Werk & Studie alle pijlers

gastouder zijn in 2010

28-08-2009 06:48 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben benieuwd of er hier gastouders zijn die al iets hebben gehoord over het MBO diploma dat je volgend jaar moet hebben om gastouder te mogen zijn. Of hoe het zit met de EVC procedure. Want als het echt zo wordt als er op de website van OCW staat is het voor mij de vraag of ik gastouder wil blijven, de opleiding gaat best veel geld kosten en ik vind eigenlijk het bedrag van 4 euro bruto per uur wat ik nu verdien als gastouder niet in verhouding meer staan met wat er geeist gaat worden. Ben benieuwd naar jullie idee hierover
Geen idee, maar ben geshockeerd door het feit dat je maar 4 euro bruto per uur verdiend. Dat is minder dan het minimum (volgens mij).
per kind
Het is inderdaad per kind maar als je dan 2 gastkindjes hebt is het toch echt nog niet veel vind ik. Ik ben ook geen gastouder geworden om er veel mee te verdienen alleen vind ik nu met deze maatregelen het wel een beetje te gek worden.
Tja, dan zul je een andere baan moeten gaan zoeken.
MM mevrouw kip, ik geloof niet dat ik daarom vraag, ik vraag of andere gastouders al iets weten. Als je alleen maar antwoord kan geven als een kip zonder hoofd kan je misschien beter een andere hobby gaan zoeken en dit onderwerp met rust laten.
Ik denk dat je geen keus hebt. Of de opleiding volgen of toch een andere job zoeken. Als jij in 2010 je diploma niet hebt gehaald dan moeten de gastouders het ontvangen belastingbedrag terugbetalen. Dat gaat in veel gevallen om veel geld.

Mijn gastouder heeft gelukkig alle diploma's anders had ik ook een andere gastouder gezocht. Ik zou het risico niet willen lopen. Overigens vind ik het wel goed dat gastouders zich moeten opleiden. Het is je werk en je moet dit zo goed mogelijk uitvoeren dus moet je daar ook de benodigde opleidingen voor volgen.
Ja dat ben ik dan wel met je eens, mits de verdiensten en andere rechten er dan ook naar zijn. Dan vind ik dat er ook vakantiedagen, vakantiegeld, pensioenopbouw en doorbetaling bij ziekte tegenover moet staan en ook het salaris moet dan meegroeien. Dat gebeurd niet dus vind ik het onredelijk.
Om welk MBO diploma gaat dat?

Ik heb maandag een intake gesprek bij een gastouderburo, krijg dan alle ins and outs te horen, maar ben nu wel erg benieuwd..
Wat ik er van gelezen heb gaat het om:

Minimaal het MBO-2 diploma Helpende (Zorg en) Welzijn of een EVC-certificaat waaruit blijkt dat zij voldoet aan alle competenties van deze MBO-2 opleidin
MBO 2 moet toch makkelijk te halen zijn?

Mijn schoonmoeder is gastouder, die werkt via een gastouderbureau waar ze nu allemaal cursussen volgt, ook voor volgend jaar dus.

Ze vind het erg leuk, kinder ehbo en andere dingen waar ze echt iets mee kan.
De opleidingen die worden betaald door het gastouderburo.

Dus het kost je niks extra's, alleen moet er een beetje moeite insteken.
• Alle gastouders zullen vanaf uiterlijk 31 december 2010 een diploma moeten hebben of halen op minimaal MBO niveau 2, gericht op het werken met kinderen. De gastouders die bijvoorbeeld een HBO-opleiding op technisch gebied hebben, zullen in ieder geval ‘iets’ moeten doen gericht op kinderen.

• Alle gastouders moeten een EHBO certificaat halen. De cursus die gastouders volgen of gevolgd hebben moet gericht zijn op EHBO van kinderen.

• De opvang mag zowel in het huis van de gastouder als in het huis van de vraagouder plaatsvinden. Maar een gastouder mag vooralsnog maar op één adres opvang bieden.

• Het bedrag waarover vraagouders een toeslag kunnen aanvragen bij de belastingdienst, zal maximaal ¤ 5,- per uur zijn.

• Het aantal kinderen dat gastouders mogen opvangen is maximaal 6. Daarbij is de leeftijd belangrijk. Er mogen maximaal 5 kinderen tot 4 jaar tegelijkertijd bij de gastouder zijn. Daarvan maximaal 2 kinderen tot 1 jaar. Boven de 4 jaar mogen er maximaal 6 kinderen zijn. De eigen kinderen van de gastouder die nog geen 11 jaar zijn tellen hierbij mee.

• Vraagouders krijgen normaal gesproken in het najaar van de belastingdienst een beschikking voor de vergoeding van het komende jaar. Voor de ouders die gebruik maken van gastouderopvang komt deze beschikking op 0 te staan. Wanneer het gastouderbureau en de vraagouder er voldoende vertrouwen in hebben dat de gastouder eind 2010 aan alle eisen voldoet, kan de vraagouder alsnog een mutatie aanvragen bij de belastingdienst. Maar het risico van te veel betaalde vergoeding komt bij de vraagouder te liggen

• Wanneer de gastouder eind 2010 niet aan de voorwaarden voldoet, krijgt de vraagouder geen vergoeding en kan de vraagouder tevens de betaalde bemiddelingskosten van het gastouderbureau terugvorderen

• Er kan over maximaal 230 uur per maand een vergoeding aangevraagd worden. (Dit komt neer op 48 uur per week + 1 uur reistijd per dag)

Verder is het van belang dat:

• Iemand wiens eigen kinderen onder toezicht zijn geplaatst niet in aanmerking komt om gastouder te worden;

• Het gastouderbureau in het bezit moet zijn van het burgerservicenummer van de gastouder;

• De gastouder zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de opvang;

• De verplichte voertaal Nederlands of Fries is;

• Een gastouder die niet goed functioneert op een zwarte lijst komt te staan en kan dus niet meer van het ene bureau naar het andere;

• De GGD de risico-inventarisatie in ieder geval de 1e keer bij de gastouder uitvoert;

• Een VOG verplicht is voor alle gastouders en inwonende(n) van 18 jaar en ouder
Ok als het niet moeilijk te halen is dan zal dat misschien meevallen, de kosten worden voor 75% vergoed maar toch roept het bij mij wat weerstand op. Nogmaals het is een goed iets dat er naar de kwaliteiten van gastouder en gastouderbureaus gekeken wordt maar het moet wel in verhouding blijven staan met wat er tegenover staat. Dit is voor mij toch een reden om in de toekomst te gaan zoeken naar iets anders. Ik bedoel ik ben verantwoordelijk voor 2 kleine kindjes, erg leuk en gezellig maar ik kan beter de dipoma's gaan halen en op een kinderdagverblijf gaan werken.
Ja, dat kan maar niet met een MBO2 niveau, dat is echt veel te laag.

Je bent nu eigen baas, daar valt ook wat voor te zeggen en ik zou sowieso naar een ander gastouderburo gaan want ze horen alles te betalen. (kunnen ze gewoon weer afschrijven en jij trouwens ook dus ik begrijp je punt niet helemaal)
Monrob, je wilt een volwaardige baan met bijbehorende volwaardige betaling (pensioen, vakantiegeld, etc) maar hebt weerstand tegen het idee om daar nu een volwaardige certificering voor te behalen en daarin te investeren (wetende dat je 75% daarvan vergoed krijgt)?

Ik ben echt hartstikke gek geweest blijkbaar dat ik een beroepsopleiding heb gedaan destijds...
Het is geen volwaardige baan TD, je bent ip eigen baas dus pensioen en vakantiegeld ed zijn niet aan de orde, iig voor de gastouders die de evc procedures of de mbo2 doen. (helaas hoor)
Ja, maar het is toch niet meer dan normaal dat er eindelijk eens eisen aan gastouders gesteld zijn?

Je krijgt een opleiding die (grotendeels) betaald wordt, en dat is onredelijk? De winst ligt toch al in het feit dat je straks een opleiding in je zak hebt, al is het MBO-2, en daar niet of weinig voor hebt hoeven betalen?

En ik geloof ook niet dat je met MBO-2 op een kinderdagverblijf terecht kunt, maar daar kan ik fout in zitten.
668, the neighbour of the Beast
Als jij 6 gastkindjes hebt hou je ook na alle kosten eraf meer over dan een leidster kinderopvang per uur verdient,je kunt zelf geld opzij zetten voor je pensioen en je vakantiegeld.Dus zo slecht betaalt wordt het niet.
Op een kinderdagverblijf heb je minimaal een kingerichte opleiding nodig op MBO3 niveau.
Er zijn juist vorig jaar heel veel dames met MBO-2 of werkervaring op dat niveau ontslagen bij die kinderdagverblijven... SPW3 is het minste momenteel!
ik heb het van de week gevraagd bij mijn gastouderbureau (ik laat mijn kinderen opvangen). Volgens hun is het inderdaad MBO niveau 2 (de meeste MBO's zijn 3 of 4) en het is grotendeels thuisstudie.
quote:zusenzo schreef op 28 augustus 2009 @ 09:52:

Het is geen volwaardige baan TD, je bent ip eigen baas dus pensioen en vakantiegeld ed zijn niet aan de orde, iig voor de gastouders die de evc procedures of de mbo2 doen. (helaas hoor)

Zusenzo: ook een ZZP'er heeft een volwaardige baan, al is het dan niet in loondienst bij een werkgever.

Ik denk dat erg veel mensen die voor zichzelf als gastouder zijn begonnen op freelance basis, zich nooit hebben gerealiseerd wat het inhoudt om zelfstandig ondernemer te zijn en dus zelf voor pensioen, ziektekostenverzekering en dergelijke te moeten zorgen. Ik vermoed dat veel mensen de vrijheid van het zelfstandig ondernemen (en de MAKRO-pas ) erg fijn vonden, maar liever toch gewoon bij een baas een pensioen opbouwen.
Ik geloof dat het niet helemaal goed begrepen wordt. Als er eisen gesteld gaan worden is prima maar ik hoor alleen maar dat, ik hoor nooit dat je als gastouder zijnde nergens recht op heb. Is het dan vreemd dat ik vind dat als er zo veel eisen en opleiding gesteld gaan worden dat er ook iets tegenover mag staan?? En nee het gaat er niet om dat ik niet wil investeren in die opleiding, ik vind dat ik dan ook recht heb op het salaris wat erbij past.

Iedereen vind het maar heel gewoon dat je 4 euro per uur per kind krijgt. Is er een ander beroep met eenzelfde opleidingseis dat zo weinig betaald?? Volgens mij niet en daar gaat het mij om. Niet dat ik niet wil inversteren, ik ben het misschien zat dat er zoveel comentaar en gerommel is over gastouders
En nogmaals ik heb 2 kindjes, 6 gastkindjes alleen is totaal niet verantwoordelijk. Dus nee ik verdien helaas niet zoveel dat ik er rijk van wordt. En ik ben niet zelfstandig, werk voor een prima gastouderburau

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven