vruchtwaterpunctie, brrr eng

29-07-2009 11:39 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

a.s. maandag heb ik een vruchtwaterpunctie in het erasmus. ik ben dan ruim 15 weken zwanger.

toen ik zwanger was van Luukje* heb ik ook een punctie gehad, maar dat was een spoed en met 32 weken. die punctie deed ongelovelijk zeer. hierdoor en wegens het risico op miskraam zie ik ontzettend op tegen de punctie van a.s. maandag... wie stelt mij gerust? (ervaringen graag!)
Dan wens ik je toch maar even hier succes in plaats van het topic van bolbuikje te vervuilen.

Ik heb geen ervaring met puncties en dingen maar wil je wel even sterkte wensen.

Wanneer ben je uitgerekend?
21-01-2010

mooie datum he? :-)
Sorry zie nu dat je je eigen topic hebt geopend.

I.d.d. een mooie datum. Wil je weten of je een dochter of zoontje krijgt?

Wat fijn dat je zo snel zwanger bent geworden.

Kleine Luukje grote broer. Gefeliciteerd mooi puur mannetje. Wat zal je trots op papa en mama zijn.

Ik heb geen ervaringen met puncties maar duim voor je. Heel veel geluk.
Ik vond het niet al te erg Arc.

Kijk lekker naar de monitor waar je je kleintje ziet bewegen en knijp goed hard in de hand van je partner! haha.

Hou goed 2 dagen rust en de kans is nog zo ontzettend klein dat je een miskraam krijgt.

Sterkte!!
oeh spannend Arc,

Heb er geen ervaring mee, maar wens je heel veel sterkte en een goede voorspoedige zwangerschap toe.

Van mijn oudste was ik op 19-01-2007 uitgerekend, hij werd geboren op 29-01-2007. Een watermannetje dus, hele leuke types hoor!
Hoi Arc,

Ik heb hier ook totaal geen ervaring mee, maar wil je wel veel sterkte wensen.

En ik wil ook even zeggen dat het een hele mooie site is van Luuk. Kreeg er tranen van in mijn ogen.
Hier wel ervaring en mij viel het erg mee, was geloof ik ook 15 weken ongeveer. Het lijkt me wel een heel verschil, zo vroeg of met 32 weken, ben nu 33 weken en moet er niet aan denken, dat is denk ik echt een groot verschil hoor.

Ik heb er vrijwel niets van gevoeld en het opzuigen van het vocht duurde een minuutje. Daarna echt 2 dagen rust. Ik kreeg het advies de eerste dag echt plat te liggen en de dag daarna rustig aan te doen, niet te werken. Ook kreeg ik het advies niet te persen op het toilet, niet te tillen en geen huishouden of sport. Als het lukt laat iemand je een beetje verwennen. Het schijnt dat het risico dat het door de punctie misgaat de eerste dag het grootst is en mijn verloskundige zei ' als je de eerste 24 uur door bent is de kans echt heel erg klein' . Dat stelde mij wel gerust. De arts die de punctie deed zei ook nog dat onderzoek had uitgewezen dat een langere periode van rust niet uitmaakt, vond ik ook geruststellend.

Heel veel sterkte en ook ontzettend gefeliciteerd met je zwangerschap! Groet, Shiva
Ik heb je verhaal gevolgd, maar geloof ik nooit gereageerd. Van harte gefeliciteerd!

Ik heb met bijna 17 weken een vruchtwaterpunctie gehad. Ik vond de prik door het buikvlies echt vervelend, maar dat is echt maar een prik. En het is allemaal snel voorbij. Ik moest 1 dag een beetje rustig aan te doen, geen absolute rust ofzo. Als ik had willen werken (kantoor) had ik dat op de tweede dag na de punctie gerust kunnen doen volgens de arts. Toevallig was het mijn vrije dag, maar anders was ik gewoon gaan werken. De arts vertelde mij dat het risico op een miskraam zo'n twee weken blijft en vaak begint met het verlies van vruchtwater. Al zei ze er direct bij dat de kans bij mij heel klein was omdat de baby zo ontzettend gunstig lag. Maar misschien zeggen ze dat wel tegen iedereen. Heel erg veel succes!
dank jullie wel!

ik zal arcmans hand lekker fijnknijpen.. haha

ik het trouwens op mn werk gezegd dat ik de hele week niet kom.. maar dat is dus wat overdreven? ik was al van plan as. zaterdag naar de bieb te gaan voor een voorraad boeken.

morgen heb ik gewone controle bij de gyn in dordt.. eens kijken of ze nog tips heeft voor maandag
zeker mooie datum!

morgen maar even navragen.

succes!
9 jaar geleden heb ik met 32 weken ook een vruchtwaterpunctie gehad. Degene die zou prikken durfde het niet aan omdat de placenta aan de voorkant lag en "slecht" was. Dus een ervaren prikker heeft geprikt. Ik voelde er niets van, maar heb niet op de monitor gekeken, dat leek me te eng.

ik vond het idee van een punctie inderdaad erg eng, maar had geen keus. Achteraf is het zóó meegevallen. Ik moest toch al in het ziekenhuis blijven, dus heb daarna ook plat gelegen
hoi arc,

fijn te lezen dat je zwanger bent van een broertje/zusje voor jullie luukje!!!!! gefeliciteerd nog.

ik heb 1,5 maand gelegen een punctie van dichtbij meegemaakt bij mn schoonzusje (was dus met haar mee en zat naast het bed).

bij haar voelde ze juist de prik door haar buik niet maar wel pijnlijk toen ze door de baarmoederwand prikten (is natuurlijk soort spier en dat voelde ze wel even). ik vond het met name erg meevallen wat voor naald ze gebruiken. die was nl best bescheiden (ik had echt van die beelden van megalange naalden voor me). op de echo zie je de naald ook niet heel duidelijk, alleen een klein puntje.

schoonzus was alleen de pijn tegengevallen (mn omdat haar gyn had gezegd dat het 100% mee zou vallen).

nou good luck en een goede zwangerschap verder natuurlijk!
Hoi Arc,

Wat fantastisch dat je zwanger bent, van harte gefeliciteerd. Ik kom je even een hart onder de riem steken over de punctie; die viel mij heel erg mee (ik was toen 21 weken zwanger). Ik vond het wel een eng gezicht, die naald naar binnen vlakbij mijn baby, dus ik heb maar heel even gekeken.

Over rustig aan doen: ik had 'm ook op een maandag en ik heb die hele week niet gewerkt. Better safe than sorry, was mijn motto. De dag voor de punctie het huis nog gepoetst en na de punctie de hele week op de bank liggen relaxen met een stapel boeken.

Succes maandag!
Nogmaals gefeliciteerd met je zwangerschap, Arc!

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap met 15 weken een vruchtwaterpunctie gehad en ik vond de ingreep zelf goed meevallen. Bij mij werd de buikwand vantevoren verdoofd, maar dat doen niet alle artsen. De verdoving schijnt ook niet heel veel voordeel op te leveren aangezien de prik alleen de buikwand bereikt en niet de baarmoeder zelf.

Ik heb overigens niet meegekeken op de monitor, daarvoor vond ik het toch te spannend allemaal. (De gynaecoloog vertelde me wel wat er gebeurde, vriend keek ook mee en toen de naald naar binnen ging werd me verteld dat de foetus meteen "wegkroop" naar het verste hoekje. Op zich prima nieuws, maar ik ben blij dat ik dat zelf niet heb gevolgd op het scherm; ik had niet het gevoel dat ik dat op dat moment goed aankon).

De kans op een miskraam is na een goed verlopen punctie erg klein, maar ik was desondanks ook erg bezorgd hierover.

Na de ingreep had ik wat krampen en een continu zeurderig, menstruatieachtig gevoel in mijn baarmoeder, en dat bleef ook zo in de loop van die dag. Ik wit dat dit normaal was en op zich geen reden tot zorg, maar zolang ik pijn voelde, voelde ik me toch niet helemaal gerust. Ben daarom maandag, de dag van de punctie, de rest van de dag in bed gebleven (met de afstandbediening en een stapel tijdschriften ). Dinsdag ook nog het grootste deel van de dag op bed, en woensdag, toen het zeurende gevoel voorbij was, weer op geweest en even op mijn gemakje naar buiten gegaan.

Ik had ook de hele week vrij genomen, maar vanaf donderdag voelde ik me weer goed, en heb ik langzamerhand mijn normale activiteiten weer hervat én nog even rustig genoten van die paar extra dagen

Veel succes maandag!
aha, thanks!

ik heb bij een vwp ook nog bijna nooit van iemand gehoord dat die resulteerde in een miskraam. bij een vlokkentest wel en mijn eigen gyn was ook niet zo'n voorstander van de vlokkentest om allerlei redenen.

ik heb trouwens geen vrij genomen.. ik heb gezegd dat ie me maar ziek moest melden, erg he? :-D
Lieve Arc,

ik heb geen ervaring met een vwp dus ik kan je geen raad of advies geven noch ervaringen delen maar ik wil je heel veel sterkte wensen.

Neem lekker die dagen rust (vrije dagen of ziekdagen ) want je wil geen enkel risico nemen.

Veel sterkte en liefs,

Louise
Poep, wie heeft jou gescheten?
Nee, helemaal níet erg, niet meer dan terecht. Je hebt alle gelijk dat je je ziek meldt. Je kunt tenslotte omwille van gezondheidsredenen niet werken, en dan val je -ook officieel- gewoon onder de ziektewet.

Ik had op mijn werk echter nog niet verteld dat ik zwanger was, en aangezien het er allemaal vrij zorgelijk uitzag op dat moment, wilde ik dat toen ook nog niet met iedereen delen.

Ik had nog ruim 2 weken aan overuren staan, die ik dringend een keer moest opnemen, vandaar dat ik toen maar even wat vakantie rondom die punctie heb opgenomen. Voor de punctie nog een paar dagen weg met zijn tweeën om even de stress en de zorgen om de zwangerschap en de komende punctie te ontvluchten, en daarna op mijn gemakje rusten en wat leuke dingen doen. Achteraf is de ingreep me gelukkig heel erg meegevallen, en heb ik dus nog wat kunnen genieten van die ingeplande week thuis!

Probeer je niet teveel zorgen te maken en nog wat leuks te doen tijdens de komende dagen.

De gynaecoloog vertelde me dat hij tijdens de afgelopen 18 jaar, waarin hij gemiddeld één punctie per week heeft gedaan, slechts 2 keer heeft meegemaakt dat een vrouw een miskraam heeft gehad die te wijten was aan de punctie (als ik er vanuit ga dat hij zo'n 40 wkn per jaar werkt, betekent dat 2 miskramen op zo'n 700 ingrepen, dat is zelfs nog een stuk gunstiger dan de globale statistiek van 0,5% aangeeft). De kans op problemen door de punctie is echt heel klein, zeker in een ziekenhuis zoals Erasmus MC waar men zo'n uitgebreide ervaring met het uitvoeren van vruchtwaterpuncties heeft.
Arc ik had me ook ziek gemeld hoor die week. Zoals Koeka zegt, het heeft een gezondheidsreden dus ik vond het zelf ook heel plausibel.
Veel sterkte!

Nu ben ik ineens vreemd 'nieuwsgierig' naar jullie redenen voor een vwp..
Njb, ik begrijp dat je niet op de hoogte bent van Arcs verhaal?
Oh Arc wat geweldig dat je weer zwanger bent! Een broertje of zusje voor jullie kleine mannetje.

Ik wens je een hele mooie zwangerschap
dank jullie wel!

vanochtend weer een "gewone" controle gehad. even lekker gluren naar de kleine friemel. wat een bewegelijk dingetje is het al!

Koeka: fijn, dat stelt me al wat geruster. het idee dat het in het EMC gedaan wordt, vind ik ook heel prettig. in eerste instantie zou het gewoon in dordt plaatsvinden, maar ik had daar geen goed gevoel bij. daar is de punctie bij de zwangerschap van Luukje ook genomen. het EMC sta ik nog vrij neutraal tegenover. daar kreeg ik eigenlijk alleen maar te horen wat ik al wist, de echte zwangerschaps stress momenten vonden allemaal in dordt plaats.

mijn gyn drukte me ook op het hart vandaag, neem vlgd week rust, rust en nog eens rust. eerste twee dagen lekker in bed blijven liggen met een goed boek. en de rest van de week ook nog zo rustig mogelijk aandoen. ze vond het heel goed dat ik op het werk gezegd had een week niet te komen.

ik blijf mijn gyn een hele fijne vrouw vinden, lief en begripvol. ook zoals ze over het kleintje praat met de echo "oh kijk, die kleine handjes... en daar de voetjes... en oohhh kijk nu zie je hem zn mondje opendoen en slikken, leuk he... blablabla"

:-)
Hey arc, bij mijn beide zwangerschappen heb ik bij zo'n 16 weken een vwp gehad. Wij kozen hiervoor i.v.m. mijn leeftijd.

Het is beide keren goed gegaan, ik heb amper iets gevoeld van de prik en het opzuigen van het vruchtwater en achteraf ook geen last gehad. Wel goed rust gehouden, de eerste dag echt gewoon plat en de dag erna ook kalmpjes aan. Ik heb niet gekeken naar de naald (en ook niet naar het beeldscherm) en ook manlief heeft gewoon de andere kant op gekeken terwijl hij mijn hand vasthield. Eigenlijk vond ik het wachten op de uitslag het ergste.

Veel sterkte en veel geluk!
Hoi Arc,

Toevallig ben ik ook 21-01-2010 uitgerekend! Ik heb a.s. dinsdag vwp, ook in het EMC. Het is mijn 1e dus nog geen ervaring met vwp. Ik zie er niet heel erg tegenop, maar echt een pretje vind ik het ook niet, maar het moet gewoon. We hebben vorige week nog uitleg gehad. En de voorbereidingen duren veel langer dan het prikken zelf. Het is ook een holle naald zei de gyneacoloog en de naald schijnt heel dun te zijn. Ik heb ook punctie gehad met IVF behandeling en die schijnt veel erger te zijn. Maar het is gewoon ook het idee dat die naald vlak langs de foetus gaat. Ik weet ook nog niet of ik naar het schermpje ga kijken. Mijn vriendinnen en mijn moeder hebben ook vwp gehad en bij hun is het meegevallen.

Ik heb alleen de dag van de punctie vrij. Maar ik lees hier dat de meesten meer dagen vrij hebben. Ik vraag het nog wel na in het ziekenhuis, want ik wil absoluut geen risico lopen.

Arc, veel succes volgende week en niet te druk maken!!

En echt leuk dat je precies even ver bent dan ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven