Foetus echt dood bij echo?
zaterdag 29 augustus 2009 om 20:55
Hallo,
Afgelopen woensdag is er bij mij abortus gepleegd in kliniek.
Was al eerder geweest. Toen weggestuurd omdat ik te veel twijfelde. Was nu ook weer erg gespannen tijdens gesprek arts. Zelfs 's morgens nog getwijfeld. Zelfs toen ik daar was. Vader heeft me echter gepusht om toch naar kliniek te gaan. Wilde me ook totaal niet helpen. Gevoelsmatig wilde ik het houden, verstandelijk wist ik dat het beter weggehaald kon worden. Ik wilde het geen slechte start geven als alleenstaande moeder en vader die het niet wil kennen.
Toen de echo gemaakt werd, zei arts vrijwel meteen dat er iets met vruchtje niet goed was. Was nog amper gegroeid ten opzichte van vorige keer, ruim 4 weken daarvoor. Maar 0,3 mm. Was op 8 weken wezen steken en was 12 weken. Was alleen niet doorgezet naar miskraam. Volgens arts zou dat ieder moment kunnen gebeuren. Heb een aantal keren gevraagd of het echt zo was en ze dat niet zei om beslissing makkelijker voor mij te maken. Ze zei dat het echt zo was. Verpleegkundige heeft dat later ook nog gezegd. Heb scherm zelf ook gezien en het bewoog niet en zag er niet goed uit inderdaad.
Ik heb nu hele slechte avond omdat ik twijfel of het echt wel zo was. De avond voor abortus had mijn schoonzusje nog echo aangeboden. Ze had nog nooit echo gemaakt, maar werkt op zo'n afdeling. Toen dacht ik dat ik handjes zag bewegen. Verder was foetus echter gewoon heel stil. Niet beweeglijk zoals ik op internet wel heb gezien met 11/12 weken. Dat aan arts verteld en zij zei dat dat waarschijnlijk was omdat apparaat bewogen werd toen.
Ik ben echt bang dat de kliniek me heeft voorgelogen en het kindje gewoon leefde. Dat als ik weg was gegaan, kindje nog had geleefd in mijn buik. Kan me echter niet voorstellen dat ze zoiets doen. Hebben ze echter ook geen belang bij.
Wie heeft er nog meer ervaring mee of wel eens zoiets gehoord? Toen ik in kliniek nieuws hoorde, was ik in eerste instantie 'opgelucht' dat beslissing door natuur gemaakt was. Nu ben ik echter bang dat ik belazerd ben.
Afgelopen woensdag is er bij mij abortus gepleegd in kliniek.
Was al eerder geweest. Toen weggestuurd omdat ik te veel twijfelde. Was nu ook weer erg gespannen tijdens gesprek arts. Zelfs 's morgens nog getwijfeld. Zelfs toen ik daar was. Vader heeft me echter gepusht om toch naar kliniek te gaan. Wilde me ook totaal niet helpen. Gevoelsmatig wilde ik het houden, verstandelijk wist ik dat het beter weggehaald kon worden. Ik wilde het geen slechte start geven als alleenstaande moeder en vader die het niet wil kennen.
Toen de echo gemaakt werd, zei arts vrijwel meteen dat er iets met vruchtje niet goed was. Was nog amper gegroeid ten opzichte van vorige keer, ruim 4 weken daarvoor. Maar 0,3 mm. Was op 8 weken wezen steken en was 12 weken. Was alleen niet doorgezet naar miskraam. Volgens arts zou dat ieder moment kunnen gebeuren. Heb een aantal keren gevraagd of het echt zo was en ze dat niet zei om beslissing makkelijker voor mij te maken. Ze zei dat het echt zo was. Verpleegkundige heeft dat later ook nog gezegd. Heb scherm zelf ook gezien en het bewoog niet en zag er niet goed uit inderdaad.
Ik heb nu hele slechte avond omdat ik twijfel of het echt wel zo was. De avond voor abortus had mijn schoonzusje nog echo aangeboden. Ze had nog nooit echo gemaakt, maar werkt op zo'n afdeling. Toen dacht ik dat ik handjes zag bewegen. Verder was foetus echter gewoon heel stil. Niet beweeglijk zoals ik op internet wel heb gezien met 11/12 weken. Dat aan arts verteld en zij zei dat dat waarschijnlijk was omdat apparaat bewogen werd toen.
Ik ben echt bang dat de kliniek me heeft voorgelogen en het kindje gewoon leefde. Dat als ik weg was gegaan, kindje nog had geleefd in mijn buik. Kan me echter niet voorstellen dat ze zoiets doen. Hebben ze echter ook geen belang bij.
Wie heeft er nog meer ervaring mee of wel eens zoiets gehoord? Toen ik in kliniek nieuws hoorde, was ik in eerste instantie 'opgelucht' dat beslissing door natuur gemaakt was. Nu ben ik echter bang dat ik belazerd ben.
zaterdag 29 augustus 2009 om 21:00

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:05
Wat voor baat heeft de kliniek erbij om jou voor te liegen? Geen baat denk ik, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar over zouden liegen.
Neemt niet weg dat het hartstikke rot is dat je nu met een nog rotter gevoel zit. Helaas is dit een situatie waar nu op geen enkele manier meer iets aan te veranderen is meid. Ik hoop dat je de kracht vindt om je niet gek te maken met de "wat als-gedachten" want daar wordt je niet gelukkiger van.
Veel sterkte
Neemt niet weg dat het hartstikke rot is dat je nu met een nog rotter gevoel zit. Helaas is dit een situatie waar nu op geen enkele manier meer iets aan te veranderen is meid. Ik hoop dat je de kracht vindt om je niet gek te maken met de "wat als-gedachten" want daar wordt je niet gelukkiger van.
Veel sterkte

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:08
Je schrijft dat de persoon die de echo maakte een arts was, die gaat echt niet liegen tegen jou. Je hebt het ook zelf gezien zeg je. Een echo van een gezonde foetus met 12 weken herken je zo. Er knippert duidelijk een hartje, je ziet armpjes en beentjes bewegen. Een echo bij een missed abortion herken je ook zo. Er beweegt dan niets.
Sterkte met de verwerking. Je mag best verdrietig zijn om alles wat er is gebeurt. Het is niet niets.
Sterkte met de verwerking. Je mag best verdrietig zijn om alles wat er is gebeurt. Het is niet niets.
zaterdag 29 augustus 2009 om 21:10
Lieve Rosina, wat maak je je sappel meissie (zou ik ook doen hoor!) De filmpjes die jij op internet hebt gezien zijn waarschijnlijk heel geavanceerd, ik heb zelf een echo gehad met 13 weken, het is wel heel lastig om echt handjes te zien zwaaien, wij zagen hoogstens wat gedraai.
De kliniek heeft absoluut geen reden om jou dit te vertellen, dan zouden ze dat bij iedereen doen!!
Als jouw beslissing de juiste was, dan is dat zo.
Ik hoop dat je gauw rust krijgt in je koppie.
Knuf.
De kliniek heeft absoluut geen reden om jou dit te vertellen, dan zouden ze dat bij iedereen doen!!
Als jouw beslissing de juiste was, dan is dat zo.
Ik hoop dat je gauw rust krijgt in je koppie.
Knuf.

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:14
Hier kun je ook je hart uitstorten met je verdriet.
www.vbok.nl
Verwerking van abortus
‘ Ik had nooit gedacht dat ik er spijt van zou krijgen.’
‘ Ik kan er met niemand over praten.’
‘ Ik heb deze abortus niet gewild, maar....’
‘ Nu ben ik niet alleen mijn kind, maar ook mijn partner kwijt.’
‘ Hoe kon mijn vriendin deze keuze maken, het was toch ook mijn kind.’
‘ Soms droom ik wel eens over het kind dat nooit geboren is.’
Wat kan de VBOK voor je doen?
We bieden je een luisterend oor en bekijken samen je situatie.
We bieden je individuele begeleiding en ondersteuning.
Bij voldoende deelname starten we met een gespreksgroep.
Postabortusgespreksgroepen
Half oktober 2008 start de VBOK een postabortusverwerkingsgroep voor vrouwen, die merken dat ze moeite ervaren om de abortus een plek in hun leven te geven.
De abortus kan nog het dagelijks leven negatief beïnvloeden. Je kunt verdriet, boosheid of schuld voelen als je er aan terugdenkt. Hier samen aan werken in een groep kan helend en herstellend zijn. In de groep kan herkenning zijn van je probleem en erkenning voor je gevoelens. Er zal aandacht zijn voor het verdriet om het kindje dat je verloren bent.
De groepsbijeenkomsten zullen 1x per 14 dagen zijn. Voor verdere info en/of aanmelding kun je bellen met ons team maatschappelijk werkers via onderstaande gegevens.
Meer weten?
Bel dan: 0900 – 202 10 88 (7 dgn/week, ¤ 0,05/min.)
of e-mail naar: hulpverlening@vbok.nl
www.vbok.nl
Verwerking van abortus
‘ Ik had nooit gedacht dat ik er spijt van zou krijgen.’
‘ Ik kan er met niemand over praten.’
‘ Ik heb deze abortus niet gewild, maar....’
‘ Nu ben ik niet alleen mijn kind, maar ook mijn partner kwijt.’
‘ Hoe kon mijn vriendin deze keuze maken, het was toch ook mijn kind.’
‘ Soms droom ik wel eens over het kind dat nooit geboren is.’
Wat kan de VBOK voor je doen?
We bieden je een luisterend oor en bekijken samen je situatie.
We bieden je individuele begeleiding en ondersteuning.
Bij voldoende deelname starten we met een gespreksgroep.
Postabortusgespreksgroepen
Half oktober 2008 start de VBOK een postabortusverwerkingsgroep voor vrouwen, die merken dat ze moeite ervaren om de abortus een plek in hun leven te geven.
De abortus kan nog het dagelijks leven negatief beïnvloeden. Je kunt verdriet, boosheid of schuld voelen als je er aan terugdenkt. Hier samen aan werken in een groep kan helend en herstellend zijn. In de groep kan herkenning zijn van je probleem en erkenning voor je gevoelens. Er zal aandacht zijn voor het verdriet om het kindje dat je verloren bent.
De groepsbijeenkomsten zullen 1x per 14 dagen zijn. Voor verdere info en/of aanmelding kun je bellen met ons team maatschappelijk werkers via onderstaande gegevens.
Meer weten?
Bel dan: 0900 – 202 10 88 (7 dgn/week, ¤ 0,05/min.)
of e-mail naar: hulpverlening@vbok.nl

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:17
Vetrouw op de expertise van een arts, die weten echt wat ze zeggen als ze een echo maken en weten wat ze zien. Jouw schoonzusje niet. En ze liegen echt niet tegen je, echt niet. Waarom zouden ze dat doen? Ze zijn er daar niet om jou je beter te laten voelen door je leugens voor te schotelen. Een vriendin van mij bleek bij de eerste echo in de kliniek ook een vruchtje/foetus te hebben, waar iets mis mee was. Ze gaven aan dat ze zelf kon wachten op de miskraam, en als dat te lang duurde voor een curretage kon komen. Na een week ging ze alleen licht vloeien, ze ging weer terug en de echo wees nog steeds hetzelfde uit: het was niet gegroeid en het was niet goed (geen hartje). Het kan dus gebeuren dat de natuur al voor je beslist.

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:26
Rosina, is het niet een idee om hulp en steun te zoeken? Bij bijv. VOBK? Eerder gaf je aan geen abortus te willen. Inmiddels is dat wel gebeurd en bleek de vrucht levenloos te zijn. Je twijfelt nu aan de uitspraken van de arts en verpleegkundige en komt ietwat paranoide over. Ben goed voor jezelf en zoek hulp voor jezelf dit te verwerken. Stichting Korrelatie kun je bijvoorbeeld ook dag en nacht bellen. Dat is anoniem en ze bieden een goed, luisterend oor.
Sterkte.
Sterkte.
zaterdag 29 augustus 2009 om 21:26
Ik heb je echo niet gezien dus ik kan je niet met zekerheid zeggen of het vruchtje echt dood was of niet. Een bewegend handje kan ook komen doordat het handje "meegolft" in de beweging van het vruchtwater. Alleen een kloppend hartje geeft aan dat het kindje leeft.
Heel veel sterkte met het verwerken van de abortus!
Heel veel sterkte met het verwerken van de abortus!

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:43
Wie raadt er nou het VBOK aan in zo'n situatie? Dat is een anti-abortusorganisatie. Daar zit je niet echt op te wachten nu, lijkt me. Ga dan liever naar FIOM (www.fiom.nl), die zijn volgens mij een stuk neutraler en objectiever en bieden ook praatgroepen e.d. bij verwerking van abortus.
Ga jezelf iig niet gek zitten maken, een leek kan geen echo's maken en interpreteren, al werkt ze op een afdeling waar de apparatuur staat en kan ze die apparatuur bedienen. Een arts kan dat wel, en heeft er geen enkel belang bij om jou iets voor te liegen. Dat zou de goede naam van de arts én de kliniek op het spel zetten, zo'n risico nemen ze echt niet.
Veel sterkte, kan me voorstellen dat je je vreselijk rot voelt onder de hele situatie.
Ga jezelf iig niet gek zitten maken, een leek kan geen echo's maken en interpreteren, al werkt ze op een afdeling waar de apparatuur staat en kan ze die apparatuur bedienen. Een arts kan dat wel, en heeft er geen enkel belang bij om jou iets voor te liegen. Dat zou de goede naam van de arts én de kliniek op het spel zetten, zo'n risico nemen ze echt niet.
Veel sterkte, kan me voorstellen dat je je vreselijk rot voelt onder de hele situatie.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
zaterdag 29 augustus 2009 om 21:50
Trouwens, het is misschien niet netjes van me maar ik moet het toch even kwijt: ik hoop dat je je vriend de laan uitgeschopt hebt en ik zou je in overweging willen geven om met je schoonzusje hetzelfde te doen. Wie maakt er nou zomaar even een echo? Ik twijfelde de hele tijd of ik dit nou wel of niet moest zeggen, maar ik merk dat ik echt heel erg boos word van die domme daad van dat schoonzusje van je. Nou ja, hopelijk is ze verder erg oke en had ze een moment van verstandsverbijstering maar zal ze zoiets nóóit meer doen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:54
Dana ow jij denkt toch ook wel dat TO bedoelde dat haar schoonzusje een echo heeft gemaakt?
Nou ja áls dat zo is... sorry maar wat hysterisch achterlijk en kwalijk en onprofessioneel en onverantwoord en brutaal en illegaal en dom en en en ..
Sorry maar dat kan echt niet, ECHT NIET!
Om alle voor de hand liggende redenen: ze kan dat helemaal niet, ze maakt je onzeker, bang, verdrietig, onterecht blij, onterecht ongerust. Zij heeft daar helemaal niet zomaar aan te zitten.
Nou ja écht belachelijk dus.
Begrijp best dat je daar zelf niet over na hebt gedacht en alleen maar graag nog een echo wilde hoor, dwz als je idd door je schoonzus een echo hebt laten maken.
Nou ja áls dat zo is... sorry maar wat hysterisch achterlijk en kwalijk en onprofessioneel en onverantwoord en brutaal en illegaal en dom en en en ..
Sorry maar dat kan echt niet, ECHT NIET!
Om alle voor de hand liggende redenen: ze kan dat helemaal niet, ze maakt je onzeker, bang, verdrietig, onterecht blij, onterecht ongerust. Zij heeft daar helemaal niet zomaar aan te zitten.
Nou ja écht belachelijk dus.
Begrijp best dat je daar zelf niet over na hebt gedacht en alleen maar graag nog een echo wilde hoor, dwz als je idd door je schoonzus een echo hebt laten maken.

zaterdag 29 augustus 2009 om 21:59
quote:Dana schreef op 29 augustus 2009 @ 21:50:
Trouwens, het is misschien niet netjes van me maar ik moet het toch even kwijt: ik hoop dat je je vriend de laan uitgeschopt hebt en ik zou je in overweging willen geven om met je schoonzusje hetzelfde te doen. Wie maakt er nou zomaar even een echo? Ik twijfelde de hele tijd of ik dit nou wel of niet moest zeggen, maar ik merk dat ik echt heel erg boos word van die domme daad van dat schoonzusje van je. Nou ja, hopelijk is ze verder erg oke en had ze een moment van verstandsverbijstering maar zal ze zoiets nóóit meer doen.
Helemaal mee eens, ook met Twompie dus.
Sorry, schoonzus spoort niet. Hoe haalt ze dit in haar hoofd?!
Helemaal mee eens, ook met Twompie dus.
Sorry, schoonzus spoort niet. Hoe haalt ze dit in haar hoofd?!

zaterdag 29 augustus 2009 om 22:15
Dus: kliniek stuurt je eerst naar huis omdat je teveel twijfelde, maar zou je nu voorgelogen hebben om je over de streep te trekken?
Het een strookt niet met het ander en dat betekent normaal gesproken dat één van de twee niet waar is. Aangezien het eerste wel waar is...
Stop met jezelf gek te maken. Het is heel normaal dat een vruchtje waarbij het met 8 weken mis gaat pas 4 weken later (of nog later of helemaal niet) loskomt. Dat is bij jou ook gewoon het geval geweest.
Je schoonzusje is zeer onprofessioneel. Het vergt de nodige oefening en opleiding om een echo juist te interpreteren. Zij heeft aangegeven dat niet te hebben. Einde verhaal. Alles wat zij gezien en gemeten denkt te hebben, is immers onbetrouwbaar.
Het een strookt niet met het ander en dat betekent normaal gesproken dat één van de twee niet waar is. Aangezien het eerste wel waar is...
Stop met jezelf gek te maken. Het is heel normaal dat een vruchtje waarbij het met 8 weken mis gaat pas 4 weken later (of nog later of helemaal niet) loskomt. Dat is bij jou ook gewoon het geval geweest.
Je schoonzusje is zeer onprofessioneel. Het vergt de nodige oefening en opleiding om een echo juist te interpreteren. Zij heeft aangegeven dat niet te hebben. Einde verhaal. Alles wat zij gezien en gemeten denkt te hebben, is immers onbetrouwbaar.