Snelcursus/spoedcursus zwemmen kind 4 jaar

12-09-2009 13:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het wordt hoog tijd dat Zwiepje leert zwemmen. Aanvankelijk wilde ik wachten tot hij 5 was maar eigenlijk zou ik het veel geruststellender vinden als ik zou weten dat als hij in het water zou vallen, hij zich nu al zou kunnen redden/ niet gelijk tot de bodem zinkt.

Omdat de wachtlijsten een jaar hierzo zijn, ben ik op zoek naar een spoedcursus zwemmen. Gewoon een week lang bijvoorbeeld in de vakantie. Ik heb er al eentje gevonden in de Wolsven maar eigenlijk zou ik het liefste er eentje dichtbij huis willen.

Wie kent er een spoedcursus zwemmen regio Den Haag, Delft, (zelf het Westland vind ik best!)? En, wiens kind heeft zoiets gedaan en hoe beviel dit?

En diploma halen zou fijn zijn aan het einde maar niet realistisch lijkt mij. Het gaat mij erom dat hij in ieder geval een beetje kan zwemmen. Hij is in principe wel watervrij.

Bedankt!
Hai Zieber,

Ik kwam dit artikel tegen uit Trouw http://www.trouw.nl/ontsp ... eken__je_A-diploma_.html. Ik weet niet of je het al kent, maar misschien heb je er iets aan.
The time is now
Oh ik haatte dat baantjeszwemmen altijd zó Al die trauma's komen opeens omhoog.

Ti, ik weet niet hoe ik hem dat moet leren en ik ben bang dat het traumatisch is want ik bak er geen snars van. Maar dit soort dingen, hoop ik juist dat hij dat leert op zo'n cursus. Gewoon, een beetje kleine basisdingen die nét even kunnen helpen en dan wel door een prof die weet waar hij het over heeft.

Ik denk wel dat ik er nog even over moet nadenken als ik jullie argumenten zo hoor.
quote:Banba schreef op 12 september 2009 @ 17:00:

Hai Zieber,

Ik kwam dit artikel tegen uit Trouw http://www.trouw.nl/ontsp ... eken__je_A-diploma_.html. Ik weet niet of je het al kent, maar misschien heb je er iets aan.Dank Ban, ik vind het een nuttug artikel maar zoveel uur per dag zwemmen lijkt mij dan weer te intensief. Maar bedankt in ieder geval!
Zwemles is tegenwoordig een stuk leuker dan vroeger hoor ik heb een keer een meezwemles gehad en dat was gewoon echt heel erg leuk

Zwieb, als ie met bandjes om in het diep springt, gaat z'n hoofd ook onder water. Als je hem dan zegt dat ie z'n benen moet trappelen, en dat een paar keer oefenen, en dan zonder bandjes. Als je denkt dat ie een traumatische ervaring krijgt van in het diepe springen waar jij zelf bijstaat, is ie m.i. sowieso niet klaar voor een spoedcursus.

Als ie niet met z'n hoofd onder water durft, kan je met hem 'bellen blazen'. Mond onder water en blazen maar! KLan jij met je gezicht onder water, zoals ik? Kan je je oren onder water doen? Je neus? Koop 'opduikschatten' bij de hema, ga naar het 60 cm diepe bad, kieper die dingen erin en zeg maar dat ie ze moet pakken.

Je hebt van die lange flexibele drijfkurken: Zwiebje geen bandjes om, jij in het diepe staan, laat hem maar naar de kruk springen, kijken of ie em kan pakken.Je kan op zo'n kurk ook zitten, als op een schommel, of als op een paard. Kan jij paardje rijden door het water? Kan jij onder de kruk door 'duiken'? Kan jij rennen door het water? Achteruit?

Dat soort dingen. Dat doen ze in 'lichtblauw' ook (het eerste badje), en daar krijgen ze een heel goed watergevoel van.
Hij is al vaak genoeg in het diepe geweest waar wij bij waren. Vind hij heerlijk. En onder water durft hij ook.

Is trouwens meezwemles een soort van proefles?
Dan zal ik ook even mijn (uiteraard zeer genuanceerde en goed onderbouwde ) mening geven. Heb alleen de OP helemaal gelezen en de rest 'gescand'. Ik snap dat je Zwiep wil leren zwemmen, maar hij is er gewoon nog heel erg jong voor.

Mijn kinderen hebben allebei geen zwemdiploma's, dat is natuurlijk weer het andere uiterste.

Mijn kinderen hebben allebei schoolzwemmen gehad en ik ging regelmatig mee ter begeleiding. Er waren regelmatig kinderen die al heel jong hun dilpoma's hadden gehaald en die tegen dat ze gingen schoolzwemmen gewoon alles weer vergeten waren. Die moesten gewoon weer in het ondiepe beginnen. Dus ik denk dat het ook een beetje schijnveiligheid kan zijn, het idee dat hij leert zwemmen.

Wij gaan af en toe een middagje naar het zwembad en mijn kinderen kunnen zich daar prima redden, ook zonder diploma's.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Meezwemles is een kijk-eens-wat-je-kind-geleerd-heeft-les Maar dan in het water. Je hebt ook kijklessen, die zijn ook leuk, maar dan word je zelf niet nat
quote:Solomio schreef op 12 september 2009 @ 17:17:

Dan zal ik ook even mijn (uiteraard zeer genuanceerde en goed onderbouwde ) mening geven. Heb alleen de OP helemaal gelezen en de rest 'gescand'. Ik snap dat je Zwiep wil leren zwemmen, maar hij is er gewoon nog heel erg jong voor.

Mijn kinderen hebben allebei geen zwemdiploma's, dat is natuurlijk weer het andere uiterste.

Mijn kinderen hebben allebei schoolzwemmen gehad en ik ging regelmatig mee ter begeleiding. Er waren regelmatig kinderen die al heel jong hun dilpoma's hadden gehaald en die tegen dat ze gingen schoolzwemmen gewoon alles weer vergeten waren. Die moesten gewoon weer in het ondiepe beginnen. Dus ik denk dat het ook een beetje schijnveiligheid kan zijn, het idee dat hij leert zwemmen.

Wij gaan af en toe een middagje naar het zwembad en mijn kinderen kunnen zich daar prima redden, ook zonder diploma's.Maar zijn die ouders dan tussendoor niet met het kind gaan zwemmen? Dat lijkt me toch wel de essentie, om het te blijven oefenen. Of waren ze én met het kind gaan zwemmen maar is het kind het toch weer vergeten? En zal dan dat half jaartje (tussen 4.5 en 5) toch niet zoveel uitmaken? Qua kracht kan ik me dit voorstellen maar qua vergeten niet.
quote:Zwieber schreef op 12 september 2009 @ 17:32:

[...]

Maar zijn die ouders dan tussendoor niet met het kind gaan zwemmen? Dat lijkt me toch wel de essentie, om het te blijven oefenen. Of waren ze én met het kind gaan zwemmen maar is het kind het toch weer vergeten? En zal dan dat half jaartje (tussen 4.5 en 5) toch niet zoveel uitmaken? Qua kracht kan ik me dit voorstellen maar qua vergeten niet.

Ik neem aan dat die ouders niet met die kinderen zijn gaan zwemmen, maar dat heb ik niet nagevraagd.

En nee, daarvoor maakt 4,5 of 5 jaar niet uit. Ik kreeg het advies (van een zwemmeester) om sowieso niet voor 6 jaar met zwemles te beginnen.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 12 september 2009 @ 17:35:

[...]

Ik neem aan dat die ouders niet met die kinderen zijn gaan zwemmen, maar dat heb ik niet nagevraagd.

En nee, daarvoor maakt 4,5 of 5 jaar niet uit. Ik kreeg het advies (van een zwemmeester) om sowieso niet voor 6 jaar met zwemles te beginnen.Joh ieder kind is anders. Het ene kind is pas geschikt als het 6 jaar is en het andere kind met 4,5 jaar. Als ouder kun je dat zelf het beste inschatten voor je kind (lijkt mij). Overigens moet je ook bij een spoedcursus afzwemen en als je kind niet voldoende presteerd is het niet geslaagd.
Dan misschien een andere vraag: hoe kom ik erachter of mijn kind geschikt is voor zwemles? Ik kan zelf wel roepen dat ik denk van wel maar wat weet ik ervan?
quote:Zwieber schreef op 12 september 2009 @ 17:50:

Dan misschien een andere vraag: hoe kom ik erachter of mijn kind geschikt is voor zwemles? Ik kan zelf wel roepen dat ik denk van wel maar wat weet ik ervan?Ik denk dat je zelf wel weet of je kind iets snel oppakt of niet? Jouw kind is niet bang voor water en dat lijkt mij heel belangrijk. Weet niet hoe het zit met de betaling, maar als je in termijnen kunt betalen kun je het misschien wel even aankijken?
Dat advies om pas met 6 jaar te beginnen met zwemles had te maken met spierkracht en coördinatie. Dat heeft dus niet te maken met of je kind dingen snel oppikt (dat zit bij Zwiepje wel goed ).

David Dunning
Heb je ook al overwogen dat hij overmoedig zal worden als hij 'al kan zwemmen' en daardoor mss juist het bij jullie aanwezige water opzoekt?

Mijn achtjarige, een garnaal, heeft nu zijn A en B, zo'n twee jaar les gehad, en veel in het zwembad geweest met ons gezin. Hij kan vertellen wat hij voelt en hij vertrouwt zich niet in een onmetelijke sloot water (het vijftigmeterbad). Hij vraagt dan of ik nog met hem meezwem. Ook tienjarige, gespierd, voelt zichzelf nog niet bij machte om veel baantjes alleen te zwemmen (heeft ABC) Ze spelen wel in het water, maar ze zwemmen een stuk minder.

Zesjarige Muis had zeker een half jaar zwemlessen achter de rug, flierefluiterde daar maar kon best wel wat op de buik en op de rug, maar toen hij na een half jaartje voor een tweede ronde in het diepe gestort werd zonder pakje, raakte hij heel erg in paniek en wist niets meer. Zit nu dus opnieuw in badje 2.

Ik zou Zwiepje gewoon op wekelijkse les laten gaan, als je het echt wil. En verder niet te veel hoop hebben op die waterveiligheid. Muis kan heel goed onder water zwemmen, maar ik schijt peentjes als hij dat doet in troebel water (want dan zie ik hem niet).
Eerlijk gezegd is hij nu al overmoedig en compleet in de veronderstelling dat hij kan zwemmen. Wat hij dus absoluut niet kan. Dus nu vind ik het nog veel enger. Ik kan wel duizend keer blijven herhalen dat hij nog niet kan zwemmen maar hij gelooft het gewoon niet.

Ik ben nu even aan het rondneuzen wat de mogelijkheden zijn op internet.
Voor zijn eigen veiligheid zou ik hem toch maar wat afremmen. Moppekind is met vijf jaar begonnen, hij is zo´n onderdeurtje dat hij met vier nog koppie onder zou zijn gegaan.

We zijn nu twee jaar verder, met zicht op diploma-A. Nu alleen nog "door het gat", potloodsprong, watertrappen, draaien, en borstcrawl. Die borstcrawl kan hij in elk geval beter dan zijn mama.

Met een overmoedig kleutertje is mijn reactie: Zwemvestje aan.

Vanaf 20 kg zijn er "zelfopblazende" en anders wordt het een echt zwemvestje, met drijvertjes er in.

Linkje zeilkleding.
quote:Zwieber schreef op 12 september 2009 @ 21:00:

Eerlijk gezegd is hij nu al overmoedig en compleet in de veronderstelling dat hij kan zwemmen.

.

Dan zou ik em juist in het zwembad laten springen zonder bandjes. Laat jij maar eens zien wat je kan!

En tuurlijk ben jij dan in de buurt om hem eruit te vissen en te troosten, maar om ook duidelijk te maken dat ie het nog niet kàn.

zet em op de wachtlijst, ga vaak met een zwemmen, maar stel het spoedcursus gebeuren nog even uit.
quote:_barbie_ schreef op 12 september 2009 @ 18:09:

[...]

Ik denk dat je zelf wel weet of je kind iets snel oppakt of niet? Jouw kind is niet bang voor water en dat lijkt mij heel belangrijk. Weet niet hoe het zit met de betaling, maar als je in termijnen kunt betalen kun je het misschien wel even aankijken?

Mijn kind is ook niet bang (meer) voor water. Toch wacht ik nog effe op die 6 jaar minimum. Ik ga er maar gewoon vanuit dat het klopt wat de gangbare insteek is. Ik heb het nl. al zoveel gehoord in mijn omgeving.

Valt er met Zwiep goede afspraken te maken? Maw, hoe goed "luistert" hij? Of zitten de grachten direct tegenover je huis? Of kun je met hem goede afspraken maken dat hij niet richting die en die weg mag? Hoe is de veiligheid rondom dat water? Heeft de gemeente daarin nog een taak of is het echt bedoelt als open water? Denk dat je je zoon toch tot de time being overduidelijk moet maken dat het water voor hem nu nog levensgevaarlijk is!
Als je zoon dénkt dat hij kan zwemmen, dan zou ik hem inderdaad gewoon een keer in het diepe laten springen zonder vleugeltjes. Dan hebben ze zo in de gaten dat zwemmen echt iets anders is.

Spoedcursussen zijn volgens mij inderdaad alleen maar vanaf 6 jaar, in verband met de belasting. Zwemles vanaf 4 jaar hangt van kind af: hier in de omgeving ken ik er diversen die voor hun 5de hun A-diploma hadden. Maar ook zat kinderen, waar het echt niet opschoot.

Op peuter/kleuterzwemmen leren ze trouwens ook wel gewoon drijven en kleine stukjes zwemmen. Voor de noodgevallen zeg maar, dus dat zou je ook kunnen overwegen als je dat nog niet deed.
Ah, Ank, dat is inderdaad ook een idee, dat peuter/kleuterzwemmen.
Ik woon ook in een zeer waterrijke omgeving (sloot achter het huis). Mijn jongste 'garnaal' die indertijd met 3,5 jaar op zwemles ging kon op dat moment al duiken. Haar grote zus was net op zwemles duiken aan het leren, en garnaal wilde dat ook. Dus ik ging in het halfdiepe staan, garnaal op de kant zonder zwemvlindertjes, en duiken. Garnaal kwam dan diep in het water terecht en kwam vervolgens met een 'blupje' boven, dan greep ik haar onder haar armpjes en zette haar weer op de kant voor haar volgende duik. Dit alles kon vanzelfsprekend alleen doordat ik haar heel duidelijk had gezegd dat ze uitsluitend in het water mocht springen zonder zwemvlinders als ik daar stond!

Als baby van 8 maanden ging ze al automatisch goed drijven op haar rug en ik ben sindsdien iedere week met de kinderen naar het zwembad gegaan om ze watervrij te maken/houden.

Omdat ze zo watervrij was leerde ze heel makkelijk zwemmen, alleen ontbrak - zoals ik al eerder schreef - de spierkracht.

En dan nog ..... ik neem aan dat ze - ook al was ze totaal niet bang in het water - niet goed had gereageerd als ze zo jong gekleed in ijskoud water terecht was gekomen.

Later ging ze zwemmen bij de reddingsbrigade; daar leerde ze zwemmen met echt zware kleding (winterjas!) aan, en ook zwemmen onder 'ijs' (een laag plastic wat over het zwembad werd gelegd). Leren zoeken naar het gat .....
Je moet even wachten tot Neele online is, dan laat ze zich vast wel horen hier.

Ze is in augustus met haar dochter (4) een week lang in een Hotel geweest waar ze een spoedcursus kreeg. Ze heeft nu haar A-diploma. Ben ff vergeten waar het in de buurt was, maar dat zal ze vast zelf vertellen.
Hier heb je dat in de zomervakantie, maar daarvoor ben je net te laat. Een kind haalt dan in 1 zomervakantie zijn A-diploma, al je geluk hebt.

Overigens zit het kunnen zwemmen hem ook in herhaling en veel uren maken. Dat bereik je niet met 1 herfstvakantietje zwemmen.
Zwieb! Niet doen! Geen spoedcursus, ik geef zelf zwemles aan kinderen van ongeveer 6-7 jaar (ze hebben al A en vaak ook B) en kwaliteit van zwemmen verschilt ENORM!

ervaring is dat als ze het vanaf dag 1 niet goed leren, het super moeilijk is om de basis goed te krijgen (en geloof me, daar moet ik bij mijn zwemmertjes behoorlijk wat tijd in steken!)

Zwemles onder goede begeleiding en in een kleiner groepje is velen malen effectiever dan een spoedcursusje. Idd: zwemvestje om en kind er van doordringen dat water gevaarlijk is, dus bij jou blijven!
Als ik het zo hoor is dat peuter/kleuterzwemmen meer wat je zoekt of niet?

Jij wilt dat hij, wanneer hij in het water zou belanden in elk geval boven kan komen en als hij de kant kan bereiken weer op de kant kan klimmen. En dat is juist wat ze daar leren.

En kind die in een gracht of een slootje valt hoeft als het goed is niet een 50 meterbad over te zwemmen voor hij ergens is waar hij zich aan vast kan houden of eruit kan klimmen. Hoewel dat bij een gracht nog wel eens zo zou kunnen zijn.

Bij peuter/kleuterzwemmen leren ze van dat soort dingen, en drijven, maar nog niet het echte zwemmen.

Dat is toch meer wat je zoekt? Of begrijp ik dat weer verkeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven