2 maanden Indonesie!

26-09-2009 13:38 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Na lang twijfelen om alleen op reis te gaan, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt! Ik ga 2 maanden naar Indonesie in januari en februari. Ik vind het spannend, maar nu ik een beetje begonnen ben met orienteren en lezen ook wel erg leuk! Ik wil beginnen op Bali en eigenlijk ligt alles verder nog open qua reisplan.

Ik weet dat hier en daar wel wat te vinden is op het forum over Indonesie, maar een eigen topic vind ik toch wel leuk.

Wat zijn jullie ervaringen met Indonesie, de mensen, de cultuur, het alleen reizen? Hebben jullie tips welke route ik in 2 maanden het beste kan doen? Ik wil op mijn gemakje reizen, dus hoef niet alles in sneltreinvaart te doen.

Ik hoor het heel graag van jullie.

Liefs,

Fleur
Hi Fleur, wat super leuk dat je daarheen gaat!

Ik zelf ben er nog nooit geweest, erg jammer! Maar als ik zou gaan zou ik wel op bali eindigen, van meerdere mensen heb ik namelijk gehoord dat bali echt 'vakantie' was, en Java juist meer cultuur. Tenzij je natuurlijk andersom wil beginnen. Ook zou ik dan een orang oetan expeditie doen, maar ik weet niet of je daar wel van houdt. Op de website van selamat jalan kan je leuke ideeen opdoen (even google-en).

Heel veel plezier, ben jaloers op je!!
Dank je, spekkoekje. Ik vind beginnen met wat 'vakantie'op Bali eigenlijk wel lekker. Ik ga eens kijken op die website! Dank!
Java is heel mooi maar daar moet je rustig de tijd voor nemen.

Reizen met de trein kan prima en is niet zo duur en je kan prima met de kelas eklusif, die is goedkoper dan de bussiness en net zo comfortabel.De bus is een belevenis moet je een paar keer gedaan hebben,niet comfortabel wel erg leuk.

Maar let goed op,sommige mensen zeggen graag ja en voordat je het weet zit je in de verkeerde bus

Jakarta vond ik zelf wel leuk voor twee daagjes om de sfeer te proeven en naar het museum nasional te gaan.Hier vind je het een en ander over de diverse volkeren en hun culturen,maar ook waar ze wonen.Vanuit Jakarta gaan er diverse treinen heel Java over.

Yogya is geweldig,de mensen,de dorpjes, het paleis van de Sultan,het waterpaleis van de sultan, probeer een fiets te huren en door een kampong te fietsen!Kijk wel uit voor gidsen, overal waar je komt willen mensen je rondleiden om je vervolgens naar een batikverkoper te leiden,kortom oplichters.

Prambanan tempels, de botanische tuinen in Bogor,borubodur zijn enkele must sees en voor de rest een beetje googlen de footprint en of de lonely planet erbij.

Probeer van de natuur te genieten,heb ik te weinig gedaan en heb er nu een beetje spijt van.Soms is de vegetatie plotseling heel anders, althans het oogt soms bijna Europees in hooggelegen vulkaanachtige gebieden.

Je hebt her en der nog veel gebouwen uit het Koloniale tijdperk, heel gaaf om te zien!

Enkele jongeren verstaan een beetje Nederlands , hebben ze geleerd van opa en oma, voor in Yogya spreken enkele oudere Indonesische heren nog een woordje Nederlands.

De enige tegenvaller voor mij was Bandung, een studentenstad, lijkt drukker dan jakarta,veel smog en de tegenstelling tussen rijk en arm heb ik nergens zo duidelijk gezien.Daarnaast is het best duur.

Probeer een beetje basis Indonesisch de mensen waarderen het echt.

Voor de rest, weet ik het nu even niet en op Bali ben ik niet geweest.Sumatra schijnt prachtig te zijn, de natuur, de rust,de, zee,

Er zijn veel mensen die alleen reizen,je komt altijd wel iemand tegen vooral in de grotere steden en vooral Nederlanders.

Ik zelf ben een valsspeler....ik was niet alleen
Fleur, wat leuk, 2 maanden Indonesië! Ben zelf van half nov t/m half jan 2004/2005 in Indonesië geweest, wel met een vriendin, dus alleen-reis-tips heb ik helaas niet. Maar het was geweldig. Ardni heeft de highlights van Java idd al genoemd.

Op Bali zeker een paar dagen naar Ubud gaan, is erg leuk. Kuta is het walhalla van de Australiërs, erg toeristisch, maar wel gezellig, hier vind je zéker aanspraak. Wat een echte aanrader is, is Flores. Vlieg (tickets kosten zéér weinig) naar Maumere (daar is niet veel aan) en stap in de bus richting het westen. Wellicht zijn er meer backpackers in het vliegtuig, die ook Flores willen bekijken. Overweeg om je bij hen aan te sluiten, is goedkoper als je "privé" tourtjes krijgt aangeboden van inwoners en wellicht ook veiliger. Er komen niet zo veel toeristen op Flores, dus wees er op voorbereid dat je een "attractie" bent. Moni is zeker de moeite waard, bezoek dan bij zonsopgang de Kelimutu. Ruteng en Bajawa zijn ook de moeite waard, vooral mbt cultuur en oude dorpjes etc. Labuanbajo is een klein vissersdorpje aan de westkust en zeker de moeite waard om een paar dagen te verblijven. Je kan daar oa zwemmen met Manta's, erg bijzonder.

Vanuit Labuanbajo kan je met de boot richting Lombok en stop je of op Komodo of Rinca om de Komodovaranen te "bezoeken"; een apart avontuur. Vanuit Lombok kan je naar één van de drie Gili's gaan, kleine eilandjes voor de kust van Lombok. Geweldig om te relaxen en te duiken. Gili Trawangan is het levendigste eiland van de 3; ook hier zal je zeker snel aanspraak hebben.

Héél veel plezier!!!
anoniem_57551 wijzigde dit bericht op 26-09-2009 16:45
Reden: toevoeging
% gewijzigd
De oostelijke helft van Java vond ik geweldig! Prachtige natuur en mooie tempels als de Borobudur en de Prambanan. De Bromo vulkaan is tof om de zon op te zien komen. Jakarta is 'n vuile smerige vieze criminele kutstad, die kun je net zo goed overslaan.

Bali vond ik heerlijk.

Wel bijna 20 jaar geleden dat ik in Indonesie was, dus geen idee hoe de sfeer er momenteel is.
ben nog nooit in indonesie geweest...

alleen reizen is op zich prima, je moet alleen wel goed opletten en 3dubbel omdat je vrouw bent... Het is er op sommige plekken erg arm en mensen doen alles om je geld af te troggelen, door slimme verkooptrucs, bedelen, oplichten maar ook van een beetje criminaliteit zijn echte arme mensen niet vuil. Pas goed op je spullen, draag niet te blote kleding, en geen opvallende sieraden of je ipod.. als ze willen rukken ze dat gewoon van je af... en ga niet in je eentje in het donker over straat...

Veel plezier!!
quote:papayaatje schreef op 26 september 2009 @ 19:28:

ben nog nooit in indonesie geweest...

alleen reizen is op zich prima, je moet alleen wel goed opletten en 3dubbel omdat je vrouw bent... Het is er op sommige plekken erg arm en mensen doen alles om je geld af te troggelen, door slimme verkooptrucs, bedelen, oplichten maar ook van een beetje criminaliteit zijn echte arme mensen niet vuil. Pas goed op je spullen, draag niet te blote kleding, en geen opvallende sieraden of je ipod.. als ze willen rukken ze dat gewoon van je af... en ga niet in je eentje in het donker over straat...

Veel plezier!!maar....je bent er nog nooit geweest ;S
Wat een goede tips, heel leuk om alvast te lezen. Ik heb echt vandaag de knoop doorgehakt, ben in de Lonleyplanet gaan lezen en de keuze voelt goed Moet me even nog wat beter inlezen, maar dan zal ik wel met wat specifiekere vragen komen over de plekken de jullie noemen.

En papayaatje, ja ik zal zeker goed opletten! Dat vind ik toch het enge aan het alleen reizen, maarja dat risico hou je altijd denk ik dan maar...
Ik ben wel alleen naar Indonesie geweest. Ik had op het vliegveld al aanspraak met andere backpackers en in het zelfde hotel als hun beland. erg gezellig mee gehad.

Maar ik vind het ook fijn om zo en dan eens wat in mijn eentje te gaan doen.

Alles wat hiet genoemd is om te bezoeken, raad ik ook aan.

En als je er eenmaal bent kom je ook wel weer nieuwe dingen tegen.

Veel plezier.
Vivagirl, hoe lang ben jij geweest in Indonesie?

En wat vind je de grootste aanrader?

Mijn eerste nachten op Bali wil ik denk ik wel al van te voren boeken. Wie weet er een mooi en leuk hostel?
Wat is een beetje acceptabele vliegticketprijs??

Ik heb namelijk niet echt een idee..
Fleur, wat ontzettend gaaf dat je gaat. Ik heb er (inmiddels alweer 12 jaar geleden ) 3 maanden rondgereisd en het is echt één van de weinige landen buiten Europa waar ik dolgraag nog eens naartoe zou gaan. Het heeft echt mijn hart gestolen. Prachtig land, bijzondere cultuur, heerlijk eten (vers fruit), leuke mensen.

Ik heb er niet in m'n eentje rondgereisd, dus heb geen idee hoe dat daar is. Maar je hebt de Lonely Planet al, dus je zult vast niet vaak alleen zijn

Slim plan om op Bali te beginnen. Veel relaxter dan Java en een leuke 'binnenkomer'. Je kunt er ook altijd weer eindigen door een binnenlandse vlucht te boeken. Ik ben niet in Kuta of Sanur geweest, wel in Ubud en het is leuk daar een fiets te huren of lopend de dorpjes in de omgeving te verkennen.

Java vond ik zelf wel erg druk, maar het is ook wel een beetje onmisbaar denk ik. Er is veel te zien en juist die hectiek in de steden is ook wel heel erg Indonesië. Busreizen zijn soms erg vermoeiend, maar er is altijd wel iets te beleven (kippen in het gangpad, geiten op het dak, een tros bananen half op je schoot, mensen die snacks en waaiertjes verkopen). De treinreis tussen Jakarta en Yogya vond ik erg indrukwekkend.

Verder raad ik je absoluut aan om naar Sulawesi te gaan. De natuur is er geweldig en het is er zoveel rustiger dan op Java of zelfs Bali. Het gebied Tanatoraja is er interessant, het nationaal park Lore Lindu ook en je kunt er duiken/snorkelen. Ik weet alleen niet of het er makkelijk reizen is in januari/februari (regenseizoen).

In die 3 maanden ben ik trouwens op Bali, Java, Sulawesi en Flores geweest, zonder haasten (maar meestal ook niet meer dan 3 nachten in op één plek).

Van Flores herinner ik me nog vooral Moni met de vulkaanmeren. En de Komodo-eilanden

Iemand schreef het al eerder: leer wat basiswoorden en zinnen in het bahasa. Het is niet moeilijk en maakt het reizen een stuk leuker.

Ik wil ook nog wel een minpuntje noemen: het voortdurend moeten onderhandelen. En dan heb ik het niet over souvenirs ofzo, maar buskaartjes, eten, slapen etc. En sommige mensen proberen je echt te belazeren (en dat heb ik in andere Aziatische landen nooit meegemaakt) zoals zeggen dat er geen bussen rijden naar een stad en dat je een taxi moet nemen, of dat een stad is overstroomt waardoor je ergens aders moet overnachten. Erg vervelend om dat je met dat soort dingen steeds op je hoede moet zijn. Maar als je er op voorbereid bent, scheelt dat vast.
Eerst een goedkope vlucht naar london met Easyjet en toen met Emirates via Dubai naar Jakarta.

Het is een hoop gepas en gemeet ,maar uuiteindelijk wel gelukt.

Noot; zorg dat er meer dan genoeg overstaptijd is, want als Easyjet vertraging heeft moet je de Emirates vlucht wel kunnen halen.

Niet via een reisbureau boeken hoor, die prijzen zijn belachelijk hoog

Maar ik zou goed zoeken en niet via het reisburea
Een leuk boek om te lezen als je (voor het eerst) alleen op reis gaat:

'Hoe reis ik solo' van Irene Herbers

Ik ben zel;f niet in Indonesie geweest dus daar heb ik geen tips over. Over alleen reizen kan ik je wel vanalles vertellen, dus mocht je concrete vragen hebben...
Ik wil ook volgend jaar naar Indonesie, Bali wil ik zowieso heen.. Ook naar de Gili Islands!
Daar was ik weer!

Het ticket is geboekt! Ik heb een retouticket kunnen bemachtigen voor 750 euro!

Ik vlieg op Denpansar. Mijn plan is eerst naar Kuta te gaan, om hopelijk daar wat andere backpackers te ontmoeten. Is er iemand die een leuk hotelletje/hostel kan aanraden voor de eerste nachten in Kuta??

Is er soms iemand anders die begin jan ( kom aan op 12 jan) op Bali begint met een reis?
Poppy86 Wanneer ben je in Indonesie?

Gili Islands staat ook op mijn lijstje!
quote:Fleur2008 schreef op 31 oktober 2009 @ 12:29:

Daar was ik weer!

Het ticket is geboekt! Ik heb een retouticket kunnen bemachtigen voor 750 euro!

Ik vlieg op Denpansar. Mijn plan is eerst naar Kuta te gaan, om hopelijk daar wat andere backpackers te ontmoeten. Is er iemand die een leuk hotelletje/hostel kan aanraden voor de eerste nachten in Kuta??

Is er soms iemand anders die begin jan ( kom aan op 12 jan) op Bali begint met een reis?

Hier eenzelfde plan voor twee maanden, maar ik ga al begin december!

Voorlopig plan, doch volledig open: naar Gili om mijn Divemaster diploma te gaan halen, naar Flores en Komodo en wellicht ook naar Bali, hoewel ik meestal de toeristenpaden mijd.

Gisteren visum aangevraagd, nog een buiktyfus inenting en ik ben er klaar voor!
Wat leuk dat je gaat! En 2 maanden, dan heb je heerlijk alle tijd! Indonesie is geweldig! Lieve mensen, heerlijk eten en prachtige natuur en cultuur.

Ubud op Bali aanrader, Kuta vond ik een absolute afrader (kan ook echt niet zeggen dat ik het strand mooi vond daar)

Gilli Trawagan: hele relaxte sfeer en mooi eiland!

Heb nog wel een leuke tip voor als je in Yogjakarta bent, daar zit een eettentje wat door Belgen in opgezet (zij hebben meerdere tentjes op de wereld, om werkgelegenheid te creeeren) en daar organiseren ze geweldige tours! Jonge Indonesiers nemen je mee op sleeptouw, ik heb daar een fietstocht gedaan op het platteland rondom Yogja, dat was een geweldige ervaring! En op de Merapi vulkaan beklommen (veel minder touristisch dan de Bromo) ze hadden ook taalcursussen en nog wat interessante dingen.

Hmm zit nu de naam te bedenken, maar het staat in de Lonely Planet. (even googlen..)

Ik heb de website ervan gevonden: http://www.viaviacafe.com/

Geniet van de voorpret!
Dank je wel Noalou! Dat ziet er erg leuk uit en ik ga zeker een tour doen als ik daar ben!!

Ik wil nu van te voren een hostel/hotel of wat dan ook boeken.

Ik wil de eerste dagen op bali eigenlijk heel relaxt beginnen. Met een boekje aan het zwembad, rustig omgeving leren kennen, wat mensen ontmoeten, backpackers. Maar ik hoef niet tussen megatoerisme te zitten en tussen de discotheken. Maar k vind het wel leuk wat aanspraak.

Hebben jullie een goed idee???
En ik vind het wel leuk als mensen in deezlfde tijd in Indonesie zitten op Bali Java of Lombok.. om elkaar daar misschien een keer te ontmoeten,drankje te doen en msischien een tour samen te doen? Ik hoor het in dat egval ook graag.
Nou sorry Fleur, jij bent al lang en breed terug als ik ga. :D Dus ik kijk uit naar al je verhalen als je terugbent!
Oh das jammer parapluutje.

Wanneer ga jij?
Kent iemand Sanur ( vlak onder Denpasar) Is dat een aanrader om eerste nachten door te brengen!

Geef me graag een tip!

Ik ben nu bezig met visum regelen? Ik kan mijn paspoort opsturen aangetekend naar een bureau en binnen week visum hebben. Iemand daar ervaring mee? Scheelt weer dagje heen en weer naar Den Haag naar de ambassade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven