Even opvoedkundige ondersteuning aub...

21-09-2009 08:59 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn dochter van bijna 4 jaar zit momenteel haar longen uit haar lijf te gillen in haar kamer omdat ze van mij iets op moet ruimen.

Het gaat om een bakje met keukenspeelgoed wat ze heeft omgekieperd op de grond. Ik heb haar gezegt dat ze naar beneden mag komen als ze alles terug heeft gedaan in het bakje.

Ze zit er nu bijna een uur, ik ga om de tien minuten de boodschap even herhalen. Er lijkt nog geen vordering in te zitten.

Wat nu? Volhouden? dan toch maar "samen doen"? waarbij ik het gevoel heb dat ze "wint"? andere sanctie of beloning?

HELLUPPPP
quote:2Italy2 schreef op 21 september 2009 @ 09:36:

Volgens mij laat ze haar niet drie uur gillen.

Kind zit een uurtje boven en huilt niet is alleen maar boos. Waarsch. is het gewoon aan het spelen.Ik had he took niet over de TO maar over chocolaa.
quote:floor72 schreef op 21 september 2009 @ 09:36:

Volhouden en je niet op de kast laten jagen! Echt, daar heb je later profijt van.

Ik heb mijn prinses al vanaf jonge leeftijd de volgende methode aangewend;

Ruim jij het op of ik?

Als ik het doe gaat het in een doos, die gaat bovenop de kast en die blijft daar een week staan.

Ik doe het nu nog steeds. Iedere maandag om 19 uur moet de speelkamer spik en span opgeruimd zijn. Zo niet dan doe ik het en dan mik ik alles in de inbouwkast en die gaat een week op slot!

Ik hoef nooit te zeggen dat ze moeten opruimen. Het zit er ingebakken.Hier gaat het naar de studeerkamer
quote:floor72 schreef op 21 september 2009 @ 09:36:

Volhouden en je niet op de kast laten jagen! Echt, daar heb je later profijt van.

Ik heb mijn prinses al vanaf jonge leeftijd de volgende methode aangewend;

Ruim jij het op of ik?

Als ik het doe gaat het in een doos, die gaat bovenop de kast en die blijft daar een week staan.

Ik doe het nu nog steeds. Iedere maandag om 19 uur moet de speelkamer spik en span opgeruimd zijn. Zo niet dan doe ik het en dan mik ik alles in de inbouwkast en die gaat een week op slot!

Ik hoef nooit te zeggen dat ze moeten opruimen. Het zit er ingebakken.Die vind ik mooi! Ga ik onthouden, voor als ik ooit kinderen krijg - en die van de vuilsniszak trouwens ook.
Idem met de kleren opruimen....wat op de grond ligt wordt niet gewassen. Sportkleding in de tas laten zitten? Helaas, niet gewassen -bah- Schoenen rondslingeren? Hoef je maar 1x ergens neer te leggen (op de kast ofzo) zodat ze zich met super haast suf zoeken, hihiii!
quote:zusenzo schreef op 21 september 2009 @ 09:36:

Nou als ik boos ben dan zeg ik wel dat ik al hun speelgoed in de prullebak pleur, als ze nou nie theel gauw gaan luisteren.

Maar dan luisteren ze opeens goed naar me.

Helaas hoor ik ze dan tegen elkaar zeggen, snel anders pleurt mama alles weg.

Zover mijn opvoed methode

Ach ja die vuilniszak!

Ik vind het een beetje zonde om de Wii en 40 dvd'tjes weg te gooien.

Ik zal niet zo snel ergens mee dreigen wat ik niet waar kan maken.
Das waar, maar ik weet wel wat ik oppak natuurlijk, een favoriet autootje of een of andere krijsdvd.
Ach waarom zou je willen 'winnen' van een oververmoeide 4 jarige, ik zie dat niet.

Je moet veel slimmer zijn dan dat kleine overkokende schatje.

Met af en toe een oogje dichtknijpen heb ik geen verpeste kinderen gekregen. Mijn vier kinderen zijn allemaal verstandige en redelijke mensen geworden, die veel begrip en geduld kunnen opbrengen voor anderen.

Het allerbelangrijkste is dat je als opvoeder je gevoel voor humor niet verliest, dat je beseft dat jij hier de volwassene bent, dat je niet op hetzelfde niveau als het kind gaat staan en je zin tot het uiterste wil doordrijven. Je wint daar uiteindelijk niets mee.
Ghè, op vakantie vroeg ik heel liefjes aan de kinderen; 'meiden zal ik even jullie troep opruimen?'

Vriendinnetjes dachten: Zó, dat is een lieve moeder!

Die van ons gingen echter als een razende tornado aan het opruimen en waarschuwden de vriendinnetjes dat ze mij nooit, maar dan ook nooit moeten laten opruimen!

ben naar boven gegaan. Haar de keuze voorgelegd: nu zelf opruimen of ik doe het in de vuilniszak en dan kun je niet meer spelen. Ze wilde niet kiezen, dus ik voor haar gekozen. Alles in de vuilniszak gegooid (ze zegt nog: "Mama, vergeet de theepot niet....")

Ik laat haar zo maar naar beneden. Heb ergens toch het gevoel dat ik het nu niet goed heb gedaan. Kweetniet...
Heel erg herkenbaar Floor!

Kom, snel, snel straks komt mama.
Gefeliciteerd, u heeft een fraai exemplaar hangmat.

Nee, zeg wat een dametje zeg, ongelovelijk.

Ik zou ook even met een bek vol tanden staan.
quote:Hangmat schreef op 21 september 2009 @ 09:46:

ben naar boven gegaan. Haar de keuze voorgelegd: nu zelf opruimen of ik doe het in de vuilniszak en dan kun je niet meer spelen. Ze wilde niet kiezen, dus ik voor haar gekozen. Alles in de vuilniszak gegooid (ze zegt nog: "Mama, vergeet de theepot niet....")

Ik laat haar zo maar naar beneden. Heb ergens toch het gevoel dat ik het nu niet goed heb gedaan. Kweetniet...Ik denk eerlijk gezegd dat je dochter nu de machtstrijd heeft gewonnen. Uiteindelijk heeft zij het niet opgeruimd maar jij. Het doet haar ogenschijnlijk weinig dat het nu in de vuilniszak zit want ze wijst je nog even fijntjes op de vergeten theepot. Deze hele actie maakt m.i. dus totaal geen indruk op haar.
quote:Hangmat schreef op 21 september 2009 @ 09:46:

Ik laat haar zo maar naar beneden. Heb ergens toch het gevoel dat ik het nu niet goed heb gedaan. Kweetniet...Misschien was ze toch al uitgekeken op dat speelgoed?
Och, als ze over een paar dagen of week komt van ''waar is dat speelgoed', kan je haar er nog even aan herinneren dat ze niet luisterde.. en ik denk dat ze dan een volgende keer eieren voor haar geld kiest.

En hangmat, vertrouw gewoon op jezelf dat je het goed doet. Wees overtuigd, ik denk dat ze dat ook wel zal voelen dan..
Gooi je het nu ook daadwerkelijk weg?

In haar bijzijn?
nou, dat is het dus: ze vond het PRIMA dat ik het weggooi. Ze vind het alleen jammer voor haar zusje dat die er dus ook niet meer mee kan spelen. (wat sociaal.....)

Dit is denk ik toch de methode niet voor haar, ze hecht helemaal niet zo aan dat speelgoed. Speelt sowieso weinig met speelgoed.

Ik heb haar nog nog even geprobeerd in te peperen wat er nu precies is gebeurd en dat dat speelgoed dus wég is (ligt in een kast...) maar ze blijft maar zeggen: ik wíl niet opruimen mama.

Ik heb het zwaar verkloot volgens mij....
Eerlijk gezegd vind ik het voor een kind zieliger als zijn/haar ouders niet consequent zijn dan dat ze hem/haar een tijd laten huilen/mokken/janken als het zijn/haar zin niet krijgt. Want van niet consequent zijn, heb ik vaak genoeg het gevolg gezien: achterbakse kinderen die alles naar hun hand zetten en geen respect hebben.

Je pikt de ouders op straat die geen overwicht hebben er zo uit. Slappe hap. "Dit is de laatste waarschuwing" (kind gaat door, moeder doet niets), "Als je nu meekomt, krijg je een ijsje". En het tegenovergestelde zie ik ook: kinderen die consequent worden opgevoed. Het komt in eerst instantie rigide over, maar de kinderen die ze hebben zijn een stuk leuker, hebben meer respect en gaan niet lopen dreinen als ze hun zin niet krijgen.

Eerlijk gezegd snap ik de reacties van de moeders die zeggen dat het zielig is en dat TO de wijste moet zijn niet zo. Je bent namelijk wijs als je consequent bent. Ik vraag me dan ook serieus af hoeveel van de - in mijn ogen - niet consequente moeders van die irritante achterbakse kinderen heeft. Maar goed, die zullen dat dan wel niet komen melden hier.

TO: volgens mij doe je het prima.
quote:Hangmat schreef op 21 september 2009 @ 09:55:

nou, dat is het dus: ze vond het PRIMA dat ik het weggooi. Ze vind het alleen jammer voor haar zusje dat die er dus ook niet meer mee kan spelen. (wat sociaal.....)

Dit is denk ik toch de methode niet voor haar, ze hecht helemaal niet zo aan dat speelgoed. Speelt sowieso weinig met speelgoed.

Ik heb haar nog nog even geprobeerd in te peperen wat er nu precies is gebeurd en dat dat speelgoed dus wég is (ligt in een kast...) maar ze blijft maar zeggen: ik wíl niet opruimen mama.

Ik heb het zwaar verkloot volgens mij.... Nee hoor, wacht maar. Ik had op een gegeven moment bijna al het speelgoed in de studeerkamer liggen (had nog nooit zo'n lege woonkamer). Het besef komt echt wel, het is juist nu een kwestie van doorzetten.
quote:zusenzo schreef op 21 september 2009 @ 09:30:

Sorry chocolaa, maar dan ben je mijn inziens nie tmeer opvoedkundige bezig, meer jou zin doordrijven.

Het verbaasd me dat je dat niet meer opvoedkundig vindt.

Ik merk aan mijn dochter dat ze het meest baat heeft bij hele duidelijke grenzen.

Waar doel je precies op , als je zegt dat ik niet meer opvoedkundig bezig ben?
quote:2Italy2 schreef op 21 september 2009 @ 09:31:

[...]

Nou en?? Mams maakt toch de regels!!! Kindlief is d'r zinnetje aan het doordrijven en daar is ze toch echt te klein voor.Volgens mij staan wij er wel ongeveer hetzelfde in.
Ik heb zo'n jongste, ogenscheinlijk doet het haar niks, op de gang eten of speelgoed in een zak.....maar ze heeft gewoon zo'n sterk karakter.

Want na ( hoe moeilijk soms) doorzetten en consequent zijn, eet zij nu haar bord gewoon leeg en ruimt ze (heus wel onder een hoop gemopper hoor )haar speelgoed op.

De 1e keer dat ik zei ga je je speelgoed opruimen?

En zij "ja mam zei" kreeg ik bijna een rolberoerte en hield even mijn adem in....

Ze is net 5, haar oudere zus van 8 is altijd een "gehoorzaam"kind geweest en heel opruimerig.....vaak spant ze haar voor haar karretje.......die zegt dan al snel dat doe ik wel even dan is het zo gebeurt , maar daar trappen we natuurlijk niet in.

Opvoeden is geen makkie, maar zodra je resultaat ziet is het toch wel heel fijn......
elk kind heeft grenzen nodig, en als je die telkens gaat verschuiven (dus toegeven aan de grillen van t kind) dan wordt het een hopeloos geval.
Het probleem is dat veel ouders hun eigen onzekerheid over het opvoeden teruggekaatst krijgen d.m.v. het gedrag van hun kind.

Vaak is het gedrag van het kind niet het probleem, maar hoe er op gereageerd wordt.

Als je iets van een jong kind gedaan wilt krijgen, helpt de vriendelijke doch resolute benadering. Niet boos worden, maar wel zakelijk bllijven. Boosheid wekt angst of tegendraadsheid op. Rustig, vriendelijk je boodschap herhalen herhalen herhalen. Niet dreigen, maar goed gedrag belonen (niet met snoep, maar met complimentjes)

één lerares van mijn kinderen was in haar vrije tijd hondentrainster. Ze kon met een grote grijns met de moeilijkste leerlingen omgaan. Dat heeft me wel aan het denken gezet....
Soms werkt het om het met een grapje op te lossen..

Iets dat ik hier kan bedenken: zogenaamd op je tenen binnensluipen en heeeeel stiekem 1 dingetje opruimen. En dan tegen een knuffel zeggen: niet vertellen aan 'kleine hangmat' he? En weer heel theatraal weg sluipen..

Wil bij mij thuis nog wel eens helpen.

Maar toegegeven: ik vind het ongelofelijk lastig soms..

Sterkte!
Oh, zie dat je het al opgelost hebt.

Heel goed gedaan hoor! Consequent!

Je had nu vast niet verwacht dat ze het je zou laten weggooien. Als je dat nou zelf zonde zou vinden (mss ben je wel blij, want wilde je er toch al van af! haha), kun je de volgende keer iets bedenken als 'ik zet het vandaag hoog in de kast' ofzo. Dus wel een consequentie aan het niet opruimen, maar net wat minder zonde van het speelgoed :-)

Zo had ik een keer dochterlief die op blote voeten naar school ging.. 'Je doet nu je schoenen aan (na een kwartier huilen), of we gaan zonder schoenen naar school. Jij mag kiezen' . Ze weigerde nog steeds.. dus hup: zonder schoenen :-) Met grote ogen keek ze me aan. Echt? Ja!

En op straat gilde ze nog 'Ik mag van mama geen schoenen aan!'

Nooit meer problemen gehad 's ochtends..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven