Borstvoeding afbouwen, zo zsm aub

08-08-2009 02:05 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik zo snel mogelijk mijn borstvoeding afbouwen? Mijn kleine is nu bijna 4 weken. En ik moet over 6 weken weer gaan werken. En vóór die tijd wil ik van de borstvoeding af zijn. Het kolven op mijn werk zie ik niet zitten. Maar welke manier werkt voor mij? Ik wil op tijd klaar zijn met afbouwen omdat ik graag alles onder controle heb. En niet een oppas met flesvoeding wil laten wennen voor ik er zelf aan gewend ben. Ben nogal een controlfreak... What to do?
Je mag geloof ik 1 voeding per week afbouwen. Dus weet niet of je dat nog red?

Oja en je kunt s'morgens na het voeden ook kolven. Dat is dan wel niet genoeg maar je zou nu al bijvoorbeeld wat voorraadjes kunnen opbouwen. Of je bouwt de borstvoeding zodanig af zodat je alleen nog s'morgens en s'avonds de laatste voeding geeft, kan ook toch?
Wat Lovers1980 ook al zegt: waarom wil je helemaal stoppen? Je hebt tijdens je werk recht op tijd om te kolven.Je mag daar tot een kwart van je werktijd aan besteden, en je werkgever is verplicht om daar een afsluitbare ruimte voor ter beschikking te stellen!

Je kunt nu al beginnen met het opbouwen van een voorraadje door na elke voeding te kolven. borstvoeding kun je prima invriezen in ijsblokjeszakjes. Dat is makkelijk als je straks de juiste hoeveelheid moet ontdooien.

Je post dit midden in de nacht, dus ik gok dat je een beetje in de paniek geschoten bent bij het idee dat je straks weer gaat werken?
Liwenna, ik kan me je situatie helemaal voorstellen. Schiet niet in de stress, maar bel een lactatiedeskundige. Heb je er niet toevallig eentje rondlopen bij je oude kraamzorginstelling? Zij kunnen je helpen. In 6 weken kun je prima afbouwen, dus wees gerust, dat afbouwen komt heus goed.

@ Sharra: wettelijk is het inderdaad zo dat je werkgever je voor kolven ruimte en tijd beschikbaar moet stellen. Helaas trekt niet iedere werkgever zich daar in de praktijk iets van aan. Natuurlijk sta je als zwangere of net bevallen vrouw helemaal in je recht om kolven juridisch af te dwingen, maar daar moet je maar net zin in hebben. Ik kies persoonlijk voor fles&rust in plaats van borstvoeding&juridische procedure, en ik kan me voorstellen dat er meer zijn die dat denken.
Overigens: voor afbouwen heb je ruwweg twee manieren. Ofwel je bouwt een voeding per dag per week af (dus een middagvoeding, bijvoorbeeld - als je op dat tijdstip aan het werk zou zijn). In dat tempo heb je nagenoeg de hele borstvoeding afgebouwd als je weer aan het werk gaat.

Ofwel je stopt meteen met borstvoeding geven en je kolft alleen nog als je erg last hebt. Dat gaat sneller, maar je schijnt er wel wat labiel van te kunnen worden.
Mijn god......

Ok, ik ga wel op mn handen zitten.

(maar echt, sommige forummers topics vrágen erom)
Je productie is nog echt niet stabiel genoeg om alleen een ochtend- en avondvoeding er in te houden. 1 voeding per week vervangen is de standaard, maar je voedt nog maar zo kort, na 2 vervallen voedingen zal de boel wel heel erg teruglopen. Ik zou dus later starten met afbouwen, dan kan je jouw kindje nog zo lang mogelijk de beste melk geven voordat je weer gaat werken. Je loopt nu grote kans dat het anders binnen 2 weken afgelopen is.
quote:AlettaJacobs schreef op 08 augustus 2009 @ 07:49:

Ik kies persoonlijk voor fles&rust in plaats van borstvoeding&juridische procedure, en ik kan me voorstellen dat er meer zijn die dat denken.

Is toch triest? Dan laat je dus je werkgever bepalen wat je baby te eten krijgt. Laat je hem dat ook bepalen over je eigen eten? Gaat ie met me je mee naar het bedrijfsrestaurant om te vertellen wat jij gaat eten? Nou dan.

En jij doet je naam zeker geen eer aan, verander je nick es héél snel.
schoten ze weer onder je billen vandaan die tikgrage handjes fleur?
Nou, ik besloot dat ik mn handen alleen onder mn kont hield voor TO
Ghe...ik ga vast een makkelijke stoel opzoeken denk ik

Het wachten is op de BVM...
Eensch met Fleurtje
Als je graag alles zelf onder controle hebt, had je beter niet aan kinderen kunnen beginnen...
eens met hotcherrypoptart!

Met een kind heb je nl helemaal niks meer onder controle!

Had je niet meteen met de fles kunnen beginnen? Dan had je dit geikel niet gehad. Nou ja dat is achteraf.

Idd 1 voeding per week afbouwen dan heb je de minste last van stuwing.....begin met de een na laatste, de week daarop de 2e voeding. maar omdat vraag en antwoord nog niet helemaal op elkaar zijn afgestemd heb je idd kans dat je er sneller mee klaar bent dan dat je afbouwt....
Liwenna, waarom zie je het kolven niet zitten? Is het misschien omdat je nog niet weet hoe het zal zijn (je zegt dat je control freak bent, ik kan me voorstellen dat je graag precies wilt weten hoe het zal gaan... maarja, dat is niet mogelijk).

Ik herken wel wat je schrijft, maar bedenk dat je in een fase zit waarin je alles misschien wel wat heftiger beleefd dan normaal, en dat je als je terugkijkt wellicht denkt: waar heb ik me druk om gemaakt. Geloof me, been there, done that.

OK, met het gevaar als BVM afgeschilderd te worden:

Zelf had ik ook bedacht dat ik zou stoppen met borstvoeden zodra ik zou gaan werken (bij tweede kind, eerste heb ik 6 maanden borstvoeding gegeven) maar om een of andere reden kon ik toch ook niet echt gaan afbouwen naarmate de startdatum naderde, iets hield me tegen. Terwijl ik bij 4 weken ook heel stellig was te zullen stoppen. Want: zeer drukke baan, fulltime, andere sfeer dan bij eerste kind, geen gaatje in de agenda om uberhaupt te kolven, stress, etc.

Maar: ik realiseerde me dat ik vooral bang was voor het onbekende (ander bedrijf dan bij de eerste, ik had vragen over de faciliteiten en de cultuur t.a.v. kolven en ook over hoe ik het zelf allemaal zou trekken qua energie etc). En ik realiseerde me opeens dat ik dat pas zou weten als ik het zou proberen.

Dus onder het mom van: we zien wel hoe het loopt ben ik met kolfapparaat in de tas en vol goede moed weer begonnen met werken. Inmiddels voed ik nog steeds zelf (na 6 weken werken), kolf ik twee keer per dag op kantoor en als er niet genoeg is voor de voedingen die mijn baby elders krijgt geven we er gewoon een flesje kunstvoeding bij.

Ik ben heel blij met het feit dat ik opeens dacht: niet stressen maar proberen. Kleintje doet het prima, ik voel me ook prima en op het werk blijkt het allemaal piekfijn in orde qua kolfruimte. Elke vrijdag denk ik tevreden: weer een week erbij. Ik plan voor mezelf tijd in de dag om te kolven, hou dat ook vrij en bewaak dat ook. Nu heb ik twee momenten op de dag dat ik even tot rust kan komen, stukken lezen, nadenken, etc. Heerlijk. Helemaal prive, deur op slot en even onttrekken aan de hectiek. Iets om erin te houden!

Dus voordat je na 4 weken door twijfel opgeeft: overweeg het gewoon te proberen. In het ergste geval moet je afbouwen als je weer werkt. En is dat zo'n ramp?

Daarbij: je kindje is pas 4 weken. Je kunt nog 6 weken oefenen met wennen aan kolven, flesgeven naast de borst, kolfruimtesverkennen op je werk, kolven huren, etc. Als het dan nog steeds nee is in je hoofd, dan kun je alsnog beslissen te stoppen.

En BTW, Aletta: waarom zo zwart-wit? Een juridische strijd en onwillige werkgever is wel erg extreem; wie zegt dat het daarop uitloopt? Als je dat als uitgangspunt neemt is het wel heel lastig om een goede afweging te maken. TO kan beter eerst bij haar werkgever vragen hoe het is geregeld, dan zich druk maken over een niet bestaande juridische strijd. Misschien wordt ze wel enorm gesteund als ze gaat kolven, weet jij veel.
ik ben destijds zelf in anderhalve week afgebouwd vanaf week 3. Werd knettertjeoverspannen van het voeden omdat zoon alleen maar gilde en duwde. In overleg met alles en iedereen gestopt.

Het kan dus wel.

Nu richting hoogzwanger van de tweede. Wil graag weer zelf gaan voeden. Iemand tips om het deze keer vol te houden?
Is er nog niet gevraagd waarom je uberhaupt bent begonnen aan borstvoeding als dat na vier weken al een probleem is?

Mijn tip: geniet! en probeer af en toe een flesje met de kleine. Dop niet te strak aandraaien, dat scheelt stress. Kleine kolf mee naar je werk om aldaar de spanning van je tieten af te halen en dan regelt het zichzelf wel.

*heeft nog altijd spijt van de stress waarmee mijn Oudste geconfronteerd werd omdat ik zelf ook zo'n controlefreak was die alles op tijd moest hebben geregeld*
quote:Soit schreef op 08 augustus 2009 @ 09:01:

En BTW, Aletta: waarom zo zwart-wit? Een juridische strijd en onwillige werkgever is wel erg extreem; wie zegt dat het daarop uitloopt? Als je dat als uitgangspunt neemt is het wel heel lastig om een goede afweging te maken. TO kan beter eerst bij haar werkgever vragen hoe het is geregeld, dan zich druk maken over een niet bestaande juridische strijd. Misschien wordt ze wel enorm gesteund als ze gaat kolven, weet jij veel.Natuurlijk moet ze dat eerst doen, en inderdaad: wie weet wordt ze wel enorm gesteund. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze dat nog niet gedaan heeft, maar natuurlijk: eerst proberen! In mijn geval heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering al in moeten schakelen om uberhaupt zwangerschapsverlof te krijgen, dus dat kolven ga ik niet eens proberen. Die strijd om verlof heeft me al enorm veel tijd, stress en energie gekost, ik ga dat niet nog eens doen.
@Krokusje: en in ieder geval afwachten hoe je nieuwe kindje erop reageert. En van dag tot dag bekijken. Ben je vorige keer bij een lactatiekundige geweest? Dat kan enorm veel inzicht geven, weet ik uit ervaring.
Nou, Aletta, dat is idd wel erg heftig... ik kan me voorstellen dat je dan uit gaat van tegenwerking... my god....
Ik ga niet in op de wel of niet kolven-discussie.

Wel op het afbouwen. Als je wilt afbouwen, laat je in principe ongeveer 1 voeding per week vervallen. Het meest comfortabele voor je eigen borsten is die voeding afbouwen die het minst makkelijk gaat, meestal is dat de voeding in de avond: dan heb je er zelf een dag op zitten, en heb je minder melk voorradig dan 's ochtends. Stel dat je kind om de 3 uur drinkt (dus 0000, 0300, 0600, 0900, 1200, 1500, 1800, 2100), dan laat je die van 1800 vervallen. Tegen 2100 zullen je borsten dan behoorlijk vol zitten, misschien zelfs wel genoeg om je kindje ietsje langer door te laten slapen (al lig dat natuurlijk heel erg aan hoeveel er in het maagje past )je zult een paar dagen last hebben van volle borsten, let dan goed op harde, danwel warme plekken in je borst, dat duidt op een borstontsteking. Mocht je die plekken tegenkomen, dan moet je je borst goed masseren en goed leegmaken om te zorgen dat je niet ziek wordt. Zodra je borsten gewend zijn aan een voeding minder, laat je bijvoorbeeld die van 1200 vervallen. En daarna die van 0600, zodat je toch nog op regelamtige tijden je borsten leegt.

Je voedt nog niet zo lang, dus het zou heel goed kunnen dat je productie veel sneller afgestemd is op de mindere vraag. Als je veel blijft prodceren zou je saliethee kunnen drinken. Dat is niet lekker, maar remt je melkproductie op een redelijk milde manier. Een klein handje salieblaadjes op een mok kokend water, 5 minuten laten trekken en dat 2 keer per dag drinken. Veel perterselie eten schijnt ook te helpen, maar dan moet je al snel een bosje per dag wegknagen en dat is niet zo lekker.

Denk er wel goed over na, over het afbouwen en stoppen, want eenmaal gestopt is het heel moeilijk om het weer op te bouwen. Je kan je wat verdrietig voelen als je afbouwt, omdat je je shot oxytocine mist. Dat zorgt niet alleen voor een toeschietreflex, maar ook voor een blij gevoel. Na een week ben je daarvan afgekickt

Succes!
Krokusje, als je over BV bij de tweede praat zou ik het niet hebben over 'volhouden', het is geen kwestie van volhouden. Het is gewoon leuk en goed voor je kindje. Echt als je moet 'volhouden' is er iets mis lijkt mij. Probeer er gewoon van te genieten, in het begin is het even doorzetten, maar als het loopt dan loopt het. En genieten jij en de baby ervan! Leg er niet teveel druk op, het hoeft niet allemaal gelijk goed te gaan. Succes ermee
quote:Wokkel1975 schreef op 08 augustus 2009 @ 09:37:

Krokusje, als je over BV bij de tweede praat zou ik het niet hebben over 'volhouden', het is geen kwestie van volhouden. Het is gewoon leuk en goed voor je kindje. Echt als je moet 'volhouden' is er iets mis lijkt mij. Probeer er gewoon van te genieten, in het begin is het even doorzetten, maar als het loopt dan loopt het. En genieten jij en de baby ervan! Leg er niet teveel druk op, het hoeft niet allemaal gelijk goed te gaan. Succes ermeeWokkel, ik denk niet dat je zo laatdunkend hoeft te doen. Het is soms wel degelijk volhouden en werken en je geniet er ook niet altijd van. En dan is het handig om er goede hulp bij te zoeken, maar het is echt niet zo dat na een bezoekje van de lactatiekundige de melk voor altijd en eeuwig rustig kabbelend uit je borsten stroomt.
En ik heb best lang bv gegeven, en ik vond het echt niet altijd leuk en genieten. En dan ging het bij mij nog allemaal relatief makkelijk.
quote:krokusje schreef op 08 augustus 2009 @ 09:06:

Nu richting hoogzwanger van de tweede. Wil graag weer zelf gaan voeden. Iemand tips om het deze keer vol te houden?met al je vragen nu, en ook als je kindje er is kun je terecht bij het borstvoedingtopic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven