Werk & Studie alle pijlers

leer/werk overeenkomst

08-09-2009 09:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
via mijn werkgever kan ik een studie gaan volgen. door een hoop miscommunicatie zit ik nu al op school en naar mijn idee met mijn voorwaarden momenteel. ik heb nog steeds geen leer/werkovereenkomst gehad en getekent. ik had voor mezelf bepaalde voorwaarden en op die grond wil ik de studie gaan doen. tijdens een gesprek wilde ik die voorwaarden voorleggen en kijken of mogelijk is om aan de studie deel te nemen. nu ben ik bang dat ik uiteindelijk een leer/werkovereenkomst onder mijn neus geschoven krijg waarin alleen de voorwaarden van de werkgever staan en of ik even wil tekenen.

mijn vraag is eigenlijk of dat zomaar kan zonder een gesprek. een overeenkomst is toch een formulier waarin beide partijen het eens zijn met elkaar en zonodig aangepast aan beide wensen?

van klasgenoten hoor ik dat het gewoon standaart is en die hebben gewoon klakkeloos getekent.
somana wijzigde dit bericht op 08-09-2009 09:59
Reden: spelVouten
% gewijzigd
Wat zijn jouw voorwaarden? Ik neem aan dat je wilt dat de studie door je werkgever betaald wordt. En dat je misschien promotie krijgt als je geslaagd ben??
Is je shift-toets stuk?

Ik zou zo snel mogelijk met je werkgever om de tafel. Want ergens moet er ook nog college geld betaald worden. Doet je werkgever dat nu en welke afspraak is daar over? Ik zou daar gewoon vandaag nog met iemand afspraken over maken, desnoods via je personeelsafdeling.
Een cursus d en t lijkt me ook geen overbodige luxe.

Het is natuurlijk niet slim om een studie te starten zonder dat je weet wat de voorwaarden zijn vanuit de werkgever. Je werkgever betaalt de studie dus er zal oa een terugbetalingsverplichting zijn. Waarschijnlijk staat de studieregeling wel in de arbeidsvoorwaarden.

Ben overigens wel benieuwd naar jouw voorwaarden.
ik heb via een andere weg al de info die ik wil hebben, maar bedankt voor de antwoorden.
quote:Sanmi schreef op 08 september 2009 @ 12:26:

Een cursus d en t lijkt me ook geen overbodige luxe.

Het is natuurlijk niet slim om een studie te starten zonder dat je weet wat de voorwaarden zijn vanuit de werkgever. Je werkgever betaalt de studie dus er zal oa een terugbetalingsverplichting zijn. Waarschijnlijk staat de studieregeling wel in de arbeidsvoorwaarden.

Ben overigens wel benieuwd naar jouw voorwaarden.waarom denk je dat ik weer naar school ga? omdat ik het allemaal zo goed weet en kan? lees mijn vraag eens opnieuw en als je begrijpt wat ik wil weten kan je(als je de behoefte voelt) nog eens opnieuw proberen om antwoord te geven.
Ik denk dat ik onder mijn voorwaarden op school zit, omdat mijn werkgever van die voorwaarden afweet. Doordat ik nog geen leer/werkovereenkomst heb weet ik de voorwaarden vanuit de werkgever niet. Het feit dat ik nu al op school zit komt doordat ik het probleem 2 keer aangekaart heb en er geen reaktie op komt. Mijn probleem is nu dat ik dadelijk een overeenkomst onder ogen krijg met hun voorwaarden die ik verplicht ben te tekenen, want ik zit immers al op school. Kunnen ze dat eisen zonder dat er een gesprek geweest is waarin je beide je voorwaarden bespreekt en daarop een nieuwe overeenkomst komt waar je het beide mee eens bent. Als de opleiding volledig betaald wordt kan ik me voorstellen dat hun bepaalde eisen stellen. Moet ik een deel van de kosten betalen neem ik aan dat ik ook een stukje te vertellen heb over de overeenkomst. Dat weet ik nu dus niet, omdat ik hun voorwaarden niet weet wat dus beschreven had moeten zijn in de overeenkomst.

Kunnen ze met terugwerkende kracht eisen dat ik een deel moet betalen, meer moet werken ed. In mijn arbeidsovereenkomst staat niets over een studie en wat ik weet vanuit de cao is dat je in overleg met de werkgever de werkuren en leeruren kan bespreken. Bij mijn weten hoort dat dus beschreven te staan in zo`n leer/werkovereenkomst.

De basiseisen van de overeenkomst weet ik wel via de cao, maar het gaat mij om het stukje wat overlegbaar is met de werkgever.
quote:somana schreef op 08 september 2009 @ 15:00:

[...]

waarom denk je dat ik weer naar school ga? omdat ik het allemaal zo goed weet en kan? lees mijn vraag eens opnieuw en als je begrijpt wat ik wil weten kan je(als je de behoefte voelt) nog eens opnieuw proberen om antwoord te geven.Er staat toch duidelijk dat je via je werkgever al met een studie bent begonnen......
quote:Sanmi schreef op 08 september 2009 @ 15:25:

[...]

Er staat toch duidelijk dat je via je werkgever al met een studie bent begonnen......als ik niet aan de studie zou beginnen omdat ik geen leer/werkovereenkomst heb moet ik deze meerjarige studie dus overslaan. Mijn plek in de opleiding is al betaald dus zou een behoorlijke kostenpost worden voor de werkgever. Ze zien me dus liever de studie volgen met als gevolg een aantal jaren in dienst en gekwalificeerd. De opleiding heeft zowel voor hun als voor mij voordelen.
2x
quote:somana schreef op 08 september 2009 @ 15:45:

Het gaat mij erom dat ik zonder leer/werkovereenkomst zwevende ben in opleiding en werk. Kan de werkgever mij verplichten, als ik al op school zit, bepaalde voorwaarden van hun kant te laten tekenen ondanks dat ik het er niet mee eens ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven