Wel of geen poes nemen?

08-09-2009 15:06 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
(excuus voor het lange verhaal, ik ben niet zo goed in kort houden )

Vorige maand is mijn poes doodgegaan .

Ik mocht toen ik een jaar of 9 was een poesje uitzoeken in het asiel. Ze was de allerliefste! 15 jaar heeft ze bij ons gewoond.

Ze is 19 jaar geworden.

Rond mijn 20e ben ik op kamers gaan wonen vanwege mijn studie. Mijn poes kon toen niet mee en is bij mijn ouders blijven wonen. Ik kwam daar nog wel regelmatig om haar te knuffelen, eten te geven, enz.

Maar nu is ze er niet meer en ik mis iets. Ik wil zo graag weer een poesje. Maar ik weet niet of het een goed idee is.

Ik zit met een aantal twijfels:

- Inmiddels woon ik in een klein appartement. Het is de bovenste verdieping (2e etage). Ik heb een klein balkon. Veel mensen hebben hier katten in het gebouw, die ook niet verder naar buiten kunnen dan het balkon. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat prima kan of dat het eigenlijk zielig is voor zo'n beestje.

- Ik studeer nog, maar dat is in principe niet negatief, want ik ben daardoor vaak vroeg en veel thuis.

- Na mijn studie (over 2 jaar) ga ik waarschijnlijk samenwonen met mijn vriend, naar een gewoon huis, wel met tuin. Kan een kat daar aan wennen?

- Niet het meest moeilijke probleem maar toch om even over na te denken: de kattenbak. Waar zet ik die neer in mijn kleine appartement? De woonkamer, eetkamer en keuken zijn samen 1 ruimte. Ik zet het ding toch liever niet in de woonkamer. De slaapkamer lijkt me ook niet zo fris. De hal is te klein. Ik heb ook nog een zolder, maar die heeft een vlizotrap en die kan ik niet steeds maar naar beneden hebben staan. De badkamer lijkt me ook maar een rare plek. Waar staat jullie kattenbak?

- Ruik je katten? Als je namelijk bij iemand binnenkomt die honden heeft, ruik je dat ook meteen. Zelf ruik je dat meestal niet (meer) als je ze zelf hebt. Hoe zit dat bij katten?

- En tsja, de haren overal, dat wordt veel stofzuigen en kleefrolleren, maar dat hoort erbij.

Als ik er een wil, wordt het er waarschijnlijk een uit het asiel. Zij (denk ik) zal dan heus oud bij me worden en ik zal haar heel veel liefde en verzorging geven. Maar toch weet ik niet zeker of het slim is. Zolang ik er geen heb, is er namelijk ook niets aan de hand, behalve dan dat ik een maatje mis.

En dan nog een vraag:

Ik neig heel erg naar een poes ipv een kater, omdat mijn vorige een poes was. Ze was de liefste die je je maar kon wensen. Bij mijn vriend thuis hebben ze katers, en die vind ik niet zo leuk. Maar ik weet niet goed of dat nou komt doordat het katers zijn, of dat het puur het karakter is. Weet iemand het verschil tussen poezen en katers? Welke zijn aanhankelijker en knuffeliger? Zo een wil ik, niet zo'n bang beestje (maar dat wordt in het asiel wel duidelijk).

Wat denken jullie?
Je kunt toch ook bij een asiel vragen om een kat die gewend is binnen te blijven?

Verschil in aanhankelijkheid tussen poezen en katers ken ik niet, het zal per ras en kat zelf verschillen.

Katten hoef je niet te ruiken, als je regelmatig de bak verschoont en eventuele plasjes meteen schoonmaakt.

Kortom: laat je bij het asiel adviseren, die weten meestal wel welke kat bij jou past.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Bedenk wel als je over 2 jaar gaat samenwonen dat je geen zekerheid hebt of ze klikken met elkaar. Dus geef wel aan bij het asiel dat de kat straks wel met andere kan opschieten. En dat de kat tegen die tijd ook naar buiten gaat.

Ja ik heb katten maar 100 % haarvrij is het nooit en een huis ruikt naar dier. Ik maak elke dag de kattenbakken helemaal schoon. Ik heb er eentje boven staan in de badkamer en eentje beneden in de gang.

Succes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Oh, nee ik bedoel bij de ouders van mijn vriend, zij hebben katers en honden en konijnen en kippen en paarden enzo

Mijn vriend zelf niet. Die is net afgestudeerd als tandarts. Hij woont nu tijdelijk even thuis. Straks zoeken we samen een huis
Maar ik heb wel een beetje zoiets van: Dan heb ik vast 1 poes uit het asiel 'gered'. Dan zit ze alvast niet meer in zo'n klein hokje. Dan kan ze over 2 jaar altijd nog naar buiten.

Maar weet niet of katten die gewend zijn binnen te blijven, weglopen ofzo als ze ineens wel naar buiten kunnen.
quote:mylenevalerie schreef op 08 september 2009 @ 15:23:

Bedenk wel als je over 2 jaar gaat samenwonen dat je geen zekerheid hebt of ze klikken met elkaar. Dus geef wel aan bij het asiel dat de kat straks wel met andere kan opschieten. En dat de kat tegen die tijd ook naar buiten gaat.

Ja ik heb katten maar 100 % haarvrij is het nooit en een huis ruikt naar dier. Ik maak elke dag de kattenbakken helemaal schoon. Ik heb er eentje boven staan in de badkamer en eentje beneden in de gang.

Succes.Sorry, maar ik heb 1 kat en mijn huis ruikt niet naar dier hoor! Dat kan best, de bak staat in de gang en wordt 2 keer per week uitgeschept en 1 keer helemaal leeggemaakt. Het enige wat je soms ruikt is als het beest zacht voer heeft gehad. Dat meurt! Gebeurt gelukkig bijna nooit, want hard voer is toch het beste.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:prulletje schreef op 08 september 2009 @ 15:28:

Maar ik heb wel een beetje zoiets van: Dan heb ik vast 1 poes uit het asiel 'gered'. Dan zit ze alvast niet meer in zo'n klein hokje. Dan kan ze over 2 jaar altijd nog naar buiten.

Maar weet niet of katten die gewend zijn binnen te blijven, weglopen ofzo als ze ineens wel naar buiten kunnen.Mijn kat was/is gewend aan binnen en als de deur open gaat, klik ik 'm aan een lijn die door de tuin gespannen is. Hij kan dan door de hele tuin heen en ook binnen nog een stuk. Geen probleem dus, hij kan nergens heen. Kan ik je van harte aanbevelen.
Ha Prulletje,

Wat zielig dat de poes is overleden, maar 19 jaar is voor een poes best een hele leeftijd!

Zelf heb ik een tweetal katers. Van de dierenarts heb ik ooit begrepen dat katers liever zijn dan poezen. Waarom dat ook al weer is ben ik vergeten...

Je stelt een hoop vragen en ik weet niet of ik overal antwoord op heb, maar misschien dat je hier wat aan hebt.

- Je geeft aan dat je niet zo groot woont en dat de kat/poes niet naar buiten kan (of althans klein balkon). Dit hoeft geen probleem te zijn, mijn beide katers komen ook niet buiten terwijl er ruimte genoeg voor is. Maar ik wil niet dat ze bij de buren in de tuin gaan zitten. Daarbij komt dat de kans op ziektes, vlooien enz ook veel kleiner is nu ze niet buiten komen. Kortom de katten zijn schoner.

- Een kat kan inderdaad wennen na een verhuizing. Je moet er goed aan denken dat je hem/haar de eerste 6 weken binnen houdt na een verhuizing zodat ze binnen kunnen wennen. Daarna zal hij/zij buiten ook de boel gaan verkennen, maar lopen ze vanzelf terug naar je huis.

- De plek van de kattenbak is ook een beetje afhankelijk van het beestje zelf. De bak mag niet te dicht bij het voer of het drinken staan, maar meestal geeft een kaat aan wat zijn/haar beste plekje is. Als je een beestje uit het asiel haalt zal deze al zindelijk zijn en is het belangrijk dat je het gelijk op de bak zet bij binnenkomst, dit zodat hij/zij weet waar de bak staat. De mijne staat op de denkbeeldige scheidslijn van de keuken naar de woonkamer. Overigens heb ik zelf een kattenbak gemaakt omdat ik de bestaande bakken in de winkels niet mooi vind.

- Tja, of je katten ruikt is ook afhankelijk van jezelf. Wat voor voer geef je (vis ingredienten kunnen erg stinken), en hoe vaak maak je de bak schoon?! Ik gebruik houtkorrels en deze vervang ik elke zaterdag. Verder schep ik iedere dag de drollen uit de bak. En ik ruik zelf niets. Omdat ik ook wel een beetje bang ben voor luchtjes vraag ik regelmatig aan bezoek of zij er last van hebben en dat is niet het geval.

En voor wat betreft het stofzuigen... Iedere dag gaat hier de stofzuiger door het huis. En ja, dat ben ik wel eens behoorlijk zat! Maar in een harig huis te gaan zitten vind ik ook weer niet nodig.

Een beestje in huis zorgt voor leven in de brouwerij. Zelf vind ik het erg lekker om niet in een leeg huis thuis te hoeven komen. Daarbij is het knuffelen en op schoot zitten natuurlijk ook heerlijk!

Succes met je beslissing!
Ja goed, de kattenbak houd ik wel schoon uiteraard. Dat je die kunt ruiken als hij niet schoon is is logisch. Maar ik bedoelde inderdaad meer wat mylenevalerie zei, of je huis er naar ruikt.

Mijn poes kreeg ook altijd hard voer toen we haar net hadden. Maar ze ging elke keer als een gek mauwen als er een blikje opengetrokken werd in de keuken. Blijkbaar kende ze dat en was ze blikvoer gewend. Later gaven we haar elke avond wat blikvoer en overdag gewoon brokjes. Ze was altijd kerngezond volgens de dierenarts, ook geen tandsteen ofzo, en ze was best mager, dus dik werd ze er ook niet van. Hoeft dus niet altijd slecht te zijn.
quote:Carrera schreef op 08 september 2009 @ 15:28:

[...]

Sorry, maar ik heb 1 kat en mijn huis ruikt niet naar dier hoor! Dat kan best, de bak staat in de gang en wordt 2 keer per week uitgeschept en 1 keer helemaal leeggemaakt. Het enige wat je soms ruikt is als het beest zacht voer heeft gehad. Dat meurt! Gebeurt gelukkig bijna nooit, want hard voer is toch het beste.Dan zal het aan mijn reuk liggen want ik ruik altijd of iemand dieren heeft. Ook of mensen roken (al is het hele huis de hele dag gelucht). Maar goed, ruiken bedoel ik niet perse de kattenbak mee. Maar ik ruik ze wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Carrera schreef op 08 september 2009 @ 15:29:

[...]

Mijn kat was/is gewend aan binnen en als de deur open gaat, klik ik 'm aan een lijn die door de tuin gespannen is. Hij kan dan door de hele tuin heen en ook binnen nog een stuk. Geen probleem dus, hij kan nergens heen. Kan ik je van harte aanbevelen.

Bij mijn vriend thuis doen ze dit ook met 1 kat, want die is doof, dus dat vinden ze gevaarlijk als hij zomaar weg kan.

Mijn poes kwam altijd buiten. Dan klom ze over de schutting, over het dak van het huis, en dan weer aan de andere kant naar beneden Ze had zelfs bij de buurvrouw haar eigen stoel en daar kreeg ze altijd sardientjes Slijmjurk
quote:prulletje schreef op 08 september 2009 @ 15:06:

Vorige maand is mijn poes doodgegaan .

Ik mocht toen ik een jaar of 9 was een poesje uitzoeken in het asiel. Ze was de allerliefste! 15 jaar heeft ze bij ons gewoond.

Ze is 19 jaar geworden.

Wat verdrietig! Wel een mooie leeftijd.

Rond mijn 20e ben ik op kamers gaan wonen vanwege mijn studie. Mijn poes kon toen niet mee en is bij mijn ouders blijven wonen. Ik kwam daar nog wel regelmatig om haar te knuffelen, eten te geven, enz.

Maar nu is ze er niet meer en ik mis iets. Ik wil zo graag weer een poesje. Maar ik weet niet of het een goed idee is.

- Inmiddels woon ik in een klein appartement. Het is de bovenste verdieping (2e etage). Ik heb een klein balkon. Veel mensen hebben hier katten in het gebouw, die ook niet verder naar buiten kunnen dan het balkon. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat prima kan of dat het eigenlijk zielig is voor zo'n beestje.

Ik heb twee katten en een tuin, een van de twee is vaak buiten aan het rennen, de ander gaat nooit, wil niet. Ligt er dus echt aan wat voor kat. Het schijnt dat drie kleurige europese kortharen (lapjes- en schildpadpoesjes) erg druk en ontembaar zijn. Mijn dierenarts stond iig te kijken van hoe welopgevoed de mijne is, terwijl ikzelf dat idee niet heb... De andere is zwart-wit, mijn ervaring is dat deze vaak rustiger zijn.

- Ik studeer nog, maar dat is in principe niet negatief, want ik ben daardoor vaak vroeg en veel thuis.

- Na mijn studie (over 2 jaar) ga ik waarschijnlijk samenwonen met mijn vriend, naar een gewoon huis, wel met tuin. Kan een kat daar aan wennen?

Ja hoor, als ze niet naar buiten willen doen ze dat niet en binnen lukt meestal snel genoeg, als ze maar eten en drinken krijgen.

- Niet het meest moeilijke probleem maar toch om even over na te denken: de kattenbak. Waar zet ik die neer in mijn kleine appartement? De woonkamer, eetkamer en keuken zijn samen 1 ruimte. Ik zet het ding toch liever niet in de woonkamer. De slaapkamer lijkt me ook niet zo fris. De hal is te klein. Ik heb ook nog een zolder, maar die heeft een vlizotrap en die kan ik niet steeds maar naar beneden hebben staan. De badkamer lijkt me ook maar een rare plek. Waar staat jullie kattenbak?

In de keuken. Maar de badkamer is ook niet gek, of het balkon misschien, met een kattenluikje?

- Ruik je katten? Als je namelijk bij iemand binnenkomt die honden heeft, ruik je dat ook meteen. Zelf ruik je dat meestal niet (meer) als je ze zelf hebt. Hoe zit dat bij katten?

Ruik je niet, hooguit de bak.

- En tsja, de haren overal, dat wordt veel stofzuigen en kleefrolleren, maar dat hoort erbij.

Als ik er een wil, wordt het er waarschijnlijk een uit het asiel. Zij (denk ik) zal dan heus oud bij me worden en ik zal haar heel veel liefde en verzorging geven. Maar toch weet ik niet zeker of het slim is. Zolang ik er geen heb, is er namelijk ook niets aan de hand, behalve dan dat ik een maatje mis.

En dan nog een vraag:

Ik neig heel erg naar een poes ipv een kater, omdat mijn vorige een poes was. Ze was de liefste die je je maar kon wensen. Bij mijn vriend thuis hebben ze katers, en die vind ik niet zo leuk. Maar ik weet niet goed of dat nou komt doordat het katers zijn, of dat het puur het karakter is. Weet iemand het verschil tussen poezen en katers? Welke zijn aanhankelijker en knuffeliger? Zo een wil ik, niet zo'n bang beestje (maar dat wordt in het asiel wel duidelijk).

(Gecastreerde) katers zijn over het algemeen liever heb ik begrepen, maar dat weet ik verder niet, heb alleen maar poezen gehad.

Wat denken jullie?

Doen! Ik heb een van mijn katten op een klein studentenkamertje gekregen (die zwart-witte) en dat ging prima!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Misschien kun je beter wachten totdat je niet meer op 1 kamer woont, want als je echt maar 1 kamer hebt is een kattenbak, hoe schoon je hem ook houdt, wel stinkerig, zeker als ze net gepoept hebben. Daar kom je niet onderuit.

Ik had, toen ik op kamers woonde, ook een kat maar ik had een aparte (hele kleine) keuken waar ik de kattenbak had staan wat wel verschil maakte.

Kater of poes maakt echt niet uit. Ik heb een kater, die ik op oudere leeftijd van het asiel heb verlost, en het is de beste kat die ik ooit heb gehad (heb er diverse gehad).

Katten hechten zich meer aan mensen dan hun omgeving. Je kunt rustig verhuizen maar houdt een kat daarna enkele weken binnen.
Nou ik denk dat ik binnenkort maar eens in het asiel ga kijken

(Stiekem vind ik een Noorse Boskat ook wel leuk, een grijs witte ofzo, maar die zijn veel te duur en dan heb je nog geen garantie op een leuke kat)
Mag je namen van asielkatten eigenlijk wijzigen?

Hebben we bij de vorige niet gedaan omdat ze ernaar luisterde en het was nog best een fatsoenlijke naam.

Maar ik zit nu op een asielsite te kijken en sommige namen zijn echt walgelijk!
Ik vind het wel zielig als katten niet naar buiten kunnen. Ik vind toch dat je zo'n beestje dan een deel van zijn natuurlijke gedrag ontneemt.

Maar velen doen het en misschien ligt het aan het karakter of leeftijd van de kat.

Ik ga in ieder geval wachten met het nemen van een kat tot ik een tuin heb.

Ik denk trouwens dat een kattebak prima in de badkamer kan, heb ik zo vaak bij mensen gezien.
Ik vind dat het best kan in een 1kamer appartement. De kattenbak kan evt. in de badkamer. Als je het goed schoonhoudt, hoeft dat geen probleem te zijn.

Het belangrijkste is dat een kat aandacht en eten krijgt.

Sommige katten willen niet eens naar buiten. Ik zou dus wel voor een binnenkat gaan (weten ze in het asiel wel).

Wat de Noorse boskat betreft, er bestaat een site waar raskatten die niet meer gewild zijn gratis of voor weinig geld worden aangeboden (ergens klok horen luiden).

Volgens mij weet Eleonora daar meer van.
Cum non tum age
[quote]prulletje schreef op 08 september 2009 @ 15:06:

Het is wel prettig voor ze als ze een tuin hebben. Binnenkatten kunnen overal aan wennen, maar realiseer je dat het opletten wordt als je je balkondeur openzet; laat dieren niet door de spijlen van je balkontralies heenglippen.

Voor een kitten is het misschien wel leuk als je inderdaad vroeger thuis bent. Mijn katten zijn altijd enthousiast als ik thuiskom, zelfs al heb ik maar even boodschappen gedaan.

Aan een nieuw huis met tuin kan een kat altijd wennen. Eventueel eerst een tuigje om als je hem de boel laat verkennen. Mijn katten kwamen ook van een flat en zijn bij mij thuis aan het tuinleven gewend

- Waar staat jullie kattenbak?

In de woonkamer en soms op de gang.

Een kat stink niet. De vacht ruikt nooit zoals natte hondengeur (en ook dat vindt niet iedereen een probleem); de geur van de bak voorkomen is een kwestie van regelmatig verschonen, maar daar weet je vast alles van

En dan nog een vraag:

Ik neig heel erg naar een poes ipv een kater, omdat mijn vorige een poes was. Ze was de liefste die je je maar kon wensen.

Ik ben positiever over mannen dan over vrouwen. De heren nu zijn zachtaardiger dan het vrouwtje dat ik hiervoor heb gehad.
Viva naar de knoppen.
Als je een knuffelkat wilt, zou ik geen Noorse boskat nemen. Je kunt beter op zoek gaan naar een kat die que karakter bij je past dan een die goed in je interieur staat. (Bij wijze van spreke dan.)

De naam van je asielkat kun je volgens mij gewoon wijzigen hoor! Was bij mij wel makkelijk, want het paspoort was kwijt. We kregen toen een nieuwe waar we meteen de nieuwe naam in konden zetten.
Nou bedankt voor jullie reacties in elk geval Misschien staat hier binnenkort wel een foto van mijn nieuwe huisgenoot
Ik heb ook de naam van mijn katten veranderd, de ene heette Palm (naar het biertje, stamde nog uit studententijd van vorige eigenaar) en is nu Siepie, de andere heette Coco (uit het asiel) en heet nu Sam.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Vind ik nog meevallen. Coco zou ik gewoon houden denk ik. Ik kwam net echt namen tegen als 'lady gaga'

Maar ook een hele leuke! 'sokje' Maar dat kan alleen bij een kat met 'sokjes'
quote:smart79 schreef op 08 september 2009 @ 15:31:

Overigens heb ik zelf een kattenbak gemaakt omdat ik de bestaande bakken in de winkels niet mooi vind.

Leuk! Hoe heb je dat gedaan?

Als je op 'litter box cover' plaatjes googelt vind je ook wel leuke dingen qua ombouw. Helaas wel heel duur en niet in NL verkrijgbaar.
Ik vind deze wel wat voor de badkamer

Hoi Prulletje,

Als ik dat zo lees, kun jij prima weer een kat nemen!

Misschien kun je de kattebak zelfs op het balkon zetten, als je de balkondeur of het raam op een kiertje kunt laten staan.

Anders zou ik kiezen voor de badkamer.

Mensen met gevoelige neuzen ruiken inderdaad dat je een kat hebt, maar als je dagelijks de kattenbak bijwerkt, zal dat erg meevallen.

Als je bij een asiel gaat kijken, vertel je je situatie en zullen zij je een kat adviseren. Zij weten meestal wel of een bepaalde kat een knuffelkat is en of het een flatkat kan zijn.

Je geeft het beestje gewoon een naam die jij leuk vindt; in het asiel zitten een heleboel gevonden katten, die ze zo maar een naam hebben gegeven, dus daar zijn ze niet aan gewend.

Kijk maar eens op www.dierenasiels.com en zoek het dichtsbijzijnde asiel.

Er zijn nu, aan het eind van de kittentijd vaak poezen die met kittens en al in het asiel terechtgekomen zijn. De kittens zijn geplaatst, de poezen, meestal jong, zoeken nog een huisje.

De poezen zijn ondertussen gesteriliseerd, dus daar heb je ook geen omkijken meer naar.

Ik wens je veel sukses bij je zoektocht naar een nieuwe 'knuffel'!!

Groetjes, Beter Laat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven