zowel kdv als psz?

17-09-2009 21:20 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

wie brengt zijn peuter naast zijn/haar dagen op het kinderdagverblijf, ook een/ meerdere dagen naar een peuterspeelzaal?

Ik vraag mij af of een psz een belangrijke meerwaarde heeft als je kind al groepsopvang heeft. Ik heb niet zo'n goed beeld van de mate waarin die twee van elkaar verschillen, qua stimuleren van de ontwikkeling.

Of zijn er ook mensen die dit juist niet willen omdat ze het te veel vinden voor hun kind, 2 verschillende groepen?

Graag uw mening en ervaring!
Ik heb ook goed nagedacht hierover omdat onze kinderen al 2 dagen in de week naar het kdv gaan en heb besloten om ze niet naar de peuterspeelzaal te brengen.

Ten eerste vind ik het niet leuk om op de dagen dat ik thuis ben mijn dochter weg te brengen. Het gaat om 2 halve dagen en ik vind dat ze dan wel erg veel van huis is.

Daarnaast denk ik niet dat het veel meerwaarde heeft voor kinderen die al goed leren omgaan met andere kinderen en de nederlandse taal behoorlijk beheersen.

Juist voor kinderen die altijd thuis zijn geweest en dus nog moeten leren om met andere kinderen te spelen of kinderen die thuis anderstalig worden opgevoed lijkt me de peuterspeelzaal echt een meerwaarde hebben.
Op de creche bereiden ze toch ook voor op de basisschool? Waarom je kind naar nog een andere omgeving brengen?
nee ik doe het niet.

Mijn kinderen gaan al 2 dagen naar het KDV. Ze zijn 2 en 3 jaar. Ze moeten nog zooooveeeeel jaren naar school. Ik zou het gevoel hebben dat ik mijn kind overbelast als ik ook nog PSZ zou doen. Vriendinnen die leerkracht in het basisonderwijs zijn zeggen ook dat het wel merkbaar is of een kind op het kdv óf de psz heeft gezeten maar dat het verder geen meerwaarde heeft.
Onze zoon gaat ook niet naar psz. Hij gaat 3 dagen per week naar de creche. Vind ik voldoende. Wat ik begrepen heb, is de voorbereiding van een psz op school wel anders dan de voorbereiding van een creche op school. Waar dat verschil dan precies in zit, weet ik eigenlijk niet.

Moet er inderdaad net als Pebbles niet aan denken om hem op de anderhalve dag die ik thuis ben door de week, ook nog naar een psz te brengen.
ik vind psz en kdv ook wel n beetje dubbelop.

inderdaad het samen spelen, oefenen van fijne en grove motoriek, taal en het "functioneren in een groep" komt op het kdv allemaal al aan bod.

op mijn kdv krijg je met 3 jaar ook een evaluatie wat de kindjes allemaal kunnen.
quote:mavis79 schreef op 17 september 2009 @ 21:32:

ik vind psz en kdv ook wel n beetje dubbelop.

inderdaad het samen spelen, oefenen van fijne en grove motoriek, taal en het "functioneren in een groep" komt op het kdv allemaal al aan bod.

op mijn kdv krijg je met 3 jaar ook een evaluatie wat de kindjes allemaal kunnen.

Ik krijg bij elke verjaardag een evaluatie... en tussendoor, als ik eens klets met de juffies enzo...

Ik neem aan dat ze je toch wel vaker vertellen wat ie allemaal nieuw kan?
Gebeurd niet vaak hier op het forum maar het lijkt erop alsof iedereen dezelfde mening heeft over dit onderwerp
ja natuurlijk, maar deze is meer van het officieele soort, dus lijst erbij etc etc.
Hangmat, wat is dan het verschil wat jouw vriendinnen in het onderwijs merken?
Ik heb begrepen dat op een PSZ wat meer gedaan wordt aan pre-school activiteiten om te leren in de kring zitten. luisteren en op je beurt wachten, Dat soort zaken.

Volgens mij zijn trouwens in amsterdam de meeste PSZ omgedoopt tot "voorscholen"en worden vooral anderstalige kinderen gestimuleerd om daar heen te gaan om de taalachterstand zo minmaal mogelijk te houden.
Op kdv leren ze ook op hun beurt wachten, luisteren, in de kring zitten.

Vind het persoonlijk onzin, naast kdv ook nog psz; vraag me echt af wat (mijn) kind daar méér zou leren.
Mijn dochter gaat naar de gastouder en daarom dus wel naar de psz. Het kost haar veel energie, maar ze vindt het ook erg leuk. Ik had er niet voor gekozen als ze ook naar een kdv zou gaan.

Ze gaat bij ons maar een middag. Puur om te wennen aan een grotere groep en het schoolse.
Dochter wordt in december 2 en ik ben me momenteel aan het orrienteren op de PSZ. Ze gaat 1 dag in de week naar het KDV en sociaal gezien vind ik dat wat weinig. Ze is enig kind en ook hier in de buurt zijn alle kinderen ouder dan zij. Ze heeft dus alleen contact met leeftijdgenootjes op het KDV, en ook daar is dat niet eens heel veel; een groot deel van de kindjes in haar groep zijn weer veel jonger, babys nog.

Vandaar dus de PSZ, het lijkt me goed voor haar om 1 ochtend/middag extra in de week met leeftijdsgenootjes om te gaan.

Vooralsnog zijn we alleen aan het orrienteren. Ook financieel wil ik het even bekijken, ik heb namelijk geen idee wat een PSZ kost. Iemand opperde dat we haar net zo goed een halve dag extra naar het KDV konden laten gaan (omdat een groot deel van de kosten daarvan vergoed worden en van een PSZ niet), maar dan zit ze dus een halve dag extra tussen de babys, en dat is nou juist niet de bedoeling. Aan de andere kant gaat ze op het KDV straks weer naar een nieuwe groep met oudere kindjes. Nouja, nog maar even uitzoeken dus...
quote:pebbles10 schreef op 17 september 2009 @ 21:23:

Ik heb ook goed nagedacht hierover omdat onze kinderen al 2 dagen in de week naar het kdv gaan en heb besloten om ze niet naar de peuterspeelzaal te brengen.

Ten eerste vind ik het niet leuk om op de dagen dat ik thuis ben mijn dochter weg te brengen. Het gaat om 2 halve dagen en ik vind dat ze dan wel erg veel van huis is.

Daarnaast denk ik niet dat het veel meerwaarde heeft voor kinderen die al goed leren omgaan met andere kinderen en de nederlandse taal behoorlijk beheersen.

Juist voor kinderen die altijd thuis zijn geweest en dus nog moeten leren om met andere kinderen te spelen of kinderen die thuis anderstalig worden opgevoed lijkt me de peuterspeelzaal echt een meerwaarde hebben.Dit zouden mijn woorden zijn geweest!
Mijn dochter gaat 2 dagen naar kdv en 2 ochtenden naar de psz. Op het kdv is alles heel kleinschalig, groepje van 6 kindjes en 2 leidsters, heel knus en huiselijk, wel uniek vind ik als ik het vergelijk met andere creches, maar dat is misschien ook wel weer inherent aan een dorp. Op de psz zijn de groepen groter, zijn er dubbel zo veel kindjes en is het wat actiever qua knutselen en groepsactiviteiten. Maar of het nu echt meerwaarde heeft als het gaat om de voorbereiding (cognitief gezien) op het basisonderwijs, dat denk ik niet. Maar dat is ook mijn motivatie niet geweest. Het gaat er meer om dat mijn kind alvast in contact komt met kindjes met wie ze naar de basisschool gaat, dat ze lekker kan spelen met leeftijdsgenootjes (op de creche zijn de kindjes 0, 1 en 2 jaar, ze is dus de oudste, samen met een ander kindje, dus weinig leeftijdsgenootjes). Ook vind ik het fijn om 2 ochtenden voor mezelf te hebben, helemaal nu we een babietje van 10 weken hebben, terwijl ik weet dat ze een hele fijne ochtend heeft.
Oh ja, of het veel is om in 2 verschillende groepen te zitten is echt heel erg afhankelijk van je kind. Mijn dochter is heel sociaal en vind het alleen maar leuk, maar ik kan me ook voorstellen dat er kinderen zijn die dat helemaal niet trekken...
Binti, onze zoon is ook bijna 2, maar gaat wel straks naar de peutergroep, de groep waar hij nu in zit is de babygroep, en is hij nu 1 vd oudste. is dat bij jouw kdv niet?

Lijkt me overigens ook onzin hoor, en psz, en kdv.
Mijn dochter gaat wel naar beide. De creche waar ze naartoe gaat is heel huiselijk en gezellig, maar ik mis daar echt het knutselen, bezig zijn in de kring, kortom het pre-kleuterschool gebeuren. Ze gaat dan wel op die dagen naar de PSZ wanneer ze ook naar de creche gaat, de leidsters brengen haar en halen haar weer op. Ze vindt het geweldig!
En om het nou meteen als onzin te bestempelen... tsja... de ene situatie is de andere niet toch?
Mijn zoon gaat binnenkort ook naar de psz en gaat ook al 1 dag naar het kinderdagverblijf.

Hij heeft duidelijk behoefte aan wat meer, dus gaat hij, ook op advies van het CB, binnenkort naar de psz.

Als hij al 2 dagen naa het kdv ging had ik het niet gedaan, denk ik.
quote:ramiaatje schreef op 17 september 2009 @ 22:23:

Binti, onze zoon is ook bijna 2, maar gaat wel straks naar de peutergroep, de groep waar hij nu in zit is de babygroep, en is hij nu 1 vd oudste. is dat bij jouw kdv niet?

Lijkt me overigens ook onzin hoor, en psz, en kdv.Hoezo is dat nou weer onzin?
quote:Uma schreef op 18 september 2009 @ 11:57:

Mijn dochter gaat wel naar beide. De creche waar ze naartoe gaat is heel huiselijk en gezellig, maar ik mis daar echt het knutselen, bezig zijn in de kring, kortom het pre-kleuterschool gebeuren. Ze gaat dan wel op die dagen naar de PSZ wanneer ze ook naar de creche gaat, de leidsters brengen haar en halen haar weer op. Ze vindt het geweldig!

Uma; hoe heb je dat geregeld dat de leidsters je dochter halen en brengen? En betaal je nu ook dubbel? En hoeveel dagen/dagdelen gaat ze naar de PSZ? en naar het KDV?

Wij hebben ook enorm getwijfeld, we wilden graag dat onze dochter leerde omgaan met andere kinderen. Omdat we de oppas aan huis hadden (ouders en schoonouders) kozen we voor de PSZ. Maar ineens.... konden mijn schoonouders niet meer oppassen. En we kregen het niet anders geregeld dan dat we de kids naar het KDV moesten brengen. Daarom hebben we haar van de psz gehaald, wat ik zelf heel erg jammer vond. Ze had hele lieve leidsters waar ze helemaal dol op was en ze vond het ook superleuk om met de andere kindjes te spelen.

Nou zit het kdv en de psz in hetzelfde gebouw, maar zou ik haar op de middag naar de psz laten brengen, moet ik toch de volle mep (2 dagdelen) voor het kdv betalen en daarnaast ook nog de kosten van de psz. Ze zou dan ook nog op ma.ochtend naar de psz gaan. Dat werd ons een beetje te duur, maar ik vind het nog steeds heel jammer dat ze niet meer op de psz zit. Ik zie ook duidelijk verschillen tussen psz en kdv. Kdv is wat ik nu gezien heb, idd heel huiselijk, heel gezelig, maar vooral een nagebootste thuissituatie. Op de psz werkten ze met thema's, kregen we elke week wel 3 knutsels of schilderijen mee, we werden op de hoogte gehouden van de liedjes en versjes die ze zongen etc etc. Ik vraag wel op het kdv wat ze gedaan hebben, maar ik vind het toch anders dan bij de psz.

We hebben overigens bij het kdv ook aangegeven dat het een gat in de markt zou zijn wanneer psz en kdv samen zouden werken. Nu gaan veel kinderen niet meer naar het kdv omdat ze naar de psz gaan of andersom. Ze vissen uit dezelfde vijver en dat kan mi veel efficienter, maar ja... ik ben geen beleidsmanager.
Ook hier geen psz naast het kdv, volledig overbodig m.i. (nou ja i.i.g geen meerwaarde).
dochter gaat 1 dag in de week naar kdv en wij hebben gekozen om haar wel 2 halve dagen naar een psz te laten gaan.

ik denk dat het afhankelijk van kind, hvh dagen kdv etc is of het voor jouw als moeder meerwaarde heeft ja of nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven