Opruimchallenge
donderdag 3 september 2026 om 18:14
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
donderdag 17 september 2026 om 21:19
Haha ik ben om die reden niet op nieuwsbrieven geabonneerd, maar dit is van een winkel waar ik ooit mijn kopjes besteld heb jaren geleden en die sturen nu uit het niks een mail. Dat is ook gewoon oneerlijk.
En kijk daaaannn

En dat uitnodigen van mensen gebruik ik nu al als excuus
Tjezus, wat vals
donderdag 17 september 2026 om 22:21
Oh neee! Die zijn prachtig!!MevrouwJack schreef: ↑17-09-2026 21:19Haha ik ben om die reden niet op nieuwsbrieven geabonneerd, maar dit is van een winkel waar ik ooit mijn kopjes besteld heb jaren geleden en die sturen nu uit het niks een mail. Dat is ook gewoon oneerlijk.
En kijk daaaannn
En dat uitnodigen van mensen gebruik ik nu al als excuusZe krijgen bij elk etentje tapas, mezze, een complete rijsttafel, antipasti of wat voor excuus ik ook maar kan bedenken om ál mijn mooie keramiek te gebruiken.
Ik ga je straks staffen hoor! Dit soort plaatjes horen niet in dit topic, dit leidt niet tot opruimen
donderdag 17 september 2026 om 23:12
donderdag 17 september 2026 om 23:39
Om weer on topic te gaan:
Ik vind dit soort dingen soms wel lastig. Ik hou van creatieve dingen doen, maar vaak levert dat weer meer spullen op.
Zo hou ik van bakken. Voordeel van baksels is,dat het opgaat, maar als je ziet hoeveel bakvormen, decoratiemateriaal, gereedschap etc daar bij komt kijken.
Naaien vind ik leuk, maar waar moeten al die mooie naaisels naartoe?
Schilderen lijkt me leuk, maar wat moet ik met tig schilderijen. En onlangs vroeg een vriendin mij mee naar een keramiekcursus. Dat is echt wat voor mij, maar ik heb - net als mevrouwJack - genoeg kopjes en schotels.
Hoe vind ik een creatieve hobby waarbij ik niet veel nieuwe rotzooi maak.
Ik vind dit soort dingen soms wel lastig. Ik hou van creatieve dingen doen, maar vaak levert dat weer meer spullen op.
Zo hou ik van bakken. Voordeel van baksels is,dat het opgaat, maar als je ziet hoeveel bakvormen, decoratiemateriaal, gereedschap etc daar bij komt kijken.
Naaien vind ik leuk, maar waar moeten al die mooie naaisels naartoe?
Schilderen lijkt me leuk, maar wat moet ik met tig schilderijen. En onlangs vroeg een vriendin mij mee naar een keramiekcursus. Dat is echt wat voor mij, maar ik heb - net als mevrouwJack - genoeg kopjes en schotels.
Hoe vind ik een creatieve hobby waarbij ik niet veel nieuwe rotzooi maak.
donderdag 17 september 2026 om 23:50
Ik heb hetzelfde, een hele zolder vol creatieve spullen, een keukenkastje vol chocolademallen, bakvormen en andere bakproducten en dan maak ik ook nog muziek. Ik heb er gelukkig ruimte voor dus ik vind het wel prima. Ik houd alleen wel af wat ik van anderen krijg, soms kreeg ik van alles toe geschoven van mensen die aan het opruimen waren. Restjes verf, oude tijdschriften, daar ben ik een stuk kritischer in geworden.
Op dit moment teken ik veel, dat valt mee qua ruimte wat het inneemt en er kan een heleboel in een map voordat het in de weg ligt. Ik ken mensen die handwerken voor goede doelen, knuffels, dekentjes e.d. Misschien is dat een idee?
Op dit moment teken ik veel, dat valt mee qua ruimte wat het inneemt en er kan een heleboel in een map voordat het in de weg ligt. Ik ken mensen die handwerken voor goede doelen, knuffels, dekentjes e.d. Misschien is dat een idee?
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 08:45
Er zit een bakwinkel in de buurt hier die bakvormen verhuurt, ik was zo blij toen ik daar achter kwam. Ik heb nu alleen nog vormen voor dingen die ik vaak gebruik (cake- en springvormen, muffins, en een hele leuke tulbandvorm). Misschien zit er bij jou in de buurt ook zoiets?
framboise-t wijzigde dit bericht op 18-09-2026 08:49
2.74% gewijzigd
vrijdag 18 september 2026 om 09:07
framboise-t schreef: ↑18-09-2026 08:45Er zit een bakwinkel in de buurt hier die bakvormen verhuurt, ik was zo blij toen ik daar achter kwam.
Dat is echt een briljant initatief.
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 10:18
Hahahaha superleuk opgeschrevenSinPermiso schreef: ↑15-09-2026 01:36Maandag niks opgeruimd maar wel mijn kat getrimd. In zijn geval betekent dat dat ik ongeveer vijf nieuwe katten kan punniken van wat er in de vuilnisbak verdween.
vrijdag 18 september 2026 om 10:31
Ha! Ik heb twee van dat soort exemplaren en mijn man heeft er een hobby door gekregen: hij vilt het kattenhaar met het gevolg dat ik nu meer dan een emmer aan gewassen viltbolletjes heb die hij ooit wil gebruiken voor.... ??????SinPermiso schreef: ↑15-09-2026 01:36
Maandag niks opgeruimd maar wel mijn kat getrimd. In zijn geval betekent dat dat ik ongeveer vijf nieuwe katten kan punniken van wat er in de vuilnisbak verdween. Dus als je door je wimpers kijkt en heel coulant bent dan zou je kunnen zeggen dat ik heb meegedaan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
vrijdag 18 september 2026 om 10:34
OlleGrieze schreef: ↑18-09-2026 10:31Ha! Ik heb twee van dat soort exemplaren en mijn man heeft er een hobby door gekregen: hij vilt het kattenhaar met het gevolg dat ik nu meer dan een emmer aan gewassen viltbolletjes heb die hij ooit wil gebruiken voor.... ??????![]()
Wat vreselijk
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 10:45
Ik heb drie vrije dagen voor de boeg dus kan weer wat doen. Ik merk alleen dat door al het geopruim ik nogal achterloop met het normale huishouden. Beetje jammer, want nu wordt het uitzicht op mijn prachtig opgeruimde en schoongemaakte keukenkastjes verwoest door de afwas die er al drie dagen staat. Eerst maar eens een rondje huishouden, en dan kijken wat het volgende projectje wordt.
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 17:11
vrijdag 18 september 2026 om 17:18
Drackie schreef: ↑18-09-2026 17:11Ik heb gisteren 7 dingen verkocht via Vinted die ik vandaag direct op de post heb gedaan. Vandaag ook weer een deel van de voorraadkast gedaan, waar ik o.a. nog paaseitjes vond. Ik vond vorige week óók al paaseitjes op een andere plek in de kast, net als een paar weken geleden.![]()
Chocola vinden op onverwachte plekken, dat is de droom. Ik vind alleen maar stof. Lekker weer wat dingen de deur uit!
Ik heb de benedenverdieping opgeruimd, de achterstallige afwas gedaan en de was draaien, het ziet er weer beter uit. Geen echte opruimacties, mijn resterende tijd aan ruzie maken met de mods besteed
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 19:27
Wat een leuk initiatief! Nog nooit van gehoord, maar het Googlen waard!framboise-t schreef: ↑18-09-2026 08:45Er zit een bakwinkel in de buurt hier die bakvormen verhuurt, ik was zo blij toen ik daar achter kwam. Ik heb nu alleen nog vormen voor dingen die ik vaak gebruik (cake- en springvormen, muffins, en een hele leuke tulbandvorm). Misschien zit er bij jou in de buurt ook zoiets?
Zonde van jouw mooie kannetje. Dat is ongewenst opruimen.
vrijdag 18 september 2026 om 19:29
Oh fantastisch!Drackie schreef: ↑18-09-2026 17:11Ik heb gisteren 7 dingen verkocht via Vinted die ik vandaag direct op de post heb gedaan. Vandaag ook weer een deel van de voorraadkast gedaan, waar ik o.a. nog paaseitjes vond. Ik vond vorige week óók al paaseitjes op een andere plek in de kast, net als een paar weken geleden.![]()
Zo vond ik ooit bij het opruimen van mijn sokkenla helemaal achterin een reep chocola. Die had ik ooit verstopt omdat mijn man alles opvreet. Maar ik was het blijkbaar zelf vergeten.
vrijdag 18 september 2026 om 19:33
De afwas doen is toch ook gewoon een vorm van opruimen? Je aanrecht is in elk geval weer leeg. Dus wees trots op jezelf.
Verder vraag ik me af waarom je in hemelsnaam kattenharen zou willen vervilten, maar misschien kan Olle Grieze ooit het kunstwerk wat haar man ervan maakt hier tonen?
Vinted is ideaal om op te ruimen, maar kan ook lastig zijn als je wilt opruimen. Het liefst wil je alles direct uit huis. En met Vinted weet je niet of je het daadwerkelijk kwijtraakt.
Vandaag wel 4 dozen met meerdere kleren erin weggebracht voor Vibted, dus dat is fijn. Zelfs een vreselijk lelijke grote laptoptas. Nou ja, dat ruimt op!
Verder vraag ik me af waarom je in hemelsnaam kattenharen zou willen vervilten, maar misschien kan Olle Grieze ooit het kunstwerk wat haar man ervan maakt hier tonen?
Vinted is ideaal om op te ruimen, maar kan ook lastig zijn als je wilt opruimen. Het liefst wil je alles direct uit huis. En met Vinted weet je niet of je het daadwerkelijk kwijtraakt.
Vandaag wel 4 dozen met meerdere kleren erin weggebracht voor Vibted, dus dat is fijn. Zelfs een vreselijk lelijke grote laptoptas. Nou ja, dat ruimt op!
vrijdag 18 september 2026 om 19:38
Ik moet toegeven dat het echt mooi materiaal is en hij het plan heeft om er ooit een poef van te maken. (of een kattenmandje

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
vrijdag 18 september 2026 om 19:41
Oh wauw! Dat is echt heel mooi!OlleGrieze schreef: ↑18-09-2026 19:38Ik moet toegeven dat het echt mooi materiaal is en hij het plan heeft om er ooit een poef van te maken. (of een kattenmandje)
![]()
Nu heb ik een Britse koethaar, dus bij mij gaat het niet zo snel met haren verzamelen. Maar ik krijg bijna een nieuwe hobby!
vrijdag 18 september 2026 om 20:55
Wat ik irritant vind, is de ongevraagde meuk die je overal bij krijgt. Ik bestelde kattenvoer, dat kan ik alleen online kopen. Krijg je er ongevraagd een speeltje bij (wat ze vaker niet dan wel leuk vinden), andere zakjes voer die ze niet lekker vinden. Zonde om weg te gooien, moet ik daar weer een doel voor vinden. Ik bestelde een cadeautje bij een kleine webwinkel, en dat wordt dan weer helemaal aangekleed met extra zakjes, een klein cadeautje, flyers, etc. Je kunt hier geweldige sushi krijgen, maar aangeven dat je al 35 sets eetstokjes hebt, dat kan niet. Gelukkig zijn er wel steeds meer winkels waar je dingen kunt afslaan. Bij AH bijvoorbeeld, ik zit vaak helemaal niet op gratis proefproducten te wachten, daar kun je dat tenminste aangeven.
Tjezus, wat vals
vrijdag 18 september 2026 om 21:24
Redhead70* schreef: ↑18-09-2026 21:21Kun je dat niet in een weggeefkasje leggen? Sommige mensen vinden zoiets echt leuk en fijn.
Ja ik kom er wel weer vanaf, maar het irriteert me dat in tijden waarin duurzaamheid hip & happening is, winkels dit niet gewoon optioneel maken.
Tjezus, wat vals
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in