Brood bak vragen

18-09-2009 15:52 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pak mix gehaald voor volkoren brood en wil dus zelf brood gaan bakken. Nu heb ik 2 vragen.

Vraag 1: kan ik het brood in een cakevorm doen of zijn er andere vormen voor?

Vraag 2: er moet iets van 25 gram boter in, is dat gewoon boter die je ook op je brood smeert of bakboter of roomboter of ?

Wie kan mij helpen aan antwoorden?
quote:ColeTurner schreef op 19 september 2009 @ 17:51:

Hm, het heeft nu bijna 60 minuten nagerezen, maar rijst niet zoveel dat het boven het bakblik uitkomt (dat moet volgens de beschrijving op het pak meel). Grom.

Weet iemand wat ik fout doe?Tsss ik weet het niet direct Kool. Ik maak elke week brood. Maar brood maken is voelen. Uhm hoe ga ik dat uitleggen. Je voelt je deeg. hij moet niet te droog en niet te nat zijn. Djees fff denken. je maakt je deeg. Je laat het rijzen. Daarna kneed je het heel even, Paar keer slaan op het deeg. Oh weet niet zo goed wat er fout gaat, Vertel jij wat er fout gaat, Rosanna en ik maken wel elke week deeg dus ik ga mij erop verdiepen als ik weet wat er misschien fout gaat.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik gebruik van die pakjes droge gist, geen verse. (zie onder) Heb een pakje van 125 gram gekocht daar kan ik even mee voort (gebruik tussen de 2 en 4 gram per broodje) Deze hoeft ook niet in de koelkast.

Meer info over droge en verse gist vind je hier
is je bakblik misschien groter dan dat op de verpakking staat?

ik gebruik geen kant-en-klare mixen, kan niet tegen tarwe, gebruik altijd speltmeel van de molen en het liefste verse gist, die ik ook daar mee breng, maar die kun je helaas niet zolang bewaren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Misschien dat de volgende zaken een rol spelen:

- het was 'kant en klaar' meel.

- het meel had ik al een tijdje (enkele maanden) in mijn kast.

- Ik heb de bakvorm met het deeg per ongeluk enkele seconden in de oven gezet, voordat ik het liet narijzen.

Gevoelsmatig zeg ik dat het deeg niet te droog of te nat was.

Uiteindelijk is het brood redelijk goed gelukt. Ik ga binnenkort een nieuwe poging wagen met meer verse producten, zoals Sartan al aangaf.
@rosanna08: Ik heb laatst een pak speltmeel gehaald bij een supermarkt in Rotterdam, die wij niet de regio Den Haag niet hebben. Ik wilde het daarom voor mijn eerste experiment niet gebruiken. Goed om te weten dat je vers gist ook bij de molen kan krijgen.

Ik heb een boek over de Spaanse keuken, waar ook in staat hoe je thuis een gistcultuur kweekt, maar daar wil ik me nog maar niet aan wagen.
denk dat idd meespeelt dat het geen vers pak meer was. Ben benieuwd hoe je speltbrood vindt, ik vind het zelf lekkerder dan tarwe.

zo'n gistcultuur klinkt interessant
@rosanna08:

Het staat in het gelijknamige boek van de restauranthouders van 'Moro'.
thx (die 08 mag je er wel afhalen, je hebt goeie referenties )
@Sartan: Ik heb nog niets gezegd over de temperatuur, waarbij ik het liet rijzen. Ik heb het in een grote inbouwkast gezet, waar de verwarmingsleidingen langs lopen. Hier is het meestal iets warmer dan kamertemperatuur, maar vandaag was het kamertemperatuur (circa 18 graden schat ik).
Hoi Cole, de omgeving zou warmer mogen zijn voor het rijzen. Tussen de 25 en 28 graden bij voorkeur. Zorg dat het deeg niet ijskoud is (maar ook weer niet boven de 30 graden) dit doe je door het water dat je toevoegt niet ijskoud te laten zijn maar iets warmer dan dat, door het kneden warmt het ook iets op. Oh en dek het toe tegen uitdrogen maar dat had je vast al gedaan toch!?
@Sartan: Het deeg was niet koud en het water was op kamertemperatuur. Ik had een theedoek gebruikt om het af te dekken.

Op de plek waar het stond was het niet 25-28 graden. Er was ook geen bijzonder zonnige plek bij ons in huis.

Kan je mij een praktische tip geven waar ik het wel neer kan zetten, voor of op een radiator (CV) ?
Yup voor of op een radiator is prima. Bij mij thuis kan de oven op 40 graden (borden verwarmen). Die laat ik altijd even voor het 2e keer kneden op die temperatuur opwarmen en zet hem dan uit, koelt dus langzaam af en tegen de tijd dat mijn deeg klaar is is het rond de 25-28 graden. Of ik doe lui en laat mijn bbm het werk doen (deegstand) --> die heb ik voor een tientje aangeschaft op Marktplaats en hoewel ik er soms ook in afbak gebruik ik hem meestal voor kneden/rijzen (alleen deeg maken dus) en soms dus alleen voor de eerste kneed/rijs. Is dat misschien een idee voor je?
@Sartan: Goede tips. Ik heb overwogen de oven te gebruiken, maar ik dacht dat het dan te warm zou worden. Ik heb een oventhermometer, dus kan na afkoelen, de temperatuur wel goed in de gaten houden. (Oven was gisteren al 200 graden na het bakken van een chocoladecake.)

Als je de bbm maar 'half' gebruikt, is het dan lastig om het bakje weer schoon te maken?
Hoi Cole nee hoor het bakblik heeft een anti aanbak (en dus ook anti deegplaK) laag en is zo weer schoon. Is geen enkel probleem dus! Je mist alleen de therapeutische werking van met je handen zelf in het deeg wroeten maar dat kan ik soms best missen

quote:sartan schreef op 20 september 2009 @ 14:11:

Hoi Cole nee hoor het bakblik heeft een anti aanbak (en dus ook anti deegplaK) laag en is zo weer schoon. Is geen enkel probleem dus! Je mist alleen de therapeutische werking van met je handen zelf in het deeg wroeten maar dat kan ik soms best missen

Ik heb ook getwijfeld of ik niet een apart broodbak topic op 'psyche' moest plaatsen.
@Sartan: ik vermoed dat je mogelijk moet zijn om brooddeeg een dag in de koelkast te bewaren. (In het geval je 's ochtends vers brood wil bakken, maar dan geen zin hebt om uitgebreid te gaan kneden)

Ik heb drie vragen:

- Op welk moment in de bereidingswijze is het het beste om deeg in de koelkast te bewaren?

- Doet het afbreuk aan de smaak / kwaliteit van het brood als je het deeg in de koelkast bewaard?

- Hoelang kun je het deeg in de koelkast bewaren?
Als ik 's ochtend vers brood wil eten, gebruik ik no knead bread - brood dat 18 uur moet rijzen. Google even dan vind je het recept en het filmpje van de New York Times. Volgens de uitvinder is dit het brood dat iemand van 6 nog kan maken.
Hoi Cole, zie nu je vraag pas! Ik heb het persoonlijk nooit geprobeerd maar heb wel gehoord dat mensen het deeg invriezen na de 2e rijs. Ik denk dat het dus ook wel een dag in de koelkast kan (na de 2e rijs) --> ik zou het wel een uurtje laten bijkomen vóór je het afbakt.
@appelsientje: bedankt voor je reactie. Overigens blijf ik benieuwd naar het antwoord op mijn vragen, uitgaande van 'standaard deeg' en de 'standaard bereidingswijze'.
@Sartan: Bedankt voor je antwoord. Vooral zo'n opmerking over het laten 'bijkomen' is handig om te lezen.
Vandaag bak ik voor de tweede keer zelf brood zonder broodbakmachine. Ik gebruik huismerk tarwemeel van een bekende supermarkt. Het deeg staat nu te rijzen in de oven.

Ik lees net dat ik een beginnersfout heb gemaakt. Het recept op het pak tarwemeel gaf aan dat er 20g gist toegevoegd moest worden aan 500 g meel. Ik las net in een broodbakboek dat 20 g natte gist overeenkomt met 8 gram droge gist. Ik heb 16 gram droge gist gebruikt op 350 g meel.

Verder ben ik nu de tijd aan het doden door filmpjes op Youtube te kijken van mensen die brooddeeg aan het kneden zijn. Het valt me op dat er verschillende kneedtechnieken gebruikt worden.
Hoi, vlgs Jennie Shapter (haar broodbakboeken zijn beroemd) kun je brooddeeg bewaren in een ingevette kom bedekt met cellofaan of in een afgesloten plastic zak. In de koelkast maximaal 2 dagen als het boter, melk of eieren bevat en 4 dagen als er geen bederfelijke ingr. in zitten.

Idd voor gebruik ff op kamertemp brengen, dan vormen, rijzen en dan bakken.

De smaak van het brood wordt beter als het hele proces wat langer duurt.

16 gram gist op 350 gram meel (is het geen bloem?) is wel heeel veel. Grote kans dat je brood instort.
@yasuko: op het pak staat tarwemeel. op het pak stond ook 20g gist vermeld. les van vandaag: vertrouw niet op recept op pak.

Kwartier geleden was het deeg klaar met rijzen. Ik heb de lucht eruit gekneed en merkte dat het plakkerig was, ik heb mijn vingers nat gemaakt om zo het deeg vochtiger te maken. Het werd alleen maar plakkeriger (daarom heb ik in het verleden nooit iets met deeg willen doen en heb ik indertijd een broodbakmachine gekocht, ik heb er geen gevoel of verstand voor). Daarna geprobeerd er juist meer bloem/meel bij te doen om het hanteerbaar te maken.

Uiteindelijk heb ik er een lap van gemaakt, die enigszins opgerold in de cakevorm gedaan om opnieuw te laten rijzen.

Nu wacht ik af wat er gaat gebeuren.

Als je leert van je fouten, dan leer ik veel vanavond. (grom)
resultaat experiment 2: Ik heb het brood direct uit de oven aangesneden en een plakje geproefd. Het brood is compact, een heel klein beetje plakkerig, tikje zout, maar smaakt naar brood en is eetbaar.
Zout neem je best 2 %, droge gist 0,8-1 %.

Meel wordt meestal gemengd met wat bloem (minstens 1/3 bloem).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven