Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Hey meiden,

Hier even een beginnende mama.

Mijn dochter is 6 weken.

Ik weet dat er in principe tussen de borstvoeding minimaal 1.5 uur mag zitten en maximaal (nu nog overdag) 4 uur.

Toch komt mijn dochter steeds om het 2.5 uur.

Vrij snel toch?

Toch groeit ze verder prima, maar ik heb zelf het idee dat ik nergens aan toe kom, 2.5 uur is immers zo voorbij.

Ik bied elke keer 2 borsten aan. Aan elke borst drinkt ze zo'n 10 minuten.

Ik vind zelf dat ze alleen in het begin erg goed drink, daarna wat minder.

Hebben jullie tips???

' s nachts gaat wel goed.

20.00 uur naar bed.

22.30 maak ik haar wakker voor de laatste voeding

ze slaapt tot 03.00 uur en dan voeden

03.30 weer naar bed tot ongeveer 06.30

Helaas helaas wil ze dan om na het drinken om 06.50 ofzo niet meer terug naar bed, is echt aan het gillen dan.

Ze kan wel slapen, maar dan op mijn borst.

Vind ik geen goed plan. Enig idee hoe dit te doorbreken???

Wat een vragen. Ik wacht af op jullie tips.

Groetjes!
quote:Moet drie uur tussen Fleur. Kan dus makkelijk.Dus melk wegpleuren na het kolven, drie uur wachten en dan is de voeding niet meer delerium-verhogend?
Ik heb een vraagje.

Zoonlief is bijna 8 maanden en ik geef hem naast borstvoeding ook wat bijvoeding (groente/fruit). Ik wil de borstvoeding de komende maanden wat af gaan bouwen zodat ik niet meer hoef te kolven. Het kost me zoveel moeite en ik ben het een beetje zat. Ik wil dat de borstvoeding zijn enige melkbron is, dus ik kies niet voor opvolgmelk. Als zoon een maand of 10 is wil ik eigenlijk alleen nog borstvoeding geven in de ochtens en avond ofzo.

Het is het geval dat zoonlief een erge voorkeur heeft voor borstvoeding. Iets anders te drinken wil hij niet. Heeft iemand ervaring en/of tips?

Hoelang hebben jullie je kindje trouwens gevoed?

Dalishia
Beetje bijdehand, maar Fleur, 't hangt er natuurlijk helemaal van af hoeveel je gedronken hebt. De lever van een man of vrouw van 70 kg. kan per uur 7 tot 7,5 gr. alcohol afbreken. Dus bij de tel blijven met drinken en aftellen tot je weer bij je kan laten drinken.
quote:

quote: Stardusty reageerde

Moet drie uur tussen Fleur. Kan dus makkelijk.

Dus melk wegpleuren na het kolven, drie uur wachten en dan is de voeding niet meer delerium-verhogend? Ligt eraan hoeveel je van plan bent te gaan drinken :D

Wilt u toch zo nu en dan een glaasje drinken?

Zorg er dan voor dat u per glas alcohol, minimaal drie uur wacht voor u uw baby voedt (na twee glazen dus zes uur). Dit geld uiteraard ook voor het afkolven voor latere voedingen.

Alle alcohol is in die uren zeker door uw lichaam afgebroken en uit de moedermelk verdwenen. Als de baby toch binnen deze tijd gevoed wordt, drinkt hij aanzienlijk minder moedermelk en slaapt hij slechter.
'It could be lupus'
quote:

Hey meiden,

Hier even een beginnende mama.

Mijn dochter is 6 weken.

Ik weet dat er in principe tussen de borstvoeding minimaal 1.5 uur mag zitten en maximaal (nu nog overdag) 4 uur.

Toch komt mijn dochter steeds om het 2.5 uur.

Vrij snel toch?

Shaa, ik zal je even helpen: 2,5 uur is normaal voor een 6-weken oude baby. Even geduld hebben, trekt wel bij!

Toch groeit ze verder prima, maar ik heb zelf het idee dat ik nergens aan toe kom, 2.5 uur is immers zo voorbij.

Ik bied elke keer 2 borsten aan. Aan elke borst drinkt ze zo'n 10 minuten.

Ik vind zelf dat ze alleen in het begin erg goed drink, daarna wat minder.

Hebben jullie tips??? Volgens mij is ook dit normaal. Ze heeft nog ene klein maagje, ze is snel vol. Zodra ze groter wordt kan ze ook grotere hoeveel heden drinken. En dan gaat er vanzelf meer in en duurt het langer voor ze weer komt.

' s nachts gaat wel goed.

20.00 uur naar bed.

22.30 maak ik haar wakker voor de laatste voeding

ze slaapt tot 03.00 uur en dan voeden

03.30 weer naar bed tot ongeveer 06.30

Helaas helaas wil ze dan om na het drinken om 06.50 ofzo niet meer terug naar bed, is echt aan het gillen dan.

Ze kan wel slapen, maar dan op mijn borst.

Vind ik geen goed plan. Enig idee hoe dit te doorbreken??? NIet eens proberen. JE meisje heeft dan heel lang alleen in bed gelegen zonder mama - laat haar lekker bij je liggen. Ze is nog maar 6 weken, je verpest haar echt niet daarmee hoor! Geniet van het kleine meisje naast je en doezel nog even door met z'n tweetjes.

Wat een vragen. Ik wacht af op jullie tips.

Groetjes!

Hopelijk heb je er wat aan. Ik wete hoe vermoeiend het kan zijn, en de klassieker: 'het wordt beter, echt heus' heb je ook al twintig keer gehoord, maar het is gewoon echt zo. Mijn zoon is nu 11 weken en kwam elke 2 uur toen hij 6 weken was. Ook 'snachts. Hij groeide gewoon heel hard. Nu is dat 's nachts al elke 4/5 uur, en overdag 3/4 uur. Hij groeit ook minder hard nu. Dus het komt goed! Even geduld nog. En dat slapen 'sochtends zou ik niet moeilijk over doen. Waarom mag ze niet even bij je slapen?
Fleurtje, het is zelfs nog minder erg. Jij drinkt 1 drankje, drie uur later kun je weer gewoon voeden en is je melk weer alcoholvrij. Je melk"voorraad" wordt namelijk ook telkens vernieuwd, verschoont, opgefrist, hoe je het noemen wilt. Dus de alcohol wordt ook uit je melk gezuiverd, terwijl je lichaam het uit je bloed aan het zuiveren is. Het is niet zo dat je na het drinken je voorrraad hoeft weg te kolven en te wachten tot je weer nieuw hebt ofzo.

Persoonlijk drink ik tegenwoordig ook nog wel eens een drankje en voed relatief snel daarna weer (anderhalf, twee uur later). Niet groots aan de zuip dus, maar wel wat alcohol. De enige keer dat ik echt veel gedronken heb, heb ik overigens wel gekolft (vooral omdat ik dan dus niet voed en dus in plaats daarvan kolven) en heeft manlief dat weggemikt (boehoehoe, mijn opbrengst was zo vet goed toen, ik kon het echt niet zelf). Maar wat jij voorstelt kan op zich prima, tenzij je jezelf natuurlijk echt compleet lazerus zuipt. Hou de auto-test aan zou ik zeggen: als je denkt dat je weer mag rijden (van de wet, niet van jezelf) dan kun je ook wel weer voeden. Have fun!

Laralara, is er geen mogelijkheid om je ventje gewoon een dag of twee heel vaak aan te leggen? Clusterdrinken de hele dag dus, in plaats van clusterkolven. Stimulans is echt veel en veel beter dan kolven. Ik weet dat je zei dat hij onrustig drnkt, probeer de trucs daarvoor toe te passen en leg hem gewoon lekker veel aan. Veel huidcontact, lekker samen badderen ofzo, lekker samen spelen en dutten. Zodra je een tsr hebt gehad (daar kan de spray ook bij het voeden bij helpen!) is het zwikkie weer een keer goed gestimuleerd. En als het even goed stroomt drinkt hij vast ook weer even lekker.

Wanneer je nu ft aan het kolven bent (en ik dat even heb gemist), zou ik het eens op het bv-forumproberen. htttp://www.borstvoedingsforum.nl

daar heb je een kolfgedeelte ook, en daarzijn verschillende meiden die langer fulltime gekolft hebben en je helemaal kunnen uitleggen wat wel en niet mogelijk is. Clusterkolven moet je een paar uur doen (hele dag word je alleen maar gek van) en met kolven is het echt een kwestie van verstand op nul en niet druk maken om de cc's. Hoe moeilijk ook.... en het klinktheel logisch dat je pas na een dag of wat resultaat ziet. en misschien zijn je borsten ook niet zo goed met kolven.... dat zijn die van mij dus ook niet, helaas. ik voed dus echt zoveel mogelijk live (heb echt in de mafste standen gevoed in de periode dat dochter heel onrustig was). je kunt me eventueel mailen, dan zoek ik wel wat foto's van ons op, dan krijg je misschien weer wat ideetjes, mocht je dat willen. ik ben bereikbaar op vlinderbloem AT gmail PUNT com. kijk maar.
Xaloy, bedankt voor je reactie!

Fijn om te horen dat er straks meer tijd tussen komt.

Wat het slapen betreft in de ochtend, je hebt gelijk het is ook niet erg.

Maar ik ben bang dat ik erop zou gaan liggen of dat eriets gebeurd. Maar op zich slaap ik heel licht dan hoor, het is een beetje soezen.

Toch wordt ik verkrampt wakker.

Ze is pas 6 weken, dus het is inderdaad nog niet verwennen. Als ze ouder is wil ze misschien vanzelf weer in haar bedje.

Groetjes
Dank jullie wel voor jullie antwoorden!!!! (Het gaat om volgende week, bbq van mijn werk. Of ik dan wel zou moeten drinken, is weer een ander verhaal, hahaha)

x
hihihi, nou je kunt je in ieder geval beter niet compleet lazerus zuipen, dus dat scheelt alweer. enne, denk eraan dat je al tij-den droog staat he!! twee wijntjes en je hebt rode konen (ok ok, ik spreek weer vanuit mezelf) en het blijft werk he ;)
Shaa, ik ben al 100 keer met zoon aan de borst in slaap gevallen, het gebeurt nu ook nog wel. Je moet wel, je moet toch ergens je slaap vandaan halen..

eehh..

Wat zal ik je wensen, sterkte, succes en veel plezier tegelijkertijd! :-)
quote:hihihi, nou je kunt je in ieder geval beter niet compleet lazerus zuipen, dus dat scheelt alweer. enne, denk eraan dat je al tij-den droog staat he!! twee wijntjes en je hebt rode konen (ok ok, ik spreek weer vanuit mezelf) en het blijft werk he ;)Ik sta nu ruim een jaar bijna droog (af en toe een slokje van mijn lief). Vorige week ging ik uit eten en dacht dat ik wel weer een biertje kon hebben...na drie slokken voelde ik hem echt hangen!!
Help, mijn TSR blijft uit. Sinds een paar dagen krijg ik bijna geen TSR, heb ongeloofelijk pijnlijke tepels en mijn kindje wil niet drinken. We zijn aan het proberen voor een tweede kindje maar een zwangerschapstest eerder deze week was negatief. Ben een beetje wanhopig want ons kindje weigert de fles en ik weet niet hoe ik hem nu aan het drinken kan krijgen..
Bloempje,

Probeer bovenal rustig te blijven. Ook ik heb dit probleem gehad en mijn vraag hier gesteld. Het heeft mij geholpen om van houding te veranderen. Ik voedde altijd zittend en toen ik rustig  met mij dochter ging liggen kreeg ik wel een TSR. Eventueel kan je morgen ook langs je huisarts gaan en een recept voor syntocinon neusspray vragen.

Maar het allerbelangrijkste is zelf rustig blijven goed diep buikademhalen en ontspannen. Ik denk dat het dan vanzelf goed komt.

Veel sterkte gewenst.
Hallo,

Mogen vragen over het afbouwen hier ook ?

Ik ben nl al een tijdje aan het afbouwen ( zo'n 3 weken totaal.) en in principe ging dat heel goed. Binnen een week zat ik op nog maar 2 keer daags kolven en één borst is inmiddels helemaal afgebouwd, aan de ander kreeg ik een borstontsteking en om dat mede weg te krijgen ben ik die dus weer iets vaker gaan kolven. Vorige week ben ik terug gegaan naar alleen 's ochtends kolven maar minder kon echt nog niet. Teveel spanning. Nu heb ik 3 dagen niet gekolfd maar heb er wel af en toe felle steken in en soms harde plekken. In plaats van weer kolven masseer ik die weg en dat werkt maar wat nu. Ben ik er nu van af of is het slimmer om toch nog weer aan de kolf te gaan? ( ding is gehuurd en elke dag dat ik hem dus niet gebruik vindt ik zonde, maar kan ik die dus nu weer terug brengen of zit ik dan later deze week weer met een ontsteking ?  ) Weet iemand daar toevallig een antwoord op ? Alvast dankjewel...
Kom effe binnenvallen, ben totaal niet bijgelezen... Lara, mischien een idee om aluminiumfolie oid om het flesje te doen als je aan het kolven bent? Zo zie je de cc niet en ben je er mischien minder op gefocust. (waarom je zoveel wil/moet kolven heb ik even gemist helaas)

Alles goed hier? Hoe is het met Tila? Effe offtopic; ben weer in NL en nog steeds fulltime bv! :D Mannetje is nu ruim 5 maanden dus binnenkort bijvoeden, spannund!!
He Peppie, ben je voorgoed in Nederland of op vakantie??
Voorgoed! En door de stress die die beslissing/verhuizing opleverde was ik bang dat de bv zou terug lopen. Maar nee!! :D
Hello,

Weet iemand hoe ik de duur van de voedingen korter zou kunnen maken??

Ik geef mn zoontje van 6 weken oud momenteel in 1 voeding elke borst 20 minuten, dus totaal 40 minuten en dan nog een kwartier rechtop houden omdat hij anders zoveel spuugt na de voeding. Soms nog langer rechtop houden of de luier tussen de borsten door verschonen en al met al ben ik dus meer dan een uur in de weer, ook s nachts en de lengte van de voedingen begint me best op te breken.

Ook weerhoud het me om in het openbaar te voeden want als je je kind gewoon even een kwartier kunt aanleggen, ok, maar om nou ergens een uur te gaan zitten voeden? Ik heb geprobeerd er minuten af te snoepen, dus bijvoorbeeld een kwartier aan elke kant, maar hij 'merkt' het wel en begint dat redelijk snel weer te huilen...
Als je dochter echt goed drinkt Ninette dan zit er niets anders op dan haar te laten drinken. Je zult zien dat met verloop van tijd de duur van de voedingen korter wordt. Nu bij 5,5 maand drinkt zoo meestal 20 minuten in totaal (2 borsten). Maar ik moet zeggen dat we hier af en toe nog voedingen van 3 kwartier hebben hoor!

Vermoeiend? Lekkere relaxtijd voor mama! :P Overdag lekker een potje thee (oid) en een tijdschriftje/goed boek/tv erbij en `s nachts lekker liggend in bed voeden zodat je wat kunt soezen. Succes!
Oeps, zoontje... :$
Ninette,

je zoontje (toch?) is nog maar 6 weken, hij gaat vanzelf sneller drinken hoor. Mijn zoontje is nu een half jaa, en is in 10 minuten helemaal klaar, maar ded er in het begin ook soms wel een uur over in totaal.

Het kost veel tijd zo he, en het is ook niet altijd leuk. Wat ik deed was gewoon lekker op de bank/bed zitten, en dan lezen of tv kijken ofzo. Dan rust je zelf ook een beetje uit.

Tijdens het lange drinken krijgt je zoontje de achtermelk binnen, en die heeft hij nodig om een vol gevoel van te krijgen, en dit is ook de vette melk waarvan hij echt groeit. Ik denk dus dat je hem er niet eerder af moet halen, dan krijgt hij veel sneller honger.

Hoe moeilijk ook, probeer je aan de uurtjes voeden over te geven, hij gaat vanzelf sneller drinken, als zijn lichaam eraan toe is.

Ik vind het zelf nu soms jammer dat mijn zoontje zo snel klaar is, dat gezellige soezerige drinken is er niet meer bij!
Ninette, ik ben bang dat er momenteel niet zoveel aan te doen is bij jou. Veel pasgeboren kindjes drinken erg lang (en vaak ook veel keren) aan de borst. Vooral als je merkt dat inkorten tot gevolg heeft dat je kindje niet verzadigd blijkt, is het dus toch een kwestie van proberen het vol te houden.

Vaak zie je dat baby's met een maand of 3-4 ineens effectiever en dus ook veel korter gaan drinken. Bij mij duurden voedingen net zo lang als bij jou in het begin en toen mijn jongste 10 weken was, werd dat ineens, van de een op andere keer, nog maar een minuut of 10 per voeding.

Misschien hebben anderen nog wel ideeen, maar ik denk dat het echt een kwestie is van je lekker installeren op de bank met een boek of een filmpje en het maar laten gaan. Voor je het weet zijn die momenten weer over en ben je in veel kortere tijd klaar.

En als je moe bent, wat ik me ook goed kan voorstellen, ga dan lekker met je kindje op bed liggen en probeer zelf ook een beetje uit te rusten op die manier. Ook 's avonds: gewoon lekker op tijd naar bed en als je kind wil drinken, lekker naast je neerleggen.

Sterkte ermee, utkompgoed!
En peppie: welkom terug in Nederland! Fijn dat je bv niet te lijden heeft gehad van het verkassen!
quote:

Misschien hebben anderen nog wel ideeen, maar ik denk dat het echt een kwestie is van je lekker installeren op de bank met een boek of een filmpje en het maar laten gaan. Voor je het weet zijn die momenten weer over en ben je in veel kortere tijd klaar.

En als je moe bent, wat ik me ook goed kan voorstellen, ga dan lekker met je kindje op bed liggen en probeer zelf ook een beetje uit te rusten op die manier. Ook 's avonds: gewoon lekker op tijd naar bed en als je kind wil drinken, lekker naast je neerleggen.

Haha Athena, great minds.... ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven