Vriend heeft meer succes, voel me er onzeker door.

28-08-2009 20:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend doen beiden een universitaire studie. Nu zou je zeggen dat ik het dan goed voor elkaar heb, gezien er veel mensen zijn die dit te moeilijk vinden. Maar toch voel ik me soms alsnog vrij 'dom'. Mijn vriend haalt namelijk superhoge cijfers terwijl hij er niet heel veel voor hoeft te doen. Als ik voor een tentamen leer, en er echt mijn best voor doe, haal ik nooit hoger dan een 8. Mijn gemiddelde cijfers zijn meestal tussen de 5 en de 7. Mijn vriend haalt 9ens en tienen aan de lopende band... Maar ook op werkgebied gaat het hem beter af. Hij heeft nu een bijbaan waarbij hij heelv eel verdient. Deze baan is geregeld door zijn studie. Ikzelf heb maar een miezerig baantje als bijles gever. Omdat ik een drukke studie heb en in het weekend bij hem ben kan ik geen langere baan aannemen. Hij zit een jaar hoger en heeft nu dus meer tijd. ook is hij een stuk socialer dan ik, ik heb nog weleens problemen met mensen.Het punt is dat dit me stoort. Ik heb minder geld dan hij en mijn resultaten zijn ook slechter. Ik voel me daar niet prettig bij. Hij kijkt niet op me neer, maar ik voel me wel jaloers als hij weer eens presteert. Voor mij is rpestatie ook een stuk belangrijker dan voor hem...
Hoe kun je nou jaloers zijn op iemand waar je van houdt? Ik vind dat echt belachelijk.
Het is je broer niet hoor.
Hoe komt het dat je zo on-voor-stel-baar competitief bent? Je bent hoogopgeleid, je hebt een baan, je hebt een vriend...

Waarom kijk je dan zo tegen je vriend op? Of praat je jezelf de grond in eigenlijk...

Ik vind het wel echt super-onaantrekkelijk dat een vrouw zichzelf zo naar beneden praat ten opzichte van haar vriend. Weet je vriend dat je je zo voelt?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Gelukkig is niet iedereen t zelfde.

Wees blij dat jij toch deze opleiding kan doen. (kan ook niet iedereen)

Je vriend is zo te lezen met ander stel hersens geboren....

Maar om je daar druk om te gaan maken.... niet doen hoor!!

Wanneer het goed zit tussen jullie en hij laat merken dat hij om je geeft en van je houd dat is veel meer waard meid, echt!

Ga gewoon door met jou manier van studeren.
Zoals je het nu beschrijft, degradeer je jezelf wel erg. Je kijkt alleen naar wat hij goed kan en met die sterke punten van hem vergelijk je jezelf. Terwijl hij vast ook zwakke punten heeft en jij ook sterke punten.

Zo moet jij nu misschien harder werken dan hem voor dingen, waardoor je laat zien dat je een volhouder bent en doorzettingsvermogen (hebt) ontwikkeld, wat je in je latere leven ook nodig kunt hebben. Ik denk dat jij ook andere sterke punten hebt, waarvan als je die naast hem legt, jij er misschien beter uit zult komen. Het is dus maar net wat je met wie vergelijkt. Je hebt jezelf nu op zo'n manier vergeleken met hem, dat jij alleen maar als 'slechtste' uit de bus kunt komen. Dit is destructief voor je zelfvertrouwen!

Ik doe het trouwens zelf ook vaak

Maar alsjeblieft, hou ermee op. Probeer te genieten van wat je vriend heeft en met jou kan delen, maar ook van wat je zelf in huis hebt en met hem deelt. Bovendien is presteren ook niet alles.

Misschien helpt het om ook eens stil te staan bij dingen die je echt raken, positief of negatief. Misschien merk je dan dat dat niet altijd met prestaties te maken heeft. Die dingen die 'iets met je doen' bepalen ook je leven en niet alleen dat wat jij presteert of dat wat een ander presteert. Ik weet dat het moeilijk is, want het lijkt vaak of succes het enige is dat telt in het leven. Maar de vraag is of dat zo is. En wat is succes? Een goede baan of een liefdevol gezinsleven? Een mooie auto voor de deur of zelf goed in je vel zitten en blij zijn met wat je doet?
Je vriend kan er niets aan doen dat jij kennelijk minder goed kunt leren. En de competitie aangaan met iemand waarvan je geacht wordt te houden getuigt niet van volwassenheid, integendeel zelfs.

Als het je troost: hoogbegaafd, doe zeker 1 of 2 jaar langer over mijn studie wegens depressies en gezondheidsproblemen eerder en ik verdien meer geld dan je vriendje. Ik haal soms enorm hoge cijfers en soms net een voldoende omdat ik telkens een zeer korte periode heb om te studeren aangezien ik dan het hele jaar niet aanwezig ben geweest ivm eerder benoemde klachten. Voel je je, nu je over mijn mislukkingen hebt gelezen, beter? Goed zo.
Wat jammer dat jij je zo voelt! Ik heb vaak veel meer respect voor mensen die ergens veel moeite voor moeten doen - en dat ook doen - dan voor de mensen die het allemaal maar aan komt waaien. Je weet wat je wilt en daar zet jij je volledig voor in. Daar is toch helemaal niets mis mee? Ik vind dat juist supergoed!

En dat je vriend het allemaal makkelijker kan, dat zijn nu eenmaal zijn genen. Zoals al eerder geschreven is, hij heeft vast ook dingen waar hij minder sterk in is. En jij hebt vast dingen waar je heel sterk in bent. Hoe dan ook ben jij een doorzetter en een volhouder en dat zijn toch verdomd belangrijke eigenschappen in deze wereld!
Tjah mijn vriend heeft een eigen zeer succesvol bedrijf tegenover mijn studie die nog 2 jaar duurt, hij rijdt een mooie auto tegenover mijn studentenfietsje. Hij heeft per maand 10x zoveel te besteden als ik heb. En ik? Ben zeer gelukkig met mijn eigen leventje en natuurlijk ook gelukkig met mijn leven samen met hem. Maar jaloers op wat hij heeft, nah waarom zou ik? Hij werkt er hard voor en ik werk ook hard voor mijn eigen studie. Maar waarom zou ik jaloers op hem moeten zijn? Dit even ter illustratie dat ik jaloers zou kunnen zijn op de dingen die hij heeft en ik niet heb. Maar ik ben gewoon gelukkig met wie ik ben en wat ik doe. En dat zou jij ook moeten zijn!

Wat schiet je met deze gevoelens op? Behalve dat je er ongelukkiger van wordt en dat je er onzeker door raakt. Hij zal er niet minder om presteren en jij presteert er niet beter door. Ik vind dat je erg aan het zeuren bent. Wees blij met wat je hebt en wat je kunt. Een ander kan het altijd beter en weer een ander kan het weer slechter. Dus? Jij leeft jouw leven en je werkt toch voor je eigen toekomst? Dat doet jouw vriend ook.
Hoezo een miezerig bijbaantje als bijles gever? Jij hebt dus kennis en daarnaast beschik je over de mogelijkheid deze kennis over te dragen (dat kan ook niet iedereen!!!!) Een miezerig studentenbaantje zou in mijn ogen iets heeeel anders zijn...bijv. telefonisch verkoper van verzekeringen/kranten/hyoptheken etc. schoonmaker in een kantine..strontschepper oid (en niet dat dáár iets mee mis is!)

Ik snap het wel hoor..had ik op de middelbare school...broer had zonder leren 8-10 en ik met leren 5-7 als cijfer...uiteindelijk ben ik met mijn doorzettingsvermogen in 4 jaar klaar met mijn studie waar broerlief 10 jaar lang verschillende studies heeft gedaan....

doorzettingsvermogen is een heeeeel waardevol iets om te hebben!!!!

niet jaloers zijn dus, dat maakt je niet aantrekkelijker!
Mijn man is veel slimmer, studeert makkelijker, heeft een betere baan en verdient meer, en ik ben supertrots op hem! Ik gun het hem zo! Ook al gaat het hem makkelijker af, hij werkt er keihard voor.

Soms denk ik wel eens: had ik dat maar ook, maar ik heb andere pluspunten, waar mijn man weer heel trots op is (en me dat laat weten ook).

En je weet wat ze zeggen: achter iedere succesvolle man, staat een verbaasde sterke vrouw (of zoiets).
Je praat jezelf wel erg omlaag... Als je dan toch aan het vergelijken slaat, kies dan iemand die minder succes heeft, dat geeft een beter gevoel.

Wees trots op je getalenteerde vriend, maar laat jezelf niet krimpen als je naast hem staat, echt niet nodig, jammer van je tijd, kortsluiting in je zelfbeeld, etc.
Gewoon van profiteren joh, van zo'n slimme rijke vent!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:mapl1 schreef op 28 augustus 2009 @ 20:26:

Nu zou je zeggen dat ik het dan goed voor elkaar heb, gezien er veel mensen zijn die dit te moeilijk vinden.

Denk je dit werkelijk???

Niet alles draait om IQ trouwens. EQ is ook leuk, misschien moet je je daar es wat meer op richten.
Je studeert vast geen Nederlands
Wat een vreemde topics worden er vanavond toch geopend.
Je zou ook trots op hem kunnen zijn..

Als hij lagere cijfers zou halen, zou dat jou dan ineens een beter mens maken?
Iemand zoeken die onder jou presteert.

En die zijn er zat, hoor.

En dan vooraf checken of zij er geen moeite hebben dat jij meer presteert, want dan wordt je zelf weer ingeruild..
Ik was trouwens ook zo'n 9s en 10-en meisje vroeger. Was voor jongere broer soms weleens vervelend denk ik. Familiebijeenkomsten gingen weleens over mijn rapport (blabla). Zelf liep ik er echt niet mee te koop hoor. Broertje scoorde altijd iets lager, kon zn draai niet vinden in de klas, blabla. Uiteindelijk heb ik VWO gehaald, met mn best doen, met goede cijfers.

Hij Havo, op t randje, zonder er veel aandacht aan te besteden.

En nu heeft ie een baan waar je echt U tegen zegt. En een hele goede bankrekening.

Ik heb eigenlijk niks nu, qua werk. Maar ben nog steeds veel knapper en socialer dan broer.

(om aan te geven dat dat vergelijken eigenlijk weinig zin heeft. Zoek liever iets wat je tevreden maakt)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 28 augustus 2009 @ 21:34:

Ik heb eigenlijk niks nu, qua werk. Maar ben nog steeds veel knapper en socialer dan broer.

.
quote:Zamirah schreef op 28 augustus 2009 @ 20:28:

Hoe kun je nou jaloers zijn op iemand waar je van houdt? Ik vind dat echt belachelijk.helemaal mee eens!!
Nou ja, wat raar zeg; hoe kun je nou jaloers zijn op diegene van wie je houdt? Zou je willen dat hij minder succesvol zou zijn? Je zou juist trots op hem mogen zijn.
jaloezie komt gelukkig in mijn woordenboek niet voor

helemaal niet jaloezie op degene waar ik van hou

Trots zijn wel!!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Zamirah schreef op 28 augustus 2009 @ 20:28:

Hoe kun je nou jaloers zijn op iemand waar je van houdt? Ik vind dat echt belachelijk.Ik denk een geval van loage zelfdunk/weinig zelfvertrouwen? Ik bedoel je doet een universitaire studie, dat is al onwijs hoog. Dan ben je nl. al bij de top 30% vd totale aantal studenten in het HBO/WO bij elkaar. Dus die heb je al mooi in de pocket. Ik heb ook WO gedaan, vanaf mavo notabene en ik haalde vrijwel altijd 5jes 6jes, deels bewust, deels omdat ik het gewoon niet kon. Maar 6 is ook geslaagd he. Tenzij je bij de absolute top wilt horen dan zal je idd moeten bikkelen, maar ga vooral niet jezelf naar beneden praten/denken, heeft toch geen zin en richt je op de dingen die je wel goed kan. Daar kom je dus nu achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven