Gezondheid alle pijlers

SC dieet

06-08-2009 09:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n last van een spastische darm dat ik, na alles geprobeerd te hebben, overweeg om met het SC dieet te beginnen. Is er hier iemand die dit dieet volgt of heeft gevolgd en mij wat antwoorden kan geven op de volgende vragen. Namelijk hoe duur het dieet gemiddeld per maand is (ik lees dat je behoorlijk veel alternatieve ingredienten nodig hebt). En hoeveel tijd steek je in het koken van allerlei dingen? Is dit een beetje haalbaar? Als laatste; kunnen jullie na een jaar weer normaal eten of moet je het dieet je leven lang volgen? Hoe doe je dat dan op vakantie, op het werk bij de lunch, sociaal etc.?
Flower ik had ook altijd een spastische darm. Altijd buikpijn,ging soms om de 3 weken naar het toilet. Moest heel vaak een laxeertabet nemen. Nu volg ik al jaren het Atkins dieet. Sinds 2003 en geen last meer. Mensen vinden het vaak te vet,maar dat valt best mee hoor.

Je lichaam kan scheikundig gezien van vet geen Vet maken. Daar is namelijk insuline voor nodig. En aangezien je matig bent met koolhydraten. Komt er ook minder insuline vrij.

Ik ben van mijn darmklachten sindsdien af. Tevens ben ik hiermee 40 kilo afgevallen. Kwam namelijk door de antidepressiva gemiddeld 5 kilo per maand aan. Ook is het Atkins dieet iets makkelijker dan het Sc dieet.

De 1ste 2 weken zijn streng. geen fruit,geen zuivel,weinig groente Reden is dat dit allemaal suikers zijn. En dat je hiervan moet kicken.

Soms kan je de 1ste week je minder voelen,maar daarna voel je je weer goed en heb je meer energie.

Sc dieet is toch bewerkelijker,dan Atkins. Vind het makkelijker.

Na 2 weken kun je je koolhydraatniveau opbouwen. Doordat je weinig zetmeel eet. Zetmeel = suiker. Krijgen je darmen weer rust en worden niet constant geprikkeld.. Je zou ook south beach kunnen doen,alleen het nadeel is dat je veel te snel vaak weer zetmeel mag eten. Waardoor je grotere kans hebt dat je weer last van je spastische darmen hebt.

Ook merk ik met sporten dat ik beter op vetten kan sporten dan op koolhydraten.

Besef wel dat elk dieet meer kost,maar je eet ook gezonder. En wat kosten die rotzooi zoals chip,chocolade wel niet. Ik ben rond de 80 a 100 euro kwijt per week samen met mijn vriend. Dus 40 a 50 euro per persoon per week.

Mijn gemiddelde eetpatroon en weinig honger.

Ontbijt

250 a 300 gramKwark met bosvruchten of lijnzaad,kososrasp en soms maak ik van kokosmelk een shakie ipv kwark. eventueel een beetje slagroom

1 a 2Koffie

2 liter Water per dag

Light frisje

200 ons groente aan Salade of Wasa kracker met kaas.

Stukje kaas of worst

S'avonds

300 ons Groente met vlees of vis.

In het weekend een droge wit wijntje.

Hier wat links

http://surf.to/atkinsdieet

http://www.lowcarbdieet.nl/ staat ook iets over south beach.

http://www.atkinsforum.info/

http://www.atkinsforum.nl/

http://surf.to/atkinsdieet
Hee bedankt voor je antwoord. Ja ik twijfel echter over het SC dieet omdat het zo rigoreus is. Maar ik heb zo'n last van mijn klachten dat ik bijna niet meer normaal kan functioneren. Misschien goed om eerst eens de gulden middenweg te nemen. Als ik dan nog teveel last heb kan ik altijd nog overstappen. Ja je hebt gelijk wat betreft de kosten; wat je vroeger aan chocolade uitgaf bespaar je nu en daardoor heb je wat meer te besteden aan een dieet.
Flower je zou ook anders eens granen etc uit je dieet kunnen halen. Een soort gelijk elliminatie dieet.

Dit hoef je in principe maar een weekje of 2 te doen.

Ik vermoed toch dat spastische darm toch met een voedsel allergie te maken heeft. In ieder geval denk ik dat je toch naar je voeding moet kijken. Maak anders eens een lijstje en schrijf op wat je eet en waneer de klachten erger worden. Zo kun je er misschien achter komen welke producten het veroorzaken en welke niet.

Sc dieet is meer voor mensen met Crohn en CU. die knappen zienbaar op. Helaas niet iedereen.

Ik was trouwens vergeten om je andere vragen te beantwoorden. Het Sc dieet zal je je hele leven moeten volhouden en je kunt uitspattingen doen. Maar dat moet je heel langzaam doen en klein beetjes.

Verder moet je alles meenemen en als je op vakantie gaat moet je dus zelf koken.

Dat is het beste.
Ik heb ook een licht spastische darm. Bij mij helpt het grotendeels weglatenvan tarweproducten heel goed. Ook van te veel rauwkost e.d. krijg ik last.

In plaats van aan een rigoureus dieet te beginnen, kun je misschien beter stapsgewijs beginnen. Misschien heb je het al zo geprobeerd, ik weet het niet.
Melpomene, wat eet jij in plaats van tarwe?

Ik heb ook een prikkelbare darm. SC Diet is voor mij te rigoureus (in verband met mijn sociale leven kies ik daar niet voor).

Ik ben even benieuwd hoe jij het aanpakt.
Izalinia, wat is jouw gewicht bij dit eetpatroon?

Ik zou erbij omvallen denk ik
quote:Moonlight82 schreef op 09 augustus 2009 @ 15:34:

Melpomene, wat eet jij in plaats van tarwe?

Ik heb ook een prikkelbare darm. SC Diet is voor mij te rigoureus (in verband met mijn sociale leven kies ik daar niet voor).

Ik ben even benieuwd hoe jij het aanpakt.Niet echt specifiek. Ik eet meestal rijstwafels i.p.v. brood. Daarbij als vezelrijke producten veel groenten, fruit e.d.
Je zult een heleboel zelf moeten maken. Ik maak regelmatig een kokosbroodje. Maak ik van kokosrasp,daardoe ik een eitje door en wat zoetstof. Roer je een beetje eventueel een klein beetje water. Doe je 10 minuten in de oven en je hebt heerlijk kokosbroodje. Eventueel kun je het beleggen.

Ook van amandelen kun je in de keukenmachine gooien en er een meel van maken. Hier kun je broodjes of koekjes maken.

Ik maak ook van eiwitpoeder. Die je ook gebruik voor sporten etc. Er is ook een eiwitpoeder Profitar plus te koop bij kruidvat.

Kun je een soort soezendeeg van maken. ipv slagroom kun je ook melk kiezen als je GEEN lactoseallergie hebt.

Oven voorverwarmen op 175 graden

Nodig heb je;

1 kop protëinepoeder ??

1/4 kop water 0 KH

1 theelepel bakpoeder ?? Wijnsteenbakpoeder?

1 ei 0.9 KH

1/4 kop slagroom +- 1,67 KH

natrena voor 50 gr.suiker 0 KH?

(EVENTUEEL) 1 theelepel vanille extract 0 KH (marasquin smaakt ook héél lekker!)

Mix de droge ingrediënten en houdt apart. Mix dan ei, slagroom en water en voeg daar het droge spul bij. Kneden met de handen en zonodig extra proteinepoeder toevoegen tot je een goed deeg hebt. Vorm hiervan6 a 8 balletjes van ca. 3 cm. doorsnee en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bak op 175 graden ongeveer 20 minuten.

Je kunt ze met van alles beleggen en heel makkelijk mee onderweg
quote:Moonlight82 schreef op 09 augustus 2009 @ 15:35:

Izalinia, wat is jouw gewicht bij dit eetpatroon?

Ik zou erbij omvallen denk ik

Nou valt wel mee hoor.

Er zit iets van 401 cals in.

Ik weeg iets van 76 kilo bij 172 dus nog iets te zwaar,maar ik sport 3 a 5 keer per week

75 gram walnoten

50 gram lent-ui fijngehakt

4 eetlepels olijfolie

4 eetlepels mayonaise

2 eetlepels citroensap

2 eetlepels dijon mosterd

1 theelepel peper uit de molen.

zout naar smaak

1 a 2 uitgelekte blikjes tonijn

2 paprika's overlang doorgesneden in stukjes gehakt

en van zaadlijst ontdaan.

2 eelepels peterselie fijngehakt.

of

1 Avocado

50-100 gram hollandse garnaaltjes

1 eetlepeltje of mayo

Een lekkere zachte krop sla

zout

peper

citroen

Ik heb ook bijna geen honger meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven