Snelcursus/spoedcursus zwemmen kind 4 jaar

12-09-2009 13:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het wordt hoog tijd dat Zwiepje leert zwemmen. Aanvankelijk wilde ik wachten tot hij 5 was maar eigenlijk zou ik het veel geruststellender vinden als ik zou weten dat als hij in het water zou vallen, hij zich nu al zou kunnen redden/ niet gelijk tot de bodem zinkt.

Omdat de wachtlijsten een jaar hierzo zijn, ben ik op zoek naar een spoedcursus zwemmen. Gewoon een week lang bijvoorbeeld in de vakantie. Ik heb er al eentje gevonden in de Wolsven maar eigenlijk zou ik het liefste er eentje dichtbij huis willen.

Wie kent er een spoedcursus zwemmen regio Den Haag, Delft, (zelf het Westland vind ik best!)? En, wiens kind heeft zoiets gedaan en hoe beviel dit?

En diploma halen zou fijn zijn aan het einde maar niet realistisch lijkt mij. Het gaat mij erom dat hij in ieder geval een beetje kan zwemmen. Hij is in principe wel watervrij.

Bedankt!
.
Ik heb zelf inderdaad ook jaren zwemtraining aan jonge kinderen gegeven en ben daarom ook niet zo'n fan van de spoedcursussen. In principe kan een kind in 1 of 2 weken leren zwemmen, maar je moet het daarna wel ontzettend goed bijhouden, want de kennis verwatert ook weer erg snel. Een zwemslag is een patroon wat in je hersenen moet slijten en dat doe je door veel herhalen. Die herhaling is minder bij een spoedcursus. Hoeft in principe geen probleem te zijn, maar je moet dan wel blijven oefenen (en dan ook echt oefenen met zwemmen, dus niet spelen/springen/glijden wat de meeste jonge kinderen in een zwembad doen).

Maar goed, dit is een beetje off-topic.
.
Zwieber,

Bij ons hier in het dorp zwemmen kinderen 4x per week. Sommige kinderen (ze beginnen als ze 5 zijn of in het zwemseizoen 5 worden) halen het in 1 seizoen, andere gaan door in het binnenbad om A te halen. Het is dus niet gezegd dat je kind het in een spoedcursus haalt wanneer je maar 1 of 2 wkn de tijd hebt.
Het kán wel Dorinde. Vrienden van ons hebben het ook gedaan: dochter had net voor haar 5de diploma A in een week tijd. Maar ik moet zeggen dat ik het kind belabberd vond zwemmen en -in mijn optiek- had ze geen diploma A-niveau. Maar goed, ik zie toch enorme verschillen in zwemtechniek bij kinderen met een diploma. Zal wel combinatie van aanleg en strengheid zwemleraar zijn.
Ik heb ook peuterzwemmen gegeven (jaren geleden weliswaar) en daar leerden we de kinderen met kaplaarzen en regenkleding in het water te springen, zich te orienteren en naar de kant te komen en er uit te klimmen. Puur functioneel dus, kinderen leren geen echte zwemslag, maar kunnen zich wel voortbewegen en zich kort drijvende houden.
..
Zwieber, je zou contact op kunnen nemen met zwembad Kerkpolder in Delft. Mijn broertje geeft daar zwemles en er bestaan daar in de zomer in ieder geval van die spoedcursussen. wat ik er van begrepen heb ik dat er ook veel kindjes zijn die het niet halen omdat ze er nog niet klaar voor zijn. Jongens schijnen weer iets eerder te zijn dan meisjes.

succes ermee
Een kind doet alles wanneer het er aan toe is.... jij kunt wel een snelcursus willen, maar misschien heeft je kind er veel langer de tijd voor nodig.

Het valt uiteraard te proberen, maar wees niet teleurgesteld als het gewoonweg nog niet wil vlotten met zwemmen.

oh, verder geen zwembaden o.i.d. :P

Wilde heel graag eens mijn juist geleerde op de opleiding delen hahahaha
quote:anky schreef op 13 september 2009 @ 19:34:

Ik heb ook peuterzwemmen gegeven (jaren geleden weliswaar) en daar leerden we de kinderen met kaplaarzen en regenkleding in het water te springen, zich te orienteren en naar de kant te komen en er uit te klimmen. Puur functioneel dus, kinderen leren geen echte zwemslag, maar kunnen zich wel voortbewegen en zich kort drijvende houden.Zoiets zoek ik dus! Omdat het me echt niet om het diploma te doen is in deze fase.
quote:PLUKKIE78 schreef op 13 september 2009 @ 20:08:

Zwieber, je zou contact op kunnen nemen met zwembad Kerkpolder in Delft. Mijn broertje geeft daar zwemles en er bestaan daar in de zomer in ieder geval van die spoedcursussen. wat ik er van begrepen heb ik dat er ook veel kindjes zijn die het niet halen omdat ze er nog niet klaar voor zijn. Jongens schijnen weer iets eerder te zijn dan meisjes.

succes ermeeBedankt voor de tip, ik ga zeker even kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven