Borstvoeding afbouwen, zo zsm aub

08-08-2009 02:05 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik zo snel mogelijk mijn borstvoeding afbouwen? Mijn kleine is nu bijna 4 weken. En ik moet over 6 weken weer gaan werken. En vóór die tijd wil ik van de borstvoeding af zijn. Het kolven op mijn werk zie ik niet zitten. Maar welke manier werkt voor mij? Ik wil op tijd klaar zijn met afbouwen omdat ik graag alles onder controle heb. En niet een oppas met flesvoeding wil laten wennen voor ik er zelf aan gewend ben. Ben nogal een controlfreak... What to do?
jee zeg vraag me af waarom je eigelijk begonnen bent met bv als je zo snel al weer wilt gaan stoppen, bij mij was het echt pas na een week of 6 echt goed in een soort van ritme, had er niet aan moeten denken om het dan alweer af te gaan bouwen.

Lijkt me ook dat het allemaal nog niet stabiel genoeg is voor enkel een avond en ochtend voeding.

En kolven, dat is ieder voor zich maar ik vond het een kleine moeite om te doen zodat ik bv kon blijven geven, zoon deed het er zo goed op.

Afbouwen vond ik helemaal niks, veel stuwing en ellende dus heb uiteindelijk pilletje van de dokter gehad om een beetje te helpen maar ook dat ik geen wondermiddel.

Ik wens je er sterkte mee en denk er nog eens over na, je zoontje is nog zo klein.
quote:Wokkel1975 schreef op 08 augustus 2009 @ 09:37:

Krokusje, als je over BV bij de tweede praat zou ik het niet hebben over 'volhouden', het is geen kwestie van volhouden. Het is gewoon leuk en goed voor je kindje. Echt als je moet 'volhouden' is er iets mis lijkt mij. Probeer er gewoon van te genieten, in het begin is het even doorzetten, maar als het loopt dan loopt het. En genieten jij en de baby ervan! Leg er niet teveel druk op, het hoeft niet allemaal gelijk goed te gaan. Succes ermee

met regeldagen etc, is het soms gewoon hard werken en volhouden hoor.

net is yammini ziek geweest, mijnmenstruatie in aantocht en eventueel regeldagen? 3 dagen elke twee uur drinken , dag en nacht gevolgd door drie dagen elk uur drinken dag en nacht ... geloof me dat is afzien doorzetten en volhouden en zonder de support van mn vriendinnen had ik waarschijnlijk gestopt. nu loopt alles weer als een zonnetje, en ben ik maar wat blij dat ik even de tanden opelkaar heb gezet, en ben doorgegaan , heb volgehouden.

BV is absoluut het beste voor je kind.

maar het is écht niet altijd louter dik genieten.

maar nog steeds vind ik het de moeite waard !
bij mijn eerste had ik voldoende melk. Achteraf denk ik dat zoon een beste tik heeft gehad bij de geboorte, zoals hij op de wereld gelanceerd is, daarbij was mijn hormoonhuishouding volledig ontploft, kon mijn moeder mij niet steunen zoals ze wilde omdat haar man een hartinfarct kreeg in mijn kraamweek. Allemaal oorzaken waardoor ik totaal niet om kon gaan met het zelf voeden. Voor mij toen dus een hele goede reden om te stoppen. Nu trouwens weer. Heb gezegd dat ik zelf wil voeden. ALs ik echter merk dat het mij psychisch te zwaar wordt, stop ik weer.

Zal in de toekomst met mijn vraag naar het bv-topic gaan. Tnx Yamuna
quote:zaterdag1978 schreef op 08 augustus 2009 @ 09:48:

jee zeg vraag me af waarom je eigelijk begonnen bent met bv als je zo snel al weer wilt gaan stoppen,

.Omdat ook een paar weken voeden al een gezondheidsvoordeel voor zowel jou als je kind heeft?
quote:fleurtje schreef op 08 augustus 2009 @ 08:26:

[...]

En jij doet je naam zeker geen eer aan, verander je nick es héél snel.

Iets met zich omrollen in het graf....
The time is now
quote:zaterdag1978 schreef op 08 augustus 2009 @ 09:48:

jee zeg vraag me af waarom je eigelijk begonnen bent met bv als je zo snel al weer wilt gaan stoppen,

denk er nog eens over na, je zoontje is nog zo klein.Dat vraagt ze toch niet? Ze vraagt om hulp bij het afbouwen. Soms zijn er omstandigheden waardoor je eerder stopt of wil ze gewoon niet langer bv geven, dat moet je respecteren en niet meteen een oordeel vellen. Beetje jammer dat dat altijd weer zo gaat. Ieder mag het op zijn manier doen.
Joh, TO trek je niet teveel aan van die negatievelingen die zich afvragen waarom je uberhaupt bent begonnen. Dat maak je zelf wel uit. Als je er goed weloverwogen over nagedacht hebt is er niks mis mee.

Ook ik heb nu maar 3 weken BV gegeven en ben aan het afbouwen. Langzaam aan steeds een voeding minder, maar wel snel en niet per week (gekkehuism dan ben ik nog 7 weken bezig en moet er niet aan denken) en alleen de hoogste de spanning eraf kolven. Salie thee drinken en een goed strak zittende BH dragen. Onder de douche een koude straal erop na het douchen (warm stimuleert) Borsten goed masseren, dus harde plekken en schijfen weg masseren, evt boven de wasbak. Het is niet prettig (lees best pijnlijk) die stuwing maar wel te doen.

Vorige dochter 6 mnd BV gegeven maar PPD, juist door de BV. Dus genieten???? Ga toch weg zeg. Nu zat de depressie er alweer aan te komen (was er alweer) ben dus snel bezig met afbouwen. Het gaat meteen beter met me.

Jammer, maar is niet anders, BV is het beste, FV is ook goed.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Chica, wat naar dat je juist depressief wordt van bv geven.
Liwenna, wil je die 6 weken nog wel gedeeltelijk BV blijven geven of wil je vanaf nu helemaal gaan afbouwen? Als je nl. wel wil blijven voeden naast de Fv moet je denk ik niet te drastisch afbouwen, maar anders kun je het doen zoals Tilalia of Chica beschrijft
Voordat we TO met zijn allen affikken hier vraag ik me af waarom ze het kolven op het werk niet ziet zitten? Eerlijk gezegd kan ik me daar alles bij voorstellen. Sterker nog, dat hele kolven op mijn werk vond ik het stomste van bv geven. Maar goed, ik vond het wel de moeite waard en heb het dus gewoon gedaan.

Dus TO: Waarom zie je het kolven op je werk niet zitten?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:tilalia2 schreef op 08 augustus 2009 @ 11:04:

Chica, wat naar dat je juist depressief wordt van bv geven.

Chica, bevallen dus! Gefeliciteerd!

Ik had tijdens de bv depressieve gevoelens tijdens het aanleggen. Dat duurde dan een paar minuten, dan was het weer voorbij. Na een maand of twee stopte dat. Schrok er wel van, bij de eerste. Artsen vonden dat heel interessant en wilden er geloof ik wel iets mee, maar ik had daar helemaal geen trek in.
@Tilalia: Tja en ik maar wachten op de gelukzalige gevoel van de Oxytocine haha. nee serieus, het heeft geloof ik iets te maken met het feit dat ik teveel lactulose produceer. Dat hebben ze wel eens verteld. Maar helemaal zeker weet ik dat niet hoor.

Ik vond het een heel lastige beslissing om er nu mee te stoppen. Productie liep al lekker, geen tepelkloven er werd goed aangehapt enz enz alle technische dingen waren er dus. Moeders viel alleen weer in een zwart gat en dat is het absoluut niet waard. Dan is Fv een hele goede tweede. Ik kan nu alweer een stuk meer genieten en baal eigenlijk dat ik dat bij de eerste gemist heb.

@Chica: Dank je Fleur. Wilde je je tieten niet aan de wetenschap doneren dan? Mijn arts vond het volgens mij alleen maar raar dat ik geen anti dperessiva wilde. Ze bleven maar pushen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
heey fleurtje; bij jou verhaal hoort een ziekte/syndroom. (geen idee hoe het heet) Was een tijdje terug een beetje aan het surfen en toen kwam ik er een lotgenoten pagina van tegen. Ben je er mee bekend?

Liwenna; over afbouwen; ik heb 9,5 en 8 maanden gevoed om de 2/3 uur, maar was met beide binnen 2 weken van de bv af. Bij mij kakte het gewoon als een plumpudding in elkaar. (ook tussendoor dat was wat minder) Dus mijn advies; gaan beginnen met 1 voeding; als je borsten geen stuwing meer hebben rond die tijd de volgende etc. In de laatste week ging ik met 2 voedingen tegelijk omdat madammeke er al niet meer genoeg aan had.

liefs
[quote]Chica34 schreef op 08 augustus 2009 @ 10:59:

Ook ik heb nu maar 3 weken BV gegeven en ben aan het afbouwen. Langzaam aan steeds een voeding minder, maar wel snel en niet per week (gekkehuism dan ben ik nog 7 weken bezig en moet er niet aan denken) quote]

TO, pas hiermee op hoor, sommige vrouwen kunnen prima snel afbouwen, maar het kan ook anders: ik kreeg in de eerste weken al zo ongeveer een borstontsteking wanneer mijn dochter een keer weinig dronk. Heb 4 keer borstontsteking gehad, en was absoluut niet aan het minderen of afbouwen. Nou kan een bo verschillende oorzaken hebben natuurlijk, maar te snel afbouwen is een hele bekende! En geloof me: je bent écht liever een weekje langer bezig met afbouwen dan dat je een borstontsteking hebt. écht!
Hoi TO,

Ik heb bij mijn dochter 4 maanden alleen maar gekolfd, die kon niet uit de borst drinken. Ik had zo'n hoop melk dat ik tijdens die 4 maanden ook een voorraad aan kon leggen. Zo heeft mijn dochter een combi gehad van FV en BV tot ze een half jaar was.

Ik kolfde zo'n 3 a 4 keer per dag. Ik ben toen eerst naar 3 "voedingen" gegaan en daarna liet ik de middagbeurt zitten. En in eens was het zo goed als op. Denk binnen een weekje dat het gebeurt was.

Bij mijn zoon was ik van plan om BV te geven (als het makkelijk zou gaan) Maar ook hij werd prematuur geboren dus weer kolven. Door medicijnen die hij niet mocht binnenkrijgen vervolgens 2,5 week voor Jan L*l gekolfd. (moest allemaal zo het afvoerputje in) Maar daarna pakte hij de borst en dronk!!! Heerlijk! Jammer genoeg bleek hij koemelkallergie te hebben. Een koemelkvrijdieet zag ik niet zitten en is hij aan de volledige pepti gegaan.

Ik kolfde ook zo'n 4 keer per dag toen hij aan pepti ging. En ook toen ben ik eerst de middag laten vallen etc. Denk dat het 2 weken duurde.

Ik zag voordat ik kinderen had ook tegen kolven op. Maar in mijn geval was het kolven om mijn kinderen BV te kunnen geven. Eerst was het wel even slikken. Maar na een tijdje wen je eraan.

Als je het niet op je werk wilt doen, kun je bijvoorbeeld thuis wel kolven (na de ochtendvoeding) en zo kun je een voorraadje aanleggen. Of je gaat een combi maken van BV en FV. Je geeft dan als je thuis bent je kindje BV en als je er niet bent FV.

Maar als het kolven het enige obstakel is waarom je wilt stoppen met de BV zou ik zeggen, zoek informatie over kolven en een passend apparaat. Zou zonde zijn om alleen hiervoor een goedlopende BV te stoppen.

Veel succes met de keuze die je maakt!
quote:joeppie schreef op 08 augustus 2009 @ 20:26:

heey fleurtje; bij jou verhaal hoort een ziekte/syndroom. (geen idee hoe het heet) Was een tijdje terug een beetje aan het surfen en toen kwam ik er een lotgenoten pagina van tegen. Ben je er mee bekend?

Vertel!!!!

Heeeeel nieuwsgierig!!!
Waarom vervang je niet per week 1 extra dagvoeding voor flesvoeding? Met een beetje pech heb je alleen nog de nachtvoedingen over als je weer begint met werken. Of slaapt je kleindje 's nachts al door?
quote:Chica34 schreef op 08 augustus 2009 @ 16:29:

@Tilalia: Tja en ik maar wachten op de gelukzalige gevoel van de Oxytocine haha. nee serieus, het heeft geloof ik iets te maken met het feit dat ik teveel lactulose produceer. Ik zou ook niet erg gelukzalig zijn als ik lactulose produceerde. Dat is namelijk een laxeermiddel .
quote:Chica34 schreef op 08 augustus 2009 @ 16:29:

@Tilalia: Tja en ik maar wachten op de gelukzalige gevoel van de Oxytocine haha. nee serieus, het heeft geloof ik iets te maken met het feit dat ik teveel lactulose produceer. Dat hebben ze wel eens verteld. Maar helemaal zeker weet ik dat niet hoor.

Ik vond het een heel lastige beslissing om er nu mee te stoppen. Productie liep al lekker, geen tepelkloven er werd goed aangehapt enz enz alle technische dingen waren er dus. Moeders viel alleen weer in een zwart gat en dat is het absoluut niet waard. Dan is Fv een hele goede tweede. Ik kan nu alweer een stuk meer genieten en baal eigenlijk dat ik dat bij de eerste gemist heb.

@Chica: Dank je Fleur. Wilde je je tieten niet aan de wetenschap doneren dan? Mijn arts vond het volgens mij alleen maar raar dat ik geen anti dperessiva wilde. Ze bleven maar pushen.
Whatever, I do what I want
o en chica: nog gefeliciteerd
Whatever, I do what I want
Ik snap ook niet dat je eraan begonnen bent als je zo snel weer wilt afbouwen. Dat is m.i. jezelf pesten.

Maar je kan ook fles en borst geven mocht je niet helemaal zijn afgebouwd.

Ik kolf nu niet meer op het werk en kom ook niet meer met van die knaljopen thuis. 'S-morgen zou ik hem/haar nog aanleggen en die borstvoeding daarna er als eerste afhalen.

Lijkt me lastig zo'n controlefreak. Succes.
quote:maxem schreef op 08 augustus 2009 @ 23:17:

Ik snap ook niet dat je eraan begonnen bent als je zo snel weer wilt afbouwen. Dat is m.i. jezelf pesten.

.Ik neem eigenlijk aan dat TO van plan was om langer te voeden, of niet? Of zoals je veel hoort: "ik begin gewoon met borstvoeding en dan zie ik wel hoe het loopt". Kan me bijna niet voorstellen dat het een vooraf gemaakte keuze is om vier weken borstvoeding te geven en er dan zo snel mogelijk mee te stoppen...
quote:Liwenna schreef op 08 augustus 2009 @ 02:05:

Ben nogal een controlfreak... What to do?

Ik zou beginnen met te proberen om dáár iets aan te doen, er zullen in je toekomst als moeder nog vééééél meer dingen komen die je zelf niet (volledig) in de hand hebt. Loslatenloslatenloslaten, dat is echt veel prettiger, zowel voor jou als voor je kindje! (Maar ik snap ook wel dat je niet ergen een "loslaatknopje" hebt zitten, dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan).

Succes en geniet van je zoontje!
Liwenna, waarom leg je jezelf zoveel druk op? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Je zou ook nog aan een combinatie kunnen denken. Dat je kindje de fles krijgt maar dat je zelf nog 3 voedingen geeft. Bijvoorbeeld als de baby wakker wordt, en de voedingen van 18 en 23 uur bijvoorbeeld (ik noem maar wat).
Stressed is just desserts spelled backwards
Waarom reageert Liwenna niet meer op haar 2 topics?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven