Werk & Studie alle pijlers

Wie wil mij eens een taallesje geven?

23-08-2009 19:58 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.

Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...

Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?

Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:50:

[...]

'Jou' is geen onderwerp, maar 'wat'.

Want: wie weerhoudt? 'Wat' weerhoudt.

Om het onderwerp te weten stel je de 'wie' vraag toch?
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2009 @ 21:52:

[...]

Want: wie weerhoudt? 'Wat' weerhoudt.

Om het onderwerp te weten stel je de 'wie' vraag toch?

Ja, je kan in dit geval niet zeggen: jou weerhoudt. Dan zou er moeten staan: jij weerhoudt.

'Jou' kan nooit onderwerp zijn in een zin.
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:50:

[...]

Het is inderdaad: iets irriteert je en je ergert je aan. Goed onthouden! Een ezelsbrug heb ik helaas niet voor je. Wel uitleg van de Nederlandse Taalunie: irriteren/ergeren. Deze site, taaladvies.net, is sowieso een erg handig voor antwoorden op taalvragen. Gebruik 'm zelf ook geregeld.Bedankt voor je antwoord. Een handige link trouwens, die ga ik onthouden!
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:48:

Is de volgende zin goed?

Wat weerhoudt jou ervan om ....

Er staat toch 'jou' achter?Goed gespeld zo! Jou staat inderdaad wel achter de persoonsvorm (het werkwoord, weerhoudt), maar is niet het onderwerp, dat is wat namelijk al.

Vergelijk:

Dat wordt jou niet gevraagd. (eigenlijk staat er 'aan jou')

Word je morgen 33?

Waarom is er geen krulletje-met-rode-pen-emoticon? Of een bij-vijf-goed-mag-je-een-mooie-ansichtkaart-uitzoeken-smiley?
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:51:

Shining, het lijkt misschien alsof je ierritant zegt, maar ikzelf zeg wel irritant, dus zoals je het schrijft.

Ja? Ik zeg altijd Ieritant. Maar das dus fout. Ik zal eens opletten.

Klopt het wat Mazou zegt?
Ook een leuke die vaak verkeerd gaat:

'De mensen worden verzocht..

Het moet zijn:

'De mensen wordt verzocht..'
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:57:

Het moet zijn:

'De mensen wordt verzocht..'Haha, dat is toevallig. Had het 'aan-geheim' verklapt.
En de volgende zin is dan ook goed?:

Wat verbeeldt jij je eigenlijk?
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:56:

[...]

Ja? Ik zeg altijd Ieritant. Maar das dus fout. Ik zal eens opletten.

Klopt het wat Mazou zegt?Ja, je moet altijd kijken wat het onderwerp is.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:58:

Nee. 'Jij' is hier onderwerp.

Jij verbeeldt - jij smurft

Verbeeld jij? - smurf jij?
Maar hoe bepaal je dan het onderwerp?
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:57:

Het moet zijn:

'De mensen wordt verzocht..'

Volgens mij roepen ze dat dan bij de NS altijd verkeerd om.

'De mensen die naar Utrecht moeten reizen worden verzocht hier over te stappen'.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 22:00:

Maar hoe bepaal je dan het onderwerp?De 'wie' vraag. Wie verbeeldt? Jij.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:58:

Nee, geen krulletje deze keer, helaas.

Vergelijk:

Wat verbeeld jij je eigenlijk?

Wat doe (en niet: doet) jij eigenlijk?

Wat is hier dus niet het onderwerp. Jij wel..
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 22:00:

Maar hoe bepaal je dan het onderwerp?Wie of wat?
Oke, duidelijk!

Bedankt allemaal!
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2009 @ 22:00:

[...]

Volgens mij roepen ze dat dan bij de NS altijd verkeerd om.

'De mensen die naar Utrecht moeten reizen worden verzocht hier over te stappen'.

Misschien moet je de omroeper 's in zijn kraag vatten en op z'n taalfouten wijzen. Of misschien is het wel zo dat iedereen het toch wel begrijpt en dat het niet zo veel uitmaakt.

Persoonlijk ben ik voor optie B.
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 22:04:

[...]

Misschien moet je de omroeper 's in zijn kraag vatten en op z'n taalfouten wijzen. Of misschien is het wel zo dat iedereen het toch wel begrijpt en dat het niet zo veel uitmaakt.

Persoonlijk ben ik voor optie B.Iedereen begrijpt het, maar ik vind het wel storend. Als je iets gaat omroepen, zorg er dan voor dat je goed Nederlands spreekt.
Worden jullie het nooit eens zat om dit soort dingen 899837 keer uit te leggen?

( twijfel of het is 'worden jullie het nooit eens zat' of 'zijn jullie het nooit eens zat')
Dat geldt trouwens voor alles. Als men het maar begrijpt, maakt het niet uit? Dan zou iedereen spelfouten mogen maken, omdat men toch wel begrijpt wat er wordt bedoeld.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 22:05:

( twijfel of het is 'worden jullie het nooit eens zat' of 'zijn jullie het nooit eens zat')

Nee, ik vind het leuk, maar het is ook mijn vak. Ik merk wel dat veel leerlingen gaan gokken met bijv. werkwoordspelling. Dan kijken ze wat het mooiste staat, en dat vullen ze dan in.

Ze denken niet na en passen de regels niet toe. Terwijl het zo makkelijk is als je die regeltjes toepast (en ook onthoudt).
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 22:07:

Dat geldt trouwens voor alles. Als men het maar begrijpt, maakt het niet uit? Dan zou iedereen spelfouten mogen maken, omdat men toch wel begrijpt wat er wordt bedoeld.Ben het wel met je eens, maar kan me er in dit geval niet druk om maken. Stel me zo voor dat de man of vrouw in kwestie in een enorme chaos en hectiek van vertragingen, spoorwerkzaamheden, wijzigingen en dergelijke moet werken en dat een correcte grammatica daarom geen prioriteit heeft.
Ooit zag ik op RTL4, gedurende een tv-programma dat uitliep, de volgende zin door het beeld gaan: "u kund naar het RTL-nieuws kijken om 19.40 uur".
Ik zie het hier op het forum ook. Leraren/docenten die spelfouten maken. Dat vind ik zo níet kunnen!

Of PABO-studenten die niet eens kunnen rekenen en goed foutloos Nederlands kunnen schrijven. Erg gewoon.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 22:05:

Ja. Ik ben het nu zo ongeveer zat . Wil nog even wat andere topics doornemen en ga wellicht nog Zomergasten kijken. Ben trouwens geen docente en hoef dit soort dingen dus niet 899837 keer uit te leggen. Gelukkig.

Worden jullie het zat en zijn jullie het zat kan allebei. De betekenis is alleen iets anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven