
Te direct communiceren - iemand tips?
donderdag 3 september 2009 om 01:47
Ladies,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt omdat ik weet dat (ex)-colllega's meelezen.
Sinds kort heb ik een nieuwe functie op mijn werk als manager. Om een lang verhaal kort te maken, laatst ben ik door een collega manager gewezen op dat ik (te) direct communiceer met mijn team en mensen het idee hebben dat ze gecommandeerd worden en er klachten zijn. Was wel even geschrokken natuurlijk, want ik dacht dat ik het juist goed deed. Dus nu let ik weer op en heb gesprekken met mensen om dingen recht te zetten, excuses aan te bieden, etc.
Ik heb hier nl al vaker mee te maken gehad in eerder leidinggevende banen. Ben nogal perfectionistisch en geef graag instructies. En ik vind het ook leuk om leiding te geven, maar wordt nogal bazig zeg maar. Oja, mensen tegen wie ik het vertel herkennen het ook nog eens
Nu vraag ik mij af: hoe ga ik hier in de toekomst mee om? Want ik heb ook het idee dat het onnatuurlijk voor mij is om alles superlief te vragen - of kun je dat uiteindelijk wel aanleren. Of moet ik ander werk gaan zoeken waar ik wel mijzelf kan zijn?
Wie heeft hier ook ervaring mee? Of tips? Of heeft iemand ergens helemaal haar draai gevonden in een baan/omgeving waar het wel werkt.
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt omdat ik weet dat (ex)-colllega's meelezen.
Sinds kort heb ik een nieuwe functie op mijn werk als manager. Om een lang verhaal kort te maken, laatst ben ik door een collega manager gewezen op dat ik (te) direct communiceer met mijn team en mensen het idee hebben dat ze gecommandeerd worden en er klachten zijn. Was wel even geschrokken natuurlijk, want ik dacht dat ik het juist goed deed. Dus nu let ik weer op en heb gesprekken met mensen om dingen recht te zetten, excuses aan te bieden, etc.
Ik heb hier nl al vaker mee te maken gehad in eerder leidinggevende banen. Ben nogal perfectionistisch en geef graag instructies. En ik vind het ook leuk om leiding te geven, maar wordt nogal bazig zeg maar. Oja, mensen tegen wie ik het vertel herkennen het ook nog eens
Nu vraag ik mij af: hoe ga ik hier in de toekomst mee om? Want ik heb ook het idee dat het onnatuurlijk voor mij is om alles superlief te vragen - of kun je dat uiteindelijk wel aanleren. Of moet ik ander werk gaan zoeken waar ik wel mijzelf kan zijn?
Wie heeft hier ook ervaring mee? Of tips? Of heeft iemand ergens helemaal haar draai gevonden in een baan/omgeving waar het wel werkt.
donderdag 3 september 2009 om 22:02
quote:nummerzoveel schreef op 03 september 2009 @ 21:37:
[...]
Mensen veranderen hier vaak wat feiten uit hun verhaal om de herkenbaarheid te omzeilen. Als je wat kleine dingen aanpast, dan kom je vaak al een heel eind. Je zegt bijvoorbeeld dat je in de grote stad woont, terwijl je eigenlijk in een dorp woont. Of je zegt dat je 3 kinderen hebt en problemen hebt met je zoon, terwijl je eigenlijk alleen een dochter hebt en zij het probleem is. Of als het over werk gaat, dan zeg je dat je bij de overheid werkt terwijl je eigenlijk in een commercieel bedrijf werkt. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Het is wel slim om in je topic even in het algemeen te melden dat je dit doet om herkenbaarheid te voorkomen, want anders kun je een aanval verwachten als je je verspreekt en je verhaal daardoor niet meer klopt.Ik twijfel heel erg om dit aan te geven. Ik heb in het verleden zowel voor een commercieel adviesbureau gewerkt als voor de overheid. De bedrijfscultuur is ZO verschillend. Ik heb het idee dat er dan veel ruis ontstaat tussen mij en de mensen die reageren.
[...]
Mensen veranderen hier vaak wat feiten uit hun verhaal om de herkenbaarheid te omzeilen. Als je wat kleine dingen aanpast, dan kom je vaak al een heel eind. Je zegt bijvoorbeeld dat je in de grote stad woont, terwijl je eigenlijk in een dorp woont. Of je zegt dat je 3 kinderen hebt en problemen hebt met je zoon, terwijl je eigenlijk alleen een dochter hebt en zij het probleem is. Of als het over werk gaat, dan zeg je dat je bij de overheid werkt terwijl je eigenlijk in een commercieel bedrijf werkt. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Het is wel slim om in je topic even in het algemeen te melden dat je dit doet om herkenbaarheid te voorkomen, want anders kun je een aanval verwachten als je je verspreekt en je verhaal daardoor niet meer klopt.Ik twijfel heel erg om dit aan te geven. Ik heb in het verleden zowel voor een commercieel adviesbureau gewerkt als voor de overheid. De bedrijfscultuur is ZO verschillend. Ik heb het idee dat er dan veel ruis ontstaat tussen mij en de mensen die reageren.
vrijdag 4 september 2009 om 12:35
werk jij op mijn afdeling 
Heb twee tips voor je:
1. geef complimenten, complimenten en complimenten. Waardering is zoooo belangrijk. Ook al is het stuk dat je terug krijgt in jouw ogen fout. Haal altijd eerst het goede eruit en geef je waardering voor de inzet. Bedenk ook goed of feedback op het stuk een verschil in stijl is (dat moet je niet willen veranderen) of echt nodig is voor de inhoud.
2. denk goed na hoe je overkomt. Communicatie is voor een groot deel non-verbaal. Als jij al een vrij sterke uitstraling hebt of een gezicht die van nature niet in de glimlach stand staat, hebben de mensen uit jouw team al het gevoel dat er iets is voordat je überhaupt iets gezegd hebt. Ze staan dus al op scherp als je binnenkomt.
Pas je boodschap daar op aan. Gebruik dan niet de woorden, urgent, belangrijk, asap, we mogen niet falen, of iets dergelijks. Dat soort dingen zien ze wel aan je.

Heb twee tips voor je:
1. geef complimenten, complimenten en complimenten. Waardering is zoooo belangrijk. Ook al is het stuk dat je terug krijgt in jouw ogen fout. Haal altijd eerst het goede eruit en geef je waardering voor de inzet. Bedenk ook goed of feedback op het stuk een verschil in stijl is (dat moet je niet willen veranderen) of echt nodig is voor de inhoud.
2. denk goed na hoe je overkomt. Communicatie is voor een groot deel non-verbaal. Als jij al een vrij sterke uitstraling hebt of een gezicht die van nature niet in de glimlach stand staat, hebben de mensen uit jouw team al het gevoel dat er iets is voordat je überhaupt iets gezegd hebt. Ze staan dus al op scherp als je binnenkomt.
Pas je boodschap daar op aan. Gebruik dan niet de woorden, urgent, belangrijk, asap, we mogen niet falen, of iets dergelijks. Dat soort dingen zien ze wel aan je.

vrijdag 4 september 2009 om 20:37
@nummerzoveel
Het wordt heel omslachtig om de hele situatie uit te leggen. Ik ben er mee bezig om de situatie met mijn leidingevende(n) te verbeteren. Het heeft ook veel met werkdruk te maken. Ik denk dat ik in de toekomst misschien detailvragen over bepaalde situaties voorleg aan het forum, dan is de kans op privacygevoeligheid ook kleiner.
Het wordt heel omslachtig om de hele situatie uit te leggen. Ik ben er mee bezig om de situatie met mijn leidingevende(n) te verbeteren. Het heeft ook veel met werkdruk te maken. Ik denk dat ik in de toekomst misschien detailvragen over bepaalde situaties voorleg aan het forum, dan is de kans op privacygevoeligheid ook kleiner.
vrijdag 4 september 2009 om 20:50
Tja...als ik alle reacties zo lees ben ik denk ik maar raar.
Ik ben zelf secretaresse/management assistent en vind het juist wel prettig als er direct en bondig wordt gezegd wat ik moet doen.
Ik heb momenteel een manager die echt geen tijd heeft om te zeggen: "Bella, wil je, alsjeblieft, als ik gasten heb zodadelijk, koffie gaan halen?"
Hij zegt: "Bel, 3 koffie, 5 minuten!" Ik vind dat prima.
Het kan op mijn huidige opdracht erg hectisch zijn en staan er soms 4/5 man aan mijn bureau te schreeuwen. Dan geeft m'n manager (als ik even niet meer weet wat hoogste prioriteit heeft): "okee Bel, dit eerst en dan dat!"
Zegt daarna wel altijd dankjewel.
Het ligt misschien aan de persoon, maar geef mij maar een directe duidelijke instructie. ik hou niet zo van dat vanille-gedoe!
Ik ben zelf secretaresse/management assistent en vind het juist wel prettig als er direct en bondig wordt gezegd wat ik moet doen.
Ik heb momenteel een manager die echt geen tijd heeft om te zeggen: "Bella, wil je, alsjeblieft, als ik gasten heb zodadelijk, koffie gaan halen?"
Hij zegt: "Bel, 3 koffie, 5 minuten!" Ik vind dat prima.
Het kan op mijn huidige opdracht erg hectisch zijn en staan er soms 4/5 man aan mijn bureau te schreeuwen. Dan geeft m'n manager (als ik even niet meer weet wat hoogste prioriteit heeft): "okee Bel, dit eerst en dan dat!"
Zegt daarna wel altijd dankjewel.
Het ligt misschien aan de persoon, maar geef mij maar een directe duidelijke instructie. ik hou niet zo van dat vanille-gedoe!
Huts!
zaterdag 5 september 2009 om 13:46
quote:nummerzoveel schreef op 03 september 2009 @ 18:07:
[...]
Zoals anderen hier ook al stelden, wordt "assertief" nog wel eens verward met "agressief". Een assertiviteitstraining leert mensen om boodschappen zo te brengen dat ze bij de ander overkomen zoals ze bedoeld zijn.
Ja dat klopt en daar hadden ze bij S&N ook een training voor (ben de naam al weer vergeten). Ik dacht eerst dat ik naar die training zou moeten; kom soms ook wel direct uit de hoek. Maar de trainer gaf bij mij aan dat deze training echt voor de mensen , zeg maar, met een grote mond is. (Ze noemde het anders; ik weet alleen niet meer precies haar bewoordingen).
Tijdens de pers. eff. training leerden we normaal assertiever te zijn en niet aggressief, maar iedereen uit onze groep was het tegenovergestelde van aggressief. (Ja soms ben ik dat wel, maar dat is meer als ik geen nee durf te zeggen en alles opkrop.) De pers. eff training is voor mensen die geen 'nee' kunnen zeggen (of moeilijk) en die andere training is voor mensen die juist te vaak (en te bot) nee zeggen. (Dat was ie, wat mijn trainster zei.)
Misschien dat TO ook alleen maar (soms) aggressief reageert omdat ze teveel opkropt, kan best zijn.
[...]
Zoals anderen hier ook al stelden, wordt "assertief" nog wel eens verward met "agressief". Een assertiviteitstraining leert mensen om boodschappen zo te brengen dat ze bij de ander overkomen zoals ze bedoeld zijn.
Ja dat klopt en daar hadden ze bij S&N ook een training voor (ben de naam al weer vergeten). Ik dacht eerst dat ik naar die training zou moeten; kom soms ook wel direct uit de hoek. Maar de trainer gaf bij mij aan dat deze training echt voor de mensen , zeg maar, met een grote mond is. (Ze noemde het anders; ik weet alleen niet meer precies haar bewoordingen).
Tijdens de pers. eff. training leerden we normaal assertiever te zijn en niet aggressief, maar iedereen uit onze groep was het tegenovergestelde van aggressief. (Ja soms ben ik dat wel, maar dat is meer als ik geen nee durf te zeggen en alles opkrop.) De pers. eff training is voor mensen die geen 'nee' kunnen zeggen (of moeilijk) en die andere training is voor mensen die juist te vaak (en te bot) nee zeggen. (Dat was ie, wat mijn trainster zei.)
Misschien dat TO ook alleen maar (soms) aggressief reageert omdat ze teveel opkropt, kan best zijn.
zaterdag 5 september 2009 om 13:52
[quote]BellatrixVanDetta schreef op 04 september 2009 @ 20:50:
Tja...als ik alle reacties zo lees ben ik denk ik maar raar.
Ik ben zelf secretaresse/management assistent en vind het juist wel prettig als er direct en bondig wordt gezegd wat ik moet doen.
Ik heb momenteel een manager die echt geen tijd heeft om te zeggen: "Bella, wil je, alsjeblieft, als ik gasten heb zodadelijk, koffie gaan halen?"
Hij zegt: "Bel, 3 koffie, 5 minuten!" Ik vind dat prima.
quote]
Als ze mij zo zouden commanderen: dan gaan mijn nekharen recht overeind staan en zet ik mijn hakken in het zand. Verschrikkelijk. Maar soms ben ik wel van de duidelijkheid. Bijv. bij functioneringsgesprekken; dan heb ik niets aan dat vage gelul en wil ik gewoon weten wat ze van mij(n functioneren) vinden.
Mijn LG is juist van het softere; zij geeft meer coachend leiding: heerlijk, maar soms erg vaag. Ik heb liever dat ze zeggen dat er geen groei meer voor me inzit, dan dat ze een slag om de arm houden. (Die slag om de arm hoort overigens niet bij dat coachend leidinggeven, maar maakt deel uit van onze bedrijfscultuur .)
Tja...als ik alle reacties zo lees ben ik denk ik maar raar.
Ik ben zelf secretaresse/management assistent en vind het juist wel prettig als er direct en bondig wordt gezegd wat ik moet doen.
Ik heb momenteel een manager die echt geen tijd heeft om te zeggen: "Bella, wil je, alsjeblieft, als ik gasten heb zodadelijk, koffie gaan halen?"
Hij zegt: "Bel, 3 koffie, 5 minuten!" Ik vind dat prima.
quote]
Als ze mij zo zouden commanderen: dan gaan mijn nekharen recht overeind staan en zet ik mijn hakken in het zand. Verschrikkelijk. Maar soms ben ik wel van de duidelijkheid. Bijv. bij functioneringsgesprekken; dan heb ik niets aan dat vage gelul en wil ik gewoon weten wat ze van mij(n functioneren) vinden.
Mijn LG is juist van het softere; zij geeft meer coachend leiding: heerlijk, maar soms erg vaag. Ik heb liever dat ze zeggen dat er geen groei meer voor me inzit, dan dat ze een slag om de arm houden. (Die slag om de arm hoort overigens niet bij dat coachend leidinggeven, maar maakt deel uit van onze bedrijfscultuur .)
donderdag 17 september 2009 om 23:14
Ik wilde nog even iets van mij laten horen....
Het gaat inmiddels beter op mijn werk. Met de mensen van wie ik wist dat er 'klachten' waren heb ik gesproken, excuses gemaakt, dingen rechtgezet. Dat was prima. Verder ben ik nu meer allert op als ik denk dat ik weer in de commandeer-als ik nu even snel zeg wat moet doen- modus kom, dan weer even gas terug. Een grapje maken, even een kletsje, een compliment bijvoorbeeld. Vandaar ging ik weer de mist in, maar morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Dank voor alle tips!
Het gaat inmiddels beter op mijn werk. Met de mensen van wie ik wist dat er 'klachten' waren heb ik gesproken, excuses gemaakt, dingen rechtgezet. Dat was prima. Verder ben ik nu meer allert op als ik denk dat ik weer in de commandeer-als ik nu even snel zeg wat moet doen- modus kom, dan weer even gas terug. Een grapje maken, even een kletsje, een compliment bijvoorbeeld. Vandaar ging ik weer de mist in, maar morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Dank voor alle tips!
vrijdag 18 september 2009 om 19:27
quote:reizende schreef op 03 september 2009 @ 08:56:
Een training geweldloos communiceren volgen. Of, hoe gek het ook klinkt, een assertiviteitstraining volgen, zodra je mensen commandeert ben je niet meer assertief maar agressief.Precies, en van een agressieve benadering worden de meeste werknemers alleen maar onzeker en gedemotiveerd. Een goede leidinggevende is enigzins empatisch en probeert in te voelen hoe de betreffende werknemer het beste benadert kan worden om iets gedaan te krijgen. Dit verschilt van persoon tot persoon. Niet iedere werkgever is communicatief zo vaardig en van nature empatisch. Een andere benadering kun je vast wel ontwikkelen door training, Door een meer empatische aanpak is je werknemer veel meer bereidt om iets voor je te doen. Hierdoor voelt de persoon zich tenminste niet door je bekritiseerd of aangevallen.
Een training geweldloos communiceren volgen. Of, hoe gek het ook klinkt, een assertiviteitstraining volgen, zodra je mensen commandeert ben je niet meer assertief maar agressief.Precies, en van een agressieve benadering worden de meeste werknemers alleen maar onzeker en gedemotiveerd. Een goede leidinggevende is enigzins empatisch en probeert in te voelen hoe de betreffende werknemer het beste benadert kan worden om iets gedaan te krijgen. Dit verschilt van persoon tot persoon. Niet iedere werkgever is communicatief zo vaardig en van nature empatisch. Een andere benadering kun je vast wel ontwikkelen door training, Door een meer empatische aanpak is je werknemer veel meer bereidt om iets voor je te doen. Hierdoor voelt de persoon zich tenminste niet door je bekritiseerd of aangevallen.
vrijdag 18 september 2009 om 19:27
quote:reizende schreef op 03 september 2009 @ 08:56:
Een training geweldloos communiceren volgen. Of, hoe gek het ook klinkt, een assertiviteitstraining volgen, zodra je mensen commandeert ben je niet meer assertief maar agressief.Precies, en van een agressieve benadering worden de meeste werknemers alleen maar onzeker en gedemotiveerd. Een goede leidinggevende is enigzins empatisch en probeert in te voelen hoe de betreffende werknemer het beste benadert kan worden om iets gedaan te krijgen. Dit verschilt van persoon tot persoon. Niet iedere werkgever is communicatief zo vaardig en van nature empatisch. Een andere benadering kun je vast wel ontwikkelen door training, Door een meer empatische aanpak is je werknemer veel meer bereidt om iets voor je te doen. Hierdoor voelt de persoon zich tenminste niet door je bekritiseerd of aangevallen.
Een training geweldloos communiceren volgen. Of, hoe gek het ook klinkt, een assertiviteitstraining volgen, zodra je mensen commandeert ben je niet meer assertief maar agressief.Precies, en van een agressieve benadering worden de meeste werknemers alleen maar onzeker en gedemotiveerd. Een goede leidinggevende is enigzins empatisch en probeert in te voelen hoe de betreffende werknemer het beste benadert kan worden om iets gedaan te krijgen. Dit verschilt van persoon tot persoon. Niet iedere werkgever is communicatief zo vaardig en van nature empatisch. Een andere benadering kun je vast wel ontwikkelen door training, Door een meer empatische aanpak is je werknemer veel meer bereidt om iets voor je te doen. Hierdoor voelt de persoon zich tenminste niet door je bekritiseerd of aangevallen.
woensdag 30 september 2009 om 16:55
Leidinggeven is niets anders dan leider zijn.
Een leider is iemand die visie heeft en de richting wijst. Wanneer dat klopt heb je de volgers. Anders ben je slechts een dolende in de woestijn.
Communiceer altijd duidelijk. Duidelijk is waarom er gedaan moet worden wat je vraagt. Dat koppel je aan de missie van je afdeling.
Voorbeeld: "Kan jij deze gegevens verwerken vóór vrijdag as, omdat we het nodig hebben willen we in staat zijn om ons deel van het project tijdig te kunnen inleveren. Zoals je weet is dat nodig om onze doelstelling te halen."
Zoals je ziet, koppel je in je communicatie de reden en het doel.
Tenslotte: begrip is geen goedkeuring.
Een leider is iemand die visie heeft en de richting wijst. Wanneer dat klopt heb je de volgers. Anders ben je slechts een dolende in de woestijn.
Communiceer altijd duidelijk. Duidelijk is waarom er gedaan moet worden wat je vraagt. Dat koppel je aan de missie van je afdeling.
Voorbeeld: "Kan jij deze gegevens verwerken vóór vrijdag as, omdat we het nodig hebben willen we in staat zijn om ons deel van het project tijdig te kunnen inleveren. Zoals je weet is dat nodig om onze doelstelling te halen."
Zoals je ziet, koppel je in je communicatie de reden en het doel.
Tenslotte: begrip is geen goedkeuring.