Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en erfenis

03-08-2009 12:54 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het punt een erfenis te ontvangen van mijn overleden vader. Nu is het probleem dat ik in de bijstand zit en deze erfenis waarschijnlijk zal moeten 'opeten.' Weet iemand hoe de exacte procedure rond een erfenis en de bijstand in z'n werk gaat? Ik hoor dat je wel eigen vermogen mag hebben maar dat dat aan het begin van het toekennen van de uitkering wordt vastgesteld. En als je over de jaren dus al wat aan belastinggeld hebt ontvangen er maar maar weinig overblijft (ook opgemaakt geld telt mee bij je vermogen). Moet je trouwens ook je bankafschriften van de afgelopen maanden laten zien bij het definitief toekennen van de erfenis (ik ben niet zo netjes in het ordenen van dat soort dingen) of hoeft dat niet als het aan het begin vastgestelde vermogen telt? Ik heb de uitkeringsinstantie al wel gebeld maar die zeiden dat ik beter met mijn contactpersoon kon gaan praten. Echter zij is op vakantie. Hopelijk kan ik hier sneller wat belangrijke antwoorden krijgen zodat ik een beetje weet waar ik straks financieel en bureaucratisch gezien aan toe ben.
quote:lindy schreef op 03 augustus 2009 @ 13:46:

Mijn pa gaat ook dood, en ik hoef zijn geld niet eens, want ik zie die man toch nooit. Blij dat ik mijn eigen geld verdien.eensch. Wij hebben laatst gehoord dat aan 1 kant alle kinderen gaan onterfd worden, dus we zullen het toch maar zelf moeten verdienen
Stressed is just desserts spelled backwards
Lindy,volgens mij maakt To er zich niet druk om,ze wil gewoon weten waar ze aan toe is.

Je laatste zin klinkt niet erg invoelend naar To.

Zij heeft misschien wel een goede band gehad met haar vader.

En wil waarschijnlijk ook dolgraag haar eigen geld verdienen.
Het is heel simpel: je mag 5.455 aan vermogen hebben als alleenstaande of 10.910 als gehuwden of als alleenstaande ouder.

Kom je daarboven, dan wordt je bijstand gestopt en moet je interen (max. anderhalf keer je maandnorm per maand) of wordt je een tijdje uitgesloten (als je er dus maar weinig bovenzit). Is niks vervelends aan, zo is de wet. Dit is aan mensen met bijstand ook uitgelegd bij het begin van een uitkering.

Dus, meer dan bovenstaand vermogen, is jammer. En het foefje van geld ''vastzetten'' gaat ook niet op, feit blijft namelijk dat je dan toch geld hebt.

Auto's tellen inderdaad ook mee als vermogen maar afhankelijk van de gemeente waar je in woont, kijken ze naar het bouwjaar. In de gemeente waar ik nu werk tellen auto's ouder dan 7 jaar niet meer mee voor het vermogen, in de vorige gemeente waar ik werkte was dan 10 jaar.

Maargoed, bijstand is een vangnet, dus als jij op de een of andere manier geld hebt of krijgt en in je eigen levensonderhoud kunt voorzien, is er geen noodzaak meer tot verstrekking van bijstand. Zo simpel is het.
mal, mag dat wel? ik dacht dat je je kinderen niet kon onterven, dat ze altijd recht houden op een kindsdeel.
quote:Maleficent schreef op 03 augustus 2009 @ 13:54:

[...]

eensch. Wij hebben laatst gehoord dat aan 1 kant alle kinderen gaan onterfd worden, dus we zullen het toch maar zelf moeten verdienen

Ja, daar bereid ik me ook op voor, op een laatste trap na vanuit het graf.

Gelukkig kan ik mijn eigen broek ophouden, dus de vrijheid me niet druk te maken om zoiets als geld. Zal hooguit emotioneel een harde kluif worden.
Ik snap ook dat er paal en perk aan gesteld word.

Het is natuurlijk logisch dat het niet de bedoeling is dat je het geld er doorheen jaagt en dan weer aanklopt.

Maar dat is ook denken in extremen en zoals ik To lees niet op haar van toepassing.
quote:arwen173 schreef op 03 augustus 2009 @ 13:56:

mal, mag dat wel? ik dacht dat je je kinderen niet kon onterven, dat ze altijd recht houden op een kindsdeel.Geen idee. Het werd ons laatst mede gedeeld. Komt omdat stiefschoonvader met 2 kinderen geen contact meer heeft en ze willen dan geen onderscheid maken ofzo. Nou ja, het is hun geld. Het maakt mij niet zoveel uit. Nu willen ze geloof ik de kleinkinderen de erven maken.
En als je moet interen en je maakt je geld te snel op, waardoor je eerder weer terug moet in de bijstand, dan krijg je een maatregel waardoor je een maand gekort wordt op je uitkering. Een verlaging dus, die kan 10%, 20%, 50% of 100% zijn.
Ja, maar aan de andere kant is het wel zo dat een gemeente je op die manier belemmert om goede apparatuur te kopen en kleding en daardoor dus jouw beurs beheert!

Ik snap best dat je niet overdadig veel mag uitgeven maar volgens de site die hier aangehaald werd mag je dus bij een bijstandsuitkering van ¤850 ongeveer ¤1350 per maand uitgeven. Met een beetje wasmachine die jaren mee moet gaan en een simpele computer zit je daar dus al op. Laat staan dat je kleding moet kopen omdat je bijna niets meer hebt.

(Ben een beetje kwaad over, vriendin zit dus in dat pakket, heeft haar erfenis, ongeveer ¤8000 volgens de gemeente te snel uitgegeven en krijgt de komende maanden net ¤500. Kan ze net de huur en het gas/licht betalen. Ze heeft dus alleen een nieuwe koelkast, vriezer, droger en wasmachine en wat kleding voor de kinderen aangeschaft.)
Tja Iry, ik vind het niet invoelend om toch op gemeenschapsgeld te rekenen als er voldoende middelen uit andere bronnen binnen komen (anders stond die vraag hier niet). Je wéét dat bijstand altijd aan je eigen vermogen gekoppeld is. Google your way, zeg maar.
quote:kaatje_85 schreef op 03 augustus 2009 @ 13:55:

Het is heel simpel: je mag 5.455 aan vermogen hebben als alleenstaande of 10.910 als gehuwden of als alleenstaande ouder.

Kom je daarboven, dan wordt je bijstand gestopt en moet je interen (max. anderhalf keer je maandnorm per maand) of wordt je een tijdje uitgesloten (als je er dus maar weinig bovenzit). Is niks vervelends aan, zo is de wet. Dit is aan mensen met bijstand ook uitgelegd bij het begin van een uitkering.

Dus, meer dan bovenstaand vermogen, is jammer. En het foefje van geld ''vastzetten'' gaat ook niet op, feit blijft namelijk dat je dan toch geld hebt.

Auto's tellen inderdaad ook mee als vermogen maar afhankelijk van de gemeente waar je in woont, kijken ze naar het bouwjaar. In de gemeente waar ik nu werk tellen auto's ouder dan 7 jaar niet meer mee voor het vermogen, in de vorige gemeente waar ik werkte was dan 10 jaar.

Maargoed, bijstand is een vangnet, dus als jij op de een of andere manier geld hebt of krijgt en in je eigen levensonderhoud kunt voorzien, is er geen noodzaak meer tot verstrekking van bijstand. Zo simpel is het.

Doe jij dit werk Kaatje???

Zo ja, mag ik jou er dan een aantal vragen over stellen (prive liefst)

Dit vanwege een kwestie in mijn eigen omgeving.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Mijn ouders eten nu hun eigen geld op omdat mijn vader ziek is geworden.

Ik hoop dat er geen cent overblijft en ze tot de laatste snik van hun eigen geld hebben kunnen genieten.
quote:Pepermint_Patty schreef op 03 augustus 2009 @ 13:47:

Ik vind het zuurder dat de gemeente bepaalt hoe snel je je erfenis mag "opsnoepen" Zij kijken dus of je het niet te snel hebt opgemaakt. Je mag als je in de bijstand zit per maand 1,5 maal je bijstandsuitkering opmaken van je erfenis.

Je kunt dus niet zeggen, ik heb kleding nodig voor de kinderen, nieuwe meubels of witgoed en dat koop ik van de erfenis. Dan kom je namelijk aan het eind van dat geld in de knoei omdat je het te snel hebt opgemaakt en je geen bijstand krijgt voor een aantal maanden.

Je kunt ook geen dingen als auto's of aandelen erven want dat schijnt ook vermogen te zijn en weer gekort te kunnen worden op je bijstand.Ik vind het eerder triest dat daar regels voor moeten zijn. Dat veel mensen zelf niet initieren dat als ze weten weer in de bijstand te belanden, ze het zo lang mogelijk uit proberen te zingen op eigen middelen. Neuh, liefst zet je huis vol met nieuwe spullen en dan je hand op gaan houden bij de gemeente voor je brood en melk..... véél logischer.

Overigens mag je een deel gewoon houden als eigen vermogen. Daar kun je prima een wasmachine van kopen en ook een boel kleding. Zelfs een breedbeeld-tv (tegenwoordig een eerste levensbehoefte volgens de gemeente Groningen) kan er nog wel van eigen middelen af.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Pepermint_Patty schreef op 03 augustus 2009 @ 13:58:

Ja, maar aan de andere kant is het wel zo dat een gemeente je op die manier belemmert om goede apparatuur te kopen en kleding en daardoor dus jouw beurs beheert!

Ik snap best dat je niet overdadig veel mag uitgeven maar volgens de site die hier aangehaald werd mag je dus bij een bijstandsuitkering van ¤850 ongeveer ¤1350 per maand uitgeven. Met een beetje wasmachine die jaren mee moet gaan en een simpele computer zit je daar dus al op. Laat staan dat je kleding moet kopen omdat je bijna niets meer hebt.

(Ben een beetje kwaad over, vriendin zit dus in dat pakket, heeft haar erfenis, ongeveer ¤8000 volgens de gemeente te snel uitgegeven en krijgt de komende maanden net ¤500. Kan ze net de huur en het gas/licht betalen. Ze heeft dus alleen een nieuwe koelkast, vriezer, droger en wasmachine en wat kleding voor de kinderen aangeschaft.)

Goh, alleen maar een koelkast, vriezer, droger en een wasmachine?! Een droger hebben de meeste mensen in de bijstand niet eens.

En als jouw vriendin slim was geweest had ze het vantevoren overlegd met haar contactpersoon, want ik kan me niet voorstellen dat die dat niet verteld heeft aan jouw vriendin. Dat ze verantwoord moet interen.

Echt zo typisch he, dat mensen naderhand komen klagen. Bah.
quote:Maleficent schreef op 03 augustus 2009 @ 13:58:

[...]

Geen idee. Het werd ons laatst mede gedeeld. Komt omdat stiefschoonvader met 2 kinderen geen contact meer heeft en ze willen dan geen onderscheid maken ofzo. Nou ja, het is hun geld. Het maakt mij niet zoveel uit. Nu willen ze geloof ik de kleinkinderen de erven maken.En als je je eventuele deel wil weigeren, mag je 100 euro dokken. Dát is pas oneerlijk. Maar mij is het wel 100 waard, eigenlijk.
quote:sprokkelientje schreef op 03 augustus 2009 @ 14:00:

[...]

Doe jij dit werk Kaatje???

Zo ja, mag ik jou er dan een aantal vragen over stellen (prive liefst)

Dit vanwege een kwestie in mijn eigen omgeving.U kunt mailen naar love.hate.tragedy@live.nl
quote:lindy schreef op 03 augustus 2009 @ 13:59:

Tja Iry, ik vind het niet invoelend om toch op gemeenschapsgeld te rekenen als er voldoende middelen uit andere bronnen binnen komen (anders stond die vraag hier niet). Je wéét dat bijstand altijd aan je eigen vermogen gekoppeld is. Google your way, zeg maar.Ze rekent helemaal nergens op, ze stelt gewoon een vraag. Sommige mensen denken ook wel dat ze zo hard mogelijk moeten gaan schoppen zodra ze het woord 'bijstandsuitkering' zien staan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:lindy schreef op 03 augustus 2009 @ 13:59:

Tja Iry, ik vind het niet invoelend om toch op gemeenschapsgeld te rekenen als er voldoende middelen uit andere bronnen binnen komen (anders stond die vraag hier niet). Je wéét dat bijstand altijd aan je eigen vermogen gekoppeld is. Google your way, zeg maar.

Dat weet ik ook Lindy,en denkend met verstand is het ook helemaal terecht.

Ik zei ook al,dat ik het zuur vind is een gevoelskwestie.

Omdat in de bijstand zitten al niet bepaalt prettig is.

Ik neem aan dat je er niet voor hebt gekozen gebruik te moeten maken van het vangnet...dat dit dan gevolgen heeft voor een extraatje dat je verkrijgt uit erfenis,is logisch...maar zuur.

Tja,dat is gewoon de eerste gedachte die in mij opkomt.

Nu denk ik niet in extremen van tonnen verkrijgen en toch bijstand krijgen.

Maar in een extraatje.
quote:lindy schreef op 03 augustus 2009 @ 14:02:

[...]

En als je je eventuele deel wil weigeren, mag je 100 euro dokken. Dát is pas oneerlijk. Maar mij is het wel 100 waard, eigenlijk.

Is dat niet zo, wanneer je bijvoorbeeld wilt dat de andere nog levende ouder, het kindsdeel gebruikt?

(heb er niet veel verstand van hoor)
thanks kaatje
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Pepermint_Patty schreef op 03 augustus 2009 @ 13:58:

Ja, maar aan de andere kant is het wel zo dat een gemeente je op die manier belemmert om goede apparatuur te kopen en kleding en daardoor dus jouw beurs beheert!Die beurs is helemaal niet van jou als je op kosten van de samenleving leeft.
quote:Maleficent schreef op 03 augustus 2009 @ 14:04:

[...]

Is dat niet zo, wanneer je bijvoorbeeld wilt dat de andere nog levende ouder, het kindsdeel gebruikt?

(heb er niet veel verstand van hoor)Zou kunnen, ik bereid me er puur emotioneel op voor, qua laatste tik die uitgedeeld gaat worden. Financieel gezien interesseert het me niet, verder.
quote:Susan schreef op 03 augustus 2009 @ 14:03:

[...]

Ze rekent helemaal nergens op, ze stelt gewoon een vraag. Sommige mensen denken ook wel dat ze zo hard mogelijk moeten gaan schoppen zodra ze het woord 'bijstandsuitkering' zien staan.Whatever.
Hoezo zuur? Je mag blij zijn dat je een uitkering kunt krijgen in dit land.
Zuur omdat het waarschijnlijk emotioneel geld is Zamirah.

Geld waar je ouders denk ik hard voor hebben gewerkt.

Dat je zelf dan net in een fase van je leven zit dat alles even niet voor de wind gaat en dit geld dus niet gebruikt kan worden voor iets blijvends ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven