wanneer beginnen met het echte voorlichten?

02-09-2009 18:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen (5, 7, 9) weten dat baby's uit moeders buik komen, en dat je daarvoor moet 'vrijen' met een papa . Ze weten echter de details van het vrijen nog niet en vragen daar eigenlijk ook niet naar.

Nu zit mijn oudste zoon in groep 7 (heeft een groep overgeslagen), en daar wordt binnenkort ook voorlichting gegeven. Nu wil ik dat eigenlijk zelf ook best doen, maar hij heeft totaal nog geen vragen/interesse op dat gebied. Hij is in vergelijking met z'n klasgenoten ook echt jong.

Mijn vraag is, wanneer zijn/zouden jullie hiermee beginnen? Ik bedoel dan het uitleggen wat sex precies is, wat er dan gebeurt, en misschien termen uitleggen als menstruatie/mastrubatie/ pijpen/ beffen/ klaarkomen ed.

Graag wil ik open zijn, maar wil ze ook niet afschrikken of overdonderen. Ik vind het best moeilijk hoor, vooral dat de oudste er nog helemaal niet mee bezig is. We hebben wel een voorlichtingsboek van Sanderijn v/d Loef, maar die is meer voor jonge kinderen.

Graag jullie advies
Heeft Nintendo geen voorlichtingsspelletjes
zou wel makkelijk zijn,

Probeer de piemel in het gaatje te krijgen. Wrijf voor extra bonuspunten heen en weer!
quote:gussie schreef op 02 september 2009 @ 19:45:

zou wel makkelijk zijn,

Probeer de piemel in het gaatje te krijgen. Wrijf voor extra bonuspunten heen en weer!

Bonus-ovulatie-ronde! Nu voor dubbele punten en een beloning na 9 maanden!

Eerste level:

wat is het verschil tussen nee en ja?

Tweede level: puzzel om het snelste de verschillende lichamen in elkaar.

Geef aan wat in elkaar past

Geef aan waar erogene zones zitten

Derde level:

doe op de juiste manier een condoom om

etc etc etc

yes, een letterlijk gat in de markt!!!

We gaan octrooi aanvragen!!!
Mijn zoon gaf ik het boek:"is zoenen ook sex"...erg leuk beschreven met cartoon illustraties.
Waarom vraag je de docent(e) niet even wat ze precies gaan bespreken?

Die van ons kreeg namelijk sexuele voorlichting in groep 4!! (duitse school). Nadat er een schokgolf door de klas heen ging op de ouderavond, bleek het alleen maar te gaan om; wat gebeurd er als je moeder een baby krijgt (naar het ziekenhuis gaan) en hoe groot is zo'n baby... dat soort dingen.

Als je al eens weet wat precies wordt uitgelegd, kun je je daarop instellen. En voor hetzelfde valt het allemaal wel mee, ze gaan 10-jarige kinderen normaal gesproken nog niet vertellen over beffen en masturberen. Wel meestal over de menstruatie en veranderingen in het lichaam.

Maar nogmaals, ik zou er gewoon even naar vragen.
Ga nu even weg, reageer morgen weer. Alvast bedankt voor de goede tips!
quote:gussie schreef op 02 september 2009 @ 19:15:

moordwijf, heb je nog tips voor een leuk, geschikt boek?

Ik heb het puberboek van Sanderijn v/ Loef al eens ingezien, maar die geeft net iets te veel informatie (dus wel pijpen/beffen)

Seks en zo van Harris

Seks puberteit en al dat gedoe van Bailey, al is deze wel redelijk expleciet, misschien meer iets voor over een jaartje.

Oh zit dat zo van Muller. Dit vind ik zelf een heel fijn boek, wel duidelijk maar niet schokkend.
Verder kun je ook eens kijken naar boeken die voor verstandelijk gehandicapten geschreven worden. Hierin staan vaak hele duidelijke uitleg manieren op een begrijpbare manier. Wij gebruiken onder andere praten over seks voor van van doorn.
Ah jôh, en anders blijft ie toch gezellig bij jou wonen tot zijn 40ste!! En die boerderij met zijn zusje en broer vind ik eigenlijk ook wel een goed idee! (grapje hoor)

Ik heb ook een hoogbegaafd kind. Gelukkig geen klas overgeslagen maar gaat wel op zijn 11e naar het voortgezet onderwijs, volgend jaar. Tja, dat sociaal emotionele hè, dat is lastig. Nou is mijn zoon wel een beetje geïnteresseerd maar dat is echt tot op zekere hoogte. Verder moet ik ook niet gaan. Ook omdat ik niet helemaal zeker weet of hij wel "geheimpjes" kan bewaren, zeg maar.

Hij wil overigens wel trouwen en kinderen krijgen!

(trouwens, de tip om te polsen wat hij er al over weet vind ik wel een goede, en ik heb bij de bieb "haar op gekke plekken" besteld, ik word gemaild als ie weer binnen is. Gaat ook over pubertijd en sexualiteit op een grappige manier maar wel lekker plastisch beschreven)
Mijn dochter van 7 weet ook al van de hoed en de rand. Ze bleef heel regelmatig vragen hoe dan nou kan, zo'n baby in je buik. En wat 'vrijen' dan precies is, en of dat hetzelfde is als 'seksen' want dat hoorde ze op school. We hebben toen een boek voor haar gekocht: 'Over babies enzo - en waar ze vandaan komen' en daar wordt nu iedere avond uit voorgelezen en de plaatjes besproken.

Leuk boek en ze weet nu precies hoe het werkt en gaat. Ik hoop dat daarmee de 'mysterie' en het daardoor errrrrug interessante er een beetje vanaf is.
Vind jij het soms ook zo jammer Bambi dat kinderen "op straat" worden voorgelogenlicht??

Dat ze te veel info krijgen voor hun minihersens en dat ze dat eerder bang maakt dan goed voorgelicht??

Ik hoor soms woorden over straat gaan, dan denk ik zjeezus, dit horen mijn kids dus ook.

Nee, dan maar een opvoedkundig verantwoord boek. Ik ga dat "haar op gekke plekken" ook met allemaal lezen (ze zijn 6, 9 en 10) eerst is het lachen natuurlijk maar ik hoop dat ze er toch ook wat van opsteken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven