wennen kdv

20-08-2009 12:43 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
10 juli van dit jaar ben ik voor de eerste keer mama geworden van een prachtige dochter.

Over een 5 weken moet ik weer aan de slag en elke keer dat ik daaraan denk krijg ik het spaansbenauwd.

Dochterlief vaart wel bij het principe rust reinheid en regelmaat en is daarbij erg gevoelig voor prikkels en raakt dus snel overprikkeld waardoor ze niet goed meer in slaap komt en veel gaat huilen.

Nu heb ik nog geen andere kinderen dus ook geen ervaring met de gang van zaken op een kdv. Ik hoop eigenlijk wat ervaringsverhalen van de wat meer ervaren moeders.

Ze gaat dadelijk 3 dagen (aaneengesloten) naar 2 verschillende kdv's (voorkeurs kdv had nog geen plaats voor 3 dagen dus daar gaat ze nu 1 dag naar toe)
Mijn ervaring is dat kinderen er snel aan wennen. Wel vind ik drie aaneengesloten dag veel achter elkaar. Mijn dochter gaat ook drie dagen, maar daar zit wel een "rustdag" tussen. Het is toch erg vermoeiend voor die kleintjes al die nieuwe indrukken.
Tja, wat wil je horen?

Mijn kind ging met zo';n 16 weken naar het kdv(2.5dag). Thuis viel hij al heel moeilijk in slaap, op kdv waren er dagen dat hij totaal niet sliep. Of maar een half uurtje.

Natuurlijk had dat invloed op hem, maar de leidsters waren lief voor hem, hij ging gewoon wat vaker mee op stap(ze gaan bij ons kdv al met de babies naar buiten in een grote baby-kinderwagen voor 6 kids)

Je kunt een kind niet dwingen.

Qua etenj(ik gaf nog bv) merkte ik dat het kdv er meer regelmaat in kreeg dan ik thuis. Hij werd meer in een ritme 'gedwongen' en dat beviel hem best goed. En eerlijk gezegd profiteerde ik daar thuis ook weer van. (ik hield dus toen hetzelfde ritme aan als kdv)

Gelukkig had ik niet een heel huilerig kind, dus hij was vaak gewoon wakker en rond aan het kijken, ook met maar een half uurtje slaap.

Als ik hem ging ophalen, vaak rond een uur of 4/half 5/5(onderwijs he ) sliep hij vaak al in de auto. Voordeel was wel dat hij daardoor savonds iets later naar bed ging waardoor we nog van hem konden genieten!

As maandag ga ik weer beginnen met werken na de geboorte van ons tweede kind.

Van baan gewisseld en van dagen en er was op kdv geen plek voor haar voor drie dagen(voor zoon gelukkig wel)

Ze gaat nu dus op ma en wo naar kdv. En op dinsdag naar een gastouder. Zij slaapt (gelukkig) wel goed, en op de wendagen op kdv ook goed geslapen.

Maar ieder kind heeft wel wat. Zij drinkt nl niet uit de fles. Ik kan me daar erg druk om gaan maken(ook wel gedaan) maar daardoor v erander ik het niet. En ik moet toch werken(en wil ik ook, leuk een nieuwe baan!) Dus ze zal er maar aan moeten wennen.

En dat zal heus wel gepaard gaan met verdrietjes. Het is niet anders. Maar ik weet dat de leidsters hardstikke lief zijn en haar echt wel goed troosten als ze verdrietig is/honger heeft. En we lossen het nu op door maar wat vaker fruit/brood ed te geven.

Waar ik ook wel zorgen om maak zijn de lange dagen. Ik ben uit het onderwijs, dus nu ook dagen op de creche van half 8 tot 6/half 7. Wederom, het is niet anders. Maar dat zal heus wel wennen worden voor ze. En daardoor meer moe, hangerig ed. Maar omdat ik weet dat ze op een goede veilige, leuke plek zitten met lieve leidsters, weet ik dat het goed komt!

Geniet nog even volop alle dagen samen met je dochter en veel succes straks.
ohja, 2 kdv, dat wilde ik trouwens uiteindelijk niet. Nu vind ik het voor haar wel erg prettig dat ze op dinsdag was kan 'uitrusten' bij een gastouder en wat meer individuele aandacht krijgt. Zeker ivm dat drinken.
Gaat je dochter nog een keer "proefdraaien"? Ik maakte me ook zo'n drukte en na het proefdraaien was ik redelijk gerust gesteld.

2 verschillende kinderdagverblijven zou ik zelf niet zo prettig vinden maar daarentegen, zij weet straks niet beter dus het zal heus meevallen.
Twee verschillende kdv's zou ik niet willen, dan maar tijdelijk een andere oplossing zoeken.

Je dochter vaart wel bij rust en regelmaat. Laat me je verrassen: alle babies varen daar wel bij en gelukkig weten ze dat op een creche.

Beide kinderen sliepen thuis goed, en op de creche ook, al slapen ze daar iets korter. Eenmaal thuis zijn ze knock out en vooral die van elf maanden gaat vrijwel meteen naar bed.

En drie dagen achter elkaar? Is hier geen probleem.
ik zou ook niet 2 verschillende kdv's willen en dan ook proberen om het anders op te lossen. Wij hebben Mini pas later naar het kdv gebracht, 11 / 12 weken vonden wij nog te vroeg. uiteindelijk hebben we haar gebracht vanaf dat ze bijna 6 maanden was en dat ging prima. Niet kunnen slapen, daar zochten (en zoeken) ze gewoon oplossingen voor. In overleg met ons. Niet willen drinken, ook daar zoeken ze oplossingen voor in overleg met ons.

Maar goed, Mini was dus wel iets ouder en wij hadden al wel een beetje door dat het ook wel eens anders loopt dan je zelf het liefste zou wellen. Het is niet hetzelfde als wanneer je kind bij jou is, maar bij ons kdv heb ik er alle vertrouwen in dat ze heel lief zijn voor Minismollie en oog hebben voor haar behoeftes.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Op ons kdv hebben ze af en toe iets teveel oog voor de behoeftes van nr1, vorige week had ze een cornetto gekregen.
quote:fleurtje schreef op 20 augustus 2009 @ 13:45:

Op ons kdv hebben ze af en toe iets teveel oog voor de behoeftes van nr1, vorige week had ze een cornetto gekregen.

Dús?

Als ze die niet van het kdv krijgt krijgt ze die toch van jou?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Precieieieieies!

Maar toch, er zullen zat ouders zijn die minder makkelijk met ijsjes zijn, en dan vind ik een cornetto wel een heul groot ijsje.
Vind het trouwens niet nodig dat kdv zoiets geeft aan de kinderen.
quote:fleurtje schreef op 20 augustus 2009 @ 13:45:

Op ons kdv hebben ze af en toe iets teveel oog voor de behoeftes van nr1, vorige week had ze een cornetto gekregen. Heeft ze die ook helemaal opgegeten? Die kan ik nog niet eens helemaal op! Raketje okay..maar cornetto?
Perfectionisme is niet perfect...
Nee, ik denk het niet hoor. Het ijs wel, vermoed ik, maar het hoorntje niet.

Maar ik bedoel, een kdv 'hoort' toch raketjes te geven, of van die ijsjes die je koopt als stroop en die je eerst in de vriezer moet leggen?!
Dank voor alle reacties!

De 2 verschillende kdv's is een tijdelijke oplossing, hopelijk maar een paar maanden. Had ook liever gehad dat ze maar aan 1 kdv hoefde te wennen.

Heb inderdaad wendagen, hoop dat dat wat van mijn ongerustheid weg gaat nemen

Mijn vriend gaat haar elke ochtend wegbrengen, kan ik vroeg beginnen dus zal dan rond half 5/5 uur haar weer op kunnen halen om zo haar dagen op het kdv zo kort mogelijk te laten zijn.
Ik dat iedere kersverse moeder het lastig vindt om haar kind achter te laten op de creche, zeker 3 dagen achter elkaar. Sommige kinderen adapteren makkelijker dan de ander, dus geef het in ieder geval een paar weken de tijd en laat je niet ontmoedigen. Twee verschillende creches vind ik wel erg heftig voor zo'n kleintje.

Persoonlijk zou ik nooit mijn kind naar een creche brengen, hoewel niet iedereen de optie heeft voor iets anders, dus ik veroordeel het niet verder. Ik heb er in Amsterdam een stuk of 40 bezocht en ik vond het verschrikking. Die jonge grietjes vers van school, nee, daar pas ik voor. Mijn man vindt het ook nog eens veel te doel voor mensen met een vmbo achtergrond. Hij heeft een punt, wij krijgen namelijk niets van de belasting terug.
Hebben ze ook magnum...?? Ga ik ook naar die kdv...:)
Hier een dochter die vanaf 13 weken 3 dagen per week naar het kdv gaat en het daar prima naar haar zin heeft. Ik ben wel blij dat ze 2 dagen gaat, dan 2 dagen thuis en dan weer 1 dag. Niet voor haar maar voor mezelf.

Waarom heb je voorkeur voor het kdv waar ze nu 1 dag terecht kan? Wij hebben ervoor gekozen haar naar een kdv verder van huis (wel dicht bij werk) te brengen omdat er op onze voorkeur-kdv maar voor 1 dag plek was en op deze 3 dagen. De organisatie raadde het af om naar 2 kdv's te brengen. Dan moet je met meer leidsters contact houden, 2 schriftjes, 2 bakken reservekleertjes/speentjes/knuffels bijhouden. Als het mogelijk is, zou ik serieus overwegen haar 3 dagen naar je niet-voorkeur-kdv te brengen en haar bij de andere op de wachtlijst te laten tot er wel 3 dagen plek is. En misschien wil je dan wel helemaal niet meer veranderen van kdv.

O ja, tip: bij ons op het kdv vinden veel ouders van de hele kleintjes het niet goed als zij zonder toezicht slapen. Die kindjes slapen dus in de box en niet in een bedje in de aparte slaapkamer. Het is hier nu zelfs beleid. Toen mijn dochter in de 2e week een keer nauwelijks geslapen had (alles om haar heen was veel te interessant) en ik eens wat doorvroeg, kwam ik daarachter. Dus ik heb toestemming gegeven voor slapen in de slaapkamer en sindsdien gaat het weer super. Denk erover na wat jij wilt (soms kunnen ze ook in de eigen kinderwagen slapen) en bespreek dit bij de intake/ wendag.
Milaatje, voor de zoveelste keer: ze hébben geen vmbo-achtergrond. Mijn hemel, wat voor karakter zal jullie kind krijgen zeg, mag toch hopen dat er een hope nature bij zit, hoewel sommige genen vrij sterk zijn, vrees ik.

En nee, niet alle kersverse ouders vinden het moeilijk om hun baby achter te laten.
Ons kdv neemt de kinderen (dreumes/peutergroep) wel eens mee naar de beste ijszaak van NL :-) geweldig! Vinden we echt niet erg hoor, een bolletje aarbeienijs.

Dat vind ik juist een van de leuke dingen aan ons kdv. De kids gaan iedere dag wel iets leuks doen, van naar de paardjes kijken, naar de kermis deze week(o nou kan iedereen googelen waar kids naar kdv gaan...)of een stukje fietsen met 6 kids.

ohja, trouwens bij nr 2 ben ik 6 maanden thuis geweest dus die gaat met 6.5 maand nu pas naar kdv. Daarom zijn mijn uitspraken in eerdere post ook meer in de trant van; jammer dan, ze moet er maar aan wennen.

Die 6 maanden was oa om een half jaar uitsluitend bv te geven zonder al te veel kolven. En dan wilde ik afgebouwd hebben zodat ik op werk niet meer hoefde te kolven. Ironisch genoeg: mevrouw blieft geen fles, dus tadaaaa...die bv is nog lang niet afgebouwd. En een keus heb ik ook niet meer want ze drinkt nauwelijks iets anders
quote:milaatje schreef op 20 augustus 2009 @ 13:57:

Mijn man vindt het ook nog eens veel te doel voor mensen met een vmbo achtergrond. Hij heeft een punt, wij krijgen namelijk niets van de belasting terug.Wat bedoel je nou precies?
Haar man vindt het teveel geld voor mensen die slechts vmbo hebben gedaan.

Milaatje krijgt niks van de belasting terug want ze verdienen teveel.

De link tussen deze twee feiten zie ik ook niet, maar Milaatje ongetwijfeld wel.
Komt er gewoon op neer dat ze kdv te duur vinden en dat ze bijna niks terugkrijgen van de belasting ivm hun inkomen en nu zoeken ze naar een goedkopere oplossing.

Opleiding had achterwege kunnen blijven. Tenzij ze bedoelt dat een nanny een universitaire achtergrond heeft.
quote:fleurtje schreef op 20 augustus 2009 @ 13:59:

Milaatje, voor de zoveelste keer: ze hébben geen vmbo-achtergrond. Mijn hemel, wat voor karakter zal jullie kind krijgen zeg, mag toch hopen dat er een hope nature bij zit, hoewel sommige genen vrij sterk zijn, vrees ik.

En nee, niet alle kersverse ouders vinden het moeilijk om hun baby achter te laten.

Ik weet niet wat voor kind wij zullen krijgen. Eentje die wij in ieder geval de boodschap willen meegeven dat opleiding, status, geld niet het belangrijkste is in het leven. En dat lijk jij te vermoeden. Dat het eerste woordje van ons kind 'veneuze insufficiëntie' is. Ik wil dat mijn kindje opgroeid bij iemand die ik durf te vertrouwen. Onze nanny is ook geen rocket scientist, maar iemand vol liefde, aandacht, kan anticiperen, pleegt overleg (voor zover ik dat nu kan inschatten). Op alle die kdv's in Amsterdam vond ik de mensen daar gewoonweg niet aardig of competent. Dat staat los van de opleiding, al geeft het wel in veel gevallen een indicatie, zo bleek ook uit de gesprekken. Ieder zijn ding toch?

Oké, ze hebben geen vmbo vooropleiding genoten dus? Sorry, dan heb ik dat verkeerd. Ik wist niet dat de opleiding voor kdv-leidster een HBO betrof, maar dat verandert mijn mening niet.

Vind het nogal lullig om over de genen gaan beginnen van mijn kinderen. Kan ook vraagtekens zeggen bij jouw moederschap, maar daar heb ik het recht niet toe. Jij ook niet.
Jij weet niet dat er nog iets tussen vmbo en hbo zit? God, wat ben jij beperkt. Idd, ik heb er het recht niet toe, maar toch zet ik mijn vraagtekens.

En niet aardig en niet competent geeft een indicatie over opleiding, zeg je? Sorry, ik vind jou niet aardig en komt me ook niet al te competent over, en toch schijn je een universitaire opleiding te doen.
quote:mama1982 schreef op 20 augustus 2009 @ 14:05:

[...]

Wat bedoel je nou precies?Mijn man en ik zaten na het zoveelste bezoek aan een kdv een beetje te grappen dat als we het bedrag omrekenen naar een uurloon, wij eigenlijk wel weinig verdienen en dus mensen met een mbo achtergrond het niet zo slecht doen (gezien het enorme bedrag voor 2 dagen creche). Maar natuurlijk is dat niet zo, we waren aan het geinen. Het is hard werken voor weinig geld op een kdv, dat realiseren wij ons heus wel. Het staat er denigerender dan ik bedoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven