen ze eruit, wat voor toegevoegde waarde heeft het in hun leven.
Dat vind ik wel schokkend, zelf heb ik zoiets gelukkig nooit meegemaakt. Wel heb ik op een ander forum ooit de fout gemaakt om IRL af te spreken met een paar mensen. Dat was een nogal ontluisterende ervaring. Ik had liever niet geweten wie er schuil gingen achter de online personages, laat ik het zo zeggen. Eén van hen, een oudere man, heeft me na die ontmoeting een tijd gestalkt en hij stuurde me jaren na dato nog felicitaties op mijn (verzonnen) verjaardag. Bizar. En zielig. Ik vind dat er een duidelijk onderscheid is tussen het echte leven en een online forum. Zodra 'online mensen' echt toenadering gaan zoeken, wordt het beklemmend. Ik denk dat er frustratie, eenzaamheid en zelfhaat schuilgaan achter online pesten. En lafheid, niet te vergeten.

Voor mij zijn alle Nicks op een forum ook echt precies dat: Nicks, geen echte mensen. Fictieve personages, min of meer. Om die reden zal ik voor forummers ook nooit 'haat' voelen, of diepe genegenheid. Het blijft op afstand, lekker abstract, maar dat neemt niet weg dat ik kan meeleven of me in gebeurtenissen kan verplaatsen. Maar dat kan ik in boeken ook.
Ik heb denk ik tientallen forummers ontmoet. Op een enkele uitzondering na was dat altijd positief. Zijn ook vriendschappen uit voortgekomen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
18-09-2026 19:40
Maar wat is het probleem als je herkend wordt?

Wat LV schrijft, geldt ook voor mij: ik heb nog net mijn adres niet gedeeld, maar wel mijn buurt.
Nog nooit ook maar enig probleem gehad.
Geldt ook voor mij. Ik schrijf nooit iets op het forum (dit en “het andere forum”) wat ik niet IRL zou zeggen.
Wel tijdje terug nieuwe nick, want wachtwoord kwijt. Werd oude nick met een 2 erachter. Zelfde foto, meen ik, of een die ik eerder had gebruikt. Ben ik ook zelf. Op “het andere forum” is de foto ook gewoon mezelf.

Ooit heb ik wel eens de grap gemaakt in een topic, nadat ik wat over mijn woonsituatie had gemeld, dat ik een prijs uitloofde voor de eerste forummer die aan zou bellen.
Want dat was af te leiden uit het topic.

Ik loop er niet enorm mee te koop dat ik hier schrijf, maar mensen weten het wel. Mensen vinden het soms toch raar dat je als man op een vrouwenforum schrijft.
Maar als men mij herkent, boeien. Ik ben niet chantabel via fora en er staat niets gênants.
Auditor2 schreef:
19-09-2026 13:20

Wel tijdje terug nieuwe nick, want wachtwoord kwijt. Werd oude nick met een 2 erachter.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=266143

fwiw je kan misschien bij de mods vragen om een wachtwoord reset.
Solomio schreef:
19-09-2026 12:33
Ik heb denk ik tientallen forummers ontmoet. Op een enkele uitzondering na was dat altijd positief. Zijn ook vriendschappen uit voortgekomen.

Precies dit.

Ik heb er een fijne club echte vriendinnen aan over gehouden.
Ik zat vroeger op een forum dat vooral over paarden ging. Daar schreef ik veel en hoewel de paarden de hoofdmoot waren, waren er ook genoeg kletstopics waarin van alles voorbij kwam. Ik deelde daar persoonlijke verhalen.

Op een gegeven moment werd ik herkend door iemand uit mijn omgeving. Niet omdat ik mijn naam of zo had gebruikt, maar blijkbaar had ik genoeg over mezelf verteld om toch herkenbaar te zijn. Ik had daar ook verteld over een situatie die ik had meegemaakt met die specifieke persoon. Dat was even ongemakkelijk en voor mij het moment waarop ik besefte: o ja, er zitten niet alleen maar anonieme vreemden achter een scherm. Als iemand je eenmaal herkent, kunnen al die losse dingen die je hebt geschreven opeens een gezicht krijgen.

Ik ben mij er dus van bewust, maar het heeft me er niet van weerhouden om te blijven delen. Jammer dan, als iemand iets herkent.
Misschien door de man van de Gamma uit mijn topic.
.
Zo’n twintig jaar geleden schreef ik hier ook al. Ik was net gescheiden, net als een hele club andere vrouwen, en er liep toen een hilarisch topic over getrouwde mannen die dachten dat singles een soort gratis hapjes waren, zucht.

Met een stuk of acht dames werd dat uiteindelijk een hechte vriendengroep. We woonden overal en nergens, maar één woonde op vijf kilometer van mij — met haar heb ik nog steeds contact.

Nu, twintig jaar en een paar nicks later, ben ik een stuk privacy‑bewuster. De kans dat iemand van toen dit leest is minimaal. (Voor de dames van toen: er schreef ook één man mee. Als je zijn naam nog weet, dan weet ik dat jij “van toen” bent.) En wie goed tussen de regels door leest, vindt mijn oude nick nog terug.

Ik vertel mijn buitenwereld niet dat ik hier schrijf. Heel soms flap ik eruit: “Ik las op het Viva‑forum”, maar mijn huidige nick deel ik nooit. Ik draai wat details om zodat mensen denken: is ze het nou wel of niet? Prima — laat ze maar twijfelen.

En getrouwde mannen: interessant, maar niet voor mij ;).
Als het leven me citroenen geeft… geniet ik ervan. Anderen maken er iets ingewikkelds van.
Wat miet ik me voorstellen bij schaduw fora?
Feefifofum schreef:
19-09-2026 16:10
Wat miet ik me voorstellen bij schaduw fora?
Kleine groepjes die een eigen forum(pje) starten.
Of, groter, als hier de poep weer eens tegen de ventilator sloeg.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
19-09-2026 16:15
Kleine groepjes die een eigen forum(pje) starten.
Of, groter, als hier de poep weer eens tegen de ventilator sloeg.
In het Nederlands klinkt die uitdrukking zoveel leuker :love:

Ik bedenk me net dat toen ik hier nog niet zolang was er iets gebeurde (Viola rel?) waardoor er een of een aantal forummers een ander forum zijn begonnen. Daar gingen er best veel naartoe, ik ook. Had geen lang leven maar was iig niet bedoeld als alleen voor genodigden, meer als tegenhanger. Maar erg helder heb ik dat niet meer.
Vivaviola was eigenlijk een grapje. Er was een relletje over een forummer die al dan niet overleden was, en toen riepen een paar mensen iets van 'dan zoeken we wel een ander forum'. Dus affijn, Yas opende voor de gein een gratis PHP-forum en tot ieders verbijstering had dat forumpje binnen de kortste keren bijna 1000 leden :lol: Eén en ander vond plaats toen ook Viola een ding was dus de naam van het forum was ook snel bedacht.

Het heeft uiteindelijk nog best lang bestaan als pimpampet-forum, maar de glorietijd heeft inderdaad maar een paar maanden geduurd.
Niet quoten ajb
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2026 16:41
Vivaviola was eigenlijk een grapje. Er was een relletje over een forummer die al dan niet overleden was, en toen riepen een paar mensen iets van 'dan zoeken we wel een ander forum'. Dus affijn, Yas opende voor de gein een gratis PHP-forum en tot ieders verbijstering had dat forumpje binnen de kortste keren bijna 1000 leden :lol: Eén en ander vond plaats toen ook Viola een ding was dus de naam van het forum was ook snel bedacht.

Het heeft uiteindelijk nog best lang bestaan als pimpampet-forum, maar de glorietijd heeft inderdaad maar een paar maanden geduurd.
Ik weet het echt niet meer, maar dan moet dit het wel geweest zijn.
Grobbekuiken_ schreef:
19-09-2026 16:46
Ik weet het echt niet meer, maar dan moet dit het wel geweest zijn.
Volgens mij was jij ook lid. Jij stamt toch uit de tijd van Martin, de Gouden Walnoot en de TTTOT'jes?
Niet quoten ajb
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2026 16:54
Volgens mij was jij ook lid. Jij stamt toch uit de tijd van Martin, de Gouden Walnoot en de TTTOT'jes?
Ik was lid inderdaad, dat weet ik nog wel. Voor de rest is het vrij vaag. Weet eigenlijk ook niet meer waarom ik het voor gezien hield, volgens mij omdat er niet zoveel gebeurde.
Toen toch weer hier terecht gekomen.

En ja, ik was een TTTOT-er van het eerste uur, dat weer is ontstaan door onze grenzeloze 'liefde' voor Martin81 :lol:
Dat klinkt spannend, wie of wat was Martin81?
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven