uitmaken om zijn moeder?

06-08-2009 15:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 22 en heb 5 jaar een relatie.

Al sinds het eerste begin van onze relatie werd duidelijk

dat de moeder van mijn vriend de controle over hem wilde houden.

Ik mocht niet bij hem slapen ( terwijl we 17 waren!)

en in het begin heeft ze hem ook enkele keren verboden om naar mij toe te komen. Op een gegeven moment ( na ongeveer 1 jaar) was ik het zat en heb ik met hem afgesproken dat ik onze relatie zou beëindigen wanneer zijn moeder zich nogmaals met onze relatie zou bemoeien. Sindsdien is het wel redelijk goed gegaan. Zijn moeder is normaal gesproken vriendelijk tegen mij en heeft ( naar mijn weten) bijna nooit meer iets lelijks over mij achter mijn rug om gezegd. ( in het eerste jaar deed zij dat wel). Wel bemoeit ze zich nog steeds veel met mijn vriend. ZO belt zij hem meerdere malen per week op en als hij bij zijn ouders thuis is doet ze alles voor hem: van zijn bed opmaken tot zijn drinken inschenken. Hij verblijft 2 dagen per week bij zijn ouders, de rest van de week woont hij op zichzelf ( hij studeert, net als ik). Uiteraard vind ik het wel vervelend dat mijn vriend nog zoveel laat doen door zijn moeder en ook dingen die hij eigenlijk zelf wil doen, door haar laat doen omdat zij dat graag wil. Hij durft niet tegen haar in te gaan.

Nu heeft mijn vriend, toen wij ruzie hadden, daarover ( in paniek) met zijn moeder gepraat. Zijn moeder heeft toen weer vervelende dingen over mij gezegd en zich met ons bemoeit.

Ik zou het nu uit moeten maken omdat mijn vriend heeft beloofd dat dit niet meer zou gebeuren. En ik ben het ook echt heel erg zat dat zin moeder zich overal mee bemoeit. Maar aan de andere kant houd ik nog heel veel van hem.

Ik hoop dat iemand mijn verhaal wil lezen en haar mening /advies wilt geven.
Vind ik niet zo raar hoor, niet bij elkaar mogen slapen als je zeventien bent.

Verder: beetje kinderachtig gedoe. Ik zie niet zoveel vervelends aan je schoonmoeder hoor.
Dit krijg je als je ondoordacht dingen gaat roepen. Maar wat is je probleem behalve dat je je nu aan je woord wilt houden?

Erg kinderachtig allemaal.
quote:madeliefje77 schreef op 06 augustus 2009 @ 15:45:

*onnodige quote OP*Wat is nou eigenlijk je hele punt met zijn moeder?
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 06-08-2009 15:52
Reden: Provoceren
% gewijzigd
Ik ben 25 en bespreek zowaar alles met mijn moeder. Ik wil graag dat zij zich met me bemoeit, want ik ben haar dochter.

Misschien heeft je vriend dit ook?
Ehmz... heel eerlijk kom je, net als je schoonmoeder, nogal controlerend over. Net zoals zij denkt te kunnen bepalen wat hij doet, denk jij dat ook. Je wil hèm verantwoordelijk stellen voor wat zijn moeder doet. En dat gaat niet, dat is niet realistisch om dat van hem te verwachten.

Wat wel realistisch is, is hem verantwoordelijk stellen voor wat hij doet. Aangeven dat je van hem wil dat hij het voor je opneemt tegenover zijn moeder als ze nare dingen zegt en/of zich met jullie bemoeit.

Wil of kan hij dat niet, dan kun je dáár eventueel consequenties aan verbinden. Maar wees alsjeblieft niet zo rigoreus door te stellen dat je het nu wel uit moet maken omdat je dat ooit als ultimatum hebt gesteld. Uitmaken doe je als je dat wil, niet omdat dat van iemand moet.
Iets anders
Als ik het goed begrijp, wil je het nu uitmaken omdat je vier jaar geleden hebt gedreigd het uit te maken als zijn moeder zich nog een keer met jullie relatie bemoeit?
Volgens mij heb jij gewoon een schoonmoeder die veel geeft om haar zoon. Verder zie ik niets raars in wat ze doet. Niet bij elkaar mogen slapen met 17 is normaal hoor!
Als je heel veel van hem houdt (zoals je zelf schrijft), zou ik het niet uitmaken. Je kunt wel je vriend vertellen dat hij toch echt wat meer los zou kunnen komen van zijn moeder. Is ook niet handig te noemen dat hij haar belt, na een ruzie met jou. Is er al zicht op wanneer hij helemaal op zichzelf gaat wonen? Of hebben jullie samenwoonplannen? Wanneer jullie/hij dan niet dichtbij zijn ouders wonen, komt er ook figuurlijk meer afstand, zodat zijn moeder wat minder op zijn huid zal zitten, hopelijk...

Wat vind je vriend van de situatie?
Ik heb ook zo'n schoonmoeder die zich overal mee bemoeide en die dacht dat ik en haar zoon het allemaal niet alleen konden. Ze mag mij verder wel, maar ze denkt echt dat we haar nodig hebben voor alles.

Nu whebben we samen een huis gekocht. Tijdens de verbouwing en verhuizing heeft ze zich met van alles en nog wat proberen te bemoeien. Ze liep door het huis alsof het van haar was.

Ik heb haar 'goede bedoelingen' volledig genegeerd en langzaam maar zeker ziet ze (nadat we er een jaar wonen) dat we het echt wel zelf kunnen.

Ik mag haar nog steeds niet, tis gewoon geen leuk mens. Maar wat doe je eraan... tis toch de moeder van mijn vriend en ik zal tegen mijn vriend ook nooit een slecht woord over haar zeggen. Ik zet me er maar overheen als we op bezoek moeten. Helaas heb je je schoonouders niet voor het kiezen.

Maar je partner wel.. en daar ben ik mee samen en niet met zijn moeder..
Niet bij hem slapen op 17 vind ik ook helemaal niet raar. En die andere dingen, zoals bed opmaken en drinken uitschenken eigenlijk ook niet.

Ok, het is verwennerij, maar toch niet zo vervelend? Zo lang dat hij tenminste niet verwacht dat jij hetzelfde doet

Ik belde overigens ook best vaak naar huis als ik op kamers was, misschien hebben ze gewoon een goede band, en ben je er wat jaloers op?
Accepteer nou maar dat je niet de enige vrouw in zijn leven bent

(Meestal wordt dat hier juist over de schoonmoeders gezegd, maar hier vind ik het ook wel perfect voor jou gelden)
quote:Artemis schreef op 06 augustus 2009 @ 15:51:

Als ik het goed begrijp, wil je het nu uitmaken omdat je vier jaar geleden hebt gedreigd het uit te maken als zijn moeder zich nog een keer met jullie relatie bemoeit?

dat wilde ik ook zeggen, daarnaast maak ik niet erg uit jouw verhaal op dat ze zich ook écht met jullie relatie bemoeit.

Jouw vriend heeft haar toch zelf opgebeld om advies?
Ja maar als je vriend naar haar toe komt, is het logisch dat zij daar een reactie op geeft. Ze hoorde van haar zoon maar één kant van het verhaal en heeft daar waarschijnlijk op gereageerd.

Als je vriend niet wil dat zijn moeder zich met hem/jullie bemoeit dan moet hij voor zichzelf opkomen en grenzen gaan stellen. Dat zal hij zelf moeten gaan doen. Vindt hij het vervelend of jij?

Het probleem ligt misschien meer bij je vriend dan bij je schoonmoeder...
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Gewoon accepteren en aardig blijven doen. Het is zijn moeder, hoor, daar zal hij toch altijd wel een bepaalde loyaliteit voor blijven voelen.
Als jouw vriend de behoefte heeft om zijn moeder te bellen na een ruzie tussen jullie, dan is dat zijn goed recht. En dat moeders daar vervolgens op reageert lijkt me ook niet vreemd.

En ik vind het ook heel normaal dat ouders in hun eigen huis de dienst uitmaken en dus ook de dingen doen die zij willen doen (zoals wat te drinken inschenken en een bed opmaken) en regels stellen (niet blijven slapen) die zij belangrijk vinden. Mocht moeders naar zijn huis gaan om het daar allemaal te regelen, dan heb je een punt. Maar volgens mij maak jij je nu onredelijk druk.
quote:Zamirah schreef op 06 augustus 2009 @ 15:55:

Gewoon accepteren en aardig blijven doen. Het is zijn moeder, hoor, daar zal hij toch altijd wel een bepaalde loyaliteit voor blijven voelen.

Ja precies! Wat wil je doen? Zij zal altijd zijn moeder blijven, daar kun je niet meer omheen.

Accepteren idd...
Ik zie het probleem ook niet zo...

Ben het eens met Babsjuh en Zwieber...

Hij kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor wat zijn moeder doet of zegt. Je mag wel van hem verwachten dat hij voor je opkomt (wanneer je er niet bent).

Maar als zij alles voor hem wil doen als hij een keertje thuis is, laat ze lekker... daar zijn moeders voor volgens mij.

En ja van die rare dingen roepen over het uitmaken als zij zich met jullie relatie bemoeit, is niet zo handig...
Ik ben 36 en als ik bij mijn ouders logeer schenkt mijn moeder me ook drinken in en ze doet ook weleens mijn was. We bellen ook wekelijks.

Is dat raar? Die jongen is 23, lekker toch, in het weekend vertroeteld worden door z'n mammie.

Wat voor vervelende dingen heeft zijn moeder eigenlijk over jou gezegd, toen hij haar belde na die ruzie? En in welke zin bemoeit ze zich met jullie relatie?
Mijn moeder maakte ook mijn bed op hoor toen ik op mijn 22ste nog thuis woonde. En ze schonk ook regelmatig drinken voor me in. Kookte, waste, streek enz. enz voor me. Heerlijk!!

Ben je stiekem niet een beetje jaloers op de band die je vriend met zijn moeder heeft?
quote:juniper8 schreef op 06 augustus 2009 @ 15:54:

[...]

dat wilde ik ook zeggen, daarnaast maak ik niet erg uit jouw verhaal op dat ze zich ook écht met jullie relatie bemoeit.

Jouw vriend heeft haar toch zelf opgebeld om advies?

Allereerst: bedankt voor alle snelle reacties! :d

De afspraak die wij hebben gemaakt was ook dat mijn vriend ervoor zou zorgen dat zijn moeder zich niet meer met onze relatie bemoeit. Doordat hij haar zelf opbelt om te vertellen dat wij ruzie hebben, bij haar weet je dan 100% zeker dat ze dan dingen over mij gaat zeggen die niet waar zijn. Ik vind dat hij haar dan de gelegenheid geeft om zich met onze problemen te bemoeien.

ik verlang gewoon wat meer zelfstandigheid van mijn vriend en niet dat hij vanalles door zijn moeder laat bepalen en regelen. Hij vindt het zelf bijvoorbeeld ook niet nodig dat ze meerdere keren per week belt, maar maakt er ook geen einde aan. Verder is het een probleem voor mij dat zijn moeder slechte dingen over mij zegt en mijn vriend daarnaar luistert.
Eens met iedereen hierboven, en zo vreselijk komt ze op mij niet over hoor. Blijkbaar is je vriend erg close met haar als hij haar belt als jullie ruzie hebben. Als je daar moeite mee hebt moet je bij je vriend zijn en niet bij haar, zij reageert gewoon op het verhaal van haar zoon. Als je van hem houdt zie ik hier geen reden om het uit te maken hoor, wacht maar tot je echt de schoonmoeder from hell tegenkomt
Madeliefje, maak het eens wat concreter. Hóe bemoeit ze zich met jouw relatie? Wát voor vervelende dingen zegt ze dan over jou?
Ik vind het niet raar dat als je studeert en in de weekende thuis woont, je moeder de kamer bijhoudt. Beddengoed wassen enzo.

Ik ken iemand die zijn moeder liet overkomen naar zijn studentenkamer om de troep op te ruimen. Correctie... zijn vader en moeder. Dat vind ik wel raar.

Niet zo handig dat je vriend in paniek bij zijn moeder heeft aangeklopt voor advies.

Maar vind je het niet een beetje overdreven om het hierom uit te maken? Als ie 32 was, dan was t wat anders, maar 22...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Dat de moeder van jouw vriend zijn kant kiest, lijkt me normaal. Daarbij zal ze vast ook wel iets naars over jou gezegd hebben. Tja, het is haar zoon, ze is vast wat beschermend. Maar om daar nou zo'n drama van te maken. Je bent tenslotte niet met haar samen, maar met je vriend.

En drinken inschenken enzo is nou niet echt schoonmoeder-from-hell gedrag hoor.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven