financieen na gezinsuitbreiding

17-09-2009 23:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 6 weken zwanger, nog heel pril natuurlijk, maar ik maak me nu al zorgen over de financieen als straks de baby er is.

Ik ben 34 en heb eigenlijk nooit kinderen gewild.Wij werken allebei fulltime en genieten van het leventje dat we hebben, we rijden allebei motor en gaan veel naar (buitenlandse) wegraces, gaan weleens uit eten, of een weekendje weg enz. gewoon wat stellen zonder kinderen doen.

Nu is het zo, dat we maar net (niet soms) rondkomen elke maand, ook als we niks geks doen.

We hebben een hoge hypotheek, en elke keer als we denken dat er wat overblijft, komt er wel weer een of andere rare (hoge!) belasting/rekening binnen.

Dit jaar besloten om misschien toch maar een nieuw hoofdstuk te beginnen, en warempel, na 1serieuze poging al raak. Wow Super! Maar dan.....????

Als straks die kleine er is, ga ik minder werken, (van fulltime naar 3 dagen) dus minder inkomen, maar wel meer uitgaven! Ik heb geen ouders waar ik de kleine kan brengen, en moet dus gewoon 3 dagen kinderdagverblijf betalen. Schijnt niet bepaald goedkoop te zijn.

Ik begrijp ook wel dat mijn motor eruit moet (al gaat dat wel aan mijn hart...) we moeten tenslotte een hoop babyspullen enz.aanschaffen, maar verder heb ik echt geen idee hoe we dit moeten invullen!

We houden nu al niks over om te sparen, hoe moet dat straks dan? stel dat er wat kapot gaat? wasmachine, auto, tv?

Hoe dan jullie dat toch??????

groetjes gixxer46
Zoek uit of het niet voordeliger is dat jullie allebei 4 dagen gaan werken.
En kijk alle afleveringen van een dubbeltje op zijn kant eens terug. Dat gaat ook over mensen met een meer dan modaal inkomen die geen idee hebben waar hun geld blijft. Daar kan je bezuinigingsideeen opdoen.

Gooi alle abbonnementen de deur uit en wordt lid van de bieb. Daar hebben ze o.a. ook motorbladen en de vakantiekampioen, groter groeien en wij jonge ouders, en dat kost je dan maar 25 eurootjes per jaar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Allereerst gefeliciteerd!

Dat je straks meer geld kwijt bent lijkt me een feit dus kun je maar beter proberen nu wat opzij te leggen.

Baby spullen kun je bij Ikea en op marktplaats kopen, daar gaat ook echt wel wat geld aan op.

Borstvoeding kost niets dus als dat straks goed gaat dan scheelt dat ook weer.

En ik denk dat je de dure weekendjes weg voorlopig even moet laten zitten.

Misschien kun je 1 motor verkopen en 1 houden zodat jullie het motorrijden kunnen afwisselen?

Helemaal niks leuks meer doen is ook weer niet nodig.

Zet gewoon alles op papier en je zult zien dat het vast allemaal wel meevalt!
Hebben jullie allbei dezelfde motor? Als dat niet zo is, zou ik de lichtste houden, want daar kun je dan allebei om en om op rijden.

Waarschijnlijk hou je nu geen geld over omdat je leeft naar wat er binnen komt en er geen noodzaak is om minder uit te geven. Vaak is het zo, dat als het moet, het wel gaat.

Maar ik zou wel van te voren nadenken of jij wel alle offers wil doen. Jouw motor weg, jij gaat minder werken. Ik weet het niet hoor, maar je krijgt samen een kind!
@TO: denk de flauwe opmerkingen maar weg, hoor... Ik heb je topic net zitten lezen en heb er ook een aantal goede tips uitgehaald.

Vooral leuke opstekers om te lezen dat er ook mensen zijn die het met weinig ook best redden!
Hey,

Om rust in je hoofd te krijgen is het misschien handig om eerst eens alles op een rijtje te zetten. Maak een excel waarin je alle vaste lasten onder elkaar zet, álles. Daaronder zet je de inkomsten en zie je wat er over blijft (of wat je tekort komt:-)).

Wij leggen beide naar rato in op onze huishoudrekening en op de spaarrekening. Van het bedrag dat daarna overblijft hebben wij allebei ons eigen 'zakgeld'. Van dat zakgeld doe ik alles; kleding voor mezelf en dochterlief (voor de laatste nieuw spul via Maiktplaats), de kapper, cadeautjes enz. Doordat ik precies weet hoeveel ik per maand vrij te besteden heb, hou ik me daar aan. Toen ik daar geen zicht op had wat het bij ons ook een zooitje. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven