Wel of geen poes nemen?

08-09-2009 15:06 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
(excuus voor het lange verhaal, ik ben niet zo goed in kort houden )

Vorige maand is mijn poes doodgegaan .

Ik mocht toen ik een jaar of 9 was een poesje uitzoeken in het asiel. Ze was de allerliefste! 15 jaar heeft ze bij ons gewoond.

Ze is 19 jaar geworden.

Rond mijn 20e ben ik op kamers gaan wonen vanwege mijn studie. Mijn poes kon toen niet mee en is bij mijn ouders blijven wonen. Ik kwam daar nog wel regelmatig om haar te knuffelen, eten te geven, enz.

Maar nu is ze er niet meer en ik mis iets. Ik wil zo graag weer een poesje. Maar ik weet niet of het een goed idee is.

Ik zit met een aantal twijfels:

- Inmiddels woon ik in een klein appartement. Het is de bovenste verdieping (2e etage). Ik heb een klein balkon. Veel mensen hebben hier katten in het gebouw, die ook niet verder naar buiten kunnen dan het balkon. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat prima kan of dat het eigenlijk zielig is voor zo'n beestje.

- Ik studeer nog, maar dat is in principe niet negatief, want ik ben daardoor vaak vroeg en veel thuis.

- Na mijn studie (over 2 jaar) ga ik waarschijnlijk samenwonen met mijn vriend, naar een gewoon huis, wel met tuin. Kan een kat daar aan wennen?

- Niet het meest moeilijke probleem maar toch om even over na te denken: de kattenbak. Waar zet ik die neer in mijn kleine appartement? De woonkamer, eetkamer en keuken zijn samen 1 ruimte. Ik zet het ding toch liever niet in de woonkamer. De slaapkamer lijkt me ook niet zo fris. De hal is te klein. Ik heb ook nog een zolder, maar die heeft een vlizotrap en die kan ik niet steeds maar naar beneden hebben staan. De badkamer lijkt me ook maar een rare plek. Waar staat jullie kattenbak?

- Ruik je katten? Als je namelijk bij iemand binnenkomt die honden heeft, ruik je dat ook meteen. Zelf ruik je dat meestal niet (meer) als je ze zelf hebt. Hoe zit dat bij katten?

- En tsja, de haren overal, dat wordt veel stofzuigen en kleefrolleren, maar dat hoort erbij.

Als ik er een wil, wordt het er waarschijnlijk een uit het asiel. Zij (denk ik) zal dan heus oud bij me worden en ik zal haar heel veel liefde en verzorging geven. Maar toch weet ik niet zeker of het slim is. Zolang ik er geen heb, is er namelijk ook niets aan de hand, behalve dan dat ik een maatje mis.

En dan nog een vraag:

Ik neig heel erg naar een poes ipv een kater, omdat mijn vorige een poes was. Ze was de liefste die je je maar kon wensen. Bij mijn vriend thuis hebben ze katers, en die vind ik niet zo leuk. Maar ik weet niet goed of dat nou komt doordat het katers zijn, of dat het puur het karakter is. Weet iemand het verschil tussen poezen en katers? Welke zijn aanhankelijker en knuffeliger? Zo een wil ik, niet zo'n bang beestje (maar dat wordt in het asiel wel duidelijk).

Wat denken jullie?
Niet druk maken over namen volgens het boek over de huiskat van Terry pratchett. (helaas nergens te vinden in het nederlands)

Daarin staat: Waarom zou je een naam voor je kat bedenken als je hem later toch: "rotkatgavandebankaf" noemt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik woon ook in een 1 kamer flat en heb sinds 6 jaar een poes uit het asiel. Ik heb speciaal gekeken naar een binnen kat ( heb ook maar een klein balkon ) Heb echt zo'n lieve gevonden ze was toen ik haar uit het asiel haalde al 10.

De kattenbak heb ik in de badkamer staan dat gaat prima, je moet alleen onthouden altijd de deur open te hebben staan.

Verder ruikt mijn huis helemaal niet naar de kat behalve als ze net een "grote" boodschap op de bak heeft gedaan.

De haren tja soms word ik er gek van, maar liever wat haren dan de kat de deur uit
Oh dan is de jouwe ook al aardig op leeftijd

Ik wil het liefst geen oudere kat. Het heeft me zoveel verdriet gedaan toen mijn poes doodging. Ik wil dat niet op korte termijn nog eens meemaken. Het moet er natuurlijk een keer van komen, maar ik stel dat liever nog heel lang uit.

Aan de andere kant, ze zeggen wel eens 'de kat kiest jou'. Dus als de allerliefste straks ook al een oudere kat blijkt te zijn, dan laat ik die natuurlijk niet zitten
quote:prulletje schreef op 08 september 2009 @ 18:08:

Oh dan is de jouwe ook al aardig op leeftijd

Ik wil het liefst geen oudere kat. Het heeft me zoveel verdriet gedaan toen mijn poes doodging. Ik wil dat niet op korte termijn nog eens meemaken. Het moet er natuurlijk een keer van komen, maar ik stel dat liever nog heel lang uit.

Aan de andere kant, ze zeggen wel eens 'de kat kiest jou'. Dus als de allerliefste straks ook al een oudere kat blijkt te zijn, dan laat ik die natuurlijk niet zitten

Dat klopt helemaal! De kat kiest jou.

Ik wilde heel graag een dikke, gezellige kater en kwam thuis met een klein neurotisch schildpad-poesje. Ze is inmiddels heel lief en knuffelig en ik ben heel blij dat ze mij heeft uitgekozen!
Dat is zeker waar! Ik had al op internet gekeken en kwam eigenlijk voor een dikke kater. Nou dat klikte niet. Ik wou al bijna weg gaan toen ik op de onderste rij een poes zag die bijna helemaal kaal was en in de kattenbak zat verstopt zo schuw. Ze deden de kooi open en ik aaide haar en het was luve! Nu heeft ze trouwens een prachtige vacht en is hier de de madam in huis ;)
Je kan een asielkat de naam geven die je zelf wilt.

Ze bedenken daar een 'werknaam' voor zo'n beestje, want ze moeten wel weten over welke kat je het hebt. Ik heb ooit 2 katten in het asiel vernoemd naar 2 vrienden van mij. Ze waren net nieuw en hadden nog geen naam.

Qua ruimte en mogelijkheden zou ik een wat oudere asielkat nemen. Daarvan is (in tegenstelling tot een kitten) wel bekend wat het karakter is.

Mijn kater heeft al 2 verhuizingen meegemaakt. Een aantal weken binnen houden en dan eerst een paar keer samen naar buiten werkt prima. Hij krijgt vanzelf honger en weet precies voor welke voordeur hij moet miauwen.

Een Noorse Boskat is erg mooi, maar vaak hebben raskatten sneller ziektes (nier- of blaasziektes) en Noorse Boskatten schijnen veel ruimte nodig te hebben.

Of je een kat ruikt ligt aan de kat zelf, maar ook aan het voer. Duurder voer helpt tegen geurtjes. Maar sommige katten stinken nou eenmaal meer dan anderen.

Als je naar het asiel gaat, kijk dan goed rond. Een kat kiest je inderdaad uit als baas. Zo heb ik ooit eens met een prachtige zawart-witte kater op mn arm gestaan, en de medewerkster vertelde mij dat die kater eigenlijk nooit op mensen afkwam. Was een gewedig beest, maar kon niet best met andere katten, dus ik kon hem helaas niet mee naar huis nemen.
"een kat kiest jou"

Ik ging naar het asiel met de gedachte: ik wil geen meter kat op de bank. Je weet wel, zo'n kat die helemaal als een tochtrol uitgestrekt ligt.

Oke mijn kat heeft dus een groot deel van de 15 jaar dat ik hem had,uitgestrekt op de rugleuning van de bank gelegen.
quote:nlies schreef op 08 september 2009 @ 22:11:

"een kat kiest jou"

Ik ging naar het asiel met de gedachte: ik wil geen meter kat op de bank. Je weet wel, zo'n kat die helemaal als een tochtrol uitgestrekt ligt.

Oke mijn kat heeft dus een groot deel van de 15 jaar dat ik hem had,uitgestrekt op de rugleuning van de bank gelegen.Ha ha, dat lijkt me juist zo leuk! De mijne doet dat alleen 's nachts, in bed, en man en ik liggen op het randje, poes uitgestrekt in het midden.
quote:fladder schreef op 08 september 2009 @ 22:18:

[...]

Ha ha, dat lijkt me juist zo leuk! De mijne doet dat alleen 's nachts, in bed, en man en ik liggen op het randje, poes uitgestrekt in het midden.en dan kwaad zijn als je in zijn territorium komt zeker?
quote:nlies schreef op 08 september 2009 @ 22:41:

[...]

en dan kwaad zijn als je in zijn territorium komt zeker?Niet echt kwaad, maar wel beledigd. Wij verdenken haar er eigenlijk van dat ze ons 's nachts met haar pootjes wegduwt
wij hebben 3,5 week geleden onze Boef uit het asiel gehaald (ze heette daar Chicky..yaiks). Boef is een binnenkat en blijft bij ons ook binnen, ze is een poes en vermoedelijk tussen de 2 en de 4 jaar. We wonen wel iets ruimer dan TO en hebben ook een buitenruimte, maar buiten is verboden terrein voor Boef, want daar lopen de konijntjes los rond.

Wij gingen eigenlijk vrij blanco naar het asiel en wij zijn idd gekozen. Ik had Boef vast, ze begon mijn gezicht te likken en daarna de vingers van mijn vriend. Prachtig beestje, gitzwart en volgens de DA in blakende gezondheid.

Madame blieft geen blikvoer (alleen de waterige smurrie, de stukjes laat ze liggen) en ze schrokt het eten niet binnen 5 minuten weg. Heeft ze honger, komt ze praten, wil ze knuffelen springt ze naast je.

Slaapkamer houden we overdag dicht en 's nachts is ie open. Ze komt er niet (meer) en de keuken lijkt ze ook te snappen.

Vriend is overdag redelijk vaak thuis, ik ga half 10 's morgens weg en ben kwart voor 6 weer thuis. En Boef? Die ligt de hele dag in de vensterbank. Te loeren, te slapen, te loeren en te slapen!

Kattenbak ruik je hier alleen als ze de grote boodschap heeft gedaan. Helaas begrijpt ze het luikje op de bak niet en staat de bak in de woonkamer (naast de TV ) dus wij kijken soms drollen. Maar goed, elke dag even met een zakje de poep eruit en 1x p/w nieuwe korrels erin (wij gebruiken Catsan, de bruine variant, die kan in de GFT).

kortom, TO: DOEN! Gezellig, toch?
Dat de kat jou kiest geldt voor mij ook. Ik ging naar het asiel zonder een idee van tevoren over wat voor kat ik zocht. Wist zelfs niet welk geslacht.

Toen ik daar kwam en in al die kooitjes keek (hier zaten veel katten in een kooi, en gingen ze in "ploegendienst" eruit), kwam er opeens een enorm zwart gevaarte aangewandeld, bovenop die kooien. Ik zei: "Hee, wie ben jij?" en hij gaf de allerliefste, allerhoogste, kuikentjesachtige mieuw die ooit een kat gedaan heeft. Tja, ik was verkocht.

Ik heb hem alweer 9 jaar, en het is een enorme knuffel, eigenwijs en bovenal kletskous. Hij praat je de oren van het hoofd. Hij moet ook altijd vertellen wat hij buiten heeft beleefd als hij binnenkomt. En het is een gecastreerde kater. Die kunnen dus ook lief zijn. Kinderen vindt hij maar niks. Nou ja. dat geeft niet, want die heb ik ook niet. En als de neefjes en nichtjes langskomen, ligt hij op de slaapkamer te snurken.
Panienka en Delphicat, wat een leuke verhalen!
Ja inderdaad!

Ik wil ook zo'n verhaal!

Maar van mijn vriend moet ik per se nog een week wachten en er goed over nadenken. Geen overhaaste beslissingen nemen Tsja... Hij betaalt hem, dus zal wel moeten
Prulletje, kan me voorstellen dat je niet kan wachten na al die verhalen. Maar je vriend heeft wel een beetje gelijk hoor.

Bedenk wel dat je, als het even meezit, minstens 15 jaar voor je nieuwe kat zal moeten zorgen, daar moet je ook weer niet te licht over denken.
Liever 20 jaar
quote:prulletje schreef op 09 september 2009 @ 10:48:

Liever 20 jaar

Uiteraard!

De opvang waar mijn poes vandaan komt had een kater rondlopen van 28! Zij had hem gekregen toen hij 10 was en dacht dat ie misschien lastig te plaatsen zou zij, dus zelf in huis genomen. Daar liep hij 18 jaar later nog vrolijk rond.
Ik ben idd ook uitgekozen, ik wilde graag een oudere kater toen ik naar het asiel ging. Die zijn vaak moeilijker te plaatsen dan jonge katjes en ik wilde wel een goede daad doen door hem een fijne oude dag te bezorgen. Uiteindelijk ben ik met een 1-jarig poesje naar huis gegaan. Zij kwam gelijk kopjes geven en helemaal op mijn hand liggen. Toen de medewerker vertelde dat ze in het asiel geboren is en dat moeder al geplaatst was én zij ook al een keer, maar weer terug was gebracht omdat de betreffende meneer haar niet lief genoeg vond. Ze heeft zich eerst twee weken verstopt, maar na veel geduld en liefde, komt ze nu, drie jaar verder, ook vaak op schoot en knuffelen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Oh wat leuk al die kattenverhalen van jullie. Ik wil ook graag weer een kat, maar nu gaat dat niet. Maar ooit... Ik heb al wel een naam haha.
Cum non tum age
Haha wat is de naam dan?

Misschien moet ik er ook maar vast een bedenken
Ik heb er een uitgezocht! (vriend omgepraat )

Ik zocht eigenlijk iets heel anders, maar ze was zoooo lief! Die laat ik dan niet zitten . Morgen gaan we haar ophalen.

Nu nog een naam

(Ze heet in het asiel sienna, maar vind ik niet zo leuk).

Iemand ideeen?
Wat een schatje! En heeft ze jouw uitgekozen?
He, die lijkt heel erg op de mijne!

Maar zoals je hier al hebt gezien, grote kans dat je met een heel andere kat thuiskomt!

Leuke naam , eens kijken, eh...Fladder?
Oh heb je haar al in het echt gezien?
Ach gossie wat een schatje. Leuk hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven