Werk & Studie alle pijlers

Vergaderingen

06-09-2009 17:33 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk moet ik heel veel vergaderen. Niet dat daar iets op tegen heb, maar wel tegen de vergaderingen die door anderen georganiseerd. Ik heb geen zin om steeds te verschijnen op vergaderingen waar anderen mij voor uitnodigen en die ik nutteloos vind. Mijn tijd kan ik anders besteden. Nu is mijn vraag, hoe kom ik er onderuit. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet naar een veragdering hoef van anderen, welke smoesjes kan ik verzinnen?
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als ik vergaderingen heb, dan is dat omdat ik in een project oid zit en dus met meerdere mensen zaken moet overleggen. Als mijn projectgenoten mij dus uitnodigen voor een vergadering zie ik dat niet als nutteloos.....hoort bij het project en dus bij het werk. Ik vind het nogal vreemd dat je onder vergaderingen wil uit komen....Vertel eens iets meer over het soort vergadering waar je het over hebt?
quote:sevenofnine schreef op 06 september 2009 @ 17:33:

Voor mijn werk moet ik heel veel vergaderen. Niet dat daar iets op tegen heb, maar wel tegen de vergaderingen die door anderen georganiseerd. Ik heb geen zin om steeds te verschijnen op vergaderingen waar anderen mij voor uitnodigen en die ik nutteloos vind. Mijn tijd kan ik anders besteden. Nu is mijn vraag, hoe kom ik er onderuit. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet naar een veragdering hoef van anderen, welke smoesjes kan ik verzinnen?Zou je niet eerst, bijvoorkeur in samenwerking met de voorzitter, proberen het verloop van die vergaderingen positief te beïnvloeden? 'Smoesjes' bedenken om onder een vergadering uit te komen vind ik niet passen bij de verhouding werkgever / werknemer.
Ik zou geen smoesjes verzinnen, je kunt toch gewoon aan de organisator van de vergadering vragen waarom jouw aanwezigheid belangrijk/noodzakelijk is bij die vergadering?
Zelf iets nuttigs op de agenda zetten? Of in de volgende vergadering de anderen peilen hoe het efficienter kan? De enige goede smoes is natuurlijk dat je al een andere vergadering hebt op dat tijdstip
quote:sevenofnine schreef op 06 september 2009 @ 17:33:

Ik heb geen zin om steeds te verschijnen op vergaderingen waar anderen mij voor uitnodigen en die ik nutteloos vind.Per vergadering vragen of ze jou echt nodig hebben voor een besluitvorming of expertise en zo ja, waarom (misschien kun je het wel schriftelijk af). Zo niet, dan aangeven dat je geen tijd hebt. Mijn ervaring is dat er teveel vergaderingen zijn waarbij "iedereen" wordt uitnodigt; niet omdat "iedereen" nodig is maar gewoon uit gewoonte. En ook om genoeg deelnemers te hebben mochten een aantal genodigden onverhoopt niet op komen dagen. In ieder geval wel de vergaderingen bijwonen waar ook "de baas" bij aanwezig is; dat is vaak de meest belangrijke vergadering (en ook eigenlijk de enige die het meest nut heeft).
Misschien lees ik het verkeerd hoor, je moet veel vergaderen en dat vind je niet erg, maar jij wil dus niet naar vergaderingen die door anderen worden georganiserd. Met andere woorden, alleen vergaderingen die jij zelf belegt zijn belangrijk?
Jij vindt die vergaderingen misschien "nutteloos" maar het lijkt me dat ze toch wel enig doel hebben. En aan de andere kant, je krijgt er toch gewoon voor betaald. Het is toch je werk? Dan lijkt het me niet meer als logisch dat je gewoon aanwezig bent.
Nou ik heb toch wel het idee dat veel vergaderingen een vorm van bezigheidstherapie zijn.

Ik vind het wel een goede waar Paloma mee komt.
Cum non tum age
Je kunt vragen voor de vergaderingen waarvoor je uitgenodigd bent waarom ze jou precies nodig hebben. Is het maar voor een agendapunt, dan kun je vragen of het per mail afgehandeld kan worden of dat ze dat punt als eerste willen behandelen zodat je snel weer weg kunt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
En als ze je expertise nodig hebben: uit laten nodigen op agendapunt (met tijd) Dus, vergadering begint om 9:30, jouw aanwezigheid is nodig voor punt 5 en dan door de VZ in laten schatten wanneer je moet komen.

En als je binnenkomt en ziet dat ze nog maar bij punt 2 zijn en het er niet naar uitziet dat de VZ gaat springen naar punt 5, even smoezen en zeggen dat je over 15min terug komt.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Smoesjes bedenken? Komt niet erg professioneel over.
Peas on earth!
Ik denk dat het erg af hangt van het soort werk dat je doet. Ik ervaar geen 'vergaderen om het vergaderen' cultuur, en onze vergaderingen duren nooit erg lang.

Aan de andere kant ben ik ook bekend met VVE vergaderingen, over het instellen van een commissie die gaat over de kleur van de muur in de gang..... en dan een vergadering om de voorstellen van de commisse te bespreken, omdat de commissie niet alleen wil beslissen.....why the hell stel je dan een commissie in.....en ja, als je dat soort vergaderingen bedoelt, dan kan ik me voorstellen dat je daar onder uit wilt.

Daarom ben ik nog steeds zeer beniuwed naar het soort werk van TO, en over welke vergaderingen ze het heeft.
Het gaat om vergaderingen van mijn senior collega. Alleen al door de vergaderingen die zij organiseert ben ik 1 dag in de week kwijt in mijn agenda. Ik ben niet de enige die erover klaagt en er komen steeds minder mensen omdat ze het een overkill aan vergaderingen vinden.
Dan zou ik geen smoesjes verzinnen, maar haar daar op aanspreken, en vragen of ze per week 1 vergadering kan organiseren en daar de belangrijkste zaken wil bespreken die iedereen aangaan. Kleine zaken die moet ze dan maar via mail doen, of mensen persoonlijk aanspreken.
quote:sevenofnine schreef op 06 september 2009 @ 18:20:

Het gaat om vergaderingen van mijn senior collega. Alleen al door de vergaderingen die zij organiseert ben ik 1 dag in de week kwijt in mijn agenda. Ik ben niet de enige die erover klaagt en er komen steeds minder mensen omdat ze het een overkill aan vergaderingen vinden.Maar waarom zeg je dát dan niet? Dan kun je misschien structureel invloed uitoefenen op de frequentie van de vergaderingen in plaats van er zelf door middel van een smoesje onderuit te komen. En bovendien... wil je dan iedere week een smoesje verzinnen?
Peas on earth!
Ik ben projectleider Draaiorgel. Vergaderen is dus onderdeel van mijn werk en daar heb ik voor gekozen. Ik heb het zelf ontzettend druk en kan en wil niet steeds hoeven verschijnen op vergaderingen van mijn collega projectleider. Niet omdat ik onprofessioneel ben, maar omdat ze een ontzettende bitch is en iedereen tijdens vergaderingen afkat. Het is gewoon te genant voor woorden, mensen blijven gewoon weg omdat ze geen zin hebben in haar onbeschofte gedrag.
Is het nu een man of een vrouw? Net had je het nog over seniorcollega en de vergaderingen die zij organiseert....... en dat dat er te veel waren.

En nu is het opeens een man die een klootzak is en mensen blijven daar weg........

Mijn advies blijft trouwens hetzelfde hoor, geen smoesjes verzinnen maar mensen op hun vergadergedrag aanspreken.
quote:sevenofnine schreef op 06 september 2009 @ 18:20:

Het gaat om vergaderingen van mijn senior collega. Alleen al door de vergaderingen die zij organiseert ben ik 1 dag in de week kwijt in mijn agenda. Ik ben niet de enige die erover klaagt en er komen steeds minder mensen omdat ze het een overkill aan vergaderingen vinden.Een senior collega is niet je baas noch je functioneel leidinggevende. Een senior collega kan ook bezig zijn zich naar de rest van de groep te bewijzen waarom ze senior collega is . En dat er al steeds minder mensen komen, zal bij haar ook wel een lichtje doen branden. Ik zou 1 of 2 keer per maand een vergadering van haar bijwonen en de overige uitnodigingen niet accepteren met de mededeling dat je werkzaamheden dit niet toelaat.
Sorry het is een zij, wilde herkenning voorkomen. Ach maakt eigenlijk ook niet uit.
Heb hier op mijn werk ook last van gehad.

Wat mij heeft geholpen: goed bepalen of de vergadering helpt om je werk doel te halen. Draagt het niet bij, dan accepteer je de uitnodiging niet. Als je twijfelt vraag je om de agenda en vraag je hoe jij kan toevoegen aan de vergadering. Accepteer dan ook alleen concrete antwoorden.

Dit doel heb ik ook gecommuniceerd aan de rest van mijn afdeling. Er bleken meer mensen mee te zitten (dat is volgens mij bij jou ook zo) en zo is het heel makkelijk bespreekbaar geworden. We hebben bepaalde vergadering nu 1 keer per twee weken ipv van 1 keer per week en er wordt nu kritisch gekeken naar vergaderigen waar de hele afdeling bij moet zijn.

Ook word er nu met agenda's gewerkt en zorgen we dat er alleen mensen worden uitgenodigd die er echt bij moeten zijn.
Bij mijn vorige werk werd veel aandacht besteed aan effectief vergaderen.Daarbij waren ook enkele speerpunten geformuleerd:

- het is iedereen duidelijk wat het doel is van de vergadering en welke resultaten worden nagestreefd.

- er wordt van tevoren een agenda opgesteld en rondgestuurd.

- iedereen is op tijd.

- de voorzitter houdt in de gaten dat de groep zich aan de agenda houdt en vergadert met oog voor het te bereiken doel.

- aan het eind van de vergadering worden de afspraken samengevat, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.

Ik geef je deze informatie, omdat je hiermee objectief de vergaderingen en de wijze van vergaderen aan de kaak kunt stellen. Het gaat niet om een smoesje of een persoonlijke afkeer tegen de vergadering of de voorzitter, het is in 'het belang van de organisatie' dat er effectief wordt vergaderd

Als zij duidelijk is over het doel van de vergadering en het beoogd resultaat, dan kun je aangeven of het überhaupt zin heeft dat jij aanwezig bent.

Als het (in theorie) wel belangrijk is dat je erbij bent, kun je ook bespreekbaar maken of de vergaderingen korter dan wel minder vaak worden gehouden.
Oeps, beetje mosterd na de post van Liselotte-4
Als een collega mensen systematisch schoffeert lijkt me dát eerder het probleem wat je moet aanpakken.
@Zwieber: Als je de wijze van vergaderen aankaart (in de groep), dan komt vanzelf het voorzitterschap en het gedrag van de voorzitter aan de orde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven