Gewoon, lekker relativeren!

13-08-2009 00:04 3104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Briljant,gewoonweg briljant!!

Ik zal het spits afbijten

Ik heb een date vrijdag en ik weet op voorhand al dat dit een drama gaat worden.....

Tis een gedownload typje heeft alle eigenschappen waar ik blind voor ga, dus je raadt het al...

fout met looplichtjes om zijn hoofd geschreven
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Geloof? Ik ben nogal anti, maar dat komt omdat ik van heel dichtbij heb gezien hoeveel geloof en vooral de emoties die daarbij komen kijken, en de denkbeelden die anderen bepalen voor je (door dominee, ouders, bijbel, geloofsgemeenschap) stuk kan maken. En dan bedoel ik écht stuk.

Jammer genoeg moet ik bijna dagelijks de brokken die het bij mijn kinderen veroorzaakt oprapen.

Ik heb er dus een grondige hekel aan. Gevaarlijk vind ik het. Eigenlijk vind ik dat mensen die hun wijsheid uit een boekje halen niet sporen. Dat je er even een paar weken iets van steun aan hebt, oke.. maar pas niet je hele leven er op aan.

Verder wil ik daar uiteraard niet op ingaan.
Steun aan hebben van God, dat is toch eigenlijk de kracht zoeken in jezelf?

Ik heb vaak gesprekken over het geloof met moslims. Alles wat zij Allah noemen zoek ik in mezelf of in Karma.
Oh ja breek me de bek niet over over al die regeltjes die allerlei religieuze instituten hebben bedacht. Snap je standpunt Madhe.
Frizz, ben je echt Bhoeddhistisch, of leef je enkele van hun regels na?

het Boeddhisme is dat een geloof?

Ik dacht meer een leefwijze?

Wat ik wel een mooie leefwijze vind merk ik zelf ook steeds meer

je kan uit je eigen kracht putten, end at vind ik er zelf mooi aan.

Maar dat er niet alleen voor staan Pom, juist DAT snap ik niet

Wie staat er dan naast je?

Kijk ik voel mijn opa echt elke dag...we waren nog altijd dikke mik.

Ik heb hele gesprekken met die man.

Maar die man KEN ik, ik weet hoe hij eruit ziet, ik weet hoe hij denkt, en ik zie hem met zijn hoofd schudden als ik iets doms doe.

Maar God....wie is dat dan

Slaat echt nergens op maar ik ben er de hele avond al zo ontzetten mee bezig...
quote Frizz verkeerd gelezen

Dit vind ik altijd het gevaarlijkst aan geloof. Of het nou de Islam is of het christelijke geloof. Mensen die niet zelf nadenken waarom ze geloven, wat het hun brengt, etc. en maar volgzaam achter een voorloper hobbelen...die vind ik het engst. Omdat ze hun keuze en zichzelf afhankelijk maken van de beweging van een ander.
quote:frizzy schreef op 21 augustus 2009 @ 23:11:

Ik heb vaak gesprekken over het geloof met moslims. Alles wat zij Allah noemen zoek ik in mezelf of in Karma.

Maar als dat het is....dan is die hele kerk toch niet meer nodig?

Ik geloof daar namelijk wel in

Kracht zoeken in jezelf...leren van je fouten, leren van je verleden

maar leren uit een boek wat naar mijn mening een prachtig verhaal is maar meer een sprookje vind ik ook een beetje niet logisch.

Je geloofd toch ook niet in Hans en Grietje gewoon omdat het geschreven staat?

Eens dus ook met Madhe en Frizz al heb ik geen negatieve herinneringen aan het Geloof op zich (sterker nog ik heb geen herinneringen aan het Geloof)
quote:Summerdance schreef op 21 augustus 2009 @ 23:13:

Maar dat er niet alleen voor staan Pom, juist DAT snap ik niet

Wie staat er dan naast je?

Tja misschien is dat de keuzevrijheid die je in een geloof hebt, dat mag je voor jezelf verzinnen . Voor de een is God een man en voor de ander een vrouw, voor de een is het een neger en voor de ander is het een Jood..
quote:frizzy schreef op 21 augustus 2009 @ 23:11:

Als ik over religie praat en zeg daar een hekel aan te hebben bedoel ik eigenlijk het jodendom, christendom, islam. Dat soort. Ik vind ook dat die mensen de kracht en het vertrouwen dat ze nodig hebben dan verwarren met 'steun van god'. Maar blijkbaar wordt dat dan anders ingevuld.

Boedhisme heeft een totaal andere insteek, net als humanisme. Daar zitten wel hele mooie dingen bij, maar mensen worden dan aangezet om zelf na te denken. Wanneer dat overgenomen wordt door de wil van de één of andere god.. pfffff.. als je me fel wilt krijgen kun je dat daarmee doen.

Zelf hang ik dus totaal geen geloof aan. Ik geloof in mezelf. En ik heb respect voor anderen die zelf nadenken. Mensen die niet zelf nadenken, daar krijg ik het niet bij voor elkaar om respect voor te hebben. In ieder geval niet voor dat deel.
Ik ben een Boeddhist. Heb zelfs een Boeddhistische naam! Ik bezoek minimaal één keer per week de tempel war ik ook vrijwilligerswerk doe, en ik ben een maand een non geweest.

Er zijn veel mensen (nieuwe Boeddhisten) die Boeddhisme een leefwijze noemen, volgens mij is dat uit angst voor religie, en om te laten zien dat ze met beide benen op de grond staan. Mij maakt het niks uit hoe je het noemt. Maar ik geloof sterk in de leefwijze die Boeddha voor ons heeft beschreven.

Wat jij niet snapt begrijp ik ook niet, iemand die naast je staat of met je mee kijkt. Kan dat niet bevatten, en denk niet dat ik dat ooit zal doen.

Pom, het gekke is juist, dat de meeste geloven voorschrijven zélf goed te denken over wat je doet. Wat betreft Christendom weet ik het niet zeker, maar zowel de Boeddha als de Koran schrijven voor dat je jezelf dient te ontwikkelen en dat onwetendheid een grote zonde is.
quote:Pompiedoe schreef op 21 augustus 2009 @ 23:18:

[...]

Tja misschien is dat de keuzevrijheid die je in een geloof hebt, dat mag je voor jezelf verzinnen . Voor de een is God een man en voor de ander een vrouw, voor de een is het een neger en voor de ander is het een Jood..

Maar hebben die mensen wel een keuze?

Is het vaak ook niet een opgedrongen geloof?

Kijk Frizzy heeft bewust gekozen voor het Boeddhisme.

maar bij die mensen die vanmiddag naast ons zaten kreeg ik zo'n opgedrongen gevoel...

Maar das misschien omdat ik er zelf gewoon heel anders in sta.

Ik geloof vooral in mezelf, geloof niet dat het ophoudt als ik mijn ogen voor de laatste keer sluit, maar laat dat (net als de rest van mijn leven) gewoon maar 1 grote verrassing worden...ik zie wel wat er aan het einde van het licht zit

*wel een beetje een tegenvaller als er gewoon niets blijkt te zijn trouwens*
Ik ben een Boeddhist. Heb zelfs een Boeddhistische naam! Ik bezoek minimaal één keer per week de tempel waar ik ook vrijwilligerswerk doe, en ik ben een maand een non geweest.

Er zijn veel mensen (nieuwe Boeddhisten) die Boeddhisme een leefwijze noemen, volgens mij is dat uit angst voor religie, en om te laten zien dat ze met beide benen op de grond staan. Mij maakt het niks uit hoe je het noemt. Maar ik geloof sterk in de leefwijze die Boeddha voor ons heeft beschreven.

Wat jij niet snapt begrijp ik ook niet, iemand die naast je staat of met je mee kijkt. Kan dat niet bevatten, en denk niet dat ik dat ooit zal doen.

Pom, het gekke is juist, dat de meeste geloven voorschrijven zélf goed te denken over wat je doet. Wat betreft Christendom weet ik het niet zeker, maar zowel de Boeddha als de Koran schrijven voor dat je jezelf dient te ontwikkelen en dat onwetendheid een grote zonde is. Helaas zijn er veel gelovigen die hun eigen geloof niet goed kennen en dus zomaar iets roepen.
quote:frizzy schreef op 21 augustus 2009 @ 23:07:

De hele reden dat ik nooit religieus ben geweest is omdat ik vaak het idee heb dat men God gebruikt om verantwoordelijkheid af te schuiven, in de zin van 'God heeft het zo gewild'. Ik geloof wel in dingen die je niet kunt zien, maar ik geloof niet dat er een iemand of een God is die zich met ons zit te bemoeien.

Ben sinds een jaar Boeddhistisch, omdat er ineens patsboem een klik was tussen mij en het Boeddhisme. Onzettend gericht op zelfontplooiing, en niks afschuiven. Leer elke dag nog bij door mijn geloof.

Daar deel ik je mening compleet in. Ik kan al niet tegen de woorden; "Ja maar".

"Ja maar god..." vind ik dan nog net een tikkie erger. Ik bedoel maar; jouw leven, jouw tijd, jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid.

Ja maar god wil... boeien. Wat wil jíj!

Ja maar god wil niet dat... als god de huur betaald mag ie meepraten.
* Trekt zich terug *

Prive teveel gedoe met religie om luchtig te kunnen discussieren, en het is nou net niet iets om op internet neer te pleuren.
quote:frizzy schreef op 21 augustus 2009 @ 23:21:

Ik ben een Boeddhist. Heb zelfs een Boeddhistische naam! Ik bezoek minimaal één keer per week de tempel war ik ook vrijwilligerswerk doe, en ik ben een maand een non geweest.

Pom, het gekke is juist, dat de meeste geloven voorschrijven zélf goed te denken over wat je doet. Wat betreft Christendom weet ik het niet zeker, maar zowel de Boeddha als de Koran schrijven voor dat je jezelf dient te ontwikkelen en dat onwetendheid een grote zonde is.Ja maar als je klakkeloos uitgaat van wat je voorloper je vertelt en hij/zij interpreteert het boek naar eigen inzicht.....tja vind ik niet gezond. Ik heb zelf niks tegen geloof, wel tegen mensen die middels hun geloof hun keuze en daarmee zichzelf afhankelijk maken van een ander. Vandaar dat ik het humanisme mij zeker aanspreekt.
*gaat zich toch eens wat meer verdiepen in het Boeddhisme*

Frizz, wat leg je het prachtig maar vooral ook helder uit.
Pom, ik denk dat dat is wat een hoop mensen juist aanspreekt in het Boeddhisme.

Dat er juist gevraagd wordt om naar jezelf te kijken, en niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen wat er geschreven is....

Madhe, ik wilde je niet wegjagen meissie....

*gaat even Summerhond uitlaten*
quote:Madhe schreef op 21 augustus 2009 @ 23:20:

[...]

Als ik over religie praat en zeg daar een hekel aan te hebben bedoel ik eigenlijk het jodendom, christendom, islam. Dat soort. Ik vind ook dat die mensen de kracht en het vertrouwen dat ze nodig hebben dan verwarren met 'steun van god'. Maar blijkbaar wordt dat dan anders ingevuld.

Boedhisme heeft een totaal andere insteek, net als humanisme. Daar zitten wel hele mooie dingen bij, maar mensen worden dan aangezet om zelf na te denken. Wanneer dat overgenomen wordt door de wil van de één of andere god.. pfffff.. als je me fel wilt krijgen kun je dat daarmee doen.

Zelf hang ik dus totaal geen geloof aan. Ik geloof in mezelf. En ik heb respect voor anderen die zelf nadenken. Mensen die niet zelf nadenken, daar krijg ik het niet bij voor elkaar om respect voor te hebben. In ieder geval niet voor dat deel.

Ik heb dus gemerkt dat moslims die zich écht verdiept hebben in hun geloof, en er echt veel van weten, er net zo instaan als Boeddhisten. Zélf nadenken, en veel uit de Koran niet letterlijk interpreteren. Maar de meest simpele mensen houden zich vast aan een God die naast je staat, vanuit de hemel naar je kijkt, en bepaalde dingen 'zo gewild heeft'.

Ik zei ook altijd dat ik in mezelf geloof. Totdat ik erachter kwam dat mijn hele visie naadloos aansluit bij het Boeddhisme, en mijn visie nog dagelijks verrijkt wordt.
quote:Summerdance schreef op 21 augustus 2009 @ 23:28:

Dat er juist gevraagd wordt om naar jezelf te kijken, en niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen wat er geschreven is....

*gaat even Summerhond uitlaten*Wat mij juist niet in het Boedhisme aanspreekt is, om shit ben het even kwijt, hoe noemen ze dat ook alweer?
quote:Madhe schreef op 21 augustus 2009 @ 23:24:

* Trekt zich terug *

Prive teveel gedoe met religie om luchtig te kunnen discussieren, en het is nou net niet iets om op internet neer te pleuren.Kan Madhe. Niet de bedoeling je ongemakkelijk te voelen!
quote:Summerdance schreef op 21 augustus 2009 @ 23:28:

*gaat even Summerhond uitlaten*Maar de Koran schijnt dat dus ook te zeggen. Ik heb em in de kast liggen, ga het nog uitzoeken.
quote:Pompiedoe schreef op 21 augustus 2009 @ 23:29:

[...]

Wat mij juist niet in het Boedhisme aanspreekt is, om shit ben het even kwijt, hoe noemen ze dat ook alweer?Vertel vertel!
Nouja laat maar, anders wordt topic wel heel zwaar. Voor mij zit in ieder geval verschil in Humanisme en Boeddhisme. En als ik ooit van mijn atheïstische stoel val, dan denk ik dat ik meer zou neigen naar Humanisme.
quote:frizzy schreef op 21 augustus 2009 @ 23:32:

[...]

Vertel vertel!Ja jou ga ik het zeker vertellen als ik erop kom, ben wel benieuwd hoe jij het ziet.
gaat even googlen
gaat even googlen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven