Moeilijk

01-10-2026 11:13 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader ligt op sterven. Ik heb net voor de zoveelste keer een zware operatie achter de rug aan mijn oog. Mijn moeder besloot dat het een fantastisch idee was om mij verbaal en fysiek te lijf te gaan vlak na deze operatie en zegt dat dat mijn schuld is. Heeft gedreigd tegen mijn familie te zeggen (en misschien ook al gezegd) dat ik een egocentrisch mens ben dat niets om mijn vader geeft, ondanks dat ik de helft van mij leven mantelzorg heb verleend en ernstig geparentificeerd ben. Ik zat in een kamer vol met familieleden en niemand die een arm om me heen sloeg of een knuffel gaf of vroeg hoe het ging, ik heb mijn vader's hand vastgehouden (dat was fijn) maar me nog nooit zo alleen gevoeld. Werden zelfs grapjes gemaakt over fysiek geweld alsof het normaal is. Ik heb nog een fijn gesprek met mijn vader kunnen hebben waarin hij aangaf dat hij heel trots op me was. Mijn moeder heeft het blijkbaar gehoord, want die begon later tegen me te schreeuwen dat er niets is om trots op te zijn, dat ik niets voorstel, niets waard ben en niets heb gepresteerd in het leven. Allemaal aantoonbaar onjuist, maar dat interesseert haar niets.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee wil. Misschien maar gewoon van me af schrijven.
ach wat In&in verdrietig. Hoop dat je nog mooie momenten met je vader kan hebben, en dan je moeder op een zeer laag pitje kan zetten.
Sterkte!
:hug:
Wat naar.
Wat Lila Linda schrijft sluit ik me bij aan.

En nee het is niet egoïstisch om het contact met je moeder op een laag pitje te zetten.
Wat ontzettend naar.

Ik neem aan dat je een goede band hebt met je vader, gezien zijn woorden. Ook neem ik aan dat je band met je moeder al lange tijd 'moeizaam' is. Mogelijk heeft je moeder nog andere onaangename trekjes.

Meestal weten de mensen om jullie gezin wel hoe het echt in elkaar steekt. Jij weet wat je al die tijd voor hen hebt gedaan. Houd je daaraan vast.

Heb je nog broers en zussen? Hoe gaan die met de situatie om? Hoe is hun band met je ouders? Kun je daar wel troost vinden?

Ik kan me voorstellen dat mensen om jullie heen bang voor je moeder zijn. Dat maakt dat ze liever meepraten en doen dan echt oprecht te reageren. Mogelijk dat ze daarom wat lacherig doen maar mooi is het zeker niet.

Je moet zeker overwegen om (later) je moeder los te laten. Je verdient meer dan omlaag gepraat en fysiek aangepakt te worden.

Heel veel sterkte de komende tijd

:hug:
Wat ontzettend wreed en verdrietig. Een digitale arm om je schouder vanaf hier :hug:

Ik kan me zo voorstellen dat de relatie met je moeder al langer moeilijk is. Ik hoop dat je op een later moment het gebeurde in perspectief kan plaatsen, al en blijft het ontzettend pijnlijk als een ouder zo liefdeloos is.

Wat heb je nodig om de komende tijd door te komen?
Soms denk ik zo diep dat ik vissen voorbij zie zwemmen.
Heftig :hug: . Gelukkig was het gesprek met je vader fijn.
Je bent niet egocentrisch. Ik zou het contact met moeder verbreken na de uitvaart van je vader. Niet eens een laag pitje.
Geen woorden kunnen omschrijven hoe naar deze situatie is. Digitale knuffel :hug:
Je bent geparentificeerd, schrijf je.

In gewone taal: jij hebt voor jouw ouders gezorgd toen jij een kind was.

Woon jij nog bij jouw moeder?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik heb heel lang een slechte band gehad met mijn vader, dit komt ook grotendeels omdat mijn moeder erg negatief over hem was en mij lastigviel met (niet bestaande) relatieproblemen, dusdanig dat ik me wel eens heb afgevraagd waarom ze nog getrouwd waren.Ondanks dat was mijn vader altijd erg zorgzaam en gewoon heel blij met alles wat ik had bereikt, hij was/is oprecht m'n grootste fan.Hij vind het zelf zo jammer dat hij belangrijke stappen in mijn leven niet meer kan meemaken. Ik ook, ik had hem zo veel beter gegund.
Wat een vreselijke mensen zeg, die erbij zijn en niks doen.
En wat verdrietig dat je vader er niet lang meer zal zijn.

Ik hoop dat je mensen in je leven hebt die goed voor jou zijn en dat jij goed voor jezelf gaat zijn. Je mag afstand nemen van de mensen die je verdriet doen. Sterkte de komende tijd.
Ach Papiervampier, wat verdrietig. Wat een gemis zal dit zijn. :hug:
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Griselda schreef: ↑
01-10-2026 13:09
Wat een vreselijke mensen zeg, die erbij zijn en niks doen.
En wat verdrietig dat je vader er niet lang meer zal zijn.

Ik hoop dat je mensen in je leven hebt die goed voor jou zijn en dat jij goed voor jezelf gaat zijn. Je mag afstand nemen van de mensen die je verdriet doen. Sterkte de komende tijd.
Dit inderdaad. Neem ajb afstand van vooral je moeder, maar ook andere familieleden die je niet steunen.

Veel sterkte en kracht voor jou.
Ben je fysiek ok na wat je moeder heeft gedaan? Het is sowieso al op geen enkele manier goed te praten, maar na een operatie ben je ook nog kwetsbaarder dan normaal.

Gaat het om weken, dagen, uren bij je vader? Heb je nog een mogelijkheid om bij hem te zijn op rustigere momenten? Etenstijd, heel laat of heel vroeg misschien?

Als de kamer zo vol is en niemand een arm om je heen slaat kan ik me in dit verhaal ook voorstellen dat mensen bang zijn voor het explosiegevaar van je moeder. Dit is vast niet haar eerste wrede actie en nu staat de ketel ook nog onder druk. Is er iemand rondom jullie met wie je het normaal gezien fijn kunt vinden?
Het klinkt als een behoorlijk verziekte familierelatie. En daarbovenop komt er mogelijk niet het mooiste naar boven bij je moeder nu je vader zo ziek is en rekent ze dat af op jou. Heel oneerlijk, maar het zegt meer over haar dan over jou.

Misschien kun je proberen haar opmerkingen voor nu te negeren en je te richten op je vader.

(En de familie heeft zelf ook ogen en verstand, die doorzien het gedrag van je moeder vast ook wel)
Wat ontzettend wreed. Is je moeder constant bij je vader? Anders misschien zoals hier al geschreven staat, heel vroeg of voor mij part midden in de nacht tijd bij en met je vader doorbrengen.
joppie wijzigde dit bericht op 01-10-2026 15:41
Reden: Foutje
0.78% gewijzigd
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Pelle schreef: ↑
01-10-2026 12:42
Heftig :hug: . Gelukkig was het gesprek met je vader fijn.
Je bent niet egocentrisch. Ik zou het contact met moeder verbreken na de uitvaart van je vader. Niet eens een laag pitje.
Dit is zo ongeveer wat ik heb gedaan, in een naar wat ik lees behoorlijk vergelijkbare situatie als de jouwe.

Geen seconde spijt van gehad.

Heel veel sterkte :hearts:
Ik heb geen illusies dat mijn familie dat doorziet. Ik heb ooit aan een familielid gevraagd of ik bij haar kon logeren nadat mijn moeder mijn keel dicht had geknepen, en toen zei familielid dat het heel normaal gedrag was. Een ander familielid zei dat ze toch mijn moeder was en dat ze het vast niet zo bedoelde. Zelfs een familielid van mij die voor de politie werkt, nam het niet serieus. Mijn grootouders hadden ook losse handjes dus ze zullen het wel normaal vinden. Niet voor niets gaan de "grapjes" over vliegende voorwerpen die men naar elkaar smijt.

Zij zit er inderdaad de hele dag. Zolang mijn vader eet en drinkt kan hij het nog wel even volhouden. Het is een sterke man, ook al is hij heel erg ziek.
Puh, als men dit normaal vindt in je familie dan zul je vanuit daar geen steun krijgen.

Afschuwelijk.
Kun je het huis uit? Heb je mensen om je heen die wel lief zijn voor jou?
Even geloept. Woon je nog altijd op jezelf en is het huis nu wel jouw plekje? Ik vind het heel naar voor je dat je in zo'n situatie bent opgegroeid en dat andere naasten losse handjes 'normaal' vinden. Dit is het zeker niet!
Hoe erg! Heel veel sterkte.
Wat een mooi gesprek heb je met je vader nog gehad. Trek je daar aan op.
Je moeder is niet goed in haar hoofd, probeer met haar zo weinig mogelijk contact te hebben. Doen wat voor jou het beste is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven