autostoeltje of niet?
maandag 7 september 2009 om 14:52
neem jij je kind wel eens mee in de auto zonder autostoeltje? Mijn man wilde dat vorige week wel doen, want het was maar een klein stukje en "iedereen doet dat". Onze eigen auto met stoeltjes stond in de garage. Ik schrok hier erg van, ik vind het compleet onverantwoord om kinderen zonder stoeltje te vervoeren, bovendien is het nog verboden ook. Natuurlijk kun je er in een noodsituatie voor kiezen om het te doen, maar dan alleen omdat het niet vervoeren nog meer gevaar oplevert. Kiezen voor je eigen gemak (geen zin om met de bus te gaan, het regent etc.) vind ik echt schandalige redenen om je eigen kind in gevaar te brengen. Maar volgens mijn man "doet iedereen het". Ik laat hem dus nu niet meer met het OV met mijn kinderen op stap gaan, want hij stapt gewoon in een auto op de plaats van bestemming om het lkaatste stukje te overbruggen.
maandag 7 september 2009 om 15:00
ik moet eerlijk toegeven... soms, en dan alleen de oudste.
Dit heeft te maken met het wegbrengen en ophalen van de creche. Manlief brengt, ik haal. De autostoeltjes tot 3 jaar hebben we dubbel. De stoel waar de oudste (3,5 jr) inzit hebben we niet dubbel. Dit leidt ertoe dat manlief de oudste in de normale gordel in zijn werkauto (iedere dag een ander) en de jongste in de maxicosi naar de creche brengt. Zoon zit dus 2x per week zonder stoeltje, maar op manliefs jas 500meter door een rustige wijk in de normale gordel. Jongste zit in de maxicosi, deze blijft achter op de creche, zodat ik haar weer met stoel mee naar huis kan nemen. De opvolgstoel heben we dubbel, maar om nu voor dat rustige kippeeindje een duur extra stoeltje te kopen als je ook op een verhoging kan zitten....sorry, ik zal wel een ontaarde moeder zijn.
Dit heeft te maken met het wegbrengen en ophalen van de creche. Manlief brengt, ik haal. De autostoeltjes tot 3 jaar hebben we dubbel. De stoel waar de oudste (3,5 jr) inzit hebben we niet dubbel. Dit leidt ertoe dat manlief de oudste in de normale gordel in zijn werkauto (iedere dag een ander) en de jongste in de maxicosi naar de creche brengt. Zoon zit dus 2x per week zonder stoeltje, maar op manliefs jas 500meter door een rustige wijk in de normale gordel. Jongste zit in de maxicosi, deze blijft achter op de creche, zodat ik haar weer met stoel mee naar huis kan nemen. De opvolgstoel heben we dubbel, maar om nu voor dat rustige kippeeindje een duur extra stoeltje te kopen als je ook op een verhoging kan zitten....sorry, ik zal wel een ontaarde moeder zijn.
maandag 7 september 2009 om 15:02
quote:qwertu schreef op 07 september 2009 @ 15:01:
[...]
Jonger dan 3 ook hoor. De leeftijdsgrens is enkel om te bepalen welk kind er een gordel om moet in zo'n situatie en welke niet.Je hebt (uiteraard ) gelijk.
[...]
Jonger dan 3 ook hoor. De leeftijdsgrens is enkel om te bepalen welk kind er een gordel om moet in zo'n situatie en welke niet.Je hebt (uiteraard ) gelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 7 september 2009 om 15:03
je kunt het stoeltje voor een kind vanaf 3 jaar toch heel gemakkelijk in en uit de auto halen. Die kun je dan toch, net als de maxi-cosi, op de creche laten staan. Rustige woonwijk of niet, de meeste ongelukken gebeuren op 50 en 80 km. wegen.
Ik kon trouwens op internet alleen vinden dat het verplicht is kinderen in een stoeltje te vervoeren, niet dat het in andermans auto ook zonder mag....
Ik kon trouwens op internet alleen vinden dat het verplicht is kinderen in een stoeltje te vervoeren, niet dat het in andermans auto ook zonder mag....
maandag 7 september 2009 om 15:04
maandag 7 september 2009 om 15:05
http://www.postbus51.nl/n ... -kinderen-in-de-auto.html
Sorry, kan nog steeds geen nette link plaatsen.
Sorry, kan nog steeds geen nette link plaatsen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 7 september 2009 om 15:06
Hm, mijn moeder heeft mij met zoontje weleens opgehaald van stationtoen door storing trein niet reed. Ik ben toen met zoon (was iets van 13 maanden) op schoot op de achterbank gaan zitten. En toen we op vakantie gingen en 's nachts op schiphol moesten zijn, gingen we met de taxi daarheen en zijn man en ik allebei, ik weer met zoon op schoot, achterin gaan zitten.
In beide gevallen was er weinig anders te improviseren en vond het eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem.
In beide gevallen was er weinig anders te improviseren en vond het eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem.
maandag 7 september 2009 om 15:14
Toen zoon 4 jaar was, hebben zoon en ik samen een zwaar auto-ongeluk gehad. Het regende, en het was "maar" een klein stukje, even gauw naar zwemles. Maar op dat kleine stukje zijn er wel 4 auto's achterop de mijne geknald. Auto in de kreukels, ik in de kreukels maar zoon had gelukkig niks. Van verschillende kanten gehoord dat als zoon NIET in zijn veiligheidsstoeltje had gezeten, hij het waarschijnlijk niet overleefd zou hebben... En nu klauterde hij, weliswaar hevig geschrokken, zonder een krasje het wrak uit...
Inmiddels is hij 7 jaar, en best groot voor zijn leeftijd. Maar zolang hij de 1.50m niet haalt blijft hij op de stoelverhoger zitten. Geen stoelverhoger? Geen autorit.
Inmiddels is hij 7 jaar, en best groot voor zijn leeftijd. Maar zolang hij de 1.50m niet haalt blijft hij op de stoelverhoger zitten. Geen stoelverhoger? Geen autorit.
Iets anders

maandag 7 september 2009 om 15:21
Wij hebben het 1 keer gedaan, noodgedwongen. Man's auto was bij de garage, hij zou hem smiddags weer kunnen ophalen. Dus hij had eigen autostoeltjes niet overgezet in garage-leen-auto. Helaas kon ie toch niet smiddags ophalen en stoeltjes ophalen zou 2 uur duren, kon niet meer omdat garage pas om half 6 belde en de kids om 6 uur op de creche opgehaald moesten worden. Dus bij de creche een maxicosi geleend waar jongste (nog nét) in paste, en oudste moest los in de gordels. Maar t heeft uiteraard niet onze voorkeur!