Twijfels

02-09-2009 12:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_75433 wijzigde dit bericht op 13-11-2009 11:25
Reden: niet meer van toepassing
% gewijzigd
Ja dat heb ik soms wel eens. Gelukkig heel weinig en heel kort.

Ik denk dat het er bij hoort. Een relatie bestaat uit pieken en dalen
IK !!!

Op dit moment dagelijks!
Dagelijks? Dan moet je je wel erg k*t voelen, of niet? Zijn er gegronde redenen om te twijfelen, Bergje?
Ik. En daarom heb ik gister mijn relatie verbroken. Maar nu twijfel ik nog steeds
Wie niet? Al is er volgens mij een verschil tussen twijfels aan je relatie van 3 maanden, of in die van 12 jaar. En de reden van de twijfel. "Kan ik wel gelukkig zijn met een man die in de auto graag naar ouwe disco luistert " is toch heel wat anders dan "kan ik gelukkig worden met een man die mij niet op nr. 1 zet" .
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik ken een paar mensen die zeggen dat ze nooit twijfelen en het gewoon zeker weten dat het goed zit en dát maakt mij weer aan het twijfelen of het wel goed zit...
Ik denk dat iedereen wel eens twijfels heeft, dat is heel logisch. Ik heb in mijn relatie ook wel eens gedachten als 'is dit het wel?' of 'zou ik beter af zijn zonder hem'? Dit hoeft niet het einde van de relatie te betekenen. Zolang de positieve kant overheerst is er niks aan de hand. Ik denk dat je het vanzelf merkt wanneer je écht toe bent aan het einde van de relatie.
Ik heb ze in elk geval niet, in een relatie van ruim tien jaar.

Als je denkt "Kan ik wel gelukkig zijn met een man die in de auto graag naar ouwe disco luistert", dan is er volgens mij overigens ook iets mis. Dan hou je toch niet echt van die man (als je zo'n gedachte echt meent, tenminste.)

Waar heb je twijfels over Sammelehein, als ik vragen mag?
quote:Sammelehein schreef op 02 september 2009 @ 12:24:

Ik ken een paar mensen die zeggen dat ze nooit twijfelen en het gewoon zeker weten dat het goed zit en dát maakt mij weer aan het twijfelen of het wel goed zit...Dat zeg ik zelf ook tegen bepaalde mensen. Als ik twijfel weten alleen mijn zus of beste vriendin daar wat van. Het lijkt mij erg vervelend voor mijn man als hij van de buurvrouw zo'n he-jouw-vrouw-twijfelt-blik krijgt. Ook als ik twijfel heb ik teveel respect voor hem om hem daaraan bloot te stellen.
Ik heb nu ruim 3 jaar een relatie met de liefste jongen van de wereld, maar zo nu en dan glippen er van die gedachten door in mijn hoofd die weinig positief zijn (hou ik wel écht van hem etc). Dan begin ik te denken: ooh! zo mág ik niet denken! Want dan zit het niet goed! En dan wordt het van kwaad tot erger... Terwijl er geen gegronde redenen zijn!
Het is ook belangrijk dat je een verschil maakt tussen echt twijfels over je relatie, of dat je eigenlijk gewoon zelf even minder lekker in je vel zit, of twijfelt over je leven. Zelf heb ik wel de neiging om mijn onvrede over mijn eigen leven te projecteren op mijn relatie. Nu ik dat van mijzelf weet, is het wel minder, maar het gebeurt me wel.
quote:Sammelehein schreef op 02 september 2009 @ 12:29:

Ik heb nu ruim 3 jaar een relatie met de liefste jongen van de wereld, maar zo nu en dan glippen er van die gedachten door in mijn hoofd die weinig positief zijn (hou ik wel écht van hem etc). Dan begin ik te denken: ooh! zo mág ik niet denken! Want dan zit het niet goed! En dan wordt het van kwaad tot erger... Terwijl er geen gegronde redenen zijn!

Dan ligt het m.i. toch aan jezelf en zul je dat waarschijnlijk in elke relatie hebben (hoop dat ik je hiermee niet kwets).

Of lopen jullie meningen/manier van leven/smaken misschien te veel uit elkaar?
Daar herken ik mij wel in, lolapaloeza!
@ Reiger: Nee, hoor! Daar kwets je me niet mee! En ik denk dat het ook aan mij ligt: ik kijk er zo tegen aan, ik maak er een issue van.
Hoe lang kennen jullie elkaar, wonen jullie samen, hoe oud zijn jullie? (Om wat meer context te hebben)
Ik denk dat het heel normaal is om jezelf af en toe de vraag te stellen: Zou het met een ander ook zo kunnen zijn? Of hoe zou mijn leven er uit zien als ik niet bij hem zou zijn. dat soort gedachtes heb ik wel eens, maar ook wel eens over mijn baan, mijn studiekeuze, mijn keuze om van mijn geboortestad naar mijn huidige woonplaats te verhuizen. Zolang de twijfel niet zo groot is dat ik liever ergens anders zou zijn dan waar ik ben, geloof ik dat het wel goed zit.
We kennen elkaar dik drie jaar, wonen elk nog thuis en hij is 22 en ik 21.
O ok, jullie zijn allebei nog heel jong.

Ja, dan heb je dat ja.

Als je ergens midden dertig, begin veertig bent dan komt er weer zo'n periode, dat je bang bent dat je niet alles uit het leven haalt wat er in zit en dan ga je ook naar je relatie kijken.

Soms betekent het dat niet je relatie maar juist een andere pijler in je leven aan onderhoud toe is.

Ik zeg maar wat, is je opleiding wel die opleiding die je graag wilde doen? Of is je baan wel leuk? Zijn er geen dingen die je dolgraag altijd al wilde maar die je nooit gedaan hebt en wordt het niet eens tijd om te kijken of je daar niet alsnog mee aan de slag kunt gaan?

Mensen die ei-gen-lijk geen échte reden hebben om ontevreden te zijn over hun relatie willen daar toch nog wel eens over twijfelen, terwijl er iets heel anders aan de hand is.

Zou dat óók kunnen of denk je echt dat je iets mist in je relatie en zo ja, wat dan?

Als de seks niet meer zo heftig is als in het begin, of als je elkaar niet meer meteen de kleren van het lijf rukt als je elkaar weer ziet dan kan ik je vertellen dat dat doorgaans in iedere relatie wel overgaat na een paar jaar. Dan kom je in een rustiger vaarwater, daar is niks mis mee op zich, al moet je er wel aan toe zijn om dat rustige vaarwater te bevaren met z'n tweeën.
Ik ben geneigd om te denken dat dat soort twijfels, zeker op jouw leeftijd, meer te maken heeft met het feit dat je nauwelijks relatie-ervaring hebt met anderen, en dus misschien minder beseft dat een leuke relatie met een lieve jongen iets heel kostbaars is.

Na de eerste periode van verliefdheid kun je dan het bekende 'is dit alles' gevoel krijgen en een beetje nostalgie krijgen naar de oorspronkelijke verliefdheid.

Ken je het boekje 'Succes in 30 dagen - Relaties' (auteur: Caro Handley)? Dat zou je eventueel kunnen helpen om je relatie intenser te maken.
Nog intenser!? :P Nee, op relatievlak zit alles goed. Opleiding ook! :D

En er zijn inderdaad wel een paar dingen die ik graag zou willen doen, maar nog niet heb gedaan. Bijv. een grote reis maken! Maar dan moet ik mijn vriend ook lang missen óf hij kan mee, maar hij heeft niet zoveel geld... Mmm... ;)

En de twijfels die ik heb, er zit soms máánden tussen, maar ik wordt er altijd zo van overrompeld!
Waar gaan je twijfels dan eigenlijk over? Kun je iets concreter zijn?
Bijv. Ik zit naast hem op de bank en ineens denk ik: "hou ik nog wel van hem? Moet ik het niet uitmaken?" Met als gevolg dat ik moet huilen/verdrietig wordt. Ik kan het niet zo makkelijk van me af zetten, om er onverschillig tegenaan te kijken (doe niet zo mal, tuurlijk hou ik nog van hem!). In plaats daarvan ga ik mijn gedachten grondig analyseren: hoe komt het dat ik zo denk? Zit het dan nog wel goed etc.
quote:Sammelehein schreef op 02 september 2009 @ 12:59:

Bijv. Ik zit naast hem op de bank en ineens denk ik: "hou ik nog wel van hem? Moet ik het niet uitmaken?" .

Ik vind dat nogal tegenstrijdig met je vorige bericht: dat je relatie heel intens is en op relatievlak alles goed zit.

Bedoel je dat je een soort stemmingswisselingen hebt: de ene keer zijn je gevoelens voor hem heel intens en de andere keer weet je niet meer of je van hem houdt?
Dat is ook juist mijn probleem: dat het allemaal zo tegenstrijdig is.

Als ik alles ga overdenken wordt het euhm... hoe moet ik dat uitleggen? Wordt alles zo uitvergroot? Lijkt het 1000 keer erger?

Mijn gedachten hoeven niet waar te zijn. Ze zíjn niet waar, maar waarom komen ze dan zo nu en dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven