Tweeling zwangerschap/bevalling

04-08-2009 15:16 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames, ik ben zwanger van mijn eerste 2 kinderen en verwacht officieel half november een tweeling.

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn wat betreft het veel vroeger komen van een tweeling ja of nee? En een natuurlijke bevalling of juist een keizersnee...Graag hoor ik jullie ervaringen! Ook over de zorg daarna, veel hulp van buitenaf nodig gehad e.d.?

Thanks!
Gefeliciteerd met jullie zwangerschap allemaal!

Wij hebben vrijdag bij de 12 wekenecho te horen gekregen dat ik zwanger ben van een tweeling. Ik vond zwanger zijn al spannend, maar nu helemaal.

Wat ik heb begrepen is de tweeling tweeeiig, maar de informatie van de echoscopiste kwam na het vallen van het woord tweeling niet meer zo goed binnen .

Het zijn ons 2e en 3e kindje, We hebben al een dochtertje van bijna 3, die het er overigens niet mee eens is, ze wil er maar 1 en geen 2 :-).
zonnestraaltje

mijn tweeling (jongen/meisje) is op 2-2 geboren. mooie datum wel voor een tweeling he?

Ik heb trouwens ook al een zoon van nu ruim 2,5 jaar. Maar ik kreeg die vraag van 'oh spontaan?' toch hoor en best vaak ook.

Ik heb best een goede zwangerschap gehad. Alleen aan het einde liep mijn bloeddruk wat op en kon ik niet zoveel meer bewegen. Ik werd wel een beetje topzwaar. Maar fietsen bijvoorbeeld ging nog wel.

Ik ben bevallen met 35 weken en een paar dagen. Gebroken vliezen. Ik heb een natuurlijke bevalling gehad die heel snel is gegaan. Zonder overdrijven was t in 3,5 uur achter de rug. Niet dat het een makkie was maar het ging wel lekker vlot.

Allebei de kinderen waren ongeveer 2500 gram. Ik vond ze piepklein, zeker omdat mijn oudste bijna 4500 was. Maar voor een tweeling een prima gewicht. Ze hebben nog 10 dagen in het ziekenhuis gelegen, dat vond ik wel een rot-periode. Daarna naar huis. Nu zijn ze dus al weer ruim 7 maanden.
Ook hier een mama van een inmiddels bijna 3 jaar oude jongen/meisje tweeling.

Ik heb een prima zwangerschap gehad en mijn kids zijn geboren met 39weken en 5 dagen. Mijn zoon is op de natuurlijke manier geboren en dochterlief ging op de valreep nog helemaal dubbel liggen, waardoor een natuurlijke bevalling niet meer mogelijk was en ik dus een keizersnede gehad heb.

Ze wogen 2790gram en 3030gram, hele mooie gewichten dus.

En inderdaad de vraag of het spontaan was, heb ik ook heel vaak gehad, ondanks dat we al 2 oudere kinderen hebben. Mensen vinden trouwens toch al heel veel van je...je zult het wel druk hebben...??? Zijn die (mijn kinderen) allemaal van jou....? Zeker IVF...?

En druk is het in het begin zeker, maar het is ook dubbel genieten!!!!
Welkom Soessa, leuk dat je dit forum hebt gevonden. Ik ben zelf nu 12 weken (eeneiig) en vanmiddag hebben we de 3e echo.

Hoe gaat het bij jou?? Voorspoedige zwangerschap?
Oh wat leuk dat we wat aanloop hebben

Proficiat met jullie zwangerschap dames! Ik ben ook zwanger van mijn 2e en 3e. Heb al een dochter van 26 maanden.

Gister bij de verpleegkundige moeten opdraven voor een "gesprek". Kwamen aan met foldertjes over bv, zwanger zijn en nog meer van dat soort onzin.

Het was echt allemaal oude info, heb dus gewoon een uur voor niks gezeten daar...grrrrrr

Het was ook echt een doos eerste klas. Het mens vroeg me ook 3 keer naar mijn laatste menstruatie "ja maar, dat klopt niet met de uitgerekende datum"

Nee, het klopt wel, heb mijn eisprong gewoon later gehad. Heb hem ook gewoon gevoelt... *zucht*

Toen liet ze me nog helemaal schrikken door over TTS te beginnen. Want "daar hadden ze het de vorige keer ook met me over gehad en dat was al besproken"

Echt op zo'n manier dat dit bij mij ook het geval zou zijn. *diepere zucht*

Ja we hebben het er gewoon over gehad omdat dit een eeneiige tweeling is.

Het was gewoon echt een irritant mens. Godzijdank heb ik hoogstens nog maar 2 keer met haar te maken.

Oh en die suiker test, dat was gewoon wat bloed afnemen om te kijken hoe hoog het suikergehalte in je bloed is.

Al met al een enerverend dagje, waarbij mijn bloeddruk nog verrassend laag was
Ja, dat vind ik echt.
Bij ons reageert tot nu toe iedereen super positief. Wij waren allebei best even in shock, maar werden gelijk helemaal mee getrokken in het enthousiasme van iedereen om ons heen.

De vraag of het spontaan was heb ik nog niet gehad, maar dat komt denk ik omdat iedereen die we het nu vertellen ons redelijk goed kent.

Wel gaan we over 2 maanden verhuizen naar een groter huis en is daardoor de standaard reactie: maar goed dat jullie gaan verhuizen .

Mamasaar, vervelend dat je zo'n moeizaam gesprek had gisteren. En die bangmakerij zit je al helemaal niet op te wachten natuurlijk. Goed dat ze TTS met je bespreken, maar er vanuit gaan dat je het ook maar hebt......pff

Is die suikertest standaard bij jullie?
Hallo,

Zonnestraaltje jij ook gefeliciteerd mijn zwangerschap verloopt goed ik voel mij goed morgen moet ik weer op controle in het ziekenhuis.

Worden jullie ook zo moe van al die mensen die zeggen zodra ze horen dat je zwanger bent van een tweeling dat ze dan gaan opsommen hoe zwaar je het krijgt pffffffffffffff.

Ik kreeg gisteren van een kennis het meerlingmagazine echt een leuk blad met alles over meerling zwangerschap en dat soort zaken.
Echt leuk al de reactie. Ik geloof dat ik er een paar over het hoofd heb gezien. Oeps!!!

Maar welkom allemaal. Leuk dat er nu ook andere meeschrijven die ook zwanger zijn. Het voelde een beetje als een privé forum tussen mamasaar en mij....

Ik zit nog steeds in spanning thuis af te wachten op mijn afspraak vanmiddag. Twee weken geleden is het grieppandemiebeleid op mijn werk ingevoerd. Gezien ik naast zwangerschap ook astmatische-bronchitis heb had ik afgelopen dinsdag een afspraak met de bedrijfsarts. Goed gesprek, maar omdat in mijn nabijheid 3 mensen grieperig zijn werd ik voor de rest van de week naar huis gestuurd. Sowieso ook om te herstellen van mijn luchtweginfectie, waar ik al 3 weken mee loop. Pffff, eigenlijk niet heel erg thuis zitten, maar ik was net een week met vakantie geweest. Dus eigenlijk wel een beetje balen.

Daarnaast heb ik al een voorlopig advies meegekregen: tussen 20-24 wkn nog maar 4 uur p/d werken en tussen 26-30wkn helemaal stoppen. Definitief advies volgt later in de zwangerschap. Nou nou dacht ik......

@mamasaar, vervelend dat het een moeizaam gesprek was. Moet je maar snel vergeten. Over dat TTS: hebben ze daar niet al bij de echo naar gekeken? Bij mij wel bij de 2e echo. Althans ze gaf dat er geen tekenen waren van TTS.

@kievit, welkom bij de club.

Leuk dat we allemaal qua termijn een beetje in de buurt zitten!!

@Oef, fijn om te horen dat je zwangerschap goed is verlopen. Leuke datum ook 2-2! Ik hoop ook op een natuurlijke bevalling. Lijkt een bijzondere ervaring. Daarnaast willen we maar 2 kindjes, dus......

Nou, het is een heel verhaal geworden. Maar ja ik had ook even niets anders te doen.
Hoi soessa, bij mij weten veel mensen het nog niet, dus heb nog niet veel reacties. Tot nu toe vinden de mensen het erg leuk om te horen. Eigenlijk is het ook best leuk te vertellen, want het eigenlijk 2 nieuwtjes. Eerst dat je zwanger bent en dan dat het een tweeling is.
Nou, ook bij ons is de 3e echo goed verlopen!!! Zijn helemaal blij en opgelucht. Kunnen het nu een soort van wereldkundig maken!!
Wat fijn Zonnestraaltje! Heel veel plezier met de aankondigingen

@kievit Suikertest is volgens mij wel standaard, werd bij dochterlief ook wel regelmatig geprikt en dat was gewoon bij de vk.

Ze hebben trouwens bij de echo vorige keer gekeken of er een vlies tussen de kindjes zat. Dat was er. Geen verhoogde kans dus op TTS dan anderen die zwanger zijn van een eeneiige tweeling.

Het was gewoon echt een domme, domme doos. Manlief vond het ook al een vreemde manier van doen. Denk persoonlijk dat mevrouw een herintreedster was die een beetje beter ingewerkt moest worden.

Ben vandaag trouwens aan het googlelen geslagen en dat moet ik ook maar niet meer doen. Jeeeezus wat een horror verhalen staan op het www. Niet leuk meer.

Ik heb bij deze dan ook maar besloten om weer oogkleppen op te zetten en terug te kruipen op mijn roze wolk. Hang dus ook een bordje aan de wolk: niet storen svp
Ja, dat vind ik echt.
even een hart onder de riem....ik ben 40 wk zwanger geweest.

kids waren 6 en 7 pond

ik had al een kind van anderhalf

en ja het was druk

en ja heeeeel gezellig

succes

en blijf lekker op je roze wolk
Tenks maansa. Die hartjes kan ik (we?) wel gebruiken
Ja, dat vind ik echt.
Nee mamasaar niet teveel googelen! Je leest dan inderdaad vooral rot verhalen. Nergens voor nodig.

Heb je het tweelingboek al gekocht? Je krijgt het trouwens ook in het kraampakket van CZ .Is wel leuk om te lezen.
Fijn om te horen dat een volledige zwangerschap ook gewoon kan. En idd we moeten niet te veel horrorverhalen lezen, er zijn ook genoeg mooie verhalen.

Tweelingboek?? Bedoel je die van Anjo Geluk??
ja dat boek bedoel ik idd.

Ik vond vooral die ervaring van andere ouders in de kantlijn leuk om te lezen en zowiezo staan er wel handige dingen in. Hoewel het meeste met een tweeling precies hetzelfde is als met 1 (ontwikkeling, voeding enz).

Maar vooral vond ik het leuk om te lezen wat voor schema's andere ouders aanhielden de eerste paar maanden. Dat soort dingen. Ik lees er nog regelmatig stukjes in.
Even uppen.

Donderdag moeten we weer naar de gyn. Ben benieuwd. Buiten dat we weer heel nieuwsgierig zijn naar de kleintjes, nemen we onze dochter ook mee

Geen oppas dus moet het maar even zo. Hopelijk is het stuiterballetje een beetje rustig alhoewel het me wel lijkt dat ze regelmatig oudere kindjes erbij hebben.
Ja, dat vind ik echt.
@Mamasaar Leuk om de kindjes weer te zien! Ben benieuwd hoe jullie dochter reageert?

wij gaan vrijdag voor een nekplooimeting, dus ook wij zijn wel benieuwd. En dinsdag 6 okt hebben we eindelijk een x een afspraak met een gyn. Was een beetje fout gelopen in het z'huis. Maar ja........

Even een persoonlijke vraag aan jullie. Hebben jullie ook last van meer afscheiding dan normaal? En ik had vorige week donderdag een inwendige echo en de dagen daarna had ik last van bruine afscheiding. Ik denk wrs door de echo.....

We hebben het nieuws verspreid.O.a. via hyves en we krijgen echt leuke reacties. Maar zoals je al zei mamasaar ook de opmerking: Nou, jullie zullen het wel druk krijgen.....

En de eerste cadeautjes zijn ook al binnen. Van mijn ouders hebben we voor de gein een pak luiers gekregen voor de eerste dagen En van mijn moeders zus ook 2 kleinigheidsjes. Echt superleuk. Het wordt nu wel werkelijkheid.
Vanochtend naar de verloskundige geweest en alles was in orde, ze denkt beide hartjes gehoord te hebben, maar dat blijft een beetje een gok. Volgende week woensdag heb ik de eerste afspraak bij de gyneacologe, heb echt zin om die kleintjes weer te bekijken en kan ook niet wachten tot ik ze ga voelen.

@zonnestraaltje wat lekker dat je echo weer goed was, gefeliciteerd!!

Die afscheiding hoort er helemaal bij, dus daar geen zorgen over maken

oooh die fout van dat googlen heb ik ook gemaakt en heb ook gelijk besloten om dat niet meer te doen. Ook al kwam ik zo wel hier op het forum, maar dat was zo'n beetje ook het enige postieve .

Mamasaar ik hoop voor je dat je dochtertje blijer reageert dan die van ons. Die blijft nog steeds bij haar standpunt dat ze 1 genoeg vind.
Vrijdag naar het z'huis geweest voor de nekplooimeting. Alles is goed bekeken en de nekjes zien er goed. Helaas is de kansberekening bij tweeling minder, maar we maken ons helemaal niet druk. Het was heerlijk om een uitgebreide echo te krijgen. Het worden nu echt kindjes in je buik.

Ik zie dat er weinig forumbezoekers meer zijn. Ik hoop dat er niets ergs is gebeurd bij mamasaar, omdat ze geen berichtje meer heeft achtergelaten na de laatste echo??!!
Dag allemaal!

Sorry dat ik even niet gereageerd heb, maar druk druk druk! We zijn er ook nog een weekje tussenuit geweest. Het was heerlijk, nog even lekker met z'n 3en

Echo was weer helemaal goed, volgende week donderdag weer.

Dochter was trouwens niet onder de indruk, was vooral boos dat het licht uit moest

Kindjes waren weer heel goed gegroeid, dat merk ik nu dus echt aan mijn buik. Zie eruit alsof ik 18 weken zwanger ben.

En, alhoewel de placenta aan de voorkant ligt begin ik ze nu wel al te voelen. Heerlijke zachte kleine plopjes en kriebels in mijn buik. Geweldig!

Kan ze trouwens wel aan de buitenkant voelen, dan komen ze als harde balletjes tegen mijn handen op liggen, zo mooi...
Ja, dat vind ik echt.
Hoihoi.

Ik lees iedere keer weer met jullie mee. Ik vind het zo leuk om dat te lezen over de tweelingzwangerschap al zijn die van mij bijna een half jaar.

Zonnestraaltje jij had het over afscheiding. Dat had ik ook hoor geen zorgen maken. Bloedinkjes heb ik trouwens wel 4 keer gehad, dat kan er ook gewoon bij horen.

Mijn buik groeide in het begin ook heel hard. Ineens stopte het rond 30 weken had ik een buik foto vergeleken met andere mei mama's en de mijn was wel groter maar het viel wel mee. Rond 32weken was mijn buik wel ineens heel hard gegroeid en aan het eind stond hij op ontploffen

Trouwens niet op internet kijken hoor. Ik heb daar zulke verschrikkelijke verhalen gehoord. Het maakt je alleen maar ongerust.

Die opmerkingen hoor ik trouwens nog steeds. Ook nog steeds hele lieve hoor.

Het lijkt van te voren drukker dan dat het is. (bij mij dan) Ze zullen ook wel een hele mooie band hebben. Dat zag ik bij die van mijn al toen ze net waren geboren. Ze sliepen echt beter bij elkaar in de buurt.

(beetje lang berichtje )

Heel veel sucses en als je vragen hebt aan mij vraag maar ik lees hier denk ik nog wel even mee.
Ik merk ook dat ik niet meer elke dag tijd heb om een berichtje of iets te plaatsen. Morgen ons eerste gesprek met de gyn. Ben benieuwd. Verder ga ik me al iets beter voelen, gelukkig :-)

En het eten gaat ook weer iets beter. Hoewel ik totaal 2,5 kilo ben afgevallen....

En zit er bij jullie al gewicht bij?
He zonnestraaltje! Fijn dat je je wat beter voelt

Ben zelf ook nog helemaal niks bijgekomen, afgevallen lijkt het eerder. Maar heb genoeg reserves Bij dochter was ik trouwens ook maar 9 kilo bij, ben benieuwd.

Heb jij nog helemaal geen gesprek gehad met de gyn?? Krijg nu na elke controle een gesprek, nu donderdag krijgen we weer een echo. Het blijft toch spannend.

Je ziet trouwens nu echt echt echt heeeel erg duidelijk aan me dat ik zwanger ben, is letterlijk met elke dag meer aan het worden
Ja, dat vind ik echt.
Even uppen, vandaag weer bij de gyn geweest en alles was weer helemaal goed. Kindjes lagen gezellig samen met de hoofdjes, lekker alvast samenspannen tegen papa en mama We hebben nu op de echo zelfs de blaasjes gezien, het blijft toch zo mooi!

Bloeddruk was helemaal goed 128/62 :clap: maar voel me wel een beetje buiten adem zo nu en dan. Dacht zelf aan het ijzer dat een beetje aan het droppen is. Bloed laten prikken en morgen bellen voor de uitslag.

Dames, ik hoop dat het met jullie ook zo goed gaat.
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven