Overgaan halverwege het schooljaar?

22-09-2009 17:36 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter wordt in december 5 jaar. Ze zit nu in groep 1, vorig jaar dus in groep "0". Op de meeste andere scholen zou zij dit nieuwe schooljaar naar groep 2 zijn gegaan.

Nu kregen de ouders van de 6 oudste kleuters uit groep 1 de mededeling dat zij na de kerstvakantie (HALVERWEGE HET SCHOOLJAAR DUS!!!!) alsnog naar groep 2 gaan. Volgend jaar na de zomervakantie blijven ze nog steeds in groep 2.

Ik vind dit echt een hele rare gang van zaken.

Wat moeten wij nu doen, wat is het beste?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Normaal gesproken als je in December jarig bent, dan start je direct in groep 1 en het jaar daarop na de zomervakantie naar groep 2 om met 5,9 naar groep 3 te gaan.

Als je in Januari jarig bent dan start je in de 0 groep (startgroep) en na de zomervakantie ga je dan pas naar groep 1.

Onze school maakt het helemaal bont, die hanteert nog steeds de 1 oktober regeling die geloof ik in 1986 is afgeschaft, maar bijna niemand die dit weet, als ik zo om mij heen kijk op school, althans.
quote:prikkie schreef op 22 september 2009 @ 18:16:

Ik werk zelf bij de kleuters. Bij ons gaan decemberkinderen in principe niet vervroegd door naar groep 3. Zij kleuteren dus 2,5 jaar. Zelf vind ik dit een goede zaak. Kinderen zijn er vaak sociaal-emotioneel nog niet aan toe. Maar goed dat is mijn mening:)Prikkie, decemberkinderen die na 1,5 jaar naar groep 3 gaan, gaan dus niet vervroegd. De kinderen die pas na 2,5 jaar naar groep 3 gaan zijn gewoon blijven zitten.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik zit me er weer over op te winden.
quote:Verkademeisje schreef op 22 september 2009 @ 18:06:

[...]

Ik werk ook in het po, maar dan in groep 8, en dit zou als gevolg hebben dat mijn halve klas 11 zou worden in groep 8...

En normaal gesproken (tenminste bij ons op school) zijn de meeste 12 als ze naar de middelbare school gaan...

Maar wellicht is dit op andere scholen anders.Is het echt de halve klas?? Want het gaat meestal alleen om kinderen die in sept, okt. november en december jarig zijn. Dat is een derde van het jaar. Over het algemeen is de helft van de klas toch niet in die vier maanden jarig???
quote:Toet schreef op 22 september 2009 @ 18:20:

[...]

Is het echt de halve klas?? Want het gaat meestal alleen om kinderen die in sept, okt. november en december jarig zijn. Dat is een derde van het jaar. Over het algemeen is de helft van de klas toch niet in die vier maanden jarig???Volgens de wet moeten scholen bevorderen dat de GEMIDDELDE schoolloopbaan 8 jaar is. Dus de snelste kinderen doen het in 7,5 en de traagste in 8,5. Eigenlijk zou je de grens dan dus bij 1 februari of zelfs 1 maart moeten leggen en dan is dus idd de halve klas nog 11 als ze naar de middelbare school gaan.
quote:Solomio schreef op 22 september 2009 @ 18:17:

[...]

.. maar groep 3 zou eigenlijk ook nog wat meer richting groep 2 moeten gaan. Want zolang die overgang van 2 naar 3 zo enorm blijft, hou je dus kinderen die te lang kleuteren en kinderen die eigenlijk net iets te vroeg naar groep 3 gaan.

Tsja, daar heb je ook een puntje. Het is lastig en waarschijnlijk moeilijk te veranderen (mits de december regeling ook in de hogere klassen komt).

Gelukkig werk ik op een Montessori school en werkt elk kind heerlijk op zijn eigen niveau. Zo ook de kleuters en de kinderen uit groep 3. . Je hebt hierdoor dus minder last van het probleem.
quote:Solomio schreef op 22 september 2009 @ 18:18:

[...]

Prikkie, decemberkinderen die na 1,5 jaar naar groep 3 gaan, gaan dus niet vervroegd. De kinderen die pas na 2,5 jaar naar groep 3 gaan zijn gewoon blijven zitten.Precies, januari kinderen zijn na 1.5 jaar wel vervroegd ondanks dat er misschien maar een paar dagen verschil zit tussen december en januari kinderen. En hier komt het aloude kijken naar het individuele kind om het hoekje.
Ja. Da's waar.

Ik blijf het wel een belangrijke discussie vinden dit. Vooral omdat blijkt dat veel ouders en scholen niet op de hoogte lijken te zijn van de "regels".

Een jaar doorkleuteren klinkt wel lief, maar is dus gewoon blijven zitten. Helemaal niet erg hoor, je moet blijven kijken naar elk individueel kind. Maar wel handig om te weten hoe het echt zit.
quote:Zwieber schreef op 22 september 2009 @ 18:22:

[...]

Precies, januari kinderen zijn na 1.5 jaar wel vervroegd ondanks dat er misschien maar een paar dagen verschil zit tussen december en januari kinderen. En hier komt het aloude kijken naar het individuele kind om het hoekje.Omdat de wet geen datum noemt, zijn januari-kinderen dus niet per definitie versneld als ze 'maar' 1,5 jaar kleuteren. Het schooljaar begint meestal pas ergens in augustus (september soms zelfs), dus de kinderen tot half februari horen dan gewoon door te stromen.
quote:Koekblikje schreef op 22 september 2009 @ 18:22:

[...]

Tsja, daar heb je ook een puntje. Het is lastig en waarschijnlijk moeilijk te veranderen (mits de december regeling ook in de hogere klassen komt).

Gelukkig werk ik op een Montessori school en werkt elk kind heerlijk op zijn eigen niveau. Zo ook de kleuters en de kinderen uit groep 3. . Je hebt hierdoor dus minder last van het probleem.Koekblik, die december-regeling geldt verder door de hele school, want in principe gaat een kind elk jaar over naar de volgende groep. Dus in latere jaren speelt die hele datum geen rol meer.
Op onze school is het echt 1 oktober en i smijn kind met september dus net 6 geworden in groep 3 een vroege leerling, zijn vriendje van 2 oktober heeft pech, die mag pas volgend jaar.

Raar he, de moeder is nog gaan praten maar haar zoon was er niet klaar voor en de mijne met twee weken jonger wel, ja hoor.

(nou is de mijne wel erg slim natuurlijk )
quote:zusenzo schreef op 22 september 2009 @ 18:39:

Op onze school is het echt 1 oktober en i smijn kind met september dus net 6 geworden in groep 3 een vroege leerling, zijn vriendje van 2 oktober heeft pech, die mag pas volgend jaar.

Raar he, de moeder is nog gaan praten maar haar zoon was er niet klaar voor en de mijne met twee weken jonger wel, ja hoor.

(nou is de mijne wel erg slim natuurlijk )En op een dag wordt de school hiervoor op de vingers getikt door de inspectie, tenzij ze idd gedegen kunnen aantonen dat al die herfstkinderen nog niet toe zijn aan groep 3. Maar de gemiddelde schoolloopbaan op jullie school is dus meer dan 8 jaar.
Volgens jaar gaat ze geen versnellingstraject in. Ze blijft na de zomervakantie in groep 2. Het is geen combinatieklas, ze gaat na de kerstvakantie dus echt naar een andere klas. De reden is om de juf te ontlasten, er komen wat nieuwe kindjes bij in groep 1. De klas telt dan 24 kinderen. Ze krijgt ook geen werkjes uit groep 2, ze neemt werkjes uit groep 1 mee.
Ik had hetzelfde probleem met mijn zoon die in oktober jarig is. Die wilden ze ook extra laten kleuteren. De juf vond dat hij er nog niet aan toe was: hij was een nogal dwarse kleuter. Maar ik was het er dus absoluut niet mee eens en aangezien wij toch toevallig rond die tijd gingen verhuizen, is hij op z'n nieuwe school dus gewoon wel doorgestroomd. Gelukkig maar, want als dat kind nog een jaar had moeten kleuteren, dan hadden we echt problemen met hem gekregen. Hij was gewoon dwars op de kleuterschool, omdat hij al heel erg toe was aan groep 3.
quote:appeltje79 schreef op 22 september 2009 @ 18:43:

Volgens jaar gaat ze geen versnellingstraject in. Ze blijft na de zomervakantie in groep 2. Het is geen combinatieklas, ze gaat na de kerstvakantie dus echt naar een andere klas. De reden is om de juf te ontlasten, er komen wat nieuwe kindjes bij in groep 1. De klas telt dan 24 kinderen. Ze krijgt ook geen werkjes uit groep 2, ze neemt werkjes uit groep 1 mee.Dan blijft ze volgend jaar dus zitten. En ze gaat nu dus niet naar groep 2, ze blijft in groep 1, alleen in een ander lokaal en met een andere juf, die toevallig nu groep 2 heeft.
quote:Solomio schreef op 22 september 2009 @ 18:21:

[...]

Volgens de wet moeten scholen bevorderen dat de GEMIDDELDE schoolloopbaan 8 jaar is. Dus de snelste kinderen doen het in 7,5 en de traagste in 8,5. Eigenlijk zou je de grens dan dus bij 1 februari of zelfs 1 maart moeten leggen en dan is dus idd de halve klas nog 11 als ze naar de middelbare school gaan.

Het is absoluut zo dat onze school hierin nog wat achterloopt. Acht jaar geleden hielden de kleuterleerkrachten zich nog aan de 1 oktober-grens.

Dit vond ik trouwens nog (voor geinteresseerden)

Wanneer gaat een kind naar groep 3?

door Justine Pardoen, Miriam Lavell en David den Boer

Veel scholen hanteren nog de verouderde 1 oktober-grens om te bepalen of een kind van groep 2 overgaat naar groep 3. Oftewel: kinderen die vóór 1 oktober 6 jaar zijn geworden, gaan naar groep 3, en kinderen die ná 1 oktober 6 jaar worden niet. Daarbij is dus de geboortedatum het eerste criterium. Pas daarna wordt gekeken of de ontwikkeling van het kind aanleiding is om af te wijken van deze (verouderde) richtlijn.

Zo zou het dus niet meer moeten, vindt de Onderwijsinpectie. De Wet op het Primair Onderwijs (WPO) schrijft namelijk voor dat het kind recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling en dat de basisschool doorlopen moet kunnen worden binnen acht jaar (WPO art.8, lid 7 sub b). Dat betekent dat een kind in het normale geval de kleutergroepen in maximaal twee jaar moet kunnen doorlopen.

In de praktijk blijkt echter dat veel kinderen er langer dan 8½ jaar over doen. Een klein percentage blijft een keer zitten in de groepen 3 tot en met 8, maar het grootste deel heeft langer gekleuterd dan 2½ jaar.

Hoe zou het moeten?

Stel, uw kind is jarig in juli. Het jaar dat hij 4 wordt, gaat hij naar school. Twee volle schooljaren zit hij achtereenvolgens in de kleutergroepen 1 en 2. Het derde schooljaar gaat hij netjes naar groep 3. Geen probleem.

Maar nu een kind dat pas in november 4 wordt. Dat kind doet het eerste schooljaar groep 1, en als het goed is daarna een heel jaar groep 2. Vervolgens gaat dat kind naar groep 3. Een herfstkind zit dus iets korter dan twee jaar in de kleutergroepen (groep 1 en 2) en een voorjaarskind gemiddeld iets langer. Als elk kind naar groep 3 gaat in het jaar dat het 6 wordt, is de gemiddelde kleutertijd dus 2 jaar.

Blijven zitten

De specifieke ontwikkeling van een kind kan altijd een reden zijn om de doorstroming naar groep 3 nog even uit te stellen. De school heeft daar dan gegronde redenen voor en kan die uitleggen aan de ouders. De school moet dan voor het doublerende kind een individueel handelingsplan opstellen voor het volgende schooljaar. Dit om te voorkomen dat het kind niets anders doet dan nóg een keer dezelfde werkjes en taken.

Bij doorkleuteren of langer kleuteren spreken scholen doorgaans van 'kleuterverlenging'. Dat is helaas niets meer of minder dan een eufemisme voor 'blijven zitten' of 'doubleren'. Dat is geen schande, en soms is het gewoon heel wenselijk, maar de school moet dan wel goed kunnen uitleggen waarom dat nodig is voor uw kind.

Let wel: het gaat hier om méér dan een terminologische kwestie. Sinds de samenvoeging van de kleuterschool en de lagere school tot één basisschool is er gewoon geen kleuterschool meer, en hebben alle groepen, van groep 1 tot en met groep 8, dezelfde status. Groep 5 of 6 overdoen is dus hetzelfde als groep 1 of 2 overdoen, oftewel keihard 'blijven zitten'. En dat kan een kind nog lelijk opbreken, als het toegang wil krijgen tot het middelbaar onderwijs. Als ze bij over-inschrijving streng moeten selecteren, zullen ze geneigd zijn het zittenblijven op de basisschool (te zien aan het geboortejaar bij inschrijving) als een negatieve factor mee te wegen.
Bedankt voor alle reacties, maar volgens mij is mijn "probleem"niet helemaal overgekomen.

Het gaat mij er gewoon om dat ze midden in het schooljaar naar een andere klas wordt gezet.

Ik snap die hele regeling wel, maar laat dat groepje kinderen of tot volgend schooljaar in groep 1 of had ze meteen bij het begin van dit schooljaar naar groep 2 gedaan.
quote:appeltje79 schreef op 22 september 2009 @ 19:28:

Bedankt voor alle reacties, maar volgens mij is mijn "probleem"niet helemaal overgekomen.

Het gaat mij er gewoon om dat ze midden in het schooljaar naar een andere klas wordt gezet.Dat snap ik, maar toch handig als je dan tegelijkertijd even op de hoogte raakt van het feit dat je dochter blijft zitten?

Het gaat mij er gewoon om dat ze midden in het schooljaar naar een andere klas wordt gezet.Maar dat op zich is toch geen probleem. Mij lijkt het probleem eerder of ze nou in vanaf september groep 2 of groep 3 gaat doen en of daar duidelijkheid over is?

Het gaat mij er gewoon om dat ze midden in het schooljaar naar een andere klas wordt gezet.

Maar als het alleen is om de juf te ontlasten en niet omdat je dochter volgend jaar gewoon naar groep 3 hoort te gaan dan zou ik hier dus niet mee akkoord gaan. De juf ontlasten hadden ze voor de vakantie over na moeten denken en als je een kind ehct naar een andere klas gaat doen moet je daar betere redenen voor hebben. Als ouder zou ik dit dus weigeren als het over mijn kind zou gaan.

Maar ik zou wel vragen waarom je kind niet nu in groep 2 zit en waarom ze niet volgend jaar naar groep 3 kan, want wat ze nu doet is gewoon doubleren en daar moet een goede reden voor zijn.
Raar dat ze daar niet eerder over nagedacht hebben. Ze hadden voor de vakantie al kunnen weten hoeveel kinderen erbij zouden komen. En van de groep 2 van nu alvast een 1/2 hadden kunnen maken.

Ik vind het een beetje vreemd dat het jullie zo is medegedeeld en ik zou toch erop staan dat er een heel duidelijke uitleg komt en dat de leerkracht van groep 2 heel duidelijk komt uitleggen wat ze precies in de klas gaat doen.
Overigens zou ik me niet zo druk maken over die klaswisseling halverwege het schooljaar. Ze gaan met z'n 6en, dus met kinderen die ze al kent.

Wel slordig van school, dat ze dit niet hebben zien aankomen.
ze is in januari in groep 1 gekomen, gaat nu in januari naar groep 2. Groep 1 heeft ze dus 1 jaar gedaan, groep 2 doet ze straks 1,5 jaar. Ze gaat in september dus niet naar groep 3. Dit is geen blijven zitten mag ik aannemen, aangezien ze voor de toets een a haalde.
ik zou het er niet gelijk mee eens zijn, want nu komt je dochter per december in een nieuwe groep kinderen, en vervolgens mag ze na de zomer opnieuwe in een hele nieuwe groep kinderen komen (want de rest mag dan dus door naar groep 3), en komt ze eigenlijk terug in de groep waar ze nu in zit... Omdat de school niet handig plant. En komen daarnaast de argumenten of de school wel de data goed hanteert.
Eh ja, dat is wel gewoon blijven zitten al heeft men er een ander woord voor: kleuterverlengen.

Ik zou dus ook meer duidelijkheid vragen want ik vind hun argument (juf wordt ontlast) geen hout slaan.

Groetjes,

Zwarte Raaf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven