Hoe zit een dagschema van een 6 maanden baby eruit?
zaterdag 8 augustus 2009 om 18:42
Onze kleine is bijna 6 maanden...en ik was/ben heel benieuwd hoe jullie schema eruit ziet..van internet wordt ik niet veel wijzer...ik zou graag willen weten hoe vaak jullie wat voeden en hoelang ze slapen? Ik zat namelijk zelf te denken aan 7 uur ochtendpap, dan slapen tot 10 uur, fruithapje, wakker blijven tot 12 uur en dan middagflesje, dan slapen tot 5 uur, dan avondpotje, en dan wakker blijven tot 7 uur en dan de avondpap.
Graag lees ik jullie ervaringen....
Graag lees ik jullie ervaringen....

zaterdag 8 augustus 2009 om 22:32
Door de GGD bijv, niet alleen om tandbederf tegen te gaan, maar juist ook om kinderen niet te veel aan zoet te wennen. VOlgens mij is de introductie van allerlei groenten en andere vreemde smaken veel makkelijker als een kind niet zo'n zoete smaak heeft - dan kunnen ze het zeg maar op termijn beter waarderen zonder die kwak appelmoes erover heen.
Ik zie overigens om me heen dat het heel normaal gevonden wordt om kinderen zoete dingen te geven, ook al voor hun 1e levensjaar. Op kdv's enzo, evengoed als bij mensen thuis. Ik vind het altijd opmerkelijk dat dat zo ingeburgerd is, daarom begon ik er over.
Ik zie overigens om me heen dat het heel normaal gevonden wordt om kinderen zoete dingen te geven, ook al voor hun 1e levensjaar. Op kdv's enzo, evengoed als bij mensen thuis. Ik vind het altijd opmerkelijk dat dat zo ingeburgerd is, daarom begon ik er over.
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:35
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:35
ja is misschien ook wel opmerkelijk. Dat van die vreemde smaken wist ik niet. Is misschien wel logisch hoewel het volgens mij een illusie is om te denken dat je kinderen alles kunt laten eten. Er is toch altijd een periode dat ze niks lusten of dat alleen oranje eten lekker is.
Maar nog steeds: een glas roosvicee een een liga op een dag is natuurlijk niet 'de hele dag suiker geven'.
Nou ja ok ik ga nu echt stoppen om dit topic een andere wending te geven dan de bedoeling was.
Maar nog steeds: een glas roosvicee een een liga op een dag is natuurlijk niet 'de hele dag suiker geven'.
Nou ja ok ik ga nu echt stoppen om dit topic een andere wending te geven dan de bedoeling was.
zondag 9 augustus 2009 om 00:31
MM ik verbaas me daar ook over. Tandbederf begint al als de tandjes nog niet door zijn, en obesitas en suikerziekte zijn ook geen grote onbekenden meer. Ondertussen moet ik wel steeds aan anderen uitleggen waaro dochter geen liga, Nijntjebiscuits of roosvicee krijgt. Het lijkt soms wel of ik gek ben dat ik haar geen extra suiker geef, maar een rijstwafeltje vindt ze net zo lekker.
maandag 10 augustus 2009 om 15:44
Ik lees dit topic vol verbazing. Ranja?! Ranja voor een kind van 6,5 maand?! Echt hoor... Ik vind het niet kunnen. Ranja?! Ranja is he-le-maal niets, alleen maar suiker en kleurstof en smaakstof.
Liga heeft echt zo'n goede marketingafdeling dat we hier en masse geloven dat we ons kind iets gezonds geven. Het is gewoon een koekje, van wit meel en in de meeste gevallen ook nog toegevoegde suiker. Suiker, en daarmee bedoel ik witte geraffineerde suiker, heeft helemaal niemand nodig en dus ook baby's en niet en al helemaal geen baby's van 6 maanden. Wat is er toch mis met een good old bruine boterham? En dan niet met chocopasta, maar gewoon met een beetje roomboter voor zo'n kleintje. Waarom niet gewoon een beetje water of lauwe thee in een flesje bij die boterham? Als je geen bv geeft, want dan gaat ie natuurlijk gewoon lekker aan de tiet.
On topic.
Mijn dagschema met mijn kind van 6,5 maand:
2 a 3 slaapjes op wisselende tijden
een keer of 10 op zijn minst aan de borst
ergens in de ochtend een beetje oefenen met een banaantje of een stukje broccoli
Inmiddels is Minismollie ruim 12 maanden en nu zit ze zo'n beetje op het voorgestelde schema maar dan met gewoon voedsel. Heeft zo'n 4 maanden geduurd voordat ze daarop zat sinds we zijn gestart met bijvoeden. Concreet:
2 broodmaaltijden met volkoren brood
1 warme maaltijd met aardappelen, rijst of pasta en veel groente en wat vlees of vis en yoghurt na
tussendoor fruit en een rijstwafel/soepstengel en soms rozijntjes
Drinken water en lauwe thee en als ik thuis ben aan de borst.
Minismollie zit net tussen 1 en 2 slaapjes in dus dat wisselt nogal.
Liga heeft echt zo'n goede marketingafdeling dat we hier en masse geloven dat we ons kind iets gezonds geven. Het is gewoon een koekje, van wit meel en in de meeste gevallen ook nog toegevoegde suiker. Suiker, en daarmee bedoel ik witte geraffineerde suiker, heeft helemaal niemand nodig en dus ook baby's en niet en al helemaal geen baby's van 6 maanden. Wat is er toch mis met een good old bruine boterham? En dan niet met chocopasta, maar gewoon met een beetje roomboter voor zo'n kleintje. Waarom niet gewoon een beetje water of lauwe thee in een flesje bij die boterham? Als je geen bv geeft, want dan gaat ie natuurlijk gewoon lekker aan de tiet.
On topic.
Mijn dagschema met mijn kind van 6,5 maand:
2 a 3 slaapjes op wisselende tijden
een keer of 10 op zijn minst aan de borst
ergens in de ochtend een beetje oefenen met een banaantje of een stukje broccoli
Inmiddels is Minismollie ruim 12 maanden en nu zit ze zo'n beetje op het voorgestelde schema maar dan met gewoon voedsel. Heeft zo'n 4 maanden geduurd voordat ze daarop zat sinds we zijn gestart met bijvoeden. Concreet:
2 broodmaaltijden met volkoren brood
1 warme maaltijd met aardappelen, rijst of pasta en veel groente en wat vlees of vis en yoghurt na
tussendoor fruit en een rijstwafel/soepstengel en soms rozijntjes
Drinken water en lauwe thee en als ik thuis ben aan de borst.
Minismollie zit net tussen 1 en 2 slaapjes in dus dat wisselt nogal.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 10 augustus 2009 om 16:29
maandag 10 augustus 2009 om 21:08
jeetje meiden doe s niet zo uit de hoogte zeg. Zielig, bizar...
Pff het gaat hier over roosvicee en een halve liga en niet over broodjes met chocopasta. Kan het gewoon niet laten om nog even te reageren. Je kunt het ook anders verwoorden hoor. Door gewoon aan te geven hoe je jouw kind van 6 maanden voedt.
Pff het gaat hier over roosvicee en een halve liga en niet over broodjes met chocopasta. Kan het gewoon niet laten om nog even te reageren. Je kunt het ook anders verwoorden hoor. Door gewoon aan te geven hoe je jouw kind van 6 maanden voedt.
maandag 10 augustus 2009 om 21:51
quote:Oef schreef op 10 augustus 2009 @ 21:08:
Het is geen arrogantie, maar ik snap echtechtecht niet waarom je je kind ranja of roosvicee geeft. Dat is gewoon suikerwater en je baby drinkt ook gewoon water en vraagt niet om ranja, dus waarom? Gewoon en alleen de vraag: waarom?
Natuurlijk vinden baby's en alle kinderen gezoete dingen lekker, maar zeker als je nog een beeeeeeeetje invloed hebt op de smaakbeleving snap ik dus niet dat je je baby suikerwater geeft.
Het is geen arrogantie, maar ik snap echtechtecht niet waarom je je kind ranja of roosvicee geeft. Dat is gewoon suikerwater en je baby drinkt ook gewoon water en vraagt niet om ranja, dus waarom? Gewoon en alleen de vraag: waarom?
Natuurlijk vinden baby's en alle kinderen gezoete dingen lekker, maar zeker als je nog een beeeeeeeetje invloed hebt op de smaakbeleving snap ik dus niet dat je je baby suikerwater geeft.
maandag 10 augustus 2009 om 21:58
Bagheera dat begrijp ik dan weer wel jouw reactie. Dat is een normale vraag. Maar als er hier gesproken wordt over zielig en bizar vind ik dat wat ver gaan.
Overigens ik geef mijn baby's nog geen roosvicee of een halve liga.
Maar bij mijn oudste zoon heb ik dat wel gedaan niet met 6 maanden maar ik denk zeker wel voor hij 1 jaar was. Rijstwafels, soepstengels hij vond het smerig. Rozijntjes kreeg hij diaree van. Een halve liga ging prima. Ook weer een nieuwe smaak om te leren kennen. Ook roosvicee of sap luste hij niet dus mijn oudste kreeg inderdaad alleen maar water en melk.
Overigens ik geef mijn baby's nog geen roosvicee of een halve liga.
Maar bij mijn oudste zoon heb ik dat wel gedaan niet met 6 maanden maar ik denk zeker wel voor hij 1 jaar was. Rijstwafels, soepstengels hij vond het smerig. Rozijntjes kreeg hij diaree van. Een halve liga ging prima. Ook weer een nieuwe smaak om te leren kennen. Ook roosvicee of sap luste hij niet dus mijn oudste kreeg inderdaad alleen maar water en melk.
maandag 10 augustus 2009 om 22:07
@ oef: mijn baby is 6,5 maand oud en eet dus alleen nog brood, fruit en groente/aardappelhap. Ik was ingegeven door het gemak aan de potjes begonnen, maar die vind ik zelf zo ontzettend smakeloos dat ik toch maar (zout- en suikerloos) zelf ben gaan koken voor de baby. Dus misschien post ik hier over een half jaar ook wel heel anders als blijkt dat mijn baby echt niets lust.
Maar dan nog was het niet in mij opgekomen om mijn baby ranja of roosvicee te geven, hij krijgt water. Ik ken het ook helemaal niet uit mijn omgeving om je baby limonade te geven, dus ik ben oprecht verbaasd.
Maar dan nog was het niet in mij opgekomen om mijn baby ranja of roosvicee te geven, hij krijgt water. Ik ken het ook helemaal niet uit mijn omgeving om je baby limonade te geven, dus ik ben oprecht verbaasd.
maandag 10 augustus 2009 om 22:12
In mijn omgeving wordt aan kinderen van een half jaar wel 'gewoon' liga en koekjes gegeven. Ik verbaas me erover dat zoveel ouders niets doen met de informatie die op de verpakking staat. Over de melkvoedingen wordt vaak heel bewust nagedacht (borstvoeding, of: welke flesvoeding is het beste), maar na 6 maanden lijkt het veel ouders niet meer uit te maken wat er in het mondje verdwijnt. Jammer.
maandag 10 augustus 2009 om 22:20
Ik was vandaag op intake in het Sofia kinderziekenhuis omdat mijn dochtertje binnenkort geopereerd moet worden. Ik had een voedingsschema ingevuld met oa. als tussendoortje een soepstengel, ik kreeg als antwoord: 'oh soepstengels hebben we niet, dus dan krijgt ze een liga.' Ik neem zelf wel wat soepstengels mee.
maandag 10 augustus 2009 om 22:28
Dochter van 6,5 mnd heeft dit ritme:
Rond 7.30 uur fles, 180
9 uur terug naar bed, voor uurtje / anderhalf
10.30 uur fruit (3/4 potje, die grote vanaf 6 mnd), dan spelen, badderen en uurtje terug naar bed
13.30 uur fles, 180
In de middag gaan we meestal iets doen, gemiddeld slaapt ze dan ook weer een uurtje
17 uur groentehap (3/4 potje, die grote vanaf 6 mnd)
20 uur papfles, 180 en dan naar bed.
Tussendoor ook soms een beetje brood (droog of met boter) of soepstengel. Als drinken geef ik water, rooibos thee en af en toe diksap of roosvicee. Van dat laatste was ik al niet zo weg, maar na jullie discussie ben ik overtuigd. Voorlopig gewoon thee of water. Is idd nergens voor nodig.
Rond 7.30 uur fles, 180
9 uur terug naar bed, voor uurtje / anderhalf
10.30 uur fruit (3/4 potje, die grote vanaf 6 mnd), dan spelen, badderen en uurtje terug naar bed
13.30 uur fles, 180
In de middag gaan we meestal iets doen, gemiddeld slaapt ze dan ook weer een uurtje
17 uur groentehap (3/4 potje, die grote vanaf 6 mnd)
20 uur papfles, 180 en dan naar bed.
Tussendoor ook soms een beetje brood (droog of met boter) of soepstengel. Als drinken geef ik water, rooibos thee en af en toe diksap of roosvicee. Van dat laatste was ik al niet zo weg, maar na jullie discussie ben ik overtuigd. Voorlopig gewoon thee of water. Is idd nergens voor nodig.
dinsdag 11 augustus 2009 om 16:50
OK, dus als ik het zielig voor het kind vind dat hij ranja krijgt doe ik meteen uit de hoogte? Jammer dan...
Mijn dochter lag ook in het ziekenhuis, we waren net begonnen met een paar hapjes fruit als bijvoeding en daar wilden ze haar een "fruithap" geven met 3 soorten fruit erin, liga en roosvicee. Tja, in de jaren 70 was dat heel normaal, maar intussen zou je denken dat we beter weten. Hoewel ik er door dit topic ernstig aan ga twijfelen. In het ziekenhuis doen ze helaas ook niet altijd datgene wat het beste is, maar datgene wat het minste kost. Liga zullen ze wel goedkoop in kunnen kopen in tegenstelling tot soepstengels, die overigens ook niet heilig zijn.
Ik blijf erbij dat ik het sneu vind als een baby van 6 maanden ranja krijgt. Plus dat ik het gewoon oprecht niet begrijp. Waarom gewoon klakkeloos iets zoets in de fles mikken? En dan ook nog ranja? Gevoelsmatig kan ik dan nog net even meer met roosvicee of diksap, maar het lijntje is dun.
Mijn dochter lag ook in het ziekenhuis, we waren net begonnen met een paar hapjes fruit als bijvoeding en daar wilden ze haar een "fruithap" geven met 3 soorten fruit erin, liga en roosvicee. Tja, in de jaren 70 was dat heel normaal, maar intussen zou je denken dat we beter weten. Hoewel ik er door dit topic ernstig aan ga twijfelen. In het ziekenhuis doen ze helaas ook niet altijd datgene wat het beste is, maar datgene wat het minste kost. Liga zullen ze wel goedkoop in kunnen kopen in tegenstelling tot soepstengels, die overigens ook niet heilig zijn.
Ik blijf erbij dat ik het sneu vind als een baby van 6 maanden ranja krijgt. Plus dat ik het gewoon oprecht niet begrijp. Waarom gewoon klakkeloos iets zoets in de fles mikken? En dan ook nog ranja? Gevoelsmatig kan ik dan nog net even meer met roosvicee of diksap, maar het lijntje is dun.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

dinsdag 11 augustus 2009 om 17:23
Iemand wou mijn zoon 'limonade' geven, te weten zo'n gifgroen/gele sportdrank. Nou nee bedankt!
Nu met 8 maanden is zijn schema:
06:30 fles 210/7 met pap
09:30 fruit
12:30 1 broodje met flesje 120/4 melk
17:30 warm eten (potje 200 gram)
19:30 fles 210/7
Verder krijgt hij de hele dag door water en soms 's middags een rijstewafeltje of een liga. Vaak schiet dit tussendoortje erbij in omdat hij 's middags altijd vrij lang slaapt.
Ik ben bezig met een toetje te introduceren (yoghurt, kwark of iets dergelijks), hij laat daarom nu delen van de avondfles staan.
Nu met 8 maanden is zijn schema:
06:30 fles 210/7 met pap
09:30 fruit
12:30 1 broodje met flesje 120/4 melk
17:30 warm eten (potje 200 gram)
19:30 fles 210/7
Verder krijgt hij de hele dag door water en soms 's middags een rijstewafeltje of een liga. Vaak schiet dit tussendoortje erbij in omdat hij 's middags altijd vrij lang slaapt.
Ik ben bezig met een toetje te introduceren (yoghurt, kwark of iets dergelijks), hij laat daarom nu delen van de avondfles staan.

dinsdag 11 augustus 2009 om 22:08
dinsdag 11 augustus 2009 om 22:08

dinsdag 11 augustus 2009 om 22:27
Mijn "schema" ziet er heel anders uit:
Mijn jongste zoon is 6 maanden en 1 week en krijgt sinds vorige week wat fruit. Hij krijgt er nog niet veel van binnen, maar we proberen het elke dag even, in de loop van de ochtend.
Verder krijgt hij ongeveer elke 3 a 4 uur melk (borstvoeding), in totaal zo'n 6 voedingen (inclusief 1 of 2 nachtvoedingen). Overdag slaapt hij meestal 3 keer.
Hij heeft nog nooit pap gegeten, is dat dan rijstebloem? Misschien toch eens proberen met het oog op doorslapen!
Mijn jongste zoon is 6 maanden en 1 week en krijgt sinds vorige week wat fruit. Hij krijgt er nog niet veel van binnen, maar we proberen het elke dag even, in de loop van de ochtend.
Verder krijgt hij ongeveer elke 3 a 4 uur melk (borstvoeding), in totaal zo'n 6 voedingen (inclusief 1 of 2 nachtvoedingen). Overdag slaapt hij meestal 3 keer.
Hij heeft nog nooit pap gegeten, is dat dan rijstebloem? Misschien toch eens proberen met het oog op doorslapen!