Geen bezoek kraamweek, hoe te brengen?
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:21
Ik ben nu 34 weken zwanger geloof ik (of 33 of 35, kan 't maar niet onthouden), en na de vorige bevalling wilde meteen iedereen langskomen. Mijn hele schoonfamilie (zeven mensen, waarvan drie drukke kinderen) kwam direct en iedereen wilde de baby (geboren met vacuumpomp) vasthouden. Ik vond 't echt verschrikkelijk, maar had er destijds de kracht en moed niet voor om te zeggen dat ik dat niet wilde.
Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.
Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.
Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.
Zelf dacht ik aan:
- zeggen dat het op dokters advies is
- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen
- de schuld afschuiven op de kraamverzorgster
Iemand een idee?
Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.
Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.
Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.
Zelf dacht ik aan:
- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen
Iemand een idee?
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:25
Nou ik zou iig niet zeggen dat je ze een week niet kon bereiken want dat geloven ze niet. En schuld afschuiven op de kraamzuster vind ik ook niet netjes.
Kun je niet aangeven dat visite alleen welkom is op afspraak, omdat je de vorige keer de toestand als zeer belastend hebt ervaren?
En dan erbij vertellen dat je pas vanaf de tweede week bezoek wilt.
Ik vind het helemaal niet zo raar hoor.
Kun je niet aangeven dat visite alleen welkom is op afspraak, omdat je de vorige keer de toestand als zeer belastend hebt ervaren?
En dan erbij vertellen dat je pas vanaf de tweede week bezoek wilt.
Ik vind het helemaal niet zo raar hoor.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ze gewoon vertellen wat je hier geschreven hebt? Dan mss niet zo over die drukke kinderen, maar dat je van je vorige kraamweek nog weet dat het je allemaal eigenlijk teveel was en dat je deze keer pas na een week bezoek wilt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

1) het zijn de ouders van je vriend en het is in de eerste plaats zijn taak om jouw schoonouders dit mede te delen. Hij is vader en zal zijn gezin op de eerste plaats moeten zetten. Jammer dat hij bang is voor eventuele scheve gezichten, jij hebt het al zwaar genoeg met dikke buik, bevallen en borstvoeding.
2) eventueel zeggen dat het op arts-advies is, iets met de borstvoeding en begeleiding van een deskundige de eerste week, die heeft rust in huis voorgeschreven.
2) eventueel zeggen dat het op arts-advies is, iets met de borstvoeding en begeleiding van een deskundige de eerste week, die heeft rust in huis voorgeschreven.

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:26
Je kan ervoor kiezen om te wachten tot na de bevalling. Als jullie er dan nog zo over denken dan laat je je vriend bellen met met de boodschap:
Het kind is geboren, we zijn heel blij. Maar ook heel erg moe en willen graag met z'n drietjes bijkomen van het hele festijn. We nemen nog contact met jullie op, ok?
Dan hoef je het gevecht niet van te voren aan te gaan, en kan je helemaal zelf bepalen wanneer jullie er aan toe zijn om bezoek te ontvangen.
Het kind is geboren, we zijn heel blij. Maar ook heel erg moe en willen graag met z'n drietjes bijkomen van het hele festijn. We nemen nog contact met jullie op, ok?
Dan hoef je het gevecht niet van te voren aan te gaan, en kan je helemaal zelf bepalen wanneer jullie er aan toe zijn om bezoek te ontvangen.

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:27
Hahaha, leuke ideeën heb je! Fijn ook dat je eigen ouders je begrijpen
Misschien kun je een uitzondering maken voor je schoonouders en dan toch ook je ouders? Mogen ze op dag 4 een kwartiertje komen kijken.
De rest van de familie wordt, mochten ze tóch voor de deur staan, door de kraamverzorgster zo de deur uitgezwieberd!
Misschien kun je een uitzondering maken voor je schoonouders en dan toch ook je ouders? Mogen ze op dag 4 een kwartiertje komen kijken.
De rest van de familie wordt, mochten ze tóch voor de deur staan, door de kraamverzorgster zo de deur uitgezwieberd!

Ik zou geen excuses verzinnen. Gewoon eerlijk zeggen wat jullie willen. Het is jullie tijd, en die ene week uitstel is voor opa en oma natuurlijk niet leuk, maar daar komen ze ook wel overheen.
Jullie zullen ze uiteraard wel bellen als de kleine er is. Spreek van tevoren af dat jullie wel foto's mailen en laat ook weten dat als je je toch anders voelt ze uiteraard alsnog uitgenodigd worden om eerder langs te komen. Jullie kunnen toch ook telefonisch iedere dag een paar minuten bijkletsen?
Ik zou zelf veel gekwetster zijn als ik er uiteindelijk achter zou komen dat mijn zoon en schoondochter een smoes hebben verzonnen (gelogen) om de kraamtijd te krijgen die ze het liefst zouden hebben.
Jullie zullen ze uiteraard wel bellen als de kleine er is. Spreek van tevoren af dat jullie wel foto's mailen en laat ook weten dat als je je toch anders voelt ze uiteraard alsnog uitgenodigd worden om eerder langs te komen. Jullie kunnen toch ook telefonisch iedere dag een paar minuten bijkletsen?
Ik zou zelf veel gekwetster zijn als ik er uiteindelijk achter zou komen dat mijn zoon en schoondochter een smoes hebben verzonnen (gelogen) om de kraamtijd te krijgen die ze het liefst zouden hebben.

Ik begrijp wel dat je niet iedereen op bezoek wil de eerste week, maar je ouders/schoonouders?
Natuurlijk is het belangrijkste wat jij vindt en hoe jij je voelt. Het is jouw kraamtijd. Toch zou ik wel rekening houden met de gevoelens van een opa en oma. (das ook speciaal)
Kan je het niet opbrengen om een half uurtje je schoonouders te ontvangen? Zodat jij weer naar boven gaat met de kleine en je man of kraamverzorgster hun weer naar buiten werkt?
Ik denk dat het onrustiger voor je is om smoezen te verzinnen en intieme familieleden te weren die alleen maar meeleven en interesse hebben.
Waarom zou jij je daarover opfokken, terwijl het ook relaxed kan?
*iemand die geen ouders of schoonouders meer heeft en dat zeer gemist heeft vlak na de geboorte van haar zoon.
Natuurlijk is het belangrijkste wat jij vindt en hoe jij je voelt. Het is jouw kraamtijd. Toch zou ik wel rekening houden met de gevoelens van een opa en oma. (das ook speciaal)
Kan je het niet opbrengen om een half uurtje je schoonouders te ontvangen? Zodat jij weer naar boven gaat met de kleine en je man of kraamverzorgster hun weer naar buiten werkt?
Ik denk dat het onrustiger voor je is om smoezen te verzinnen en intieme familieleden te weren die alleen maar meeleven en interesse hebben.
Waarom zou jij je daarover opfokken, terwijl het ook relaxed kan?
*iemand die geen ouders of schoonouders meer heeft en dat zeer gemist heeft vlak na de geboorte van haar zoon.
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:29
Ik zou het echt geen probleem vinden om het te zeggen! Leg gewoon uit dat het je de vorige keer teveel werd en dat je ze graag na een weekje ontvangt als je er zelf ook weer wat opgeknapt bent en de drukte meer aan kan.
Als je het te lastig vindt, zou je altijd kunnen vragen of de kinderen in ieder geval een weekje later kunnen komen
Als je het te lastig vindt, zou je altijd kunnen vragen of de kinderen in ieder geval een weekje later kunnen komen

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:34
quote:domnaiefmutsje schreef op 18 augustus 2009 @ 23:27:
Ik begrijp wel dat je niet iedereen op bezoek wil de eerste week, maar je ouders/schoonouders?
Ik zat 4 uur na de (thuis-)bevalling van mijn jongste al met een hele berg visite in de tuin. Kon ik het helpen dat ze op de verjaardag van mn vriend/haar vader ter wereld kwam
Nu zou ik zo'n feestje niet iedereen gelijk aanraden, al was het wel gezellig en kon ik het ook goed aan, maar mijn ouders en schoonouders zou ik persoonlijk wel langs laten komen. Je kunt ook duidelijke afspraken maken van tevoren, dat ze een half uur welkom zijn en dan echt worden geacht om weg te gaan. En de week erna kunnen ze uitgebreid komen knuffelen. Verder de deur dicht houden voor iedereen.
Maar nogmaals, als je dit echt niet wilt, dan gewoon duidelijk zijn. Uiteindelijk zal iedereen dat wel kunnen waarderen en zo niet, dan komen ze er wel overheen.
Ik zat 4 uur na de (thuis-)bevalling van mijn jongste al met een hele berg visite in de tuin. Kon ik het helpen dat ze op de verjaardag van mn vriend/haar vader ter wereld kwam
Nu zou ik zo'n feestje niet iedereen gelijk aanraden, al was het wel gezellig en kon ik het ook goed aan, maar mijn ouders en schoonouders zou ik persoonlijk wel langs laten komen. Je kunt ook duidelijke afspraken maken van tevoren, dat ze een half uur welkom zijn en dan echt worden geacht om weg te gaan. En de week erna kunnen ze uitgebreid komen knuffelen. Verder de deur dicht houden voor iedereen.
Maar nogmaals, als je dit echt niet wilt, dan gewoon duidelijk zijn. Uiteindelijk zal iedereen dat wel kunnen waarderen en zo niet, dan komen ze er wel overheen.
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:35
Ik zou het ook gewoon eerlijk laten zeggen door je man. Jullie willen het zo, dan hebben mensen het maar te accepteren. Je zegt het zelf al dat je eigen ouders er niet moeilijk over doen, laat je man er dan ook bij vertellen dat jullie beide kanten hetzelfde behandelen.
Maar wat DNM zegt over verzwijgen, daar ben ik het mee eens. Niet doen, geen goed idee.
Maar wat DNM zegt over verzwijgen, daar ben ik het mee eens. Niet doen, geen goed idee.
Ja, dat vind ik echt.
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:35
(Schoon)ouders een week laten wachten vind ik ook ietwat cru. Kun je niet gewoon goede afspreken maken? In mijn familie werd een kindje geboren dmv de vacuum: de ouders zeiden gewoon, je mag hem nog niet vasthouden want hij voelt zich niet lekker door de bevalling. Prima toch, niets mis mee. Daarbij ging de moeder gewoon met kind en al naar boven als ze er zat van was en dat vond iedereen ook goed.

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:36
ik zou inderdaad geen rare smoezen verzinnen, maar gewoon zeggen dat je het vorige keer als te druk hebt ervaren en dat nu anders wilt. Ik denk ook dat je (als je je goed voelt na de bevalling) je best in die eerste week een uitzondering kan maken voor de grootouders.
Verwacht je echt zoveel gezeur als je jouw wensen hierin kenbaar maakt? Jammer is dat, toen ik net bevallen wa svande eerste was ik ook niet zo mondig en zaten we elke dag in het bezoek. Toen mijn zwager belde om 20.30 om nog effe langs te komen, heb ik echter Nee gezegd....dat vond hij maar raar, hij begreep er niks van (totdat hij zelf vader werd )
Verwacht je echt zoveel gezeur als je jouw wensen hierin kenbaar maakt? Jammer is dat, toen ik net bevallen wa svande eerste was ik ook niet zo mondig en zaten we elke dag in het bezoek. Toen mijn zwager belde om 20.30 om nog effe langs te komen, heb ik echter Nee gezegd....dat vond hij maar raar, hij begreep er niks van (totdat hij zelf vader werd )
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:37
Toen ik beviel van Muizelien kregen we de hele goegemeente in kort tijdsbestek over de vloer,want we hadden een 'maand' voordag de studie van (nu inmiddels ex-)man weer begon. Na een serie ochtend, middag, avond in optoch achter elkaar was ik in staat om iedereen op mijn stoep overhoop te knallen.
Ik denk dat je je eigen familie en schoonfamilie moeilijk kan tegenhouden, maar bespreek met ze dat je dat 'gedoseerd' wilt. En voor de rest, in het kaartje, of desnoods apart inlegvelletje dat je de belangstelling heel erg waardeert, maar graag gedoseerd ziet om de rust in je 'hut' te bewaren. Voor teentjes tellen enzo mogen ze een afspraak maken met je man/vriend. En doseer die dan ook
Ik denk dat je je eigen familie en schoonfamilie moeilijk kan tegenhouden, maar bespreek met ze dat je dat 'gedoseerd' wilt. En voor de rest, in het kaartje, of desnoods apart inlegvelletje dat je de belangstelling heel erg waardeert, maar graag gedoseerd ziet om de rust in je 'hut' te bewaren. Voor teentjes tellen enzo mogen ze een afspraak maken met je man/vriend. En doseer die dan ook

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:38
Vind een week wel erg lang, kan me voorstellen dat je de eerste dag, misschien 2e dag de naaste familie wel weg kunt houden, maar een héle week? Zelf heb ik 1 dag in het ziekenhuis doorgebracht en daar alleen bezoek van mijn man en kinderen gehad. 2e dag 's middags thuisgekomen en pas op 3e dag 's ochtends ouders en 's middags schoonouders uitgenodigd. Ik gaf als reden op dat ik zelf wou wennen aan mijn kindje ( we wisten van tevoren dat hij geboren zou worden met een schisis en wisten niet in welke mate hij dit zou hebben). Heb zo'n vermoeden dat dat bij schoonouders niet goed is gevallen, maar eerlijk gezegd maakt mij dat niet zoveel uit, je zou voor jezelf moeten beslissen of het jou ook niets zou uitmaken.

dinsdag 18 augustus 2009 om 23:41
Hier een andere maar toch ook soortgelijke situatie gehad.
Wij hebben (vind ik vanzelfsprekend) na de bevalling iedereen op de hoogte gebracht maar daarbij ook laten weten dat zowel ik als de baby het erg moeilijk hebben gehad tijdens en na de bevalling dus dat we niet direct bezoek wilden.
Ouders en schoonouders zijn in de loop van de dag wel even geweest, maar ze wisten wel van te voren dat ze niet te lang konden blijven. Verder hebben we wel elke dag wat bezoek gehad maar wel gepland, niet te veel elke dag en ook niet te lang.
Iedereen reageerde vol begrip en hield ook echt rekening met onze wensen, met smoesjes oid was dat misschien wel anders geweest.
Wij hebben (vind ik vanzelfsprekend) na de bevalling iedereen op de hoogte gebracht maar daarbij ook laten weten dat zowel ik als de baby het erg moeilijk hebben gehad tijdens en na de bevalling dus dat we niet direct bezoek wilden.
Ouders en schoonouders zijn in de loop van de dag wel even geweest, maar ze wisten wel van te voren dat ze niet te lang konden blijven. Verder hebben we wel elke dag wat bezoek gehad maar wel gepland, niet te veel elke dag en ook niet te lang.
Iedereen reageerde vol begrip en hield ook echt rekening met onze wensen, met smoesjes oid was dat misschien wel anders geweest.
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:42
Zus van me vriend is 2 weken terug bevallen. Iedereen gelijk op de stoep en daar is wat gezeur door gekomen doordat ze wilden dat ze toch echt moesten gaan op een gegeven moment. Het werd haar even teveel. Wij zelf gaan dit weekend pas omdat we ze die rust wilde gunnen. 2 weken later pas dus. Kreeg vandaag een telefoontje en ze zeiden dat wij de enige waren die het begrepen. Mensen willen altijd maar al te graag langskomen alsof ze zich daardoor zelf beter voelen dat ze "interesse"hebben getoond. Zucht...
En dan ook nog blijven plakken. Dat voel je toch aan als visite zijnde? Heb alle begrip dat je rust wilt na 9 maanden puffen en zweten (vooral de laatste loodjes).
En dan ook nog blijven plakken. Dat voel je toch aan als visite zijnde? Heb alle begrip dat je rust wilt na 9 maanden puffen en zweten (vooral de laatste loodjes).
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:43
quote:Nelladella1 schreef op 18 augustus 2009 @ 23:21:
Zelf dacht ik aan:
Meen je dit serieus!?
Mijn idee: gewoon eerlijk zijn...
Maar als ik eerlijk moet zijn dan zou ik not amused zijn als ik niet direct zou mogen komen als oma/tante zijnde...
Kun je niet aangeven dat ze pas na een dag mogen komen en dat alles relaxed zou gaan. Dus maar 1 of 2 personen tegelijk bij jou en de baby. Dat zou ik namelijk helemaal niet raar vinden. Wél dat ik de eerste week niet zou mogen komen
Zelf dacht ik aan:
Meen je dit serieus!?
Mijn idee: gewoon eerlijk zijn...
Maar als ik eerlijk moet zijn dan zou ik not amused zijn als ik niet direct zou mogen komen als oma/tante zijnde...
Kun je niet aangeven dat ze pas na een dag mogen komen en dat alles relaxed zou gaan. Dus maar 1 of 2 personen tegelijk bij jou en de baby. Dat zou ik namelijk helemaal niet raar vinden. Wél dat ik de eerste week niet zou mogen komen