Werk & Studie alle pijlers

Afdelingsuitje...wel/niet heen??

31-08-2009 13:43 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk regelt eens in de zoveel tijd een afdelingsuitje. Dit is gedeeltelijk in werktijd en gedeeltelijk in vrije tijd. Binnenkort gaat dit weer gebeuren, op een vrijdag en dat duurt dan tot een uur of 9 's avonds. Nu werk ik 40 uur per week en dus zie ik mijn collega's al heel vaak. Ik heb helemaal geen belang bij dit soort festiviteiten. Mijn vrije tijd is me heilig en heb geen zin om 's avonds ook nog met het werk "leuke" dingen te doen. Het weekend is al zo kort.

Maar als ik dit zeg vind bijna iedereen dit vreemd...krijg ik reacties als: is gezellig toch! tuurlijk ga je wel mee! doe niet zo flauw!

Kun je dit weigeren of moet je hier maar gewoon aan meedoen?
Verzin 'n andere afspraak waardoor je écht niet mee kunt.

Verder zou ik alleen meegaan als het iets echt leuks is wat je niet zo snel in je eentje zou doen. Een keer 'n gezellig etentje zou ik overigens ook niet afslaan, maar dat zou voor mij echt niet op maandelijkse basis hoeven.
Is vrijdag een standaard werkdag voor je?
Voor de sociale relaties is het wel goed om deel te nemen, denk ik. Ik heb ook wel eens een collega gehad die zich aan alle sociale plichtplegingen onttrok en die werd toch wel als een buitenbeentje gezien en ook in werkgerelateerde dingen soms buiten spel gelaten.

Als je verder geen enkele ambitie hebt binnen het bedrijf en je hebt echt geen zin om te gaan, doe het dan niet. Dan ga je wel uiteraard die dag gewoon naar je werk en op de normale tijd naar huis, ook al zit je dan dus alleen op kantoor.
mahna mahna tuduuuudududu
Wat is eens in de zoveel tijd? Als het een keer per jaar is, zou ik zeker wel meegaan. Collega's buiten werktijd zien, kan ook goeie dingen opleveren.
Ik ben één keer mee geweest en daarna niet meer. Ik heb er ook een hekel aan. Collega's vonden het ook vreemd, maar dat deed mij niets.

Ik werk niet voor de sociale contacten, ik wil leuk met collega's omgaan, maar dan wél op het werk en niet daarbuiten.
Ik bedoel, ik zeg tijdens de BBQ makkelijker bepaalde dingen tegen baas dan wanneer ik boven aan zijn bureau zit.
Door te weigeren geef je aan dat jouw collega's niet belangrijk genoeg voor je zijn. Het is niet meer dan menselijk dat wanneer er krenten uit de pap te vissen zijn, jouw collega's dan waarschijnlijk ook niet direct aan jou denken.

Je kunt natuurlijk precies doen waar je zelf zin in hebt, maar dan ook niet piepen over de consequenties, en die zijn er.
Soms gaat het trouwens wel een beetje ver. Ik heb nu een directeur die carnavalsfeesten en talentenjachten organiseert. Je ziet precies wie de slijmballen zijn die uit carrièretechnisch oogpunt dan een peperduur carnavalspak huren om bij de baas in de smaak te vallen. Dat hoeft voor mij nou ook weer niet. Gelukkig vallen die dingen vaak (stomtoevallig!) als ik een zakentrip heb of een weekje vakantie
mahna mahna tuduuuudududu
Vrijdag is gewoon een standaard werkdag voor me.

Het is (gelukkig) niet maandelijks. We zitten bij ons op de kamer met 6 personen en we hebben echt een heel leuk clubje. Nooit geen ruzie o.i.d., dus qua sociale relaties hier geen problemen.

Uiteraard ga ik gewoon aan het werk natuurlijk als ik niet mee ga (dan ben ik alleen op de kamer maar niet in het gebouw, we werken hier met z'n 250en). Het is ook niet zo dat ik niet sociaal ben ofzo maar ik vind het een probleem dat ik mijn vrije tijd daar voor moet opofferen, terwijl ik iedereen al zovaak zie.
quote:Vl43inder schreef op 31 augustus 2009 @ 13:50:

Door te weigeren geef je aan dat jouw collega's niet belangrijk genoeg voor je zijn. Het is niet meer dan menselijk dat wanneer er krenten uit de pap te vissen zijn, jouw collega's dan waarschijnlijk ook niet direct aan jou denken.

Je kunt natuurlijk precies doen waar je zelf zin in hebt, maar dan ook niet piepen over de consequenties, en die zijn er.Wat voor consequenties moeten dat zijn dan? Collega's niet belangrijk genoeg? Niet belangrijk genoeg waarvoor? Mijn collega's zijn zeer zeker niet mijn vrienden, daar ga ik prive niet mee om. De onderlinge relaties zijn prima, op het werk.
quote:HaagsLoesje schreef op 31 augustus 2009 @ 13:48:

Ik ben één keer mee geweest en daarna niet meer. Ik heb er ook een hekel aan. Collega's vonden het ook vreemd, maar dat deed mij niets.

Ik werk niet voor de sociale contacten, ik wil leuk met collega's omgaan, maar dan wél op het werk en niet daarbuiten.Dat is precies wat ik ook vind.
Ik ben het wel met vl43inder, fleurtje, feesie eens. Je maakt het een beetje te heftig voor wat het is.

Aan de andere kant vraag ik me af of anderen wel op jou zitten te wachten als je zo'n insteek hebt. Je plaatst jezelf buiten de groep.

Ik zit ook niet altijd op mijn collega's te wachten. Wij hebben eens per jaar een weekend weg (shit, heel weekend, oppas regelen etc) en een avond. Ik merk alleen wel dat de saamhorigheid van het team anders wordt, je deelt andere grapjes, je deelt andere momenten. Het is wel goed voor de team spirit. En achteraf toch ook altijd wel gezellig.

Als ik jou was zou ik mezelf afvragen waar het echt om gaat. Is het omdat het 'moet' of is het omdat je er geen zin in hebt. Want als je heel eerlijk bent... het zijn 3 uurtjes in je prive tijd, en in die tijd moet jezelf ook altijd eten en alles op orde maken. Half 10 kan je thuis zijn en kan je gewoon "op tijd" op bed liggen. Wees eerlijk tegen jezelf. Waar gaat het om?
Volg je hart. Dat klopt.
Consequenties kunnen zijn dat je je op een gegeven moment buiten gesloten zou kunnen voelen omdat de andere collega's iets meer delen met elkaar waar jij niet over mee kunt praten. Geen tijd meer voor een praatje met jou maar wel met de andere collega's. Ook met bijv. vakanties zullen zij misschien minder snel jouw werk overnemen dan dat van een andere collega die een stuk socialer is dan jij. We leven in een wereld waar dingen je gegund worden, en je gunt leuke dingen nou eenmaal liever iemand die je leuk vind.

Ik vind bedrijfsuitjes heel belangrijk. Niet om vrienden te worden, maar wel om een goede collega-band met elkaar op te bouwen. En te houden.
Etentjes met mijn directe collega's vind ik leuk, van die zogenaamd lollige sportdagen/speurtochten etc. met het hele bedrijf doe ik niet aan mee.
Dit gaat ook om een afdelingsuitje Star.
Een heel weekend! Moet er echt niet aan denken. Zeker niet als ik 40 zou werken (werk nu 36 uur en geniet van m'n vrije middag in m'n eentje. Ik vind etentjes ook heel leuk, maar ze moeten niet aankomen met verkleedpartijen of halsbrekende toeren.

Ook vind ik het erg vervelend wanneer er voor een hele dag wat georganiseerd wordt. Dan ga ik ook niet mee. Ik trek het gewoon niet om de hele dag in gezelschap te verkeren van 's ochtendsvroeg tot 's avonds laat. Aan het einde van de middag heb ik geen energie meer en al helemaal geen zin meer om een praatje te maken.
Ik ga ook niet mee. Ik ga gewoon werken op de dag dat het uitje is. Eerst werd daar heel raar over gedaan, maar inmiddels is iedereen eraan gewend dat ik niet mee ga.

Ik heb gewoon geen behoefte om mee te gaan en het zal me jeuken wat anderen daarvan denken.

En omdat ik gewoon op kantoor zit, heeft niemend er eigenlijk iets op tegen.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Afdelingsuitjes zijn bij ons verplicht. Okay, voor het avond gedeelte kan je je nog afmelden omdat dit immers in je vrije tijd is.

Afdelingsuitjes hebben niet alleen tot doel 'gezellig met collega's doen' maar ook een functioneel doel; elkaar beter leren kennen wat de samenwerking kan bevorderen.
Perfectionisme is niet perfect...
Ik ben een keer niet meegeweest met een uitje, was op vorige werk. Ze gingen roeien op de Amstel. In een skiff. No way dat je mij in een skiff krijgt, en zeker niet op de Amstel. Gewoon ECHT niet. Ben niet eerlijk geweest, heb een smoes verzonnen.
Alles leuk en aardig, maar niemand kan mij verplichten iets te doen wat niet in mijn functiebeschrijving staat te doen. Zolang daar niets over uitjes in staat, hoef ik daar ook niet aan deel te nemen.

Zeker niet als ik gewoon op kantoor aanwezig ben.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik ben manager van een afdeling en organiseer dus dit soort uitjes... het gaat inderdaad niet om de sociale contacten, maar om de teambuiliding, groepsvorming en een saamhorigheidsgevoel.

Mijn ervaring is dat als je goed met iemand door één deur kan, je gemakkelijker iets voor iemand doet. Een kwestie van credits opbouwen, op zoek gaan naar gemeenschappelijke waarden, opvattingen of activiteiten. En daar is tijdens de werkweek niet altijd de gelegenheid of de sfeer voor.

Ik probeer tijdens mijn uitjes een ontspannen sfeer te creeren waardoor er na het uitje ook nog op het werk nagepraat kan worden.
Pink2510: ik heb geen zin om een vrijdagavond daar aan te besteden, lijkt me eerlijk genoeg toch? En het zijn geen 3 uurtjes maar 5 uurtjes, ik ben normaal gesproken om ongeveer 4 uur thuis.

Aan de andere kant vraag ik me af of anderen wel op jou zitten te wachten als je zo'n insteek hebt. Je plaatst jezelf buiten de groep.

Ik weet niet in wat voor bedrijf jij werkt maar zo gaan wij hier niet met elkaar om. Als je daardoor buiten de groep wordt geplaatst zou ik dat wel heel kinderachtig vinden.

Mac123: alleen omdat ik niet mee wil ben ik opeens niet sociaal? Dat vind ik wel heel ver gaan. Ik zie mijn collega's 40 uur per week, lijkt me toch meer dan genoeg. Dat is meer dan dat ik mijn partner door de week zie.

Bovendien hebben we hier ook nog een personeelsvereniging, uitjes voor het hele bedrijf (geregeld door het bestuur) en dan ook nog afdelingsuitjes. Ik vind het allemaal wel heel veel. Moet je dan overal maar aan mee doen?
quote:ziezo schreef op 31 augustus 2009 @ 14:28:

Pink2510: ik heb geen zin om een vrijdagavond daar aan te besteden, lijkt me eerlijk genoeg toch? En het zijn geen 3 uurtjes maar 5 uurtjes, ik ben normaal gesproken om ongeveer 4 uur thuis.

Kun je niet wat later beginnen, zodat je uitje net zo op je dag aansluit als voor je collega's die bijvoorbeeld om half zes stoppen?

Ik weet niet in wat voor bedrijf jij werkt maar zo gaan wij hier niet met elkaar om. Als je daardoor buiten de groep wordt geplaatst zou ik dat wel heel kinderachtig vinden.

Dat ligt niet aan het type bedrijf. Het is heel menselijk dat mensen die niet meedoen met speciale dingen buiten de groep vallen. Als jij nooit op verjaardagen komt omdat je vrije tijd je heilig is, dan moet je ook niet raar opkijken als jij opeens wel heel veel gebakjes over hebt op je eigen verjaardag bijvoorbeeld.

Mac123: alleen omdat ik niet mee wil ben ik opeens niet sociaal? Dat vind ik wel heel ver gaan. Ik zie mijn collega's 40 uur per week, lijkt me toch meer dan genoeg. Dat is meer dan dat ik mijn partner door de week zie.

Daar wordt je voor betaald neem ik aan?

Bovendien hebben we hier ook nog een personeelsvereniging, uitjes voor het hele bedrijf (geregeld door het bestuur) en dan ook nog afdelingsuitjes. Ik vind het allemaal wel heel veel. Moet je dan overal maar aan mee doen?

Nee, maar nergens aan mee doen is het andere uiterste. Ik doe zelf ook niet mee aan uitjes van de personeelsvereniging maar wel aan de afdelingsuitjes.
quote:Olivia4 schreef op 31 augustus 2009 @ 14:28:

Ik ben manager van een afdeling en organiseer dus dit soort uitjes... het gaat inderdaad niet om de sociale contacten, maar om de teambuiliding, groepsvorming en een saamhorigheidsgevoel.

Mijn ervaring is dat als je goed met iemand door één deur kan, je gemakkelijker iets voor iemand doet. Een kwestie van credits opbouwen, op zoek gaan naar gemeenschappelijke waarden, opvattingen of activiteiten. En daar is tijdens de werkweek niet altijd de gelegenheid of de sfeer voor.

Ik probeer tijdens mijn uitjes een ontspannen sfeer te creeren waardoor er na het uitje ook nog op het werk nagepraat kan worden. En is het bij jullie ook verplicht?

Wat zijn de wettelijke regels hieromtrent eigenlijk?

Wij hebben hier 2 collega's op de afdeling die er altijd onderuit komen (die nemen in de periode vrij) en ze worden niet buitengesloten of iets dergelijks, maar iedereen vindt het wel erg jammer dat zij er nooit zijn. Maar goed, 1 van hun heeft ook aangegeven het niet normaal te vinden dat in ons directieblad (gemaakt door de directie om elkaar op de hoogte te houden van verjaardagen en werkzaamheden etc) is aangegeven dat 1 van ons collega's ten huwelijk is gevraagd. (geeft misschien een beetje aan wat voor types het zijn)

Ik zie mijn collega's 40 uur per week en hoef ze ook niet meer te zien dan dat...Maar die paar keer per jaar (vaak 2 keer) dat er een afdelingsuitje is ga ik gewoon en dan vooral voor de teambuilding.
Perfectionisme is niet perfect...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven