Malrotatie/MRI-scan

04-06-2007 20:13 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb vorige week ook al een topic geopend, maar misschien dat ik zo meer reacties krijg...

Mijn zoontje heeft een malrotatie, maar niet de klassieke variant...Bij hem loopt een deel van de dikke darm, onder de dunne darm door en maakt een vreemde knik. Zijn darmen liggen wel goed vast gelukkig.

Morgen krijgt hij een MRI-scan, omdat ze vaker bij een malrotatie zien, dat de bloedvaten ook anders liggen. Het is puur om vreemde dingen uit te sluiten en ze verwachten ook geen gekke dingen te zien.

Wie heeft ook ervaring met MRI-scans bij een malrotatie?

Groetjes, Angela
Hallo Angela,

Ik ben de andere moeder hier op het forum met een kindje met een malrotatie die tieger bedoelde.

Mijn zoon is nu 2 jaar en 8 maanden en heeft wel een klassieke malrotatie.

Mijn zoon spuugde heel erg veel en groeide nauwelijks. Al tijdens de zwangerschap bleef hij achter in groei. Hij is op een gegeven moment opgenomen in het ziekenhuis omdat ze vonden dat hij ondervoed geraakt was. Uiteindelijk zijn we in een academisch ziekenhuis beland en daar is geconstateerd dat hij een malrotatie heeft. Ze hebben dit gedaan d.m.v. bariumpap die hij door een speentje opgedronken heeft. We hebben dus geen ervaring met een MRI-scan.

Bij mijn zoon liggen wel al zijn darmen los en alles lag op een andere plaats. Ook had hij veel "ladse banden" (bindweefsel) waardoor zijn darmen in elkaar gedrukt werden. Bij de operatie hebben ze zoveel mogelijk bindweefsel weggehaald en ook vliezen losgesneden waarmee zijn darmen aan elkaar zaten. Zijn blinde darm is verwijderd omdat hij rechtsbovenin lag. Ze vonden dat te gevaarlijk. Als hij zou gaan ontsteken zou het heel moeilijk zijn om die diagnose te stellen.

Al zijn dunne darm ligt nu aan de rechterkant en zijn dikke darm ligt aan zijn linkerkant. Heel anders dus dan bij ons.

Gelukkig gaat het nu goed met hem. Na de operatie is hij veel minder gaan spugen en ook gaan groeien. Een dikzak is het nooit geworden maar hij zit weer in de curve van het bureau.

Groen spugen heeft hij overigens nooit gedaan. Ons is verteld dat het eten dan al voorbij de gal in de darm is geweest en dan weer uitgespuugd wordt. De gal geeft het een groene kleur. Als mijn zoon dit gaat doen moeten we meteen naar het ziekenhuis bellen omdat dit voor hem kan betekenen dat er een afsluiting zit. Hij spuugde gewoon de melk weer uit omdat het moeilijk vanuit de maag naar de darm kon omdat die zo smal was door de ladse banden.

Ik kan je dus geen antwoord geven op je vraag maar wilde je toch even ons verhaal meegeven. Heel veel sterkte de komende tijd. Bij ons heeft de operatie een hoop opgelost. Ze zijn trouwens begonnen met een kijkopertatie maar al gauw hebben ze zijn buik toch open gemaakt omdat ze veel moesten doen en het niet goed konden zien. Hij heeft hier overigens geen last meer van.

Ik hoop voor jullie dat alles goed komt en heel veel sterkte de komende tijd.

Coosje
Hey Angela,

mijn god wat maken jullie ook wat mee zeg .. zo wens je niemand hun kraamtijd toe :(. Ik lees regelmatig je weblog, en dit is gewoon niet mals. En het is wel zo'n dapper ventje! Schitterend koppie ook.

Ik wens je ook hier alle sterkte toe voor de komende tijd,

:R
Hoi Coosje, bedankt voor je verhaal! Jullie hebben ook een roerige tijd achter de rug als ik het zo lees! Hoe oud was je zoontje toen hij opgenomen werd in het ziekenhuis?

Als ik het zo mag geloven zijn het bij ons zoontje "opstartproblemen" van de darmen geweest. Hij zat helemaal verstopt met ontlasting. Na de kijkoperatie zijn ze zachtjes aan begonnen met licht verteerbare sondevoeding en sinds enkele dagen zit hij op volledige Comfort voeding via de fles! Ze zijn nu bezig om hem aan 7x90 te laten wennen en ze proberen hem nog op 6 voedingen te krijgen voordat hij naar huis gaat. 

Vooralsnog ziet het er dus erg goed uit voor hem en als de MRI niks uitwijst, voorzien ze voor hem geen problemen...
quote:

Hey Angela,

mijn god wat maken jullie ook wat mee zeg .. zo wens je niemand hun kraamtijd toe :(. Ik lees regelmatig je weblog, en dit is gewoon niet mals. En het is wel zo'n dapper ventje! Schitterend koppie ook.

Ik wens je ook hier alle sterkte toe voor de komende tijd,

:R

*; Dank je wel Yas....Jammer dat ik niet aan msn-en toekom de laatste tijd, anders had ik je zo op de hoogte gehouden...
Hoi Coosje,

Ik ben op internet aan het zoeken over feiten/zaken over malrotatie, onze zoon (10 jaar) heeft al veel onderzoeken gehad eerst in een algemeen ziekenhuis en nu in een universitair ziekenhuis, daar is men er achter gekomen dat hij een malrotatie heeft, hier zijn ze tijdens een operatie achter gekomen. Ze hebben gelijk alle stappen genomen die normaal gedaan worden bij deze constatering klieven, losmaken, uit de war halen,

Helaas heeft het nog niet geholpen zelfs erger geworden, ik ben benieuwd hoe het nu bij jullie gaat.

Groetjes Jannie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven