Gezondheid alle pijlers

Maculagat

27-09-2026 14:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er iemand bekend met een maculagat en de behandeling daarvan? Ik ben zo dom geweest om de brief aan mijn huisarts te lezen in mijn online dossier. Eigenlijk om gerustgesteld te worden dat de term "maculadegeneratie" door mij verkeerd begrepen was, en dat was ook zo. Ik krijg komende week al een consult in de maculakliniek, dus kan al mijn vragen daar stellen, maar de informatie op de website stelt mij niet gerust. Waar ik een heel rustig verlopende maculadegeneratie ken van mijn vader, die tot zijn dood op hoge leeftijd gewoon kon autorijden, lees ik dat een gat wel te behandelen is (positief dus!), maar alleen met een operatie, die liefst snel na het ontstaan moet worden uitgevoerd en nogal ingewikkelde nabehandeling vraagt. Dat komt allemaal nogal heftig over voor mij, omdat ik een maandje geleden gewoon naar de opticien ging omdat ik een iets sterker leesgedeelte nodig had en gewoon weer eens een nieuw montuur wilde.
Dus mijn vraag: wie kan mij wat ervaringen vertellen hierover? Of mijn eigen lijstje vragen aanvullen voordat ik naar de dokter ga?
Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.
Heb geen ervaring met een maculagat, maar het klinkt helemaal niet lekker..
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!
Misschien even uitleggen wat een maculagat is?
Nu moet ik eerst googlen :whistle:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Sorry, een gat in de macula, het stukje netvlies waarmee je scherp ziet. "Gat" zal wel overdreven zijn, want die hele macula is al niet groot...
Maar ik ging ervan uit dat mensen met ervaring het wel wisten te plaatsen.
Ik noem maculadegeneratie altijd omgekeerde koker visie. Mijn hoogbejaarde schoonvader heeft het, de 'mildere' droge vorm. Met behandelingen ben ik niet bekend, volgens mij koos hij ervoor niet te behandelen.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Maculadegeneratie is niet te behandelen, dus daar had hij niet veel keus in. Mijn vader had het ook, niet in de mate dat hij er niet meer mee kon autorijden. Een aangetrouwde tante is er wel vrijwel blind door geworden.
Degeneratie is slijtage. Dat lijkt bij mij dus niet te spelen, maar wel aan beide kanten "een gat" wat ze op de scan gezien hebben. En dat kan dus geopereerd worden, waarbij de grootste kans op succes afhangt van de tijd tussen het ontstaan van het gat en de operatie. Geen idee hoeveel spoed dat gaat zijn, maar de optometrist vond het jammer dat hij niet gelijk vrijdagmiddag nog een afspraak kon meegeven.
Volgens mijn informatie kan je bij de natte vorm in beginfase wel injecties in het oog krijgen wat de ziekte remt.
De meeste patiënten hebben de droge vorm.
Klopt inderdaad, had ik ook gelezen. Maar degeneratie lijkt het dus niet te zijn, dus die injecties gaan het sowieso niet worden voor mij.
Een gat in je macula? Dat ken ik niet.
Ik heb wel netvliesloslating gehad waarbij macula ook los was gekomen. Een gat in mn netvlies dus waardoor het vocht erachter kwam en macula los kwam van achterwand.
Ik zag nog 15%.

Na operatie (inmiddels wel al 6 jaar geleden) is mijn zicht weer tussen 90-100%. Een medisch wonder zeggen ze iedere controle weer. Ik zie alleen geen rechte lijnen, maar ondanks dat kan ik dus wel alles zien (alsof je naar zo’n blokjes bodem in een zwembad kijkt en de lijntjes verspringen).
Mijn moeder had dit in 1 oog en is er aan geopereerd. Ik weet de nabehandeling niet meer, maar ze kon daarna nog wel autorijden (nu om andere redenen niet meer). Ik weet eigenlijk alleen nog dat ze diverse keren op nacontrole moest.
Sorry, verder dus niet veel info voor je. Sterkte!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Dank jullie wel voor de ervaringen! Fijn om alvast iets te lezen voordat ik verder de molen inga.

Liefdagboek, wat een fijne verbetering, van 15% naar 90%! Ik zit nu op 80%, 3 weken terug nog op 90, terwijl mijn zicht 2 jaar terug nog 120% was. Juist vanwege die daling vonden ze het een dringend probleem, maar ik mag dus hopen dat het "goed" blijft door tijdig ingrijpen.
Ging die achteruitgang snel bij jou? Lijkt me heel beangstigend...
Nou, er zit echt wel spoed achter blijkbaar. Ben zojuist gebeld voor een afspraak morgen, nieuwe oogmeting, scan en polibezoek. Mocht de afspraak niet uitkomen, dan had ik naar hun SEH gemoeten...
Beroepsmatig wel ervaring mee. Als je je goed aan de nabehandeling houdt komt je zicht wel weer terug. Wellicht niet meer voor 100% maar autorijden geen probleem. Wel belangrijk om snel te handelen zodat er geen loslating optreedt. Succes.
"After all this time?" "Always."
Succes morgen Irma :hug:
Irma_3110 schreef: ↑
28-09-2026 08:54
Dank jullie wel voor de ervaringen! Fijn om alvast iets te lezen voordat ik verder de molen inga.

Liefdagboek, wat een fijne verbetering, van 15% naar 90%! Ik zit nu op 80%, 3 weken terug nog op 90, terwijl mijn zicht 2 jaar terug nog 120% was. Juist vanwege die daling vonden ze het een dringend probleem, maar ik mag dus hopen dat het "goed" blijft door tijdig ingrijpen.
Dat is eerlijk gezegd onduidelijk! Ik ben erachter gekomen tijdens een controle bij de opticien (ik draag lenzen). Dus het was in een halfjaar tijd van 100% naar 15% gegaan. Het gat zat onderin mn netvlies, waardoor het vocht zich opstapelde. Doordat dit langzaam aan is gegaan en het niet mijn dominante oog is heb ik dit waarschijnlijk niet waargenomen (behalve dat ik minder goed zag natuurlijk). Maar geen zwarte gordijntjes oid.

Het was wel: vrijdags huisarts, woensdag oogarts, donderdag UMC en ‘s middags direct op operatietafel onder plaatselijke verdoving 😬
28-09-2026 08:54

Dat is eerlijk gezegd onduidelijk! Ik ben erachter gekomen tijdens een controle bij de opticien (ik draag lenzen). Dus het was in een halfjaar tijd van 100% naar 15% gegaan. Het gat zat onderin mn netvlies, waardoor het vocht zich opstapelde. Doordat dit langzaam aan is gegaan en het niet mijn dominante oog is heb ik dit waarschijnlijk niet waargenomen (behalve dat ik minder goed zag natuurlijk). Maar geen zwarte gordijntjes oid.

Het was wel: vrijdags huisarts, woensdag oogarts, donderdag UMC en ‘s middags direct op operatietafel onder plaatselijke verdoving 😬
Severus_Snape schreef: ↑
28-09-2026 13:05
Beroepsmatig wel ervaring mee. Als je je goed aan de nabehandeling houdt komt je zicht wel weer terug. Wellicht niet meer voor 100% maar autorijden geen probleem. Wel belangrijk om snel te handelen zodat er geen loslating optreedt. Succes.
Dank je wel! Hoopvol bericht. Snel handelen zitten ze wel achteraan tot nu toe, dus doorpakken zal ook wel lukken neem ik aan.

Iedereen bedankt voor de steun!
Liefdagboek schreef: ↑
28-09-2026 17:31

Jeetje, wat een nare mededeling als je er zelf zo weinig van gemerkt hebt. 15% klinkt mij toch als heel slecht zicht. Merk je nu wel hoeveel beter het is, of is het zo sterk je niet dominante oog dat "het er niet zo veel toe doet", om het maar even te bagatelliseren...
28-09-2026 18:10
Jeetje, wat een nare mededeling als je er zelf zo weinig van gemerkt hebt. 15% klinkt mij toch als heel slecht zicht. Merk je nu wel hoeveel beter het is, of is het zo sterk je niet dominante oog dat "het er niet zo veel toe doet", om het maar even te bagatelliseren...
Vooral dat laatste! Maar goed het is wel fijn dat als mijn haar even voor mijn andere oog valt, of de zon erin schijnt dat niet mijn volledige zicht weg is. Maar anders merkte ik er echt niks van 😅
Af en toe doe ik mijn goede oog wel eens dicht met tv kijken en alles. Maar dan moet ik eigenlijk net naast het punt kijken wat ik goed wil zien, om het goed te kunnen zien. Want als ik er recht op kijk zie ik dus die knikjes.

Je kan het vergelijken met een a4tje die je in een propje maakt en dan weer glad probeert te strijken, de kreukels krijg je er niet helemaal uit.

Ik weet niet of dat van jou ook zo werkt..
Succes Irma. Fijn dat er doorgepakt wordt.
"After all this time?" "Always."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven