Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
quote:in bad eten geven?

:D

Ik heb voor Tony (net 2 jaar) van die slabbers met opvanggoot. Ideaal. Hier valt echt bijna niets op de grond. Maar misschien is dat ook een kwestie van tafelmanieren en een best goede fijne motoriek.
Loretta is De Mol. Punt.
quote:

Het enige waar ik echt nog moeite mee heb ( ik zit er bijvoorbeeld nu ook tegenaan te hikken) is het schoon maken van de vloeren. Ik zou nu moeten stofzuigen en dweilen, en ik WIL NIET! Het schijnt heel snel en efficient te moeten kunnen, maar ik heb beneden bijna 80 vierkante meter vloer, en da's gewoon veel werk... Iemand tips? (behalve gewoon doen, die hamer ik er zelf al aardig in...)

Goh, bekend probleem. Zit er nu al voor de tweede dag tegenaan te hikken. Ik haaaaaaaaaat stofzuigen en dweilen. Bah.
Am Yisrael Chai!
Gooi extra veel allesreiniger of andere schoonmaakzooi in het water als je gaat dweilen. Dan ruikt je hele huis meteen lekker fris en lijkt het net of je veel meer gedaan hebt dan alleen de vloer dweilen. Misschien dat dat net voldoende motiveert om tóch maar te beginnen aan die rotklus?
Loretta is De Mol. Punt.
Mijn kinderen (5 en 2 jaar) kunnen netjes eten en zonder te knoeien. Jammer genoeg doen ze dit dan niet thuis maar bij opa en oma :D

Thuis zit mijn jongste er altijd onder. Vooral met het toetje word er vaak gesmeerd. We hebben tegels dus het is ook zo schoon gemaakt.

Ik doe eigenlijk veel huishoudelijke dingen tussen door.

- Als mijn kinderen in bad gaan dan doe ik de douche en de wc even schoonmaken.

- De strijk doe ik in mijn oudste dochter d,r kamer omdat dat dicht bij de wasmachine en droger is en mijn jongste dochter kan met de spulletjes van mijn oudste dochter spelen. Ze vermaakt zich zo een uur en ik kan ongestoord de was doen. Ik laat haar dan niet alleen. Kan een oogje op haar houden en ik kan mijn ding doen. 

Ook prop ik nooit de spullen zo de droger in maar doe het netjes. En zodra de droger afgelopen is haal ik de spullen eruit. Zo komt het nooit gekreukeld eruit. Het scheeld ook veel als je de droger t-shirts gewoon een keer opgevouwen in de mand legt. Ik doe mijn strijk namelijk nooit in een dag dus dan hoef ik het ook niet tien keer te bewerken met mijn strijkbout:P

groetjes bubbles 

-
quote:

Het enige waar ik echt nog moeite mee heb ( ik zit er bijvoorbeeld nu ook tegenaan te hikken) is het schoon maken van de vloeren. Ik zou nu moeten stofzuigen en dweilen, en ik WIL NIET! Het schijnt heel snel en efficient te moeten kunnen, maar ik heb beneden bijna 80 vierkante meter vloer, en da's gewoon veel werk... Iemand tips? (behalve gewoon doen, die hamer ik er zelf al aardig in...)

Wat voor vloer heb je dan? De een kan sneller dan de andere vloer...
Mijn gouden tip is: Laat iedereen in huis zijn handen wapperen!!!!

Klinkt heel simpel, maar in heel veel gezinnen is het altijd dezelfde persoon (mama dus) die de huishoudelijke dingetjes doet, terwijl de rest van het gezin prima zijn steentje bij kan dragen.

Ik heb mijn zoontje bijvoorbeeld geleerd als ie een remspoor heeft gemaakt in de wc, dit even met de borstel op te ruimen. En als ie heeft lopen zwiepen, effe schoonmaken met schoonmaakdoekje (die heb ik altijd standaard in de wc liggen) Slaapkamer ruimt hij zelf op. Hij maakt ook zelf zijn bed op. Bordjes en bekertjes zet hij zelf in de vaatwasser. En hij is 6, dus dat gaat ook prima.

Manlief strijkt altijd, dus daar heb ik geen omkijken naar. Als ruil daarvoor doe ik de badkamer schoonmaken, daar heeft hij een hekel aan. Vind trouwens die tip van soda met bleek een heeeeele goede!!! Die ga ik ook gebruiken!

Ruim alles op, als je het hebt gebruikt, dus na het koken en eten, hup, effe een halfuurtje de keuken in. Ik heb een vaatwasser, maar een aantal pannen moeten wel met de hand afgewassen worden. Ik neem dan met hetzelfde sopje gelijk even de keukendeurtjes mee, de tegeltjes, het fornuis en de magnetron. Daarna is het extra genieten met een kopje koffie op de bank!!!
beneden heb ik een stuk laminaat, een stuk tegels en een stukhouten vloer... Handig he?
Heerlijk, dit topic!:D

Ik kiep zoveel mogelijk naar buiten/in bakken/omhoog wanneer ik de vloer moet doen. Dat gaat veel sneller dan, omdat ik niet telkens e.e.a. moet verzetten. We hebben eiken vloer dus dient er af en toe ook met onderhoud-spul gedrweild te worden, en zo kom je gelijk overal.

Ik heb dus ook bakken voor speelgoed van zoonlief.

Ik strijk niet; man doet dat lekker zelf met zijn eigen overhemdjes.

Onderbroeken gaan ook hier ongevouwen de lades in. (mijn billen zijn groot genoeg en daarop trekken ze vanzelf strak, geen vouw te zien ;))

Wij hebben geen droger, wel tonnen was, maar ik hang de boel gewoon uit aan de waslijn, en kan het wanneer droog rustig opvouwen. Heb niet het idee dat een droger zoveel scheelt, maar ik ben een onnozele op dat gebied. (maar ik hoef geen was uit te zoeken voordat het wel/niet in de droger zou mogen)

Wij hebben twee dagen waarop we echt schoonmaken, woensdag en zaterdag. Terwijl de een op zaterdag boodschappen doet (en kind meeneemt dan) doet de ander het huis. Woensdag is thuisdag van man, die stofzuigt dan en vouwt was ofzo.

Ook hier, geen vaatwasser (dat vind ik wel jammer), maar wel gelijk de afwas wegwerken na het eten. Dat scheelt enorm!

Met het dweilsopje neem ik eerst ook vensterbanken en andere horizontale oppervlakken af.

En ja, ik doe het ook wanneer zoon (en hopelijk straks baby 2 (september verwacht) wakker zijn. Zoon wil graag helpen met doekjes enzo.

Ik hou dit topic even in de gaten, ik geloof direct dat er nog veel dingen veeeeeel sneller en efficienter kunnen!

Kinke
Allis, alle drie de oppervlakken kunnen dan toch schoongemaakt worden met groene zeep? dat hebben wij geadviseerd gekregen voor de eiken vloer, en is ook geschikt voor tegels enzo...

Scheelt weer, toch????
quote:

beneden heb ik een stuk laminaat, een stuk tegels en een stukhouten vloer... Handig he?

Tsja...dan zit er volgens mij niks anders op dan eerst stofzuigen en dan met een dweil inderdaad. Hoewel ik mijn houten vloer nooit dweil. Kan ook niet want het is een wasvloer zonder toplaag.

En zo'n swifferding? Is dat niks? Je hebt ze ook nat, die swifferdingen, dan hoef je niet eerst te stofzuigen maar doe je met zo'n nat doekje meteen alle stof weghalen en dweilen. Das wel 2 in 1 en bespaart dus in ieder geval de tweede ronde door het huis. Maar dat moet wel kunnen op je vloeren dan.
Geranna,

Over het eten, zoonlief knoeide ook best veel. Opa en oma kwamen toen tijdens een logeerpartijtje op het idee om hem ipv zijn ikea bestek een theelepel te geven omdat hij de lepel altijd bij het uiteide vast houd en de ikealepel een langere steel heeft wat dus moeilijker richten is. Verder ontkom ik er niet aan om na het eten even snel de kinderstoel af te nemen wat is in 1 keer samen met de tafel doe en evt ook de vloer (hout). Als we rijst hebben gegeten moet ook de stofzuiger er aan te pas komen en die staat heel handig in de schuur waarvan de deur meteen naast de kinderstoel zit.

Verder kan ik alleen maar van jullie afkijken want in schoonmaken ed ben ik een ramp. Gelukkig heeft manlief er meer kaas van gegeten.
Swiffer is idd helemaal fantastisch en je hoeft vtv niet eens te stofzuigen! Je hebt maar 1 doekje nodig want je kunt ze gewoon omdraaien voor de andere verdieping. Hmm swifferdusters zijn trouwens ook handig voor schoonmaken voor t oog. Een sopje met allesreiniger is wel hygienischer.

En gooi troep wat je niet meer gebruikt of kleding die je al een jaar niet gedragen hebt weg of breng het naar de kringloop. Het houdt de boel overzichtelijker en makkelijker schoon te maken.
Oh ja, voor het opzwiepen van gestrooide etensresten door zoonlief heb ik een stoffer en blik "op afstand"; met lange steel eraan. Handig, je hoeft niet je rug te breken of op handen en knieen om de boel even op te vegen. Stofzuiger blijft hierdoor lekker in de gangkast!
hahaha, eten in bad. Het is best een idee!

Ik weet niet hoe anderen dat doen. Ik zie dan kinderen zonder slap eten, maar die van mij krijgen toch vieze vingers en smeren dat dan af aan hun broek, de stoel, etc.

Ik denk idd dat ze niet dichtbij genoeg zitten om niet te morsen. De stoel kan niet dichterbij aangeschoven worden helaas (het is geen stokke). Misschien dat ik bij dochter morgen even een kussentje in de rug zet. Zoonlief is net 1 geworden en "zweeft" sowieso in de stoel.

Een veger en blik op afstand lijkt me ook handig! Die ga ik halen! Swiffer werkt hier niet zo omdat we een laminaatvloer met groeven hebben. Dan veeg ik alles in de sleufjes. Maar met een veger en blik wil het prima.

Een vriendin van me heeft een helemaal gladde vloer en swiffert na elk eetmoment alle kruimels de inbouwkast in. Aan het einde van de dag maakt ze dat dan schoon. Vond ik ook superhandig.

Ik heb voor mijn dochter van een oude handdoek een "benenslab" gemaakt. Die doet ze als een rokje om, met elastiek er in en klittenband op haar rug. Ze vindt het zelf wel grappig en het scheelt een hoop vieze broeken.
Dat boekjes SCHOON heb ik ook gelezen. Is een aanrader!
fijn hoor dit topic;)

Wij hebben ook de stoffer en blik op steel, hahaha

Andere goede tip is de was gescheiden verzamelen, ik heb 3 wasmanden, 1 voor witte was, 1 voor gekleurde was en 1 voor de baby was want dat gaat in de neutral vanwege eczeem. Scheelt een hoop uitzoek werk.

Verder gebruik ik ook de schoonmaakspray van dubro>>alles ontvetter om ff snel dingen schoon te maken, bv de tafel of kinderstoel. scheelt weer het maken van een sopje.

Verder zo min mogelijk strijken, alleen hoogst noodzakelijke.

Nou dat was het wel weer.

groetjes
Wat een superhandige tips toch!

Het ergste van alle huishoudklussen is: strijken :@. Mijn tip: zodra je een was droog hebt, wegwerken. Alleen het punt is; ik houd me er soms zelf niet aan haha. Maar het werkt voor mij wel het beste.

Na het weekend is soms hier het huis ontploft. Gelukkig ben ik op maandag vrij en kan ik hier aan de slag gaan.

Eens in de maand moet ik even mijn opruimfrustraties kwijt (ergens zo rond mijn.... inderdaad ja) en dan "eis" ik weer vanalles. Terwijl ik wel weet dat het bij ons nou eenmaal zo werkt!

Ga door!
ik krijg gewoon zin om aan de slag te gaan als ik hier lees! Ik ga zometeen direct de tip van bleek en soda uitproberen in de badkamer.

Hier verder geen kids maar wel een enorme hekel aan huishouden. Ik heb overal wegwerpdoekjes voor. In de keuken glorixdoekjes waar ik ook de tafels, vensterbankjes en kastjes mee afneem. En ook muscle doekjes, die zijn geweldig voor het gasfornuis en een extra vies aanrecht, ze breken het vet beter af dan glorixdoekjes. Vooral als het gasstel nog een beetje warm is.

Verder in beide toiletten en in de badkamer een pakje glorixdoekjes, dan hoef je niet te lopen en dat scheelt.

In de woonkamer een trekker waarmee je het ergste stof/vuil gewoon weg trekt naar een hoekje. Geen swiffer maar een gewone trekker. En deze trekker met een gewone dweil werkt ook beter dan swiffer. Speciaal laminaat-schoonmaakmiddel voor extra glans.

De magnetron maken we schoon met een glas water met citroen sap. Magnetron aanzetten, water laten verdampen en dan uitnemen met een doek.

Schoonmaken doen we vaak tegelijk maar dan de 1 boven en de ander beneden. Als je dan klaar bent is het hele huis schoon terwijl je zelf maar de helft gedaan hebt.

Het beddengoed doen we altijd in de wasmand en dan een week later (als ik het bed weer wil verschonen) doe ik het pas in de wasmachine. Als het dan aan de lijn heeft gehangen halen we het andere set er af en doen we de schone er meteen op. Zo hoef je het niet op te vouwen en ruikt het zo lekker pas-gewassen.

En nu ga ik in de badkamer aan de slag :D
Mijn trucjes:

- de was ophangen zonder knijpers 

(binnen dan), gewoon over de het

droogrek  hangen.

- ik hou echt niet van strijken, maar ik ben

allegisch voor verkreukelde kleren, vind

het zo armoedig staan (heb ik van mijn

moeder:(), dus ik hang ook veel dingen 

gewoon op hangertjes op. Dan droogt het

veel strakker op. Probeer mijn strijk goed

bij te houden, maar meestal komt het er

op neer dat ik een keer in de week een

hele stapel strijk. Gewoon voor de tv, of

sneller met de radio aan.

- tijdens het koken meteen het

aanrecht leegruimen en de vaatwasser in.

Verder wéét ik heel goed hoe het zou moeten (als je naar de keuken loopt meteen wat meenemen bv), maar ik vergeet het gewoon. Pfff....Ben altijd jaloers op ordelijke mensen. Kan zelf zo chaotisch zijn en daar word ik soms echt moe van. Schoonzus is super netjes/schoon. Als ik daar ben geweest ga ik thuis meteen aan de slag...Helaas woont ze niet zo dichtbij, hahaha

- voor dat ik naar bed ga doe ik altijd een  'rondje': kussen op de bank goed leggen, tafel leeg, vaatwasser aan, oud-papier weg, zo begin ik de dag tamelijk netjes. Als mijn kleine naar bed is doe ik trouwens altijd een "speelgoed/baby" -rondje, box opruimen, spuugdoeken in de was, sapfles in de vaatwasser etc.

Een echte mevrouw Helderder ben ik niet, maar als alles weer gedaan is heb ik altijd wel een heerlijk voldaan gevoel! (Met dank aan mijn poetsmiep!)
waar kopen jullie die slabbetjes met opvanggoot? Ik had er ooit 2 bij de Prenatal, maar die zijn inmiddels stuk. Nieuwe heb ik daar nooit gezien. Die van de Ikea waren binnen een week kapot. Ik zou graag nieuwe hebben!
Kaetje, laat jij de trekker dan in de kamer staan of ruim je het vuil meteen op? Als ik iets qua schoonmaakartikelen laat staan gaan ze er nl meteen mee aan de haal! (met de verspreiding van het pas opgeveegde vuil als resultaat....)
Hier wordt ook zo weinig mogelijk gestreken. Idd, goed ophangen doet het meeste werk.

Ik ben meteen begonnen met de kinderen hun spulletjes terug laten brengen naar de keuken trouwens!

Iemand nog tijdbesparende vlekverwijderaartips? Meestal kiep ik kleding met vlekken in de biotex (er staat regelmatig een emmer wit of gekleurd), maar die bananenvlek of appelvlek blijft helaas gewoon zitten.
quote: geranna2 reageerde

Iemand nog tijdbesparende vlekverwijderaartips? Meestal kiep ik kleding met vlekken in de biotex (er staat regelmatig een emmer wit of gekleurd), maar die bananenvlek of appelvlek blijft helaas gewoon zitten.

Vanish op de vlek, soda erin wrijven, even laten liggen en in de machine op 60 graden.Zo krijg ik er zelfs aardbeien vlekken uit.

(sorry ik ben van de soda )
quote:waar kopen jullie die slabbetjes met opvanggoot? Ik had er ooit 2 bij de Prenatal, maar die zijn inmiddels stuk. Nieuwe heb ik daar nooit gezien. Die van de Ikea waren binnen een week kapot. Ik zou graag nieuwe hebben!

Bij de babyspeciaalzaak?

Ik heb er eentje van Babybjorn en eentje van TommyTippee.

Dit is er eentje van TommyTippee. Zie www.wemmy.com en dan producten aanklikken en vervolgens hebbedingen.
Loretta is De Mol. Punt.
quote:Kaetje, laat jij de trekker dan in de kamer staan of ruim je het vuil meteen op? Als ik iets qua schoonmaakartikelen laat staan gaan ze er nl meteen mee aan de haal! (met de verspreiding van het pas opgeveegde vuil als resultaat....)Ik laat de trekker in een hoekje in de keuken staan. Ik heb geen kinderen en mijn vriend gaat er meestal niet mee aan de haal dus no problem hier ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven