Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering +rondkomen

23-07-2009 13:03 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu al bijna 2.5 jaar op kamers en het blijft lastig om rond te komen van de studiefinanciering. Wie herkent dit??

Ik voel mij heel zelfstandig en wil ook liever niet op mijn ouders terugvallen. Betaal de verzekering, boekengeld, huur, boodschappen, verjaardagen,telefoonrekening, internet, lesgeld en noem maar op gewoon zelf.

Naast de studiefinanciering heb ik een bijbaantje (35 euro per week) en soms nog extra werk met oppassen of evenementenwerk (dit is niet wekelijks of maandelijks)

En toch.... al het geld is zomaar weer op! Ik word er helemaal gek van! Ik ga vrijwel nooit stappen, soms wel een bioscoop of een terrasje, koop zelden nieuwe kleren en heb geen dure hobby's en kijk in de supermarkt naar wat ik écht nodig ben en dan het goedkoopste merk...

Voor mijzelf al een aantal maanden weer bijgehouden hoeveel en aan wat ik iets uitgeef.... en ik zie het gewoonweg niet! Ben geen big spender....

Op dit moment ben ik aan het verhuizen en dat kost natuurlijk ook wel wat geld, geld wat ik niet heb. Voor het eerst springen mijn ouders bij. En dat voelt heel gek en niet fijn :(

Heeft iemand tips? ervaringen?

het is ook een beetje frustratie uiten nu... ppff zit er even doorheen
Dat vind ik echt belachelijk... Nou nu ben ik inderdaad wel 'verplicht' om bij te lenen. Want met nog eens 70 euro in de maand minder, kan ik het absoluut niet redden!

Idioot gedoe.. Bij een MBO-opleiding heb je veel meer tijd en ruimte om naast de studie te gaan werken. Bovendien wonen 9 van de 10 MBO-ers nog bij hun ouders en hebben ze sowieso minder vaste lasten..

Domme regeling, domme ibg... :(
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik kan begrijpen dat het best lastig is om rond te komen.

Ik heb zelf ook geen vetpot, maar ik ben ook niet iemand die elke week uit eten wil en vier dagen per week op de kroeg staat. Sweet Candy, als je je eigen collegeld wilt betalen maar dat niet red vanwege die 70 eu minder bijvoorbeeld dan kan je ook collegegeldkrediet aanvragen. Je leent dan precies het bedrag van je collegegeld en niet meer of minder (nu is dat geloof ik 136 eu per maand).

Daarnaast zou ik proberen om voor de hogeschool aan het werk te gaan. Bijvoorbeeld in het voorlichtingsteam van de universiteit, in de BHV poule of ergens anders bij. Je kan op die manier vaak wel makkelijk bijklussen voor een redelijk bedrag. Op de uni begin je vaak met 8-10 euro per uur als student dus dat is wel chill.
Volgens mij is studiefinanciering niet bedoeld om van "rond te komen"? Het is bedoeld om je studie te financieren.

Levensonderhoud moet je zelf in voorzien, en dat vind ik ook niet meer dan normaal. Meer werken dus, of lenen. Ik kreeg geen aanvullende beurs en wilde niet op kamers, maar gelijk in een appartement, dus ik heb behoorlijk wat zelf aangevuld. Zo hoort dat toch ook: IBG betaalt collegegeld en boeken, en ik betaal huur, gwl, kleding, uitgaan e.d.. 't is toch van de zotte dat de overheid voor minstens 4 jaar zou moeten zorgen dat een student kan 'rondkomen'?!
Goh.... interessant dit Topic!!

Mijn dochter gaat in sept. studeren, maar ze blijft thuiswonen.

De Stufi is heel laag, keer 93 per mnd (zelfde als kinderbijslag voorheen, maar dat werd achteraf per 3 maand betaald).

De situatie bij ons is dus zo dat haar vader alimentatie dient te betalen voor o.a. haar, sinds ze 18 jaar is zou ze dat rechtstreeks ontvangen, helaas weigert haar vader de ali aan haar te betalen. Hierdoor ontstaat voor haar een mega financieel probleem.

Ze probeert nu een baantje te vinden naast de studie voor ca. 12-16 uur per week. De studiebegeleider vertelde haar dat ze erg moet uitkijken met bijbaantjes ivm zwaarte van de studie.

De rekening voor het studiejaar heeft ze ontvangen, exclusief de boeken. Ik ga dit voor haar voorschieten, zo ook haar zorgverzekering (minus de zorgtoeslag die ze van de fiscus ontvangt) en zo ook verdere onderhoud. Die 93 eurie, tja ze moet toch ook geld hebben om iets te doen?

Alles bij elkaar geteld, incl. verzorging, studie, kleding etc... kost zij mij ¤ 1.000,00 per maand. Haar vader weigert hier ¤ 300,00 aan mee te betalen, wanneer dochter ook iets van ¤ 200-250 per maand zou verdienen, was alles wat eerlijker verdeeld, nou ja eerlijk, maar zou het voor mij iets makkelijker zijn.
@mrspositive: je dochter moet mbt de alimentatie een brief sturen aan het LBIO en dan met terugwerkende kracht de alimentatie vorderen van haar vader. Dat heb ik destijds ook gedaan en dat lukte toen
Ja Magnolia, klopt.

Voordat ze 18 werd had het LBIO haar al een brief gestuurd om te vragen of zij voor mijn dochter moesten incasseren of dat ze het zelf zou doen.

Ze heeft netjes haar vader gebeld met de vraag en hij zei ijskoud, nee ik ga weer naar de Rechter, want ik vind het te duur!!!

Nou dat was duidelijk, dus heeft ze LBIO toestemming gegeven de ali te incasseren voor haar. Tot nu toe heeft ze nog niks gehad.

Ik ook niet trouwens hoor voor de andere kinderen, ja het is niet eerlijk, maar goed.
Ow wat vervelend Mrspoitive. Ik zit even terug te denken aan mijn situatie.... mijn vader wil de ook naar de rechter (hoorde ik via het LBIO), nou prima, maar ik heb wel in mijn brief gezet dat ik in afwachting daarvan gewoon de alimentatie vorderde en dat geld kreeg ik dus ook met terugwerkende kracht. Dus even wat meer druk erop via het LBIO en dan is het zo geregeld...... Mijn vader is overigens niet naar de rechter gegaan.....
Oh irritant dat je dochter op die manier tekort komt voor haar studie en levensonderhoud :(

feelfree. Als je even meer had gelezen, had je geweten dat ik niet een fulltime bijbaan kan nemen. Bovendien zijn de studies (en alles er om heen) tegenwoordig flink duur en valt dat niet te doen van de studiefinanciering. Als je dan ook nog eens je studie vlotjes wilt doorlopen
Haar vader kan er vooralsnog ook niet onderuit, er ligt een Beschikking en zolang deze niet is herzien zal hij moeten betalen.

Vervelende is dat hij dat niet doet, dat geeft veel onzekerheid voor mijn dochter. Haar vader zal zowel aan haar als aan mij alle achterstand alsnog moeten betalen, maar voorlopig is het er nog niet. De rekening van de opleiding ligt er wel en binnenkort dus ook de boeken.

Haar vader gaat dus wel naar de Rechter, hij denkt een zaak tegen mij aan te spannen (in feite procedeert ie tegen zijn minderjarige kinderen), maar tevens spant ie een zaak aan tegen zijn meerderjarige dochter. Mijn dochter kan mij machtigen, maar dat wil ze niet. Ze zegt, pa mag wel eens gaan inzien wat ie in feite aan het doen is.

Vraagje Magnolia, hoe was en is de verhouding tussen jou en je vader? Heb je er later met hem over kunnen praten?

Mijn dochter is behoorlijk klaar met haar vader, mijn zoon ook (niet om financiele redenen hoor, speelt nog veel meer). Enkel de jongste gaat nog naar zijn vader.
Mrspositive: je zegt het al de Beschikking ligt er en totdat er een andere beschikking ligt, zal de vader moeten betalen! Dus, even schouders eronder en contact opnemen met het LBIO en je dochter ook. Desnoods zal het LBIO beslag op zijn salaris laten leggen via de werkgever.

De verhouding met mijn vader was en is slecht. Ik heb hem jarenlang niet gezien, daarna wel een paar keer, maar het is op niks uitgelopen en nu zie ik hem eigenlijk nooit meer er is ook nauwelijks contact. Overigens heeft mijn vader tot mijn 21e alimentatie betaald, maar ik heb altijd naast mijn studies gewerkt
Jee het is er voor studenten niet beter op geworden. Toen ik studeerde was de beurs (in principe) genoeg voor alle kosten die je moest maken (als je aanvullende beurs + stuk ouders meenam). Dan werkte en leende ik er ook nog bij, om nog iets meer te kunnen doen dan alleen maar thuis zitten.

Tip: als je door er bij te werken langer over je studie doet (en die kans is best aanwezig), is het misschien slimmer om te lenen en snel je studie af te ronden (waarna je met een goed verdienende baan kunt beginnen).
Ik heb vorige week met mijn moeder erover gesproken. Zij vind dat ik het eerst even op zijn beloop moet gaan tot september/oktober. Nu de verhuizing achter de rug is, lukt het mij wel om de zomer door te komen, omdat ik minder uitgaven heb. Ook gaan zij mijn boeken betalen... maar ik vind het zo rot om weer aan te kloppen bij mijn ouders: 'mijn collegegeld moet worden betaald en ook mijn boeken nog'... Terwijl ik weet dat mijn ouders het nu ook even niet ruim hebben.

Ppfff.. nouja.. het liefst neem ik dus per september een lening van 100 - 150 in de maand.... Nog maar eens even overleggen...
quote:sweetcandy schreef op 02 augustus 2009 @ 22:16:

feelfree. Als je even meer had gelezen, had je geweten dat ik niet een fulltime bijbaan kan nemen. Bovendien zijn de studies (en alles er om heen) tegenwoordig flink duur en valt dat niet te doen van de studiefinanciering. Als je dan ook nog eens je studie vlotjes wilt doorlopen

Ik héb gelezen Sweetcandy.

Maar het feit dat jij geen fulltime bijbaan kunt nemen verandert er toch niks aan? Studiefinanciering is NIET bedoeld om van "rond te komen". Je kunt er je studie mee financieren, maar meer ook niet.

Dus voor de rest moet je meer gaan werken (wat voor jou dus geen optie is, prima), of lenen (wat jij denk ik heel terecht gaat doen in september).

Ik vind gewoon de verontwaardiging over het feit dat je niet kunt rondkomen van je studiefinanciering een beetje onterecht. Daar is die studiefinanciering ook niet voor bedoeld! Ik heb zelf ook gestudeerd, nog niet zo lang geleden, en néé dat was geen vetpot. Zou mooi zijn als de overheid dat ging betalen, haha.

Als het je troost: inmiddels ben ik een paar jaar verder, en geloof me; je haalt het in financieel opzicht zó weer in, als je na je afstuderen eenmaal een baan hebt.
Vivafeelfree....de studie beurs bekostigt ook enkel een deel van je studie,en dat is geen vetpot.

Al wat je meer afneemt is een lening en die betaal je later gewoon terug.
Mijn dochter is ook pas op kamers gegaan.

Haar studie wordt door haar vader betaalt.

De huur voor een kamer is belachelijk hoog en uitwonende beurs is een schijntje.

Ik kijk het even een paar maandjes aan of ze het redt(ze werkt hard maar moet ook genoeg tijd en energie overhouden voor har studie),omdat ik vind dat ze eerst moet ervaren en leren de touwtjes aan elkaar te knopen.

Maar ik denk dat ik toch moet gaan bijspringen.

(wat ik nu al doe door wat kosten op te vangen en boodschappen toe te stoppen)
wat knap dat je tot nu toe van zo'n budget bent rondgekomen en vervelend dat de stufi nu zoveel lager is.

Je vraagt naar wat ervaringen: ik heb tijdens mijn HBOstudie een wisselend budget gehad - thuiswonend, uitwonend, buitenland, samenwonend. Ik heb wel altijd (behalve tijdens verblijf buitenland) een bijbaan gehad van 8 - 12 uur per week, en full time in vakanties. Laptop & reizen (voor stage / studie buitenland) betaalde ik van mijn spaargeld, stagevergoeding en speciale beurzen. Voor de rest kwam ik rond van stufi en bijbaan. Ouders betalen ziektekostenverzekering, en 500 euro per collegejaar. Tijdens HBO studie heb ik niet geleend; nu voor mijn master wel. Na 4 jaar is de prestatiebeurs op. Ik heb nu wel het voordeel dat ik samenwoon - dat levert veel belastingteruggaaf op.

Je schrijft dat je vanwege je gezondheid niet te veel kunt werken en zoals sommigen hier al zeiden: je gezondheid gaat voor. Je hebt dus een goede reden om te lenen. Als je straks weer aangesterkt bent, kun je altijd nog extra werken. Je krijgt natuurlijk ook meer per uur als je straks meer ervaring en meer opleiding hebt - dat scheelt.

Je kunt eventueel nadenken over een andere bijbaan; misschien eentje die je flexibel & thuis kunt doen, zodat het je niet zoveel energie kost? Tekstschrijver ofzo. Ik noem maar wat.

Probeer ook zoveel mogelijk tweedehands boeken te kopen en te verkopen voor je studie, via internet zijn er genoeg boeken te vinden.

Misschien zijn er beurzen waar je aanspraak op kunt maken? Op basis van goede resultaten, motivatie, familiefonds, of wat dan ook? Het kan de moeite zijn om het uit te zoeken.

Zomaar wat ideetjes, misschien heb je er iets aan.

Als ik je verhalen en de reacties zo lees, ga je prima met je geld om. Voel je dus ook niet schuldig als je wat extra moet lenen, het is zeker niet omdat je slordig met je geld omgaat. Succes! En natuurlijk veel plezier met je vervolgstudie!
quote:iry schreef op 03 augustus 2009 @ 15:39:

Vivafeelfree....de studie beurs bekostigt ook enkel een deel van je studie,en dat is geen vetpot.

Al wat je meer afneemt is een lening en die betaal je later gewoon terug.Dat is toch precies wat ik zeg? Maar in mijn ogen is dat geen reden om "verontwaardigd" te zijn, zoals de openingspost op mij wel een beetje overkomt, dat je niet kunt "rondkomen van je studiefinanciering".
(ik vond het er wel een beetje bijhoren trouwens, als student doordeweeks alleen maar witte bonen in tomatensaus en dan in het weekend gezond eten bij paps en mams , of de toegestopte boodschappen meenemen zoals bij Iry)
Daar heb je ook wel gelijk in... Ik snap dat niet alles maar bekostigd kan en moet worden. Daar worden mensen ook te makkelijk van (met name de 'jeugd' die alles door paps en mams betaald krijgen). Het is gewoon supervervelend dat de kosten steeds maar hoger worden en er steeds minder geld binnen komt... Van het geld dat ik nu krijg zou ik niet eens al het collegegeld + boeken + readers + andere dingen etc kunnen betalen volgens mij...

Het goedkope boodschappen doen is trouwens ook wel een kick natuurlijk :P Bij de liddl en aldi kijken naar het goedkoopste. Voordeelverpakkingen kopen en invriezen, paar dagen brood eten... etc
quote:sweetcandy schreef op 03 augustus 2009 @ 18:56:

Daar heb je ook wel gelijk in... Ik snap dat niet alles maar bekostigd kan en moet worden. Daar worden mensen ook te makkelijk van (met name de 'jeugd' die alles door paps en mams betaald krijgen). Het is gewoon supervervelend dat de kosten steeds maar hoger worden en er steeds minder geld binnen komt... Van het geld dat ik nu krijg zou ik niet eens al het collegegeld + boeken + readers + andere dingen etc kunnen betalen volgens mij...

Het goedkope boodschappen doen is trouwens ook wel een kick natuurlijk :P Bij de liddl en aldi kijken naar het goedkoopste. Voordeelverpakkingen kopen en invriezen, paar dagen brood eten... etcAls je zo'n 500 euro per maand krijgt van de IB-groep moet dat toch echt wel meer dan genoeg zijn om je collegegeld, boeken en readers van te betalen.
Sweetcandy, super dat je tot nu toe zo zuinig bent geweest en kon rondkomen zonder hulp van je ouders.

Studeren is tegenwoordig erg duur en de stufi is inderdaad niet erg veel.

Ik studeer ook nog, de studie is duurder dan gemiddeld. Ik betaal alles zelf; huur, collegegeld, boeken, boodschappen, verzekering en alle kleine kostenposten daarnaast. Ik heb twee baantjes (horeca en poetsen) die beide vrij flexibel zijn en samen goed voor 20-25 uur in de week.

Maar ik leen ook wat bij van de IBG. Je moet namelijk ook kunnen genieten van je studententijd; als je alleen maar geldzorgen hebt, kun je je niet goed concentreren op je studie en daarnaast niet eens af en toe leuke dingen doen.

Ik heb trouwens best een gat in mijn hand af en toe en ik merk dat dat steeds minder wordt naarmate ik langer zelfstandig ben!

Ik herken me helemaal erin dat goedkoop boodschappen doen enzo echt een kick geeft
Hoi! Hier nog iemand die studeert en altijd te weinig geld lijkt hebben Van alleen de studiefinancering zou ik ook niet redden (en met 550E per maand zou ik het ook niet redden, dat heb ik geprobeerd maar het lukte gewoon niet omdat ik nooit geld had om ook maar iets te kunnen doen/eten), want met 250E per maand kun je amper je woonruimte betalen....

Gelukkig supporten mijn ouders mij wel en daar ben ik ontzettend blij mee. Soms voel ik me wel schuldig dat ik hun belast, maar hun vinden dat ik me moet richten om mijn studie zodat ik later een mooie baan kan vinden. Veel werken naast mijn studie ging bijna nooit; fulltime studeren lukt al bijna niet. Ik hoor heel erg slecht en dus vreet school energie, en heb ik ietsje meer tijd nodig voor zelfstudie omdat ik heel weinig van de lessen mee krijg. Verder gewoon heel erg moe en heb ik ook het weekend nodig om te kunnen bijtanken. In de vakantie probeer ik wel altijd zo veel mogelijk te werken, zodat ik wel wat kan sparen en voor de karige tijden iets achter de hand heb.

Sinds een jaar leen ik nu ook wat bij, omdat het gewoon net niet lukte. Op dit moment zelfs even mzximaal, maar dat is tijdelijk. (Ben in het buitenland en alles kost hier meer dan in NL)

Lenen vind ik niet leuk, maar het kan nu gewoon even niet anders. Werken kan even niet omdat ik druk met school (afstuderen) bezig ben en naar mijn idee leef ik al zuinig...

Wat ik ook nog even wil zeggen is het niet allemaal zo zwart wit is in de trant van als je studeert en je hebt te weinig geld dan zoek je maar een baan. Soms kan dat gewoon niet. En ja, dan is (een beetje) lenen wel een uitkomst.
Van de studiefinanciering kan ik de studie en boeken niet betalen, het dekt nog niet de helft. Dan kun je zeggen dat het aan de inkomsten van de ouders ligt. Nou zou kunnen, maar als 1 van de ouders weigert mee te betalen en dat inkomen wordt wel meegeteld, heb je wel een probleem.

Nu schiet me net te binnen dat er ook een regeling is bij de IB groep voor het geval een of beide ouders niet willen mee betalen. Maar ja, of ze er iets aan heeft? Stel dat de achterstallige alimentatie betaald wordt, kan ze alles terugbetalen, niet zo'n probleem natuurlijk, wel weer een hoop geregel.
Dat klopt mrs. positive, ik herinner me dat één van mijn studiegenootjes daar ook gebruik van heeft gemaakt, ik zou zeggen ga er eens achteraan! Misschien kan dat in ieder geval wat opluchting bieden in de tijd dat hij nog niet over de brug komt.
@mrspositive: dat is een hardheidsclausule, ik heb daar ook gebruik van gemaakt. Er zijn echter wel een aantal criteria. Je moet iets van 10 jaar geen contact meer hebben gehad met de ouder, en daarnaast moeten er ondersteunende verklaringen zijn van mensen uit de omgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven