borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
oh en Yek is inderdaad wat vreemd... de hele nasleep van bevallen vond ik erg vies (en ja had me ingelezen, maar blijkbaar met een roze bril op), maar bv is niet vies.

Het is toch iets natuurlijks.

Vind het wel mooi en handig, had het ook wel willen doen, toen ik eenmaal bevallen was, maar soms zit het er niet in.
Borsten hebben weldegelijk te lijden onder borstvoeding. Vergelijk borsten van vrouwen die zwanger zijn geweest en FV hebben gegeven en degene die maanden BV hebben gegeven.

Wat betreft gemak, het maakte mij niet uit. Ik vond inderdaad allebei makkelijk. Het ene kon ik zelf makkelijk geven, het ander was goed te doen door anderen als ik zwaar vermoeid was. Voors en tegens voor beiden.

Ik ben niet voor of tegen. Ik ben wel tegen de mening dat iemand slecht is als ze een motivatie heeft die jij misschien niet hebt. Wat betreft die poepluiers das natuurlijk kul. Ik roep ook wel eens Yek en verschoon gezellig verder. Hoort erbij. BV kan erbij horen, maar niet perse.

Een goede moeder is een goede moeder als ze voldoen aan liefde, veiligheid, goede verzorging en geborgenheid. HOE iemand dat invult dat is aan diegene.

*trouwens moet je die 5 scheppen bij water doen
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 16:44:

oh en Yek is inderdaad wat vreemd... de hele nasleep van bevallen vond ik erg vies (en ja had me ingelezen, maar blijkbaar met een roze bril op), maar bv is niet vies.

Het is toch iets natuurlijks.

Vind het wel mooi en handig, had het ook wel willen doen, toen ik eenmaal bevallen was, maar soms zit het er niet in.

Poep is ook natuurlijk.

Sorry, verder geen mening. Moet iedereen lekker zelf weten tiet of fles.
@ Movamoba, jammer voor je dat het zo is gelopen. Jammer dat je geen lactatiekundige hebt gezien, want dat begrijp ik uit je relaas, die jullie misschien nog wel wat beter op weg had kunnen helpen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:45:

Borsten hebben weldegelijk te lijden onder borstvoeding. Vergelijk borsten van vrouwen die zwanger zijn geweest en FV hebben gegeven en degene die maanden BV hebben gegeven.

Wat betreft gemak, het maakte mij niet uit. Ik vond inderdaad allebei makkelijk. Het ene kon ik zelf makkelijk geven, het ander was goed te doen door anderen als ik zwaar vermoeid was. Voors en tegens voor beiden.

Ik ben niet voor of tegen. Ik ben wel tegen de mening dat iemand slecht is als ze een motivatie heeft die jij misschien niet hebt. Wat betreft die poepluiers das natuurlijk kul. Ik roep ook wel eens Yek en verschoon gezellig verder. Hoort erbij. BV kan erbij horen, maar niet perse.

Een goede moeder is een goede moeder als ze voldoen aan liefde, veiligheid, goede verzorging en geborgenheid. HOE iemand dat invult dat is aan diegene.

*trouwens moet je die 5 scheppen bij water doen Kun jij je nick niet veranderen. Zelden een nick gezien die zo slecht bij iemand past.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
smollie: die hadden we juist wel, we hadden een kraamverzorgster die heul weinig in huis deed, omdat het steeds tijd was voor "de hamburger" happie happie, daar gaan we weer.... (en dat moest iedere 2,5 uur, lekker een half uur aanhappen voor het geval mijn dochter opeens het licht zou zien....), Na 12 dagen vriendelijk bedankt voor de hulp, en gezegd dat we het wel redden zonder haar

achteraf zo zonde, want ik hoorde toen ik weer ging werken over allerlei tips (kruidenthee die de voeding stimuleert, andere soorten tepelhoedjes, etc.)

maar goed, zo sceptisch als ik vantevoren was, vooral over kolven, zo overtuigd was ik toen ik die kleine eenmaal vast had. Dat vond ik zo een rare gewaarwording...
[quote]domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:45:

Borsten hebben weldegelijk te lijden onder borstvoeding. Vergelijk borsten van vrouwen die zwanger zijn geweest en FV hebben gegeven en degene die maanden BV hebben gegeven.[quote]

Niet waar. Ik werk in een medisch-wetenschappelijke omgeving en heb er laatst nog een artikel over opgezocht. En in dat artikel wordt aangetoond dat uit onderzoek géén verband bestaat tussen bv en uitgezakte borsten.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:45:

*trouwens moet je die 5 scheppen bij water doen

Haha, ik las mijn eigen post terug en dacht hmmmm hoe lang zou het duren voordat ik die terug krijg .

En waarom is de vergelijking met poepluiers kul? TO stelt hier dat bv smerig is. Ik vind poepluiers smerig. Dus die verschoon ik dan maar niet meer?

En tja, ook hier heb ik een mening over... Er zijn ook mensen die hun kind uit liefde mishandelen, of die niet beter weten. Hoe weet je hoe je je kind liefde, veiligheid en geborgenheid moet geven? Ik lees helaas iets te vaak over kindjes die ingebakerd alleen in een kamertje 30 minuten mogen huilen. Doen moeders, en vaders, ook uit liefde denk ik. Omdat ze niet beter weten.

Van de week las ik hier een topic over een kindje van 9 weken die niet meer in zijn wiegje wilde slapen. De reacties luiden: Hij heeft niets te willen. Tjee, 9 weken geleden zat hij nog 24/7 in huid op huid contact met zijn moeder en nu MOET hij maar alleen in een kamertje in een wiegje liggen huilen? Dat noem IK geen veiligheid en geborgenheid.
Roep gewoon dat je kind veel beter een gelukkig moeder met fv kan hebben dan een ongelukkige met bv.

Is ook zo'n leuk argument om gewoon door te blijven roken tijdens je zwangerschap.
quote:Liv schreef op 30 augustus 2009 @ 16:46:

[...]

Poep is ook natuurlijk.

Sorry, verder geen mening. Moet iedereen lekker zelf weten tiet of fles.

ja, poep is vies, maar het gaat TO om het bv geven, dus dan bedoel je de activiteit poepen,het gaat niet zozeer om het (eind) product

ik vind het ook nogal een verschil, bv is bedoeld als voeding, poep als afvalstof.

Iedereen heeft de keuze hoor, verder ook geen waarde oordeel over de keuze die gemaakt wordt, maar vind Yek erg kort door de bocht.
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 16:51:

smollie: die hadden we juist wel, we hadden een kraamverzorgster die heul weinig in huis deed, omdat het steeds tijd was voor "de hamburger" happie happie, daar gaan we weer.... (en dat moest iedere 2,5 uur, lekker een half uur aanhappen voor het geval mijn dochter opeens het licht zou zien....), Na 12 dagen vriendelijk bedankt voor de hulp, en gezegd dat we het wel redden zonder haar

achteraf zo zonde, want ik hoorde toen ik weer ging werken over allerlei tips (kruidenthee die de voeding stimuleert, andere soorten tepelhoedjes, etc.)

maar goed, zo sceptisch als ik vantevoren was, vooral over kolven, zo overtuigd was ik toen ik die kleine eenmaal vast had. Dat vond ik zo een rare gewaarwording...Een kraamhulp of een lactatiekundige, dat zijn 2 verschillende beroepen...
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 16:54:

[...]

ja, poep is vies, maar het gaat TO om het bv geven, dus dan bedoel je de activiteit poepen,het gaat niet zozeer om het (eind) product

ik vind het ook nogal een verschil, bv is bedoeld als voeding, poep als afvalstof.

Iedereen heeft de keuze hoor, verder ook geen waarde oordeel over de keuze die gemaakt wordt, maar vind Yek erg kort door de bocht.Poepen kan juist heel erg lekker zijn.
wij hadden reguliere kraamhulp aangevraagd, maar kregen vanaf dag 2 -door de aanlegproblemen- een lactatiekundige kraamhulp.

als dat niet kan dan zijn we genaaid voor de extra financiele bijdrage iedere dag, en waren we gezegend met een erg luie kraamverzorgster. het was in elk geval wel de mededeling van het kraamzorgbureau.
of gewoon niet zwanger worden,

heb je ook geen uitgelubberde buik, vieze taferelen tijdens en na de bevalling, geen poep, geen spuug, geen bv.

Ideaal!
Het ene artikel komt van de borstvoedingspro's die het verband leggen tussen levenstijl en gewichttoename. De andere visie komt uit de kampen die geld verdienen aan correcties.

De waarheid schijnt in het midden te liggen. Door de stuwing langere periode schijnt dit wel het geval te zijn. Borsten worden zwaarder in BV periode wat een borst geen goed doet. Vooral bij borsten die wat groter zijn en wat gevoeliger zijn voor gewicht.

Ik werk mee aan een belangrijk research project. (verder heb ik er geen hol mee te maken en heb ik geen flauw idee waar ze het over hebben, maar ik kan het wel roepen. Oftewel, dat je in een medisch-wetenschappelijke omgeving werkt zegt niets
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 16:59:

of gewoon niet zwanger worden,

heb je ook geen uitgelubberde buik, vieze taferelen tijdens en na de bevalling, geen poep, geen spuug, geen bv.

Ideaal!Soms is het leven iets genuanceerder en maken mensen afwegingen.
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 16:58:

wij hadden reguliere kraamhulp aangevraagd, maar kregen vanaf dag 2 -door de aanlegproblemen- een lactatiekundige kraamhulp.

als dat niet kan dan zijn we genaaid voor de extra financiele bijdrage iedere dag, en waren we gezegend met een erg luie kraamverzorgster. het was in elk geval wel de mededeling van het kraamzorgbureau.

Poteeto's Potatoes...

In jouw schoenen dan had ik een gecertificeerd lactatiekundige aan mijn bed gehad willen hebben. Dat is iemand die een 2-jarige post HBO heeft gedaan enkel en alleen gericht op het begeleiden van borstvoedende vrouwen. Om die opleiding te kunnen doen moet je al heel veel uren besteed hebben aan het begeleiden van borstvoedende vrouwen. Om dat te doen moet je bijvoorbeeld vrijwilliger worden bij VBN / LLL en omdat te kunnen worden moet je eerst een tijd zelf hebben gevoed en daarna een opleiding hebben gevolgd. Een lactatiekundige kraamhulp lijkt mij een kraamhulp met wat extra bagage maar nog altijd geen internationaal gecertificeerd lactatiekundige.

Anyway, je hebt gedaan wat je kon lijkt me dus eigenlijk is dit ook maar gelul achteraf.
borstvoeding is het allerbeste wat je je kind kan geven!!!!! en ik neem aan dat je voor je kind het allerbeste wilt. teminste dat zou je als ouder moeten willen.

Dat je er geen zin in hebt of het vies vind is geen argument om het niet te doen vind ik.

http://www.nu.nl/gezondhe ... es-door-borstvoeding.html

http://www.nu.nl/gezondhe ... inder-kans-op-kanker.html

http://www.nu.nl/gezondhe ... -reumatoide-artritis.html

http://www.nu.nl/gezondhe ... ten-door-borstvoeden.html

daarnaast is het ook nog zo dat het veel gezonder is voor de moeder.

het voorkomen van tepelkloven en etc, is gewoon een kwestie van een goede voorbereiding op de borstvoeding.

Leest van te voren een aantal boeken over borstvoeding en zorg dat je van te voren weet hoe jeje kindje moet aanleggen.

tepelkloven worden meestal veroorzaakt door het verkeerd aanleggen van de baby.

borsvoeding is makkelijker dan het geven van flesvoeding, je hoeft snachts je bed niet uit om je kind te voeden en melk klaar te maken, en je hoeft ook geen flessen en etc uit te koken, je hoeft het niet te kopen, dus het bespaart je veel geld en tijd!

je kunt gaan en staan waar je wilt, je hoeft geen flesvoeding mee te nemen en je hoeft ook geen rekening te houden met het zoeken naar een lokatie om je flesvoeding op te warmen.

Je baby kan gevoed worden wanneer hij/zij daar behoefte aan heeft, je mag borstvoeding namelijk onbeperkt geven, zoveel als je zelf wilt dus, en flesvoeding niet. dus als je flesvoeding geeft en je kindje heeft trek en het is nog geen voedingstijd zit je met een huilbaby opgescheept.

de band tussen moeder en baby word versterkt door borstvoeding.
We live in a free world
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:59:

Het ene artikel komt van de borstvoedingspro's die het verband leggen tussen levenstijl en gewichttoename. De andere visie komt uit de kampen die geld verdienen aan correcties.

De waarheid schijnt in het midden te liggen. Door de stuwing langere periode schijnt dit wel het geval te zijn. Borsten worden zwaarder in BV periode wat een borst geen goed doet. Vooral bij borsten die wat groter zijn en wat gevoeliger zijn voor gewicht.

Ik werk mee aan een belangrijk research project. (verder heb ik er geen hol mee te maken en heb ik geen flauw idee waar ze het over hebben, maar ik kan het wel roepen. Oftewel, dat je in een medisch-wetenschappelijke omgeving werkt zegt niets Mijn lactatiekundige vertelde dat er gewoon geen zinnig woord over te zeggen valt. Bij de een zie je niets van een bv-periode terug en bij de ander wel. Maar het is niet zo dat je borsten enorm uitlubberen van bv geven. Het is wél zo dat je borsten enorm kunnen uitlubberen van zwanger zijn, als je lichaam je borsten voorbereidt op het geven van bv.
quote:ramiaatje schreef op 30 augustus 2009 @ 15:03:

Precies wat jij zegt mischa04: zo dacht ik er dus ook over.

Maar je wordt gewoon gek gemaakt, op het moment dat het echt zover is, en ik vond het heeel erg moeilijk om dan nog zo te denken; als het niet wil dan houd het op.Absoluut niet mee eens. Je LAAT je gek maken of je LAAT je niet gek maken.
Borstvoeding Yek! Nee ik ben er niet mee eens. Ik vind het heel normaal.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 16:28:

Overigens, want betreft het aanvullen van de vitamines, daarover zijn de meningen verdeeld. Als je kind genoeg buiten komt is het geven van vitamine D niet nodig. En het advies om vitamine K bij te geven bij BV is gegeven omdat er ooit een paar kinderen die bv kregen dood gingen vanwege stollingsproblemen. Dat wil dus niet zeggen dat BV onvoldoende vitamine D en K bevat.Ik heb de vitamines dan ook nooit gegeven. Vitamine D tekort komt maar zo weinig voor.
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:09:

[...]

Ik heb de vitamines dan ook nooit gegeven. Vitamine D tekort komt maar zo weinig voor.Ik geef het wel (als ik het niet vergeet), want Minismollie komt niet vaak en lang genoeg buiten om voldoende aan te maken via de huid. Een echt absoluut vitamine D tekort, rachitis, komt zeker weinig voor, maar net te weinig vitamine D komt nog wel best veel voor.
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 16:54:

[...]

Iedereen heeft de keuze hoor, verder ook geen waarde oordeel over de keuze die gemaakt wordt, maar vind Yek erg kort door de bocht.Het ging erom dat iemand zei: het is niet vies wánt het is natuurlijk (daar kwam het althans op neer).
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 17:02:

[...]

Soms is het leven iets genuanceerder en maken mensen afwegingen.

Ja precies, en als je dit soort afwegingen maakt om geen bv te geven zijn dit ook redenen om niet zwanger te worden.

Voor mij komt dit hetzelfde over.

Vind echt dat mensen zo makkelijk geen bv geven of snel stoppen met bv, roepen dat ze het niet aankunnen en zo een leukere moeder zijn. Terwijl er geen problemen zijn. Ik vind dat raar, omdat toch duidelijk is dat bv beter is voor je kind is. Je neemt je kind toch ook niet los mee in de auto, zet het alleen in bad of geeft het meteen gewone melk of maar meteen vast voedsel. Nee allemaal dingen die je nooit doet omdat het beter is voor je kind, maar als het om bv gaat dat is het ineens overdreven en is er de bvmaffia. Enz, enz.

Ik vind dat niet kunnen tegenover moeders die het echt geprobeerd hebben waarbij het ondanks heel veel moeite niet lukt en die dus stoppen omdat het echt niet gaat en ze het niet zo vol houden.

En niet eerlijk tegenover je kind, waarom niet wat extra moeite doen om je kind het beste te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven