vwo of na saxion om me p te halen
woensdag 5 augustus 2009 om 10:30
hallo
Ik heb een vraagje..
Ik zit nu zelf op de 5havo, en wil rechten gaan studeren,
maar wat is dan verstandiger/beter?
dat ik mijn havo diploma heb gehaald en dan na 5vwo ga of dat ik na saxion ga en mijn p ga halen in de 1ste jaar? want dat gaat natuurlijk sneller.. maar is dat dan wel beter?.kijken ze niet hoe je er bent gekomen op de universiteit? dat dan een vwo student er beter op staat om dat die dus een vwo diploma heeft? ik kan best na de vwo gaan maar als het sneller kan,en laat ik het maar even zo zeggen allebei het zelfde worden behandeld dan wil ik dat natuurlijk gaan doen!
zou dat graag willen weten want zit nu zelf erg te twijfelen wat ik moet doen
Ik heb een vraagje..
Ik zit nu zelf op de 5havo, en wil rechten gaan studeren,
maar wat is dan verstandiger/beter?
dat ik mijn havo diploma heb gehaald en dan na 5vwo ga of dat ik na saxion ga en mijn p ga halen in de 1ste jaar? want dat gaat natuurlijk sneller.. maar is dat dan wel beter?.kijken ze niet hoe je er bent gekomen op de universiteit? dat dan een vwo student er beter op staat om dat die dus een vwo diploma heeft? ik kan best na de vwo gaan maar als het sneller kan,en laat ik het maar even zo zeggen allebei het zelfde worden behandeld dan wil ik dat natuurlijk gaan doen!
zou dat graag willen weten want zit nu zelf erg te twijfelen wat ik moet doen
woensdag 5 augustus 2009 om 10:38
Het is inderdaad sneller om je propedeuse te behalen, maar ik denk dat het makkelijker is om aan een universitaire studie te beginnen, wanneer je je VWO diploma hebt.
Mensen met een propedeusegetuigschrift op de uni hebben meer problemen met studeren dan VWO'ers... uit persoonlijke ervaring....
Volgens mij wordt er verder niet naar gekeken op de universiteit, als je maar VWO of een propedeuse hebt.
Maar bedenk wel: het is niet makkelijk om je 'p' in één jaar te halen.
Mensen met een propedeusegetuigschrift op de uni hebben meer problemen met studeren dan VWO'ers... uit persoonlijke ervaring....
Volgens mij wordt er verder niet naar gekeken op de universiteit, als je maar VWO of een propedeuse hebt.
woensdag 5 augustus 2009 om 10:38
Nou, het maakt weinig uit hoe je op de universiteit komt... Als je na het VWO gaat heb je alleen wel een bredere studiekeuze (mocht je rechten over een jaar toch niet meer DE studie vinden). Als je via het HBO komt ben wat dat betreft je beperkter. Ook komt het toch nog vrij veel voor dat je nog deficienties moet wegwerken als je je via het HBO komt.
woensdag 5 augustus 2009 om 10:40
Inderdaad, je Nederlands is tenenkrommend, daarmee kom je sowieso niet op de universiteit...Verder maakt je vooropleiding volgens mij niet veel uit, als je maar hebt aangetoond dat je voldoende kwaliteiten bezit (door middel van een propedeuse of een VWO-diploma).
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
woensdag 5 augustus 2009 om 10:50
Oh, gelukkig, er is al iets over taal gezegd....
Bl0empjee: alleen al in de titel van jouw topic staan twee taalfouten... Is dat slordigheid of ben je er echt niet beter in dan dit? Zoals door iemand anders al gezegd: voor een rechtenstudie is het erg belangrijk dat je foutloos Nederlands schrijft...
Succes met het maken van je keuze.
Bl0empjee: alleen al in de titel van jouw topic staan twee taalfouten... Is dat slordigheid of ben je er echt niet beter in dan dit? Zoals door iemand anders al gezegd: voor een rechtenstudie is het erg belangrijk dat je foutloos Nederlands schrijft...
Succes met het maken van je keuze.
woensdag 5 augustus 2009 om 10:59
woensdag 5 augustus 2009 om 11:07
quote:AgentL schreef op 05 augustus 2009 @ 11:00:
[...]
Jij bent mijn na-aper, want ik was hier eerder
Je snapt natuurlijk wel dat ik de échte ben, ik heet immers VickP!
[...]
Jij bent mijn na-aper, want ik was hier eerder
Je snapt natuurlijk wel dat ik de échte ben, ik heet immers VickP!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
woensdag 5 augustus 2009 om 11:11
quote:Jokejacket schreef op 05 augustus 2009 @ 10:38:
Waarom is dat niet makkelijk? Ik heb twee keer een "P' gehaald... en beide keren in één jaar.... en ik ben echt niet zo'n vreselijke studiebol (eigenlijk heb ik zelfs een hekel aan studeren, maar dat ff terzijde)...
Maarre... Ik denk dat je beter eerst nog VWO kan gaan doen. Je bent dan wellicht beter toegespitst op de universiteit. Of misschien kun je een leuke HBO-opleiding gaan doen in de richting die jou aanspreekt. Je kunt dan daarna altijd nog kijken of je verder gaat met de universiteit.
Waarom is dat niet makkelijk? Ik heb twee keer een "P' gehaald... en beide keren in één jaar.... en ik ben echt niet zo'n vreselijke studiebol (eigenlijk heb ik zelfs een hekel aan studeren, maar dat ff terzijde)...
Maarre... Ik denk dat je beter eerst nog VWO kan gaan doen. Je bent dan wellicht beter toegespitst op de universiteit. Of misschien kun je een leuke HBO-opleiding gaan doen in de richting die jou aanspreekt. Je kunt dan daarna altijd nog kijken of je verder gaat met de universiteit.

woensdag 5 augustus 2009 om 11:12
Absoluut eerst VWO. Ik heb rechten gestudeerd en weet dat veel zij-instromers vanuit het HBO minder goed presteren. Een jaar VWO geeft je meer voorbereiding op een academische studie dan een jaar HBO, waar je meer praktijkgericht bezig bent, zelfs wanneer je HBO-rechten gaat studeren. Ook geldt aan de UvA in ieder geval tegenwoordig een aanvullende taaltest voor mensen zonder VWO diploma, en die is vrij zwaar. En met een VWO diploma kun je naast rechten nog een heel aantal andere studies gaan doen: groot voordeel want heel veel rechtenstudenten vinden rechten nogal tegenvallen. Ik vond het eerste jaar ook een combi tussen taai & saai, dus mocht het tegenvallen, dan houd je met een VWO diploma al je opties open. Succes!

woensdag 5 augustus 2009 om 11:18
quote:Yraatje schreef op 05 augustus 2009 @ 11:11:
[...]
Ik heb zelf ook mijn 'P' in één jaar gehaald, maar ik was één van de weinigen die dat was gelukt.... Ik wil alleen maar aangeven dat het voor velen niet makkelijk is het in één jaar te halen...
[...]
Ik heb zelf ook mijn 'P' in één jaar gehaald, maar ik was één van de weinigen die dat was gelukt.... Ik wil alleen maar aangeven dat het voor velen niet makkelijk is het in één jaar te halen...

woensdag 5 augustus 2009 om 11:21
quote:kaatje_85 schreef op 05 augustus 2009 @ 11:18:
ik vraag me af of jij met jouw niveau van de Nederlandse taal uberhaupt wel aangenomen gaat worden op het HBO/ Universiteit. Echt tenenkrommend.
Je hoeft niet te worden aangenomen op het HBO of de universiteit, je hoeft alleen je diploma op te sturen...
Maar inderdaad, zeker voor rechten is goed kunnen schrijven, heel grondig kunnen lezen en het leuk vinden om met taal bezig te zijn een vereiste. Ik hoop dus ook dat de openingspost niet representatief is voor het algemene niveau van de taalbeheersing van TO.
ik vraag me af of jij met jouw niveau van de Nederlandse taal uberhaupt wel aangenomen gaat worden op het HBO/ Universiteit. Echt tenenkrommend.
Je hoeft niet te worden aangenomen op het HBO of de universiteit, je hoeft alleen je diploma op te sturen...
Maar inderdaad, zeker voor rechten is goed kunnen schrijven, heel grondig kunnen lezen en het leuk vinden om met taal bezig te zijn een vereiste. Ik hoop dus ook dat de openingspost niet representatief is voor het algemene niveau van de taalbeheersing van TO.
anoniem_83606 wijzigde dit bericht op 05-08-2009 11:22
Reden: taalfout :-P
Reden: taalfout :-P
% gewijzigd
woensdag 5 augustus 2009 om 11:22
Donny heeft rechten gestudeerd, je krijgt in het eerste jaar vakken mbt taalvaardigheid, met name schriftelijk. Die ben je verplicht te halen, anders mag je niet door naar het 2e jaar, ook al heb je genoeg studiepunten. Sterke filter blijkt dat altijd weer te zijn.
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit

woensdag 5 augustus 2009 om 11:24

woensdag 5 augustus 2009 om 11:27
quote:Mlle_j schreef op 05 augustus 2009 @ 11:24:
Mmm, Bonny, dat verschilt dan per universiteit. Bij ons werden er geen vakken in taalbeheersing aangeboden, er werd vanuit gegaan dat je foutloos Nederlands beheerst. HBO-rechten biedt wel verplichte Nederlandse les in het eerste jaar. Maar goed, daar heb je ook gym Echt?!?!?!
Mmm, Bonny, dat verschilt dan per universiteit. Bij ons werden er geen vakken in taalbeheersing aangeboden, er werd vanuit gegaan dat je foutloos Nederlands beheerst. HBO-rechten biedt wel verplichte Nederlandse les in het eerste jaar. Maar goed, daar heb je ook gym Echt?!?!?!
woensdag 5 augustus 2009 om 11:27
quote:AgentL schreef op 05 augustus 2009 @ 11:22:
[...]
Dat vraag ik me af... ik zie er toch echt iets beter uit op m'n avatar. Jij lijkt een beetje euhm... uitgerekt...Hmmm ja das ook waar... Val ik toch door de mand!
[...]
Dat vraag ik me af... ik zie er toch echt iets beter uit op m'n avatar. Jij lijkt een beetje euhm... uitgerekt...Hmmm ja das ook waar... Val ik toch door de mand!
woensdag 5 augustus 2009 om 11:30
quote:Mlle_j schreef op 05 augustus 2009 @ 11:24:
Mmm, Bonny, dat verschilt dan per universiteit. Bij ons werden er geen vakken in taalbeheersing aangeboden, er werd vanuit gegaan dat je foutloos Nederlands beheerst. HBO-rechten biedt wel verplichte Nederlandse les in het eerste jaar. Maar goed, daar heb je ook gym Echt?? Donny heeft aan de RU gestudeerd (Nijmegen) Maar die hoefde niet in een gympakje rondjes te rennen danwel touw te klimmen danwel speer te werpen danwel ringen voor punt danwel circuit danwel volleybal danwel hockey danwel softbal danwel coopertest danwel veldloop en wat dies meer zij....
Mmm, Bonny, dat verschilt dan per universiteit. Bij ons werden er geen vakken in taalbeheersing aangeboden, er werd vanuit gegaan dat je foutloos Nederlands beheerst. HBO-rechten biedt wel verplichte Nederlandse les in het eerste jaar. Maar goed, daar heb je ook gym Echt?? Donny heeft aan de RU gestudeerd (Nijmegen) Maar die hoefde niet in een gympakje rondjes te rennen danwel touw te klimmen danwel speer te werpen danwel ringen voor punt danwel circuit danwel volleybal danwel hockey danwel softbal danwel coopertest danwel veldloop en wat dies meer zij....
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit