Wie wil mij eens een taallesje geven?
zondag 23 augustus 2009 om 19:58
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
zondag 23 augustus 2009 om 20:31
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:26:
Ik snap trouwens wel dat er verwarring kan ontstaan bij een voltooid deelwoord.
Hij verkeert in moeilijkheden.
Hij heeft in moeilijkheden verkeerd.Daar heb je dan weer het kofschip voor.
Ik snap trouwens wel dat er verwarring kan ontstaan bij een voltooid deelwoord.
Hij verkeert in moeilijkheden.
Hij heeft in moeilijkheden verkeerd.Daar heb je dan weer het kofschip voor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

zondag 23 augustus 2009 om 20:31
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2009 @ 20:29:
[...]
Voltooide deelwoorden altijd met een 'd' toch?
Nee. ZIe de tip van 'T Kofschip.
Het is bijvoorbeeld dus
Hij heeft zich beseft dat hij fout zat.
Beseffen. BeseF. De F zit in het kofschip, dus is het een T.
Wij leerden: '' Nee? --> dan D.
En met Nee, werd dan bedoeld dat de laatste letter van de stam niet in 'T Kofschip zat.
[...]
Voltooide deelwoorden altijd met een 'd' toch?
Het is bijvoorbeeld dus
En met Nee, werd dan bedoeld dat de laatste letter van de stam niet in 'T Kofschip zat.
zondag 23 augustus 2009 om 20:32

zondag 23 augustus 2009 om 20:35
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:31:
[...]
Het is bijvoorbeeld dus
Sorry, maar het is 'hij realiseert zich', of 'hij beseft'.
[...]
Het is bijvoorbeeld dus
Sorry, maar het is 'hij realiseert zich', of 'hij beseft'.

zondag 23 augustus 2009 om 20:35
Nou, zoals jullie in Kingmarja's topic kunnen lezen, heb ik moeite met "irriteren" en "ergeren aan" (of was het nou andersom ). Altijd al gehad.
En ik heb moeite met woorden als "ideëen" en "knieën", of het dan met 1 of 2 e's moet, en waar de trema moet staan (het trema?)
In d's en t's ben ik redelijk goed.
En ik heb moeite met woorden als "ideëen" en "knieën", of het dan met 1 of 2 e's moet, en waar de trema moet staan (het trema?)
In d's en t's ben ik redelijk goed.

zondag 23 augustus 2009 om 20:37
quote:Verana schreef op 23 augustus 2009 @ 20:35:
Nou, zoals jullie in Kingmarja's topic kunnen lezen, heb ik moeite met "irriteren" en "ergeren aan" (of was het nou andersom ). Altijd al gehad.
In d's en t's ben ik redelijk goed.Yeaaaaah nog een biechter!
In d's en t's ben ik redelijk goed.Yeaaaaah nog een biechter!
zondag 23 augustus 2009 om 20:39