Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 336 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
Knoop, wat kom je een hoop spullen tegen met verhuizen he! Wij hebben ook verhuisplannen en ik wil het liefst geen troep verhuizen dus nu al goed bezig met opruimen. Alleen het lastige is dat we nog geen idee hebben van ons toekomstige huis dus toch soms dingen tegenkom waarvan ik denk: tsja wie weet is dat wel heel handig/leuk in ons nieuwe huis en het dan dus maar bewaar 🙈 maargoed nog genoeg wat wel zeker weten weg kan dus dat scheelt sowieso met verhuizen ;)
Jullie zijn beter bezig dan ik. Ik ben met iets creatiefs bezig midden in de woonkamer en het ziet er uit als een chaoschallenge in plaats van een opruimchallenge.
Tjezus, wat vals
Bij mij ligt het in de eetkamer MevrouwJack :high5: . Verdraaide creatieve kringloop en ruggengraat van een kwal.

En, helemaal gênant, maar ik heb al iets gekocht voor in de kerstboom :whistle:

Maar! Ik ben meteen mijn weekendopruimmarathon ingedoken en ik heb al meer dan twintig dingen weggegooid / in de kringlooptassen gedaan. Eén tas voor de "gewone" kringloop en één voor de creatieve kringloop. Dus qua volume is er al meer uit dan in.

En ik luister naar de AI muziek waar al mijn kinderen me keihard over judge-en. Maar ergens heeft er iemand alle emoties van menopauzale alleenstaande moeders in een prompt gepropt en toen gezegd dat er zoveel mogelijk onfatsoenlijke woorden in moesten en kennelijk moet er bij mij het één en ander uit :proud:
O ik heb een tacky musical playlist om me gezelschap te houden ;-D
Tjezus, wat vals
Ohhhhhhh wat heerlijk dat we niet hetzelfde huis opruimen ;-D
SinPermiso schreef: ↑
25-09-2026 19:29
Ohhhhhhh wat heerlijk dat we niet hetzelfde huis opruimen ;-D

Zeker :proud:
Tjezus, wat vals
Huismusje schreef: ↑
25-09-2026 14:32
Knoop, wat kom je een hoop spullen tegen met verhuizen he! Wij hebben ook verhuisplannen en ik wil het liefst geen troep verhuizen dus nu al goed bezig met opruimen. Alleen het lastige is dat we nog geen idee hebben van ons toekomstige huis dus toch soms dingen tegenkom waarvan ik denk: tsja wie weet is dat wel heel handig/leuk in ons nieuwe huis en het dan dus maar bewaar 🙈 maargoed nog genoeg wat wel zeker weten weg kan dus dat scheelt sowieso met verhuizen ;)
Wij ook hoor! Er moest ook een kledingkast die niet meer past op marktplaats. Dat is niet gelukt dus die staat gevuld met spullen bestemming onbekend in de garage. Er zijn weinig twijfelgevallen meeverhuisd en in een leefruimte belandt, mocht je nog een zetje kunnen gebruiken. Alleen het keyboard :-D Het schijnt dat iemand piano speelt hier, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Ik heb heerlijk mijn hele ochtend verlummeld omdat er toch opeens een kind opdook. Maar nu ben ik weer klaar voor de start! Gaat er nog iemand opruimen vandaag?
Wat lees ik goede acties voorbijkomen.
Nadat ik twee weken geleden ziek was, dacht ik er weer tegenaan te kunnen. Nou niet dus. Lig vandaag hele dag beroerd in bed. En ook een ziek kind.

En om het allemaal nog erger te maken: ik heb niks opgeruimd of weggedaan, maar een en ander gekocht. Ik ben nl cadeautjes voor de feestdagen aan het zoeken. Al iets leuks voor mijn dochter bij de kringloop gekocht en nu ook op Vinted.

Shame on me :facepalm:
-spullen naar de kringloop gebracht
- oude kleding weggegooid
- hele stapel papier uitgezochte weggegooid
- heel veel glas weggegooid

(En heel blij een step meegenomen van iemand die hem net aan de kringloop wilde geven, om thuis te ontdekken dat het achterwiel eraf valt)
SunShine35 schreef: ↑
26-09-2026 23:45
(En heel blij een step meegenomen van iemand die hem net aan de kringloop wilde geven, om thuis te ontdekken dat het achterwiel eraf valt)

Ik heb zo de neiging om te schrijven

- kledingkast opgeruimd
- glas weggebracht
- step weggegeven aan iemand bij de glasbak, scheelt weer een ritje naar de kringloop

Maar helaas
Tjezus, wat vals
Ik heb gister geleend gereedschap van de verbouwing/verhuizing uitgezocht en wacht nu op reactie of men het terug wilt. Afhankelijk van het antwoord moet ik er nog eens doorheen om wat dingen weg te doen. Zag bij de bouwmarkt een donatiebak speciaal voor gereedschap, dus dat is in ieder geval een goede bestemming.
Ik heb 2 kapotte kledingstukken in de container gekiept vanochtend.
En vanavond ga ik een rondje doen om nog 3 dingen te doen.

Ik heb gisteren wel iemand anders geholpen met opruimen. Hebben jullie dat ook, dat je bij iemand anders zoveel makkelijker opruimt dan bij jezelf?
Hoera, allemaal bezige mensen! Vannacht kwam er opeens een ander kind tevoorschijn, dus ook deze ochtend is opgegaan aan geklets, ontbijt en gelummel. Lekker om hier dan meteen in een opruim vibe te kunnen duiken! Ik ga ook weer aan de slag.

Jammer van het achterwiel Sunshine, maar wel heel tof dat je hier bent blijven hangen!

MevrouwJack, de soundtrack van Wicked wil ik nog wel overwegen als motivational digitaal duwtje maar bij alles vanaf Ben Platt haak ik af (sorry :flag:)
Topic gevonden, en ik wil ook mee gaan doen. Bedankt voor de inspiratie.

In de vakantie weer wat leuke (vooral praktische) kleding gekocht. Dus door mijn kledingkast gegaan om alles wat ik niet meer pas (vooral te groot) en al lang niet meer gedragen heb is uitgezocht. Veel kan naar de kledingbank. Ondergoed en bh's die echt niet meer kunnen in de textielbak.

Komende week de keuken eens gaan aanpakken. 5-10 items per dag, dat moet lukken. Te veel potjes en kruiden die al te oud zijn en weg kunnen. Maar ja, stel je voor dat ...............

Ik ga kijken wat ik de komende maanden verder kan ontspullen.
SinPermiso schreef: ↑
27-09-2026 12:28
Jammer van het achterwiel Sunshine, maar wel heel tof dat je hier bent blijven hangen!
Ach, weer een ding erbij om weg te gooien dus :)

Ik heb trouwens gisteren ook 50 lege batterijen weggegooid.

Binnenkort een keer de keukenkast, voorraadkast en badkamerkast opruimen. Daar kunnen vast wel dingen van weg.
Ik ben ook de voorraadkast & vriezer aan het opruimen door het te eten. Als in zo veel mogelijk van de (gekke) dingen daaruit opeten ipv boodschappen doen. Hebben net pasteitjes op, nog uit een kerstpakket van x jaar geleden. :-D
Knoop96 schreef: ↑
27-09-2026 22:13
Ik ben ook de voorraadkast & vriezer aan het opruimen door het te eten. Als in zo veel mogelijk van de (gekke) dingen daaruit opeten ipv boodschappen doen. Hebben net pasteitjes op, nog uit een kerstpakket van x jaar geleden. :-D
Oh heerlijk!
En slim, want dat telt zeker mee!
Zizo schreef: ↑
27-09-2026 22:24
Oh heerlijk!
En slim, want dat telt zeker mee!
Telt wat ik elke dag naar de wc breng dan ook mee? :)
Hier loop ik wat achter. Veel overwerken, veel ( wel leuke!) verplichtingen en te mooi weer😄. Afgelopen week wel 7 items verkocht op mp/Vinted en gisteren ingepakt en weggebracht, maar dat is het dan ook. Door mee te lezen hopelijk deze week weer wat meer opruiminspiratie.
Ik hang een beetje vast. Ik wil wel doorgaan met de challenge/opruimen/ontspullen en dergelijke, maar ik weet niet meer goed wat. Ik kom nu ook een beetje op het punt dat de spullen die ik in huis heb, ofwel
1. wel van mij zijn maar allemaal in frequent gebruik
2. niet in frequent gebruik zijn, maar niet van mij (bv lego hobby partner, speelgoed van de kinderen).
3. voor ieders gebruik zijn, maar niet dagelijks nodig. Maar wel een fijne opbergplek hebben. (Kerstspullen, whiskyglazen, boeken die ik niet elke dag lees maar nog niet wil weggeven.)

En dan lees ik hier hoeveel jullie verkopen en weg doen en denk ik: wat kan ik nog doen?
Je kan even zoeken op de checklist van Marie Kondo, daar staan zo'n beetje alle categorieën op, misschien zit daar nog wat inspiratie tussen? En anders ben je gewoon een blij mens toch, als het naar je zin is?
Tjezus, wat vals
Misschien ben je wel gewoon klaar Cognac ;) ook fijn toch! Of voelt het nog niet opgeruimd voor jezelf? Ik betwijfel of ik ooit klaar ben met opruimen, nog veel te veel te doen haha.

Dit weekend niks kunnen doen helaas, maar hopelijk deze week weer. Merk wel dat ik steeds meer verschuif van spullen willen verkopen of weggeven op de lokale weggeefhoek naar wegbrengen naar de kringloop of gewoon weggooien. Ik vind het zoveel geleur en gedoe, is m'n tijd en energie niet waard. Nou ja zolang het maar uit m'n huis verdwijnt ;)
Huismusje schreef: ↑
28-09-2026 10:01
Misschien ben je wel gewoon klaar Cognac ;) ook fijn toch! Of voelt het nog niet opgeruimd voor jezelf? Ik betwijfel of ik ooit klaar ben met opruimen, nog veel te veel te doen haha.

Dit weekend niks kunnen doen helaas, maar hopelijk deze week weer. Merk wel dat ik steeds meer verschuif van spullen willen verkopen of weggeven op de lokale weggeefhoek naar wegbrengen naar de kringloop of gewoon weggooien. Ik vind het zoveel geleur en gedoe, is m'n tijd en energie niet waard. Nou ja zolang het maar uit m'n huis verdwijnt ;)
Nou, het rare is: op zich is dat opgeruimde (gevoel) niet eens hetgeen ik probeer na te streven. Ik houd namelijk niet echt van een opgeruimd huis want dat voelt zo weinig doorleefd ofzo. Dus eigenlijk is het ook maar goed dat de kinderen (jonge tieners) het leuk vinden af en toe wat te bouwen, dat zorgt ervoor dat het nog een beetje voelt als leven in de brouwerij. Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat ik wil nastreven met de opruim-challenge.
Maar met kleding bijvoorbeeld denk ik dan, waarom vind ik het zo moeilijk te reduceren? Zeker voor dit seizoen, bijna elk jasje en elke broek is me zo dierbaar, die draag ik ook met regelmaat, maar het is toch wel een heel rek vol.

Edit:
Wat ik bedoel dus, is dat ik nog wel genoeg zie om me heen om op te ruimen (al vind ik dat niet per se héél belangrijk dus) maar betrekkelijk weinig om weg te kunnen doen, als in: spullen die verkocht/weggegeven kunnen worden. Je moet dus eerder denken aan: ene bord in de vaatwasser zetten, rekenmachine in de bureaula, kruimeltjes van tafel, medicijnen die op zijn naar de apotheek. Maar dat is niet echt wat met de challenge bedoeld wordt volgens mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven