molton voor ledikantje

dinsdag 10 juli 2007 om 17:07
heb ik eindelijk bijna alle beddegoed voor het ledikantje, kom ik maar niet tot de aankoop van een molton.
ik dacht dat ik moltononderleggers moest hebben maar nu hadden ze ook molton hoeslakens. welke moet ik nu??
Het is voor op het matrasje en onder het gewone hoeslakentje. daarboven doen wij een duodeken die in een dekbedhoesje komt.
Zie door de babybomen het babybos niet meer, ingewikkeld hoor.....
ik dacht dat ik moltononderleggers moest hebben maar nu hadden ze ook molton hoeslakens. welke moet ik nu??
Het is voor op het matrasje en onder het gewone hoeslakentje. daarboven doen wij een duodeken die in een dekbedhoesje komt.
Zie door de babybomen het babybos niet meer, ingewikkeld hoor.....
dinsdag 10 juli 2007 om 17:23
dinsdag 10 juli 2007 om 17:46
dinsdag 10 juli 2007 om 18:24
Die molton-onderleggers werden er meteen door de kraamzorg vanaf gehaald, inmiddels zijn die 'verboden' in verband met verstikkingsgevaar, wat iemand anders al schreef. Echt zonde van het geld dus.
Je kunt gewoon een molton-hoeslaken kopen, daarover heen een gewone hoeslaken (heet dat eigenlijk een hoeslaken? Nouja, zo'n ding met elastieken voor om het matras)
En inderdaad, daaroverheen gaan in het begin ook nog een hydrolfiel luier (onder het hoofdje, voor het spugen) en een flanellen luier (onder de billen, tegen het doorlekken). Inmiddels (na 6 maanden) gebruik ik die hydrofiel en flanellen luiers niet meer.
En nog een (ongevraagde) tip: ga de hydrofiel luiers niet strijken. Zonde van de energie die je er aan verspilt, echt, dat doe je één keer en daarna nooit meer, als je ziet in wat een razend tempo die dingen in de was gaan
Je kunt gewoon een molton-hoeslaken kopen, daarover heen een gewone hoeslaken (heet dat eigenlijk een hoeslaken? Nouja, zo'n ding met elastieken voor om het matras)
En inderdaad, daaroverheen gaan in het begin ook nog een hydrolfiel luier (onder het hoofdje, voor het spugen) en een flanellen luier (onder de billen, tegen het doorlekken). Inmiddels (na 6 maanden) gebruik ik die hydrofiel en flanellen luiers niet meer.
En nog een (ongevraagde) tip: ga de hydrofiel luiers niet strijken. Zonde van de energie die je er aan verspilt, echt, dat doe je één keer en daarna nooit meer, als je ziet in wat een razend tempo die dingen in de was gaan

dinsdag 10 juli 2007 om 19:03
dinsdag 10 juli 2007 om 19:18
Ik had die dingen dus ook niet gekocht voor in het wiegje, maar ons meisje had ondertemperatuur en moest dus warm blijven. De kraamverzorgster heeft toen een aankleedkussenhoes onder de hoeslaken gedaan. Voor de warmte dus.
In het ledikantje nu gebruik ik het nooit. Misschien straks weer als het weer kouder wordt.
een antidoorlekding gebruik ik niet. De luiers van tegenwoordig zijn erg goed. (behalve bij spuitluiers

dinsdag 10 juli 2007 om 20:36

dinsdag 10 juli 2007 om 21:00
Ik heb moltonnetjes. Veel makkelijk op te maken dan die onderleggers die altijd scheef trekken en kreuken en nooit op de plek liggen waar ze moeten liggen als er een keer een ongelukje gebeurd. Mijn zoon heeft errug errug veel gespuugd en zo'n molton is toch voldoende om het matrasje te beschermen (en dan nog, in geval van nood kan ik de tijk daarvan óók nog wassen). Bovendien racede hij zijn hele bed door, ook niet echt een veilig idee dan, die onderleggers.
dinsdag 10 juli 2007 om 21:03
quote:
quote: Kokos2 reageerde
Molton onderleggers gevaarlijk? :o Ik kan me voorstellen dat die met een Kubber rubber tussen laagje wel gevaarlijk zijn, maar dat staat bij de Hema vermeld: niet onder het hoofdje leggen. Maar als je kind zich 's nachts 180 graden omdraait, wat die van mij sinds kort doet, heb je weinig aan dat advies.
quote: Kokos2 reageerde
Molton onderleggers gevaarlijk? :o Ik kan me voorstellen dat die met een Kubber rubber tussen laagje wel gevaarlijk zijn, maar dat staat bij de Hema vermeld: niet onder het hoofdje leggen. Maar als je kind zich 's nachts 180 graden omdraait, wat die van mij sinds kort doet, heb je weinig aan dat advies.

dinsdag 10 juli 2007 om 21:05
Ik gebruik ook moltonlakens (dus niet de rubber variant) ook hier ivm veel spugen in het begin, en het neemt inderdaad lekker veel vocht op. Dan nog een hoeslaken erover heen een hydrofiel onder het hoofdje.
Die rubberonderleggers had ik er wel 2 in het begin maar zijn per ongeluk een keer in de 60 graden was meegegaan en toen waren ze opeens 3x zo klein
Die rubberonderleggers had ik er wel 2 in het begin maar zijn per ongeluk een keer in de 60 graden was meegegaan en toen waren ze opeens 3x zo klein

dinsdag 10 juli 2007 om 21:25
Wij gebruiken hier ook de moltonhoeslakens,
deze gaan eerst over het matras,
dan zo'n hoeslaken,
toen ze nog heel klein was een hydrofiele luier onder het hoofdje
(in een driehoek gevouwen, dan kun je hem nog instoppen aan de zijkant van het matrasje)
en om ons prulleke toe te dekken een duodekentje met een overtrekje.
Goedgekeurd door de kraam en goedgekeurd door ons:D
:P
xx
deze gaan eerst over het matras,
dan zo'n hoeslaken,
toen ze nog heel klein was een hydrofiele luier onder het hoofdje
(in een driehoek gevouwen, dan kun je hem nog instoppen aan de zijkant van het matrasje)
en om ons prulleke toe te dekken een duodekentje met een overtrekje.
Goedgekeurd door de kraam en goedgekeurd door ons:D
:P
xx

woensdag 11 juli 2007 om 10:27
Wow, wat een reacties!
Het kan dus beide. ik denk dat een molton hoeslaken het handigst is, blijft mooi zitten en verschuift niet. daarover heen dan de gewone hoeslaken. hydrofiel onder het hoofdje en klaar!
Oh nee, ik heb wel van die antiplas matjes gekcht (rubber gelooof ik). lees hier nu dat het niet mag.
in de winkel vertelden ze dat je ze doormidden moet knippen en dan alleen onder het onderlichaam leggen, niet onder het bovenlichaam (werkt ook zwetend denk ik, niet fijn). ook ivm de ademhaling.
Ik was eigenlijk wel van plan om die te gebruiken tussen molton en gewoon hoeslaken in. als het een kortje is die alleeen onder het onderlichaam ligt (tussen voetjes en heupjes) kan dat toch geen kwaad?
Mijn moeder zegt dat ze tegenwoordig veel strenger zijn dan 30 jaar geleden en vraagt zich af of het niet allemaal wat overdreven is (ik ook trouwens).
Het kan dus beide. ik denk dat een molton hoeslaken het handigst is, blijft mooi zitten en verschuift niet. daarover heen dan de gewone hoeslaken. hydrofiel onder het hoofdje en klaar!
Oh nee, ik heb wel van die antiplas matjes gekcht (rubber gelooof ik). lees hier nu dat het niet mag.
in de winkel vertelden ze dat je ze doormidden moet knippen en dan alleen onder het onderlichaam leggen, niet onder het bovenlichaam (werkt ook zwetend denk ik, niet fijn). ook ivm de ademhaling.
Ik was eigenlijk wel van plan om die te gebruiken tussen molton en gewoon hoeslaken in. als het een kortje is die alleeen onder het onderlichaam ligt (tussen voetjes en heupjes) kan dat toch geen kwaad?
Mijn moeder zegt dat ze tegenwoordig veel strenger zijn dan 30 jaar geleden en vraagt zich af of het niet allemaal wat overdreven is (ik ook trouwens).