Koophuis verhuren?

13-08-2009 11:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn woning staat al enige tijd te koop omdat ik bij mijn vriend wil intrekken. In principe woon ik er al, het moet alleen nog op papier gerealiseerd worden. Ik heb een 2 kamer benedenwoning in Rotterdam. Het is erg lastig momenteel gezien het grote aanbod. Nu zit ik erover te denken om het te gaan verhuren (sja, dan kost het me maar de makelaarskosten) maar waar loop ik dan allemaal tegenaan? Hoeveel belasting moet ik daar over gaan betalen? Ik hoef er niet veel aan over te houden maar het moet me natuurlijk ook geen geld gaan kosten. Ik heb de woning 10 jaar geleden gekocht, nog in de gulden tijd en daarmee is de waarde van de woning al meer dan verdubbeld! Laat ik het zo zeggen, mijn hypotheek kost p.m. bijna ¤300,- zonder belastingaftrek want dat doe ik jaarlijks, levensverzekering ¤50,- en zo'n ¤800,- per jaar aan WOZ en riool/afval. Ik heb hier verder totaal geen verstand van.

Bedankt!
Je moetr bij de bank informeren of je d ewoning mag verhuren ivm de hypotheek.

De huuropbrengst valt in box 3 en is belastingvrij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Officieel moet je toestemming van de hypotheekverstrekker hebben.

Daarnaast vervalt je hypotheekrentaftrek. En dat is niet meer terug te draaien als de huurder vertrekt en de woning leeg te koop komt te staan (geen idee hoe het zit als je er zelf weer officieel gaat wonen).

Verder hoef je over de huurinkomsten inderdaad geen belasting te betalen, maar ben je over de overwaarde wel vermogensbelasting verschuldigd (voor zover die boven je vrijstelling uitkomt).

Dat is althans wat ik via de belastingdienst en financieel adviseur heb uitgevogeld voor het appartement van m'n vriend. Maar onze situatie is misschien net weer wat anders dan de jouwe...

Hoe dan ook, als je het officieel doet moet je inderdaad even gaan rekenen wat je dan voor huur moet vragen om het kostendekkend (of eventueel lonend ) te krijgen. Maar gezien jouw lage hypotheek en de lokatie van je appartement moet dat makkelijk lukken. Een 2-kamerbenedenwoning in R'dam kun je makkelijk voor 600 of 700 euro verhuren toch? Dan hou je er dik aan over...

Je kunt het natuurlijk ook "zwart" doen. Ik vond het zelf moeilijk om de risico's daarvan te doorgronden. Hele volksstammen schijnen het te doen, en het was eigenlijk, off the record, ook het advies dat we van de makelaar en onze tussenpersoon kregen (we hebben het overigens niet gedaan).

Een risico dat sowieso aan verhuren kleeft is huurbescherming. Als je huis verkocht is en de huurder weigert te vertrekken, dan kost het je als eigenaar enorm veel tijd, geld en ellende om hem uit je huis te krijgen - zelfs als er een duidelijk contract is. Krijg je gezeik met de koper natuurlijk, als die dan niet al is afgehaakt.

Succes met beslissen, vond het zelf een ingewikkelde kwestie wel...
Toevallig speelt dit bij mijn (vorige) buren. Zij konden het huis niet kwijt (recessie en te hoge vraagprijs) en hebben het vervolgens verhuurd. Nou, ik ben niet blij met deze buren (gelukkig gaan ze ook weer weg).

Je moet natuurlijk goed uitkijken aan wie jij je huis verhuurt.....straks maken ze er een vreselijke bende van en kun je het helemaal niet meer verkopen!

Deze buren hadden dus een huurcontract (1000 euro per maand!) voor 3 jaar, maar ga dus na 1 jaar alweer weg.....
Bij mij in de stukken van de VVE stond er ook een clausule over in. Ze moesten door het bestuur worden goedgekeurd (gewoon ballotage commissie dus eigenlijk) en het mocht niet korter dan een jaar zijn.

Misschien ook even de moeite waard om te bekijken
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Dank je wel voor de heldere uitleg Helenita! Zwart verhuren vind ik erg riskant, zeker omdat mijn contact met de bovenburen kortom K*T is. Ik heb zo'n pesthekel aan die mensen en zij denk ik ook aan mij. ik ben dan strafbaar bezig en dat risico kan ik niet nemen. Wat die hypotheekrenteaftrek betreft, da's wel erg jammer dat dat niet meer is terug te draaien. Wat ik zo uit jou uitleg opmaak is het gewoon niet makkelijk/verstandig om het te gaan verhuren (in mijn geval). Ik zal gewoon maar geduld moeten hebben totdat het is verkocht en hopelijk de overwaarde die ik nu verwacht, niet dat we er dan nog wat aan overhouden...hiervan betalen we direct een flinke schuld af.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 13 augustus 2009 @ 12:15:

Bij mij in de stukken van de VVE stond er ook een clausule over in. Ze moesten door het bestuur worden goedgekeurd (gewoon ballotage commissie dus eigenlijk) en het mocht niet korter dan een jaar zijn.

Misschien ook even de moeite waard om te bekijkenMijn woning heeft een slapende VVE, geen optie dus maar toch bedankt!
[quote]Nammma schreef op 13 augustus 2009 @ 12:13:

Je moet natuurlijk goed uitkijken aan wie jij je huis verhuurt.....straks maken ze er een vreselijke bende van en kun je het helemaal niet meer verkopen!

[quote]

Uiteraard speelt dit ook in mijn achterhoofd, ik zou het vreselijk vinden als de boele helemaal is uitgeleefd!
Hou er ook rekening mee dat huurders rechten hebben, zeker als ze er langer dan een jaar inzitten, als jij je huis alsnog verkoopt kan je problemen krijgen als ze er niet uit willen.

Ik heb daarom mijn huis verhuurd aan buitenlandse gastdocenten van de universiteit die voor een langere periode les kwamen geven. Heb ik geregeld via de universiteit (niet Rotterdam, dus weet niet of daar zoiets zit), maar dat is wel goed bevallen, ook geen hoge bemiddelingskosten.
Mmm, weet niet of het echt strafbaar is hoor. In theorie kun je in problemen komen met de hypotheekverstrekker, maar gezien de hoogte en looptijd van je hypotheek lijkt die kans me niet groot. Mocht het onverhoopt mis lopen met de belasting, dan moet je je hypotheekrenteteruggaaf terugbetalen. Maar zolang je je niet op een ander adres inschrijft en geen huur op je rekening laat storten komt er niemand op het idee dat je je woning verhuurt. Vraag me ook af of die bovenburen echt kwaad kunnen, dan moeten ze behoorlijk uitgekookt te werk gaan.

Maar snap je twijfels helemaal.

Heb je niet een kennis, connectie of collega die tijdelijk onderkomen zoekt en die tegen een redelijke vergoeding in jouw huis wil logeren? En met wie je goede afspraken kunt maken over bezichtigingen, post ophalen, dat soort dingen. Dat klinkt al een stuk minder illegaal dan zwart verhuren toch?
quote:MissMD schreef op 13 augustus 2009 @ 13:12:

Hou er ook rekening mee dat huurders rechten hebben, zeker als ze er langer dan een jaar inzitten, als jij je huis alsnog verkoopt kan je problemen krijgen als ze er niet uit willen.

Ik heb daarom mijn huis verhuurd aan buitenlandse gastdocenten van de universiteit die voor een langere periode les kwamen geven. Heb ik geregeld via de universiteit (niet Rotterdam, dus weet niet of daar zoiets zit), maar dat is wel goed bevallen, ook geen hoge bemiddelingskosten.Dan heb je inderdaad minder kans dat je met huurders komt te zitten die niet weg willen. Mogen ze sowieso blijven tot het eind van hun contract? Of moeten ze vertrekken zodra het huis verkocht wordt? In dat laatste geval kunnen ze natuurlijk evengoed nog dwars gaan liggen. Dat zal niet zo'n vaart lopen omdat zowel dat bemiddelingsbureau als de universiteit er belang bij hebben om te zorgen dat er geen problemen komen. Maar als het erop aan komt, doet een bemiddelingsbureau verder niets qua uitzettingsprocedures ofzo (tenminste, dat was het antwoord dat ik bij twee bemiddelingsbureaus kreeg die ik heb gebeld), dan moet je het gewoon zelf opknappen.
Nee, ze hebben idd gewoon recht op huur tot het eind van het contract. Maar de contracten lopen gemiddeld zo'n 6 maanden, dus daar valt met de opleverdatum nog wel over te praten.

Ik heb geluk gehad, huis is verkocht en dat was in de 5e maand van de huurperiode, dus een maand later was het huis leeg. wel lastig zijn de bezichtigingen, want huurders hoeven je geen toestemming te geven het huis te betreden, maar heb ik altijd goede afspraken over kunnen maken.
Ah, helder MissMD! Fijn dat je huis verkocht is, gefeliciteerd!
quote:Helenita2 schreef op 13 augustus 2009 @ 13:16:

Heb je niet een kennis, connectie of collega die tijdelijk onderkomen zoekt en die tegen een redelijke vergoeding in jouw huis wil logeren? En met wie je goede afspraken kunt maken over bezichtigingen, post ophalen, dat soort dingen. Dat klinkt al een stuk minder illegaal dan zwart verhuren toch? Nee, helaas....
quote:MissMD schreef op 13 augustus 2009 @ 13:38:

Nee, ze hebben idd gewoon recht op huur tot het eind van het contract. Maar de contracten lopen gemiddeld zo'n 6 maanden, dus daar valt met de opleverdatum nog wel over te praten.

Ik heb geluk gehad, huis is verkocht en dat was in de 5e maand van de huurperiode, dus een maand later was het huis leeg. wel lastig zijn de bezichtigingen, want huurders hoeven je geen toestemming te geven het huis te betreden, maar heb ik altijd goede afspraken over kunnen maken.Fijn dat je huis is verkocht!
Inderdaad 6 maanden is het maximum,en neem in het contract op,dat de huurders,eventuele aspirant kopers,de gelegenheid moeten geven, het huis te bezichtigen.En pas op voor weedkwekers.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Meld je aan bij Direct Wonen.

Kost wel wat, maar je krijgt een waterdicht contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven