Vriend snapt niks van huishouden

15-09-2009 20:02 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik moet even mijn verhaal kwijt. Kon geen tips in een eerder onderwerp vinden...

Ik heb sinds 3 1/2 jaar een relatie met mijn vriend en we wonen sinds 2 jaar samen. In het begin had de relatie wel wat hobbels, maar hoe langer we samen zijn, hoe beter het gaat. We kennen elkaar goed en begrijpen elkaar (meestal) en hebben het laatste jaar ook niet veel ruzie meer. Er blijft alleen 1 punt zijn: het huishouden. Mijn vriend heeft namelijk nooit op zich zelf gewoond en is door zijn moeder ontzettend verwend (verpest) Hij had nog nooit zijn bed dicht geslagen voordat we samen gingen wonen. Vanaf het moment dat we samen gingen wonen heb ik hem achter zijn broek aan moeten zitten. En hij doet ook best wel zijn best: hangt de was soms op, doet de vaatwasser en het vuilnis soms, maakt soms de keuken schoon. Maar je ziet het al, alles is soms. We krijgen er geen goede verdeling in! Ik heb al eens een maand een lijst op gehangen met alles wat er moet gebeuren en dat hij dat kon afvinken. Dat hielp ietsje. Maar ooit moet het toch vanzelf gaan?

De rest van de relatie gaat zo goed, dat we klaar zijn voor een volgende stap en een huis willen kopen. Maar als ik bedenk hoeveel meer werk dat met zich mee brengt, raak ik al gestressed. Iemand tips?
Op welke manier mijn vriend het huishouden doet maakt me niet uit. Geef geen commentaar op hoe hij het doet, als hij het maar doet.

En dan 'neem je toch' een schoonmaakster vind ik ook makkelijk gezegd. Want dat moet toch in overleg gebeuren.
quote:SanneK schreef op 16 september 2009 @ 15:51:

Op welke manier mijn vriend het huishouden doet maakt me niet uit. Geef geen commentaar op hoe hij het doet, als hij het maar doet.

En dan 'neem je toch' een schoonmaakster vind ik ook makkelijk gezegd. Want dat moet toch in overleg gebeuren.Je vindt het niet goed hoe hij het doet dat blijkt toch uit dit hele topic?! Jij vindt dat hij de dingen te weinig doet dus moet het op jouw manier: vaker.

En dan 'neem je toch' een schoonmaakster vind ik ook makkelijk gezegd. Want dat moet toch in overleg gebeuren.Dan neem je toch in overleg een schoonmaakster?
Eens met Hanzie. Ik ben veel pietluttiger dan man. Voordat hij het een keer smerig vindt ben ik al geemigreerd! En iedere keer een woordenwisseling of erger omdat jouw grens al is bereikt (en die van hem kennelijk nog lang niet) is zonde van je tijd. Ik kan niet in jullie portemonnee kijken maar ik ben zeer blij met mijn werkster! En heb geaccepteerd dat ik meer doe in het huishouden omdat ik dat sneller nodig vind. Mans kwaliteiten liggen op andere vlakken.
quote:tante schreef op 16 september 2009 @ 10:41:

Tenzij dat traditionele rollenpatroon goed aansluit bij hoe zij zijn. Of niet? Moeten mensen coûte que coûte het rollenpatroon doorbreken?Dat lijkt me wel. Je kan je kinderen niet meer opvoeden zoals een jaar of 50 geleden; er vanuitgaand dat er vroeg getrouwd/ samengewoond gaat worden en de jongens de kost gaan verdienen en de meisjes huisvrouw worden. Er komen steeds meer 1 persoons huishoudens en er komen steeds meer tweeverdieners. Dus het lijkt me dat zowel jongens als meisjes moeten leren hoe je je toko goed draaiend houdt.
Nee hanZie het moet niet op mijn manier, het moet gebeuren. En ik heb al een paar keer aangegeven dat ik geen onrealistische verwachtingen heb, maar wil jij eten bereiden op een aanrecht dat 1 keer in de 3 maanden een lapje ziet?

En dan 'neem je toch' een schoonmaakster vind ik ook makkelijk gezegd. Want dat moet toch in overleg gebeuren.Als je man niet wil meewerken aan het huishouden dan moet ie zich er maar bij neerleggen dat jij 'n poetsvrouw inhuurt. Het is 't één of 't ander.
Ben ik het ook wel mee eens, maar dan krijgen we dus ruzie. En zo ook gisteravond, waardoor deze post ontstond. Omdat ik me dus afvroeg of het onredelijk is wat ik van hem vraag.

Doe het liefst alles in overleg, maar als dat niet gaat moet ik blijkbaar soms gewoon iets doorzetten.
quote:elninjoo schreef op 16 september 2009 @ 15:57:

Als je man niet wil meewerken aan het huishouden dan moet ie zich er maar bij neerleggen dat jij 'n poetsvrouw inhuurt. Het is 't één of 't ander.Het lijkt me dan meer voor de hand liggen dat hij een poets huurt. Of hij doet het zelf, of hij zorgt dat het gedaan wordt. Dat hoeft Sanne toch niet te regelen?
quote:SanneK schreef op 16 september 2009 @ 15:56:

Nee hanZie het moet niet op mijn manier, het moet gebeuren. En ik heb al een paar keer aangegeven dat ik geen onrealistische verwachtingen heb, maar wil jij eten bereiden op een aanrecht dat 1 keer in de 3 maanden een lapje ziet?Het moet wel op jouw manier. Geef dat gewoon toe dan kun je van daaruit verder.
quote:loomii schreef op 16 september 2009 @ 16:00:

[...]

Het lijkt me dan meer voor de hand liggen dat hij een poets huurt. Of hij doet het zelf, of hij zorgt dat het gedaan wordt. Dat hoeft Sanne toch niet te regelen?Waarom moet het zo vaak als sanne wil. Zij kan zich er ook bij neerleggen dat er minder vaak gepoetst wordt.
mag ik aannemen dat iedereen vind dat er uberhaupt ooit een beetje schoongemaakt moet worden in een keuken? Hoe grondig en waarmee is een manier, maar dat het moet gebeuren toch niet?
quote:SanneK schreef op 16 september 2009 @ 16:04:

mag ik aannemen dat iedereen vind dat er uberhaupt ooit een beetje schoongemaakt moet worden in een keuken? Hoe grondig en waarmee is een manier, maar dat het moet gebeuren toch niet?Wat ben jij flauw. Waar zeg ik dat een keuken nooit schoongemaakt moet worden of zegt jouw vriend dat? Heb je weleens geprobeerd dan of hij echt geen drie maanden schoonmaakt? Ik vind je een zeikwijf.
bedankt voor het zeikwijf. En ja, ik heb het geprobeerd. Record staat op 4 1/2 maand. Dan krijg je schimmels.
Dan ben je ook nog eens heel kinderachtig en vies.
quote:hanZie schreef op 16 september 2009 @ 16:03:

Waarom moet het zo vaak als sanne wil. Zij kan zich er ook bij neerleggen dat er minder vaak gepoetst wordt.

Je kan er een filosofische discussie van maken, maar als ik kijk naar wat Sanne eerder heeft gepost, dan lijkt me niet dat ze last heeft van smetvrees en teveel vraagt van haar vriend:

quote:SanneK schreef op 15 september 2009 @ 20:23:

En tja, wat schoon is, blijft een mening. Ik probeer (zonder huisdieren en kinderen) 1 keer per week badkamer en wc aan te houden, stofzuig zelf 1 aan 2 keer per week, keuken wil ik graag 1 keer per week ff boenen en de rest (ramen, vloer in de was, etc.) afwisselend.

En vaatwasser, de was en vuilniszakken wijzen zich vanzelf, zou je zeggen. Maar het gaat dus niet alleen om poetsen, maar ook om de semi-dagelijks terugkerende zaken als koken, afwassen, de was, boodschappen..... dat doet ie ook niet.
quote:Maaswater schreef op 16 september 2009 @ 01:53:

Waar ik nou zo benieuwd naar ben: Zijn jullie vrouwen dan overal goed in? Financiën, de auto naar de garage brengen, gaatjes boren, schilderijen ophangen, bier halen (*proest*) over voetbal praten?

Geintje hoor, maar wij verdeelden vroeger de klusjes. Zij was goed in de was maar had een hekel aan boodschappen doen. Nou die deed ik. Inmiddels werk ik fulltime en zij parttime, dus voor haar blijft ook meer tijd over voor het huishouden.

Ik sprak laatst iemand die had bonje met zijn vriendin omdat hij best eens in de week de badkamer mag uitsoppen. Maar ja, hij werkt 5 dagen en zij 1 dag. Ik zou denken "dan heb je nog 4 dagen te vullen meid..."In mijn woongroep (totdat ik ga verhuizen) zijn de taken gelijk verdeeld. Mijn medebewoner is voornamelijk thuis en gaat soms naar het inloophuis. Ik werk 41 uur per week. Het schoonmaken wordt echter gelijk verdeeld: hij maakt de woonkamer, de gang, de douch en de WC schoon, en ik maak de keuken en de WC schoon (de WC wordt twee keer schoongemaakt. Hij en ik doen de schoonmaaktaken niet op hetzelfde moment: ik maak op zondag schoon, hij op woensdag). Het lijkt dat ik minder doe, maar de keuken verdient echter meer schoonmaakaandacht, en ik moet goed poetsen en moppen om de zaak schoon te krijgen.
World of Warcraft: Legion
Ga lekker alleen wonen. Hoef je nooit meer ruzie te maken omdat iemand zich niet wil conformeren aan jouw manier van het huishouden doen. Kun je zo vaak poetsen als je zelf wilt.
Wat is er mis met takenlijstjes?

Ik heb ook een takenlijstje voor mezelf, want dingen die niet regelmatig terugkeren vergeet ik anders geheid.

Overigens is mijn vriend beter in huishoudelijke taken dan ik. En hij vindt bepaalde zaken belangrijk, dus doet hij ze. De dingen die ik belangrijk vindt, doe ik dan weer. Voorbeeld: Ik hou van schone lakens, dus ik verschooon het bed elke week. Als het aan hem ligt dan is 1x per maand ook goed, dus hij verschoont het bed nooit. omgekeerd ruikt hij de kattenbak eerder dan ik, dus hij doet altijd de bak, omdat hij last heeft van de geur en ik niet. Strijken doe ik niet, dus als hij een gestreken overhemd wil, zal ie zelf de bout ter hand moeten nemen. Daartegenover staat dan weer dat ik vaker stofzuig, hij vaker een doekje over het aanrecht haalt enz, enz.

En voor de taken die we allebei niet willen of kunnen doen, nemen we wel een hulp. Ik heb echt wel iets beters te doen dan ruziemaken over het huishouden.
Ik kom eigenlijk op hetzelfde advies uit, maar met een andere insteek. Ik zou niet samen willen wonen met iemand die het normaal vindt om geen poot in het huishouden uit te steken.
SanneK, wat een nare situatie. Ook een situatie die veel zorgen brengt in een relatie. Het is gewoon niet leuk als je geen goede taakverdeling hebt. Sommige vrouwen zeggen: Ik doe alles wel! Anderen zoals jij vinden dat de man ook best iets kan doen in het huishouden. En daar ben ik het mee eens.

Het is heel moeilijk het af te leren bij een man. Vooral omdat jouw vriend zo verwend is. Is het een idee om een schoonmaakster te nemen? Het is echt luxe hoor, en het moet wel in jullie budget passen, maar het is wel een oplossing! Je kunt problemen beter proberen te voorkomen.
En anders moet hij het maar voor je over hebben. Een huishouden deel je samen. Bij samenwonen wérk je samen. Hij kan het iig proberen. Doe het anders samen? Dat maakt het ook nog gezellig. Pak een zondag en vertel hem wat zijn taken zijn. Je moet hard optreden tegen dit soort mannen. Het zijn eigenlijk een soort van kinderen
@ loomii: die semi-dagelijkse dingen wisselen een beetje. Boodschappen doen we samen, de was hangt hij op als ik hem inzet, koken doet ie inderdaad niet en de vaatwasser de ene periode wel, de andere niet. Hij is dus niet totaal lui, maar selectief.

@hanZie: ik krijg het gevoel dat je ergens gefrustreerd over bent, dus kun je dat lekker ergens anders botvieren? Samenwonen gaat echt niet alleen om het huishouden en je maakt een relatie niet uit omdat er 1 ding niet soepel loopt.

@return_of_kreng: hij doet denk ik ook wel de dingen die hij echt belangrijk vind, alleen zijn dat er niet zo veel. Ik vind een huishoudster inderdaad ook het geld waard als dat de enige reden van ruzie bij ons weghaalt. Dus ga daar op inzetten.
quote:return_of_kreng schreef op 16 september 2009 @ 16:15:

Wat is er mis met takenlijstjes?

Ik heb ook een takenlijstje voor mezelf, want dingen die niet regelmatig terugkeren vergeet ik anders geheid.

Daar is niks mis mee. In het begin waren het takenlijstjes die geprikt werden op het prikbord bij ons in de woonkamer. Later kenden we onze taken uit ons hoofd, dus werden de lijstjes verwijderd om op het prikbord ruimte te maken voor belangrijkere zaken. Later bleek dat het niet alsnog nodig was om die takenlijstjes weer uit te printen en op te hangen.

De lijst waarop staat wie wanneer kookt en afwast, en wie afdroogt, weet ik nu straal uit mijn hoofd.
World of Warcraft: Legion
quote:SanneK schreef op 16 september 2009 @ 16:04:

mag ik aannemen dat iedereen vind dat er uberhaupt ooit een beetje schoongemaakt moet worden in een keuken? Hoe grondig en waarmee is een manier, maar dat het moet gebeuren toch niet?

Het moet idd gebeuren, maar de manier en de frequentie bepaalt vaak wel dat degene die zich het eerst ergert het vaakts dat lappie ter hand neemt. Jouw vriend heeft er kennelijk geen probleem mee als het aanrecht smerig is, jij wel. Voor hem is het schoon genoeg, voor jou niet. waarom verwacht je dan nog van hem dat hij iets schoonmaakt wat in zijn beleving niet vies is? Het kost je minder energie om het dan even zelf te doen. Mits dat je niet het gevoel geeft dat hij JOu niet waardeert onmdat ie jou effort in het huishouden niet waardeert, maar dat is koppelen van oordel over gedrag aan oordeel over persoon, en dan heb je een heel ander probleem dan een smerig aanrecht.

Dus misschien is dit een nadenkertje: heb je het gevoel dat jouw vriend jou minder waardeert en respecteert omdat ie minder in het huishouden doet? Voel je je ook zijn slaaf en zijn bediende? En als dat zo is, kun je dat loslaten door je te realiseren dat je schoonmaakt omdat jij belang hecht aan en schoon huis? En dat je dat dus niet doet "voor hem"? En dat je dus ook niet afhankelijk bent van zijn waardering voor het feit dat je dat allemaal doet?.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven