Braamstruik/-plant

03-08-2009 22:08 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 braamstruiken/-planten die groeien als gekken. Maar buiten groeien gebeurt er weinig. Ze zijn behoorlijk lang en hebben een boel doorns.

Volgens de beschrijving die erbij zat zouden ze in september moeten bloeien en kunnen we dan oogsten Maar dat zie ik niet zo gebeuren.

Iemand ook bramen? Of gehad? Klopt het dat je nu nog niet ziet dat er ergens aan de plant bramen komen of komt dat wellicht echt pas in september?
Ik heb een bramenstruik, met heerlijke bramen. Ik heb de eerste al geplukt en heerlijk door de yoghurt gegooid dus volgens mij horen ze al te bloeien...

Maar het eerste jaar deden ze bij mij ook beroerd weinig hoor dus heb geduld!
ik heb doornvrije bramen, en die worden ook al zwart

Bloeien met witte bloemetjes

Heb je ze goed gesnoeid trouwens, denk dat ze op 1-jarig hout bloeien.Of was dat ander fruit?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mmm daar kan het wel eens mis gegaan zijn. Heb niks gesnoeid, want dit jaar pas geplant. Het duurde heel lang voor ze gingen groeien en nu zijn het eigenlijk gewoon lange slierten tak met doorns en blaadjes.

Ik kan het geen struik noemen. Zijn echt slierten.

Ik denk dat het niks wordt. Jammer had me zo verheugd op lekkere bramen uit eigen tuin.
ja, bramen zijn slierten met doornen en blaadjes.

zo'n struik kan 3x3x3 meter worden....

ze bloeien begin juni, dus als ze toen niet gebloeid hebben, krijg je nu geen vruchten.
Jammer, maar helaas. Overleven ze de winter? Dan is het volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.
Ik heb in een tuinblad gelezen dat het kan voorkomen dat de struik in het eerste jaar geen vruchten geeft.
Volgens mij is een braam een vaste plant, dus inderdaad volgend jaar, volgende ronde nieuwe kansen!
In mijn tuin is een paar jaar geleden spontaan 'n wilde braam opgedoken en geeft al van 't eerste jaar bramen en heb er nu al weer van gegeten en dat gaat de komende weken nog wel even door.
Wel even snoeien in het najaar, eigenlijk had je al moeten snoeien na het planten. Meestal gaat het wel als je een keer gesnoeid hebt, maar soms moet je gewoon een paar jaartjes wachten voor het lekker gaat. Maar snoeien is wel belangrijk, anders worden die slierten wel heel lang!
Snoeien na het planten had niet gekund, want er kwam toen nog niks boven de grond uit.

Nog tips voor het snoeien?
http://www.tuin-wiki.nl/Main/BramenSnoeien

ik zie bramen altijd meer als een onkruid....

ze groeien naast ons in een bos en we moeten wel eens hardhandig te werk gaan om te zorgen dat ze onze tuin niet insluipen...
Dus die plant staat er nu pas?

niet teveel snoeien dan, want anders heb je volgend jaar weer geen 1jarig hout, dus weer geen bramen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hij staat er al vanaf april ofzo, maar het duurde heel lang voor hij eindelijk wat ging doen. Nu groeit hij dus wel, maar geen bloemetjes of bramen te bekennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven